МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Розв'язання конфліктів за допомогою посередника
Є низка складних конфліктних ситуацій, які важко розв'язати самостійно, і тоді люди звертаються за допомогою до третьої нейтральної особи – посередника. Посередником може бути особа, яка має значний авторитет (скажімо, керівник або громадський діяч, викладач, вчитель або представник спеціальної професійної служби, наприклад, психолог, адвокат, спеціаліст з етики). Його перевага в тому, що він не бере участі в конфліктній ситуації і не має негативних емоцій. При першому знайомстві з проблемною ситуацією та її учасниками, посередник розповідає їм про свою роль та завдання, дає можливість кожній зі сторін виказати все те, що вони думають з приводу конфлікту, а також те, що вважають за необхідне для досягнення угоди. Потім посередник пропонує учасникам конфлікту разом з ним прийняти спільне рішення. Для розв'язання конфлікту посередник може використати методи, які називаються прямими: – зустрітися спочатку з однією стороною, потім вислухати іншу. Важливо не допускати ніякого ганьблення однією стороною другої і основну увагу звертати на факти, а не на емоції. Якщо у посередника з'явилось якесь рішення, то краще зустрітися одночасно з обома сторонами і попросити їх висловитись з приводу того, що вони вважають за необхідне. Після цього посередник висуває свої пропозиції; – дати можливість опонентам висловити свої претензії одне одному в присутності інших осіб, які теж беруть участь в обговоренні конфлікту. Рішення може бути внесене від імені групи. Якщо конфлікт все ж не припиняється, посередник–керівник може вжити санкції до тих, хто його продовжує, особливо в тому випадку, коли зіткнення завдає шкоди загальній справі. Якщо за допомогою прямих методів “хвороба” не виліковується, то ефективними можуть стати непрямі методи розв'язання конфлікту. Серед них: метод “виходу емоцій”. На думку психологів, якщо людині дати можливість виявити свої негативні емоції, то поступово вони самі по собі зміняться на позитивні; – метод “емоційного компенсування”. Характерно, що людина, навіть і та, що неправа, відчуває себе “жертвою”, причому страждає по–справжньому. Якщо цим переживанням поспівчувати, то у людини відбувається емоційне компенсування. Після цього вона скоріше шукатиме шляхів до розв'язання конфлікту; – метод “авторитетного третього”. Для ображеної людини позитивне судження про неї з боку опонента є поштовхом для пошуку міжособистісного компромісу. Таке судження може передати посередник. Для цього він десь 99 відсотків свого спілкування з ображеною людиною повинен присвятити тому, що є цікавим для них обох. І лише один відсоток використати для того, щоб акцентувати увагу на позитивній оцінці опонента; – метод “відкритої агресії”. Посередник спеціально дає можливість конфліктуючим сторонам висловити свої емоції одне одному. Вони змушені будуть сваритися на очах у інших людей, і це їх не тільки стримуватиме, а й дасть можливість розрядитися; – метод “обміну позиціями”. Опонентам пропонують ніби помінятися місцями і висловити своє розуміння від імені іншої сторони, враховуючи її переживання, претензії; – метод “примусового слухання”. У конфліктній ситуації звичайно людина слухає тільки себе, а іншому приписує емоції та слова, яких нерідко в дійсності не було. Посередник значно зменшить напруження конфлікту, якщо запропонує обом сторонам повторити останню репліку опонента. Це змусить їх краще прислухатися одне до одного; – метод “розширення духовного горизонту”. Добре, коли конфліктну розмову можна записати, а потім разом прочитати або прослухати. Посередник аналізує дріб'язкові моменти суперечки і вказує на духовні горизонти, які нерідко є однаковими в обох. Роль посередника набуває особливого значення тоді, коли внаслідок конфлікту заходять “у кут” переговори. На допомогу посередникам у цьому випадку психологи і практики виробили цілу низку рекомендацій. Серед них: – створення доброзичливої атмосфери співробітництва. Для цього перед початком зустрічі доцільно провести декілька хвилин у неофіційних умовах і встановити необхідний психологічний контакт; – прагнення до ясності спілкування. Для цього слід добре підготуватися до зустрічі, мати допоміжні матеріали, продумати аргументи. Не менш важливо навчитися добре слухати і формулювати для себе думку опонента. Увага до думок та інтересів іншої сторони, без сумніву, викличе у неї відповідні реакції; – володіння своїми емоціями. Саме вони лежать в основі впливу на іншу людину. Водночас вони стають і причиною виникнення конфлікту; – пояснення конфліктуючим сторонам свого ставлення до їх позицій; – відкритість до нової інформації. Люди, як правило, тягнуться до двосторонньої комунікації. Тому у відповідь на вашу цікаву інформацію вони скоріше за все поділяться своєю. Чим менше конфліктів відбувається в колективі, тим кращим, сприятливішим є в ньому морально–психологічний клімат. Для того щоб його зберегти, керівник організації повинен завжди передбачати можливість виникнення конфліктних ситуацій і своєчасно приймати попереджувальні заходи для погашення конфлікту ще в його зародку. Це стає можливим тільки тоді, коли керівник добре знає людей, з якими працює і живе одним життям. Тому він зможе передбачити, в яких ситуаціях їхні інтереси можуть зіткнутися і до чого це призведе. Крім того, керівник, отримавши інформацію про можливий конфлікт, зможе своєчасно вжити заходів для його попередження або нейтралізації. Конфлікти супроводжують нас від народження і майже до останніх років життя. Але це зовсім не означає, що у всіх конфліктах одна сторона повинна вигравати, а друга програвати. Розв'язання конфлікту можна скерувати так, щоб виграли обидві сторони. До цього треба прагнути. До того ж під час конфліктів можна краще пізнати себе і тих людей, з якими довелося спілкуватися в складній ситуації. Таким чином, конфлікт – це зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок, оцінок тощо. Конфлікти можуть бути як деструктивними, так і конструктивними. Щоб попередити конфлікт, необхідно прислуховуватись одне до одного, з'ясувати, що об'єднує опонентів і в чому розбіжності в їх поглядах. Є декілька стилів розв'язання конфліктів: конкуренції, співробітництва, компромісу, ухиляння та пристосування. Кожен із них може бути ефективним у тій чи іншій ситуації, але найбільш гуманістично спрямованим є стиль співробітництва. Якщо сторони не можуть самостійно розв'язати конфлікт, на допомогу прийде посередник, який може використати як прямі, так і непрямі методи морального та психологічного впливу на тих, хто конфліктує.
|
||||||||
|