Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Пістун І.П., Хом'як Й.В., Хом'як В.В.

П34 Охорона праці на автомобільному транспорті: Навчальний по-

сібник. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. - 374 с

ISBN 966-680-251-1

Навчальний посібник містить основні відомості про правові, ор­ганізаційно-технічні, санітарно-гігієнічні заходи та засоби збереження здоров'я і працездатності людей, які працюють у галузі автомобіль­ного транспорту. Навчальний посібник також розкриває основні по­няття з питань пожежної безпеки.

Для студентів вищих технічних закладів освіти. Може бути ко­рисним викладачам, працівникам підприємств автомобільного транс­порту, користувачам послуг автомобільного транспорту.

ББК 65.247я73+39.3я73

© Пістун І.П., Хом'як Й.В.,
Хом'як В.В., 2005
ISBN 966-680-251-1 © ТОВ «ВТД «Університетська

книга», 2005


Передмова і

♦Дорожньо-транспортні пригоди стають однією з трьох основних причин смерті та поранень у світі», - заявляють у своїй доповіді експерти Всесвітньої організації охорони здоров'я. Більше 95% ДТП з такими наслідками трапляються в країнах, що розвива­ються.

Організація наголосила, що до кінця наступного десятиліття кількість загиблих та скалічених, як очікується, зросте на 60% порівняно із сьогоднішнім рівнем, тоді як нещасні випадки на дорогах стануть третьою за кількістю жертв причиною смерті у світі - після хвороб серця і депресії, навіть більш поширеною, ніж малярія, туберкульоз та СНІД.

Важливим кроком до запобігання нещасним випадкам на транспорті є вивчення курсу «Охорона праці в галузі». Він ви­кладається у вищих навчальних закладах освіти з метою форму­вання у майбутніх фахівців знань про стан і проблеми охорони праці відповідно до напрямку їх підготовки, складових і функці­онування системи управління охороною праці та шляхів, методів і засобів забезпечення умов виробничого середовища і безпеки праці в галузі згідно з чинними законодавчими та іншими нор­мативно-правовими актами.

У навчальному посібнику, написаному відповідно до програ­ми нормативної дисципліни «Охорона праці в галузі», затвер­дженої Міністерством освіти України 2 серпня 1999 року, наведені основні відомості з правових та організаційних питань, гігієни праці та виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної без­пеки на автомобільному транспорті.

З

fci^i


Розділ 1

Правові та організаційні питання

охорони праиі на автомобільному

транспорті

1.1. Законодавство та нормативно-правові акти з охорони праиі

Охорона праці на автомобільному транспорті здійснюється від­повідно до основних законодавчих актів про охорону праці: Кон­ституція України, Закони України «Про охорону праці», «Про охорону здоров'я», «Про пожежну безпеку», «Про використання ядерної енергії та радіаційний захист», «Про забезпечення сані­тарного та епідеміологічного благополуччя населення», «Про ци­вільну оборону України», «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», «Про колективні договори і угоди», «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещас­ного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», «Про оплату праці», «Про відпустки», «Про порядок вирішення колективних трудових спо­рів (конфліктів)», «Про зайнятість населення», «Про організації роботодавців», «Про страхування». Кодекс законів України про працю та ін. Існують також законодавчі акти, що стосуються безпосередньо автомобільного транспорту: Закон України «Про дорожній рух» (цей закон визначає правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя і здоров'я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища). Закон України «Про транспорт* (визначає правові, економічні, організаційні та соціальні основи діяльності транспорту). Закон України «Про автомобільний транспорт» (визначає засади організації та

4


експлуатації автомобільного транспорту), Закон України «Про перевезення небезпечних вантажів»(цей закон визначає правові, організаційні, соціальні та економічні засади діяльності, пов'яза­ної з перевезенням небезпечних вантажів залізничним, морсь­ким, річковим, автомобільним та авіаційним транспортом).

До нормативно-правових актів з охорони праці належать пра­вила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов'язкові для виконання. В системі автомобільного транспорту це насамперед: Правила охорони праці на автомобі­льному транспорті (ДНАОП 0.00-1.28-97) (затверджено Нака­зом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 13.01.97 № 5), Правила проїзду великогабаритних та вели­ковагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вули­цями та залізничними переїздами (затверджено Постановою Ка­бінету Міністрів від 18.01.2001 № 30), Правила обліку дорож­ньо-транспортних пригод (затверджено Постановою Кабінету Мі­ністрів від 3.08.1993 № 595), Правила державної реєстрації та обліку транспортних засобів (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 7.09.1998 № 1388 у редакції Постанови КМУ № 484 від 07.05.2001), Правила проведення державного технічного огля­ду автомобілів технічного огляду автомобілів, автобусів, мототра­нспорту та причепів (затверджено Постановою Кабінету Мініст­рів від 26.02.1993 № 141), Указ Президента Про Міністерство транспорту України (затверджено Указом Президента від 11 тра­вня 2000 року № 678/2000), Постанова Кабінету Міністрів Укра­їни про департамент автомобільного транспорту (затверджено По­становою Кабінету Міністрів від 30.03.2000р. № 586), про авто­мобільні управління Міністерства транспорту (затверджено По­становою Кабінету Міністрів від 04.12.1998 № 1913), про держа­вну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ (за­тверджено Постановою Кабінету Міністрів від 14.04.1997 № 341, із змінами), про службу безпеки дорожнього руху міністерств, ін­ших центральних органів державної виконавчої влади, підпри­ємств, їх об'єднань, установ і організацій (затверджено Постано­вою Кабінету Міністрів від 06.04.1994 № 227), про нагляд за забезпеченням безпеки руху на транспорті (затверджено Постано­вою Кабінету Міністрів від 04.03.1997 № 204), про заходи щодо забезпечення безпечної експлуатації транспортних засобів (затвер­джено Постановою Кабінету Міністрів від 09.07.1999 № 1214), про порядок і умови проведення обов'язкового страхування


цивільної відповідальності власників транспортних засобів (за­тверджено Постановою Кабінету Міністрів від 28.09.1996 № 1175 із змінами), про обов'язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті (затверджено Постановою Кабінету Мініс­трів від 14.08.1996 № 959), про Типове положення про організа­цію діяльності аварійних комісарів (затверджено Постановою Ка­бінету Міністрів від 058.01.1998 № 8), про затвердження Поло­ження про порядок видачі посвідчень водіїв та допуску громадян для.керування транспортними засобами (затверджено Постано­вою Кабінету Міністрів від 08.05.1993 № 340), про затвердження Положення про обов'язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті (затверджено Постановою Кабінету Мініс­трів від 14.08.1996 № 959), про заходи щодо запобігання надзви­чайним ситуаціям під час перевезення небезпечних вантажів ав­томобільним транспортом (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 29.01.1999 № 104), про правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту (затверджено Постано­вою Кабінету Міністрів від 18.02.1997 № 176). Обов'язковими до виконання є і галузеві нормативні акти. Документи про комісію з безпеки дорожнього руху підприємств, установ та організацій Укра­їни (затверджено Наказом Міністерства транспорту України від 23.02.1998 № 80) та комісію з питань безпеки автотранспорту Укравтотрансу (затверджено Наказом по Укравтотрансу від 17.05.2000 № 12), Положення про технічне обслуговування і ре­монт дорожних транспортних засобів автомобільногоо транспорту (затверджено Міністерством транспорту України від 30.03.1998 № 102), про порядок і умови організації перевезень пасажирів і багажу автомобільним-транспортом (затверджено Наказом Міні­стерства транспорту України від 21.01.1998 № 21), про правила перевезення вантажів (Затверджено наказом Міністерства транс­порту України від 14.10.1997 № 363 та від 23.03.1998 № 90), про правила пожежної безпеки для підприємств і організацій ав­томобільного транспорту України (затверджено Наказом Мініс­терства транспорту України від 12.12.1998 № 527).

Нормативний документ про організацію безпеки руху транспо­ртних засобів і пішоходів на території і виробничих приміщеннях автотранспортних підприємств (РД 238 УССР 240-90), про поря­док службового розслідування і розбору дорожньо-транспортних пригод (РД 238 УССР 222-90), про ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів

6


і вантажів автомобільного транспорту (затверджено Наказом Мінтрансу від 16.01.2001 № 6/18), про порядок роботи водіїв на лінії (РД 238 УССР 230-90 - Інструкція), вимоги безпеки доріг і автобусних маршрутів (РД 238 УССР 236-90 - Інструкція), поря­док контролю за дотриманням водіями вимог безпеки руху (РД 238 УССР 239-90 - Інструкція), організація оповіщення водіїв про гідрометеорологічні та дорожні умови на маршрутах (РД 238 УССР 237-90 - Інструкція) та стандарти (ДСТУ 3649-97). Засоби транспортні дорожні. Експлуатаційні вимоги безпеки до технічно­го стану та методи контролю (ДСТУ 1895-92). Зчіпки гнучкі і жорсткі для буксирування автомобілів та ін.

1.2. Державне управління охороною праиі та організація охорони праиі на виробництві

Державне управління охороною праці здійснюють: Кабінет Мі­ністрів України; спеціально уповноважений представницький орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці (державний комітет України з нагляду за охороною праці); міністерства та інші центральні органи виконавчої влади; місцеві державні адмі­ністрації та органи місцевого самоврядування. Зупинимося лише на управлінні охороною праці стосовно галузі.

Міністерство транспорту України (Мінтранс України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спря­мовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Основним завданням Мінтрансу України є державне управ­ління транспортним комплексом і дорожнім господарством України та організацією її безпечної роботи. Мінтранс України відповідно до покладених на нього завдань забезпечує в межах своєї компетенції захист прав громадян під час їх транспорту­вання і обслуговування; організовує і в установленому порядку контролює роботу, пов'язану із забезпеченням безпеки руху транс­портних засобів; вживає заходів до зменшення шкідливого впли­ву функціонування транспорту на довкілля та забезпечує екологіч­ну безпеку на транспорті; організовує розроблення проектів норма­тивно-правових актів щодо питань функціонування та безпечної роботи транспортного комплексу і дорожнього господарства Укра­їни; здійснює в межах своїх повноважень правове регулювання


перевезення пасажирів, вантажів, багажу і пошти, безпеки руху транспортних засобів, охорони праці та пожежної безпеки.

Державний департамент автомобільного транспорту (Укр-автотранс) є урядовим органом державного управління в галу­зі автомобільного транспорту і діє в складі Мінтрансу та йому підпорядковується.

Завданнями Укравтотрансу є організація додержання вимог законодавства щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. Крім того, Укравтотранс:

• здійенює нагляд за додержанням підприємствами всіх форм власності (крім Міноборони, Прикордонних військ, СБУ та МВС) нормативних актів щодо забезпечення безпеки доро­жнього руху на автомобільному транспорті, сприяє підпри­ємствам, установам і організаціям у виконанні державних і галузевих програм з питань безпеки дорожнього руху;

• сприяє в межах своїх повноважень зменшенню шкідливо­го впливу наслідків діяльності автомобільного транспор­ту на навколишнє природне середовище, реалізації заходів з енергозбереження;

• погоджує у встановленому порядку технічні вимоги та ста­ндарти щодо розроблення нової автомобільної техніки, її ремонту та експлуатації, бере участь у роботі приймаль­них комісій з питань виробництва нової автомобільної техніки.

Автотранспортні установи в області є територіальними ор­ганами Мінтрансу і підпорядковані Державному департаменту ав­томобільного транспорту. Основними завданнями управлінь є за­безпечення державного регулювання діяльності автомобільного транспорту та здійснення контролю за дотриманням суб'єктами підприємницької діяльності усіх форм власності, що виконують перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, вимог нормативних актів, стандартів і норм, які регулюють переве­зення вантажів іпасажирів автомобільним транспортом.

Державна автомобільна інспекція є складовою частиною сис­теми МВС. Основними завданнями Державтоінспекції є:

• реалізація в межах своєї компетенції державної політики
і щодо забезпечення безпеки дорожнього руху;

• організація контролю за додержанням законів, інших но­
рмативних актів з питань безпеки дорожнього руху та


охорони навколишнього середовища від шкідливого впливу автотранспортних засобів; • виявлення та припинення фактів порушення безпеки до­рожнього руху, а також виявлення причин і умов, що спри­яють їх вчиненню.

Нагляд за забезпеченням безпеки руху відповідно до поста­нови КМУ від 4 березня 1997 р. № 204 здійснюється за видами транспорту і покладається на Мінтранс, державний департамент автомобільного транспорту та його органи на місцях і прово­диться у взаємодії з іншими державними органами (Державтоін-спекція, Держнагляд охорони праці тощо), що здійснюють на­гляд за безпекою руху.

З метою запобігання дорожньо-транспортним пригодам Ка­бінет Міністрів України розглядає заходи щодо забезпечення без­печної експлуатації транспортних засобів (Постанова КМУ від 09.07.991214).

Організація роботи з охорони праці.Загальне керівництво роботою з охорони праці згідно із Законом України «Про охоро­ну праці» в цілому на підприємстві покладається на його влас­ника (керівника). Для організації роботи, спрямованої на запобі­гання нещасним випадкам, професійним захворюванням і ава­ріям, на підприємствах з кількістю працюючих 50 чоловік і біль­ше повинна бути створена служба охорони праці. На підприємс­твах з кількістю працюючих менше 50 чоловік функції цієї слу­жби можуть виконувати особи з відповідною пррфесійною підго­товкою за сумісництвом.

На підприємствах загальна чисельність фахівців служби охо­рони праці встановлюється залежно від загальної кількості пра­цюючих, небезпечності та шкідливості виробничих процесів, кіль­кості окремо розташованих від основної бази автоколон. Реко­мендується при чисельності працюючих від 50 до 500 чоловік до служби охорони праці приймати одного фахівця, від 501до 1000-двох, більше 1000 чоловік - трьох фахівців.

За наявності двох і більше окремо розташованих від основ­ної бази автоколон чи виробництв до служби охорони праці під­приємства доцільно приймати додатково ще одного фахівця. Слу­жба охорони праці підприємства підпорядковується безпосеред­ньо його керівникові і прирівнюється до основних виробничо-технічних служб. Ліквідація служби охорони праці допускаєть­ся лише в разі ліквідації підприємства. Робота служби охорони

9 ■


праці здійснюється відповідно до положення про службу охорони праці підприємства, розробленого на основі Типового положення про службу охорони праці (ДНА 0П 0.00-4.21-93) з урахуван­ням специфіки виробництва і затвердженого власником. Управ­ління охороною праці на підприємстві здійснюється відповідно до вимог Системи управління охороною праці.

У положеннях про структурні підрозділи (служби, відділи тощо) підприємства та в посадових інструкціях працівників повинні бути визначені конкретні обов'язки, права та відповідальність за вико­нання покладених на них функцій з питань охорони праці.

На автотранспортних підприємствах створюються ще й слу­жби безпеки дорожнього руху.

Служба безпеки дорожнього руху міністерств, інших центра­льних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об'­єднань, установ і організацій підпорядковується безпосередньо їх керівникам. Основними завданнями служби безпеки дорож­нього руху є:

• проведення заходів, спрямованих на забезпечення безпеки дорожнього руху;

• здійснення контролю за додержанням керівниками вимог актів законодавства та інших нормативних документів з безпеки дорожнього руху;

• аналіз стану аварійності та фактів порушення вимог з безпеки дорожнього руху, розроблення разом з відповід­ними структурними підрозділами заходів щодо запобіган­ня їм і контроль за проведенням цих заходів;

• облік і ведення в установленому порядку органами дер­жавної виконавчої влади і організаціями звітної інформа­ції про дорожньо-транспортні пригоди та їх наслідки.

Чисельний склад безпеки дорожнього руху наведений у табл. 1.1.

На підприємствах при кількості працюючих 50 чоловік і бі­льше з метою залучення представників власника і трудового ко­лективу до співробітництва в галузі управління охороною праці, узгодженого вирішення питань, що виникають у цій сфері, створю­ється комісія з питань охорони праці, діяльність якої здійснюється згідно з Типовим положенням про комісію з питань охорони праці підприємства (затверджено Наказом державного комітету України по нагляду за охороною праці від 3 серпня 1993 р. № 72).

10


Таблиця 1.1. Чисельний склад служби безпеки дорожнього руху під­приємства, установи, організації, чол.

Середньооблікова чисельність водіїв Чисельність фахівців з безпеки

дорожнього руху

До 50 За сумісництвом

Від 51 до 250 1

Від 251 до 500 2

Від 501 до 1000 З

Понад 1000__________________________________ 4________________

Примітка. У підприємствах, установах, організаціях, що мають понад 250 водіїв, вводиться посада заступника керівника з безпеки дорожнього руху. На кожні додаткові 500 водіїв понад 1000 вводиться додаткова посада фахівця з безпеки дорожнього руху.

На автотранспортних підприємствах існують також:

комісія з безпеки дорожнього руху підприємств, установ та організацій України - утворюється відповідно до ст. 13 Закону України «Про дорожній рух» з метою запобігання дорожньо-транспортним подіям і забезпечення дорожньо-транспортної дисципліни на підприємствах незалежно від форм власності та господарювання;

комісія з питань безпеки автотранспорту Укравтотра-нсу - створена з метою підвищення ефективності профі­лактичної роботи щодо попередження дорожньо-транспо­ртних пригод, нещасних випадків та аварій на виробницт­ві, пожеж, інших подій, захисту життя і здоров'я громадян та працюючих на об'єктах підгалузі, посилення контролю за виконанням вимог нормативних актів щодо безпеки, охорони праці, пожежної безпеки.

Усіпрацівники при прийнятті на роботу і в процесі роботи повинні проходити навчання (інструктаж) з питань охорони праці згідно з Типовим положенням про навчання, інструктаж і пере­вірку знань працівників з питань охорони праці (ДНАОП 0.00-4.12-99).

Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою, перелік яких подається далі, повинні проходити попереднє спеці­альне навчання і один раз на рік - перевірку знань відповідних нормативних актів про охорону праці.

11


Перелік робіт з підвищеною небезпекою

1. Обслуговування і ремонт елементів підвіски автомобілів, гід­ропідйомників на автомобілях-самоскидах та самоскидних причепах, їх зняття та установка.

2. Ремонт паливної апаратури двигунів внутрішнього згорання.

3. Монтаж, демонтаж і накачування шин автотранспортних за­собів.

4. Вулканізаційні роботи.

5. Е.чектрозварювальні, газополуменеві, наплавочні і паяльні роботи.

6. Нанесення лакофарбувальних покриттів, ґрунтовок та шпак­лівок на основі нітрофарб, полімерних матеріалів та робота з отруйними і шкідливими речовинами.

7. Обслуговування і ремонт акумуляторних батарей.

8. Роботи із застосуванням ручних електро- і пневмомашин та інструментів.

9. Транспортування, зберігання, експлуатація балонів, контейне­рів, інших ємностей зі стисненими, зрідженими, отруйними, вибухонебезпечними та інертними газами, їх заповнення та ремонт.

10. Наливання, зливання, очищення, нейтралізація резервуарів, тари та інших ємностей з-під нафтопродуктів, кислот, лугів та інших шкідливих речовин.

11. Роботи в замкнених ємностях (цистернах), колодязях.

12.Вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; стропальні та такелажні роботи.

13.Перевезення небезпечних вантажів.

14. Монтаж, наладка, технічне обслуговування, експлуатація, ре­монт і демонтаж: вантажопідіймальних машин і механізмів, ліфтів, конвеєрів, електроустановок.

Для виконання робіт з підвищеною небезпекою власник на­казом по підприємству встановлює відповідальних керівників за безпечне їх проведення. На роботи з підвищеною небезпекою по­винні бути розроблені і вивішені на робочих місцях технологічні карти та забезпечене їх виконання. Працівники перед виконан­ням небезпечних робіт, на які обов'язково оформляється наряд-допуск, повинні пройти цільовий інструктаж з охорони праці.

Перелік таких робіт та форма наряду-допуску подаються нижче.


Перелік небезпечних робіт, на які оформляється наряд-допуск перед їх виконанням

1. Роботи, пов'язані із зняттям та встановленням балонів пне-вморесор автобусів.

2. Роботи в ємностях (цистернах) з-під небезпечних вантажів.

3. Зварювальні роботи, що проводяться на тимчасових робочих місцях.

4.Роботи з ремонту паливних баків автомобілів із застосуван­ням зварювання.

5. Вантажно-розвантажувальні роботи в охоронних зонах пові­тряних ліній електропередач.

Наряд-допуск на право виконання небезпечних робіт

найменування підприємства
Відповідальному виконавцю робіт_______________________________

(професія, прізвище, ім'я та по батькові)

бригадою у складі______ чол.

Доручається: _______________________________________________

(наймсіїуванця роботи, місце її проведення)

При підготовці і виконанні робіт забезпечити заходи безпеки:

Початок роботи з_____ годин_____ хвилин «____ »____ 200_ р.

Закінчення роботи о_____ годині_____ хвилин «____ »____ 200_ р.

Робоче місце і умови праці перевірені:

(посада, прізвище, ім'я та по батькові того, хто допускає до роботи)

(дата, підпис)

Наряд-допуск видав - керівник робіт:

(посада, прізвище, ім'я та по батькові)

(дата, підпис)

Із заходами безпеки ознайомлений, наряд-допуск одержав: відпо­відальний виконавець робіт

(дата, пцши:)

Примітка. Наряд-допуск заповнюється (оформляється) у двох примір­никах (перший знаходиться у того, хто видає наряд-допуск, другий - у відпо­відального виконавця робіт).

13


Наряд-допуск видається на період, необхідний для виконання даного обсягу робіт. При перерві в роботі більш як на добу на­ряд-допуск анулюється. Оформлення наряд-допусків на виконання робіт в електроустановках, газонебезпечних робіт та інших про­вадиться згідно з вимогами відповідних нормативних актів на проведення цих робіт.

Посадові особи згідно з Переліком посад посадових осіб, які зобов'язані проходити попередню і періодичну перевірку знань з охорони праці, до початку виконання своїх обов'язків і періодич­но один раз на три роки проходять в установленому порядку навчання, а також перевірку знань з охорони праці в органах галузевого або регіонального управління охороною праці. До­пуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, інструктаж, ста­жування і перевірку знань з охорони праці, забороняється. Для проведення навчання (інструктажу), надання методичної допо­моги працівникам з питань охорони праці, а також пропаганди безпечних методів праці на кожному підприємстві з кількістю працюючих 100 і більше чоловік повинні бути створені кабінети охорони праці відповідно до Типового положення про кабінет охорони праці (ДНАОП 00-4.29-97). На підприємствах з мен­шою кількістю працюючих, а також в окремо розташованих ав­токолонах та виробництвах створюються кутки з охорони праці.

На підприємстві повинно бути забезпечене проведення попе­реднього (при прийнятті на роботу) і періодичних (протягом тру­дової діяльності) медичних оглядів працівників. Порядок прове­дення медичних оглядів здійснюється згідно з Положенням про медичний огляд працівників певних категорій (затверджено На­казом Міністерства охорони здоров'я України від 31 березня 1994 р. № 45).

При укладенні трудового договору громадянин має бути поін­формований власником під розписку про умови праці на підпри­ємстві, наявність на робочому місці, де він буде працювати, небез­печних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунено, можливі наслідки їх впливу на здоров'я, про його права на піль­ги і компенсації за роботу за таких умов відповідно до законо­давства і колективного договору.

На робочих місцях працюючих повинна здійснюватися атеста­ція умов праці відповідно до Порядку проведення атестації робо­чих місць за умовами праці (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 р. № 442) та Методичними

14


рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умо­вами праці. Атестації підлягають робочі місця, на яких техноло­гічний процес, обладнання і матеріали можуть бути потенційни­ми джерелами шкідливих і небезпечних факторів.

На підприємстві повинні розроблятися і здійснюватися ком­плексні заходи щодо забезпечення досягнення установлених но­рмативів з охорони праці. Основою для розроблення таких захо­дів є атестація умов праці на робочих місцях та аналіз рівня охорони праці на підприємстві. Фінансування комплексних за­ходів здійснюється переважно роботодавцем.

На підприємстві має бути організоване-безплатне забезпечен­ня працівників спеціальним одягом, взуттям та іншими засоба­ми індивідуального захисту відповідно до Типових галузевих норм, інших відомчих нормативних актів або Положень про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взут­тям та іншими засобами індивідуального захисту (ДНАОП 0.00-4.26-96).

Забороняється допуск осіб віком до вісімнадцяти років та жінок до робіт, передбачених переліками важких робіт і робіт зі шкідливими і небезпечними умовами праці.

Перелік важких робіт

і робіт зі шкідливими і небезпечними умовами праці,

на яких забороняється застосування прані неповнолітніх

1. Водій автомобіля, авто- та електронавантажувача.

2. Машиніст (оператор) мийних машин, зайнятий: промиван­ням деталей, вузлів і двигунів, що працюють на етилованому бензині; миттям асенізаційних машин.

3. Слюсар з ремонту автомобілів, зайнятий ремонтом автомобі­лів, що працюють на етилованому бензині, а також автомобі­лів, що перевозять асенізаційні вантажі, гниюче сміття та от­рутохімікати.

4. Мастильник.

5. Випробувач двигунів, балонів.

6. Монтувальник шин.

7. Вулканізаторник.

8. Газозварник, електрозварник.

9. Мідник.
10. Маляр.

15


11. Акумуляторних.

12. Коваль.

13. Стропальник, такелажник.

14.Усі види робіт, пов'язані з підійманням та переміщенням вантажів вище норм, установлених для підлітків, а також самостійні роботи на електроустаткуванні.

15. Слюсар-електрик з ремонту електроустаткування




Переглядів: 1406

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Перелік важких робіт

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.