МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Пістун І.П., Хом'як Й.В., Хом'як В.В.П34 Охорона праці на автомобільному транспорті: Навчальний по- сібник. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. - 374 с ISBN 966-680-251-1 Навчальний посібник містить основні відомості про правові, організаційно-технічні, санітарно-гігієнічні заходи та засоби збереження здоров'я і працездатності людей, які працюють у галузі автомобільного транспорту. Навчальний посібник також розкриває основні поняття з питань пожежної безпеки. Для студентів вищих технічних закладів освіти. Може бути корисним викладачам, працівникам підприємств автомобільного транспорту, користувачам послуг автомобільного транспорту. ББК 65.247я73+39.3я73 © Пістун І.П., Хом'як Й.В., книга», 2005 Передмова і ♦Дорожньо-транспортні пригоди стають однією з трьох основних причин смерті та поранень у світі», - заявляють у своїй доповіді експерти Всесвітньої організації охорони здоров'я. Більше 95% ДТП з такими наслідками трапляються в країнах, що розвиваються. Організація наголосила, що до кінця наступного десятиліття кількість загиблих та скалічених, як очікується, зросте на 60% порівняно із сьогоднішнім рівнем, тоді як нещасні випадки на дорогах стануть третьою за кількістю жертв причиною смерті у світі - після хвороб серця і депресії, навіть більш поширеною, ніж малярія, туберкульоз та СНІД. Важливим кроком до запобігання нещасним випадкам на транспорті є вивчення курсу «Охорона праці в галузі». Він викладається у вищих навчальних закладах освіти з метою формування у майбутніх фахівців знань про стан і проблеми охорони праці відповідно до напрямку їх підготовки, складових і функціонування системи управління охороною праці та шляхів, методів і засобів забезпечення умов виробничого середовища і безпеки праці в галузі згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. У навчальному посібнику, написаному відповідно до програми нормативної дисципліни «Охорона праці в галузі», затвердженої Міністерством освіти України 2 серпня 1999 року, наведені основні відомості з правових та організаційних питань, гігієни праці та виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки на автомобільному транспорті. З fci^i Розділ 1 Правові та організаційні питання охорони праиі на автомобільному транспорті 1.1. Законодавство та нормативно-правові акти з охорони праиі Охорона праці на автомобільному транспорті здійснюється відповідно до основних законодавчих актів про охорону праці: Конституція України, Закони України «Про охорону праці», «Про охорону здоров'я», «Про пожежну безпеку», «Про використання ядерної енергії та радіаційний захист», «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», «Про цивільну оборону України», «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», «Про колективні договори і угоди», «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», «Про оплату праці», «Про відпустки», «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», «Про зайнятість населення», «Про організації роботодавців», «Про страхування». Кодекс законів України про працю та ін. Існують також законодавчі акти, що стосуються безпосередньо автомобільного транспорту: Закон України «Про дорожній рух» (цей закон визначає правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя і здоров'я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища). Закон України «Про транспорт* (визначає правові, економічні, організаційні та соціальні основи діяльності транспорту). Закон України «Про автомобільний транспорт» (визначає засади організації та 4 експлуатації автомобільного транспорту), Закон України «Про перевезення небезпечних вантажів»(цей закон визначає правові, організаційні, соціальні та економічні засади діяльності, пов'язаної з перевезенням небезпечних вантажів залізничним, морським, річковим, автомобільним та авіаційним транспортом). До нормативно-правових актів з охорони праці належать правила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов'язкові для виконання. В системі автомобільного транспорту це насамперед: Правила охорони праці на автомобільному транспорті (ДНАОП 0.00-1.28-97) (затверджено Наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 13.01.97 № 5), Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 18.01.2001 № 30), Правила обліку дорожньо-транспортних пригод (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 3.08.1993 № 595), Правила державної реєстрації та обліку транспортних засобів (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 7.09.1998 № 1388 у редакції Постанови КМУ № 484 від 07.05.2001), Правила проведення державного технічного огляду автомобілів технічного огляду автомобілів, автобусів, мототранспорту та причепів (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 26.02.1993 № 141), Указ Президента Про Міністерство транспорту України (затверджено Указом Президента від 11 травня 2000 року № 678/2000), Постанова Кабінету Міністрів України про департамент автомобільного транспорту (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 30.03.2000р. № 586), про автомобільні управління Міністерства транспорту (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 04.12.1998 № 1913), про державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 14.04.1997 № 341, із змінами), про службу безпеки дорожнього руху міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об'єднань, установ і організацій (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 06.04.1994 № 227), про нагляд за забезпеченням безпеки руху на транспорті (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 04.03.1997 № 204), про заходи щодо забезпечення безпечної експлуатації транспортних засобів (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 09.07.1999 № 1214), про порядок і умови проведення обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 28.09.1996 № 1175 із змінами), про обов'язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 14.08.1996 № 959), про Типове положення про організацію діяльності аварійних комісарів (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 058.01.1998 № 8), про затвердження Положення про порядок видачі посвідчень водіїв та допуску громадян для.керування транспортними засобами (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 08.05.1993 № 340), про затвердження Положення про обов'язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 14.08.1996 № 959), про заходи щодо запобігання надзвичайним ситуаціям під час перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 29.01.1999 № 104), про правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту (затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 18.02.1997 № 176). Обов'язковими до виконання є і галузеві нормативні акти. Документи про комісію з безпеки дорожнього руху підприємств, установ та організацій України (затверджено Наказом Міністерства транспорту України від 23.02.1998 № 80) та комісію з питань безпеки автотранспорту Укравтотрансу (затверджено Наказом по Укравтотрансу від 17.05.2000 № 12), Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожних транспортних засобів автомобільногоо транспорту (затверджено Міністерством транспорту України від 30.03.1998 № 102), про порядок і умови організації перевезень пасажирів і багажу автомобільним-транспортом (затверджено Наказом Міністерства транспорту України від 21.01.1998 № 21), про правила перевезення вантажів (Затверджено наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 та від 23.03.1998 № 90), про правила пожежної безпеки для підприємств і організацій автомобільного транспорту України (затверджено Наказом Міністерства транспорту України від 12.12.1998 № 527). Нормативний документ про організацію безпеки руху транспортних засобів і пішоходів на території і виробничих приміщеннях автотранспортних підприємств (РД 238 УССР 240-90), про порядок службового розслідування і розбору дорожньо-транспортних пригод (РД 238 УССР 222-90), про ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів 6 і вантажів автомобільного транспорту (затверджено Наказом Мінтрансу від 16.01.2001 № 6/18), про порядок роботи водіїв на лінії (РД 238 УССР 230-90 - Інструкція), вимоги безпеки доріг і автобусних маршрутів (РД 238 УССР 236-90 - Інструкція), порядок контролю за дотриманням водіями вимог безпеки руху (РД 238 УССР 239-90 - Інструкція), організація оповіщення водіїв про гідрометеорологічні та дорожні умови на маршрутах (РД 238 УССР 237-90 - Інструкція) та стандарти (ДСТУ 3649-97). Засоби транспортні дорожні. Експлуатаційні вимоги безпеки до технічного стану та методи контролю (ДСТУ 1895-92). Зчіпки гнучкі і жорсткі для буксирування автомобілів та ін. 1.2. Державне управління охороною праиі та організація охорони праиі на виробництві Державне управління охороною праці здійснюють: Кабінет Міністрів України; спеціально уповноважений представницький орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці (державний комітет України з нагляду за охороною праці); міністерства та інші центральні органи виконавчої влади; місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування. Зупинимося лише на управлінні охороною праці стосовно галузі. Міністерство транспорту України (Мінтранс України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Основним завданням Мінтрансу України є державне управління транспортним комплексом і дорожнім господарством України та організацією її безпечної роботи. Мінтранс України відповідно до покладених на нього завдань забезпечує в межах своєї компетенції захист прав громадян під час їх транспортування і обслуговування; організовує і в установленому порядку контролює роботу, пов'язану із забезпеченням безпеки руху транспортних засобів; вживає заходів до зменшення шкідливого впливу функціонування транспорту на довкілля та забезпечує екологічну безпеку на транспорті; організовує розроблення проектів нормативно-правових актів щодо питань функціонування та безпечної роботи транспортного комплексу і дорожнього господарства України; здійснює в межах своїх повноважень правове регулювання перевезення пасажирів, вантажів, багажу і пошти, безпеки руху транспортних засобів, охорони праці та пожежної безпеки. Державний департамент автомобільного транспорту (Укр-автотранс) є урядовим органом державного управління в галузі автомобільного транспорту і діє в складі Мінтрансу та йому підпорядковується. Завданнями Укравтотрансу є організація додержання вимог законодавства щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. Крім того, Укравтотранс: • здійенює нагляд за додержанням підприємствами всіх форм власності (крім Міноборони, Прикордонних військ, СБУ та МВС) нормативних актів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху на автомобільному транспорті, сприяє підприємствам, установам і організаціям у виконанні державних і галузевих програм з питань безпеки дорожнього руху; • сприяє в межах своїх повноважень зменшенню шкідливого впливу наслідків діяльності автомобільного транспорту на навколишнє природне середовище, реалізації заходів з енергозбереження; • погоджує у встановленому порядку технічні вимоги та стандарти щодо розроблення нової автомобільної техніки, її ремонту та експлуатації, бере участь у роботі приймальних комісій з питань виробництва нової автомобільної техніки. Автотранспортні установи в області є територіальними органами Мінтрансу і підпорядковані Державному департаменту автомобільного транспорту. Основними завданнями управлінь є забезпечення державного регулювання діяльності автомобільного транспорту та здійснення контролю за дотриманням суб'єктами підприємницької діяльності усіх форм власності, що виконують перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, вимог нормативних актів, стандартів і норм, які регулюють перевезення вантажів іпасажирів автомобільним транспортом. Державна автомобільна інспекція є складовою частиною системи МВС. Основними завданнями Державтоінспекції є: • реалізація в межах своєї компетенції державної політики • організація контролю за додержанням законів, інших но охорони навколишнього середовища від шкідливого впливу автотранспортних засобів; • виявлення та припинення фактів порушення безпеки дорожнього руху, а також виявлення причин і умов, що сприяють їх вчиненню. Нагляд за забезпеченням безпеки руху відповідно до постанови КМУ від 4 березня 1997 р. № 204 здійснюється за видами транспорту і покладається на Мінтранс, державний департамент автомобільного транспорту та його органи на місцях і проводиться у взаємодії з іншими державними органами (Державтоін-спекція, Держнагляд охорони праці тощо), що здійснюють нагляд за безпекою руху. З метою запобігання дорожньо-транспортним пригодам Кабінет Міністрів України розглядає заходи щодо забезпечення безпечної експлуатації транспортних засобів (Постанова КМУ від 09.07.99№ 1214). Організація роботи з охорони праці.Загальне керівництво роботою з охорони праці згідно із Законом України «Про охорону праці» в цілому на підприємстві покладається на його власника (керівника). Для організації роботи, спрямованої на запобігання нещасним випадкам, професійним захворюванням і аваріям, на підприємствах з кількістю працюючих 50 чоловік і більше повинна бути створена служба охорони праці. На підприємствах з кількістю працюючих менше 50 чоловік функції цієї служби можуть виконувати особи з відповідною пррфесійною підготовкою за сумісництвом. На підприємствах загальна чисельність фахівців служби охорони праці встановлюється залежно від загальної кількості працюючих, небезпечності та шкідливості виробничих процесів, кількості окремо розташованих від основної бази автоколон. Рекомендується при чисельності працюючих від 50 до 500 чоловік до служби охорони праці приймати одного фахівця, від 501до 1000-двох, більше 1000 чоловік - трьох фахівців. За наявності двох і більше окремо розташованих від основної бази автоколон чи виробництв до служби охорони праці підприємства доцільно приймати додатково ще одного фахівця. Служба охорони праці підприємства підпорядковується безпосередньо його керівникові і прирівнюється до основних виробничо-технічних служб. Ліквідація служби охорони праці допускається лише в разі ліквідації підприємства. Робота служби охорони 9 ■ праці здійснюється відповідно до положення про службу охорони праці підприємства, розробленого на основі Типового положення про службу охорони праці (ДНА 0П 0.00-4.21-93) з урахуванням специфіки виробництва і затвердженого власником. Управління охороною праці на підприємстві здійснюється відповідно до вимог Системи управління охороною праці. У положеннях про структурні підрозділи (служби, відділи тощо) підприємства та в посадових інструкціях працівників повинні бути визначені конкретні обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій з питань охорони праці. На автотранспортних підприємствах створюються ще й служби безпеки дорожнього руху. Служба безпеки дорожнього руху міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об'єднань, установ і організацій підпорядковується безпосередньо їх керівникам. Основними завданнями служби безпеки дорожнього руху є: • проведення заходів, спрямованих на забезпечення безпеки дорожнього руху; • здійснення контролю за додержанням керівниками вимог актів законодавства та інших нормативних документів з безпеки дорожнього руху; • аналіз стану аварійності та фактів порушення вимог з безпеки дорожнього руху, розроблення разом з відповідними структурними підрозділами заходів щодо запобігання їм і контроль за проведенням цих заходів; • облік і ведення в установленому порядку органами державної виконавчої влади і організаціями звітної інформації про дорожньо-транспортні пригоди та їх наслідки. Чисельний склад безпеки дорожнього руху наведений у табл. 1.1. На підприємствах при кількості працюючих 50 чоловік і більше з метою залучення представників власника і трудового колективу до співробітництва в галузі управління охороною праці, узгодженого вирішення питань, що виникають у цій сфері, створюється комісія з питань охорони праці, діяльність якої здійснюється згідно з Типовим положенням про комісію з питань охорони праці підприємства (затверджено Наказом державного комітету України по нагляду за охороною праці від 3 серпня 1993 р. № 72). 10 Таблиця 1.1. Чисельний склад служби безпеки дорожнього руху підприємства, установи, організації, чол. Середньооблікова чисельність водіїв Чисельність фахівців з безпеки дорожнього руху До 50 За сумісництвом Від 51 до 250 1 Від 251 до 500 2 Від 501 до 1000 З Понад 1000__________________________________ 4________________ Примітка. У підприємствах, установах, організаціях, що мають понад 250 водіїв, вводиться посада заступника керівника з безпеки дорожнього руху. На кожні додаткові 500 водіїв понад 1000 вводиться додаткова посада фахівця з безпеки дорожнього руху. На автотранспортних підприємствах існують також: • комісія з безпеки дорожнього руху підприємств, установ та організацій України - утворюється відповідно до ст. 13 Закону України «Про дорожній рух» з метою запобігання дорожньо-транспортним подіям і забезпечення дорожньо-транспортної дисципліни на підприємствах незалежно від форм власності та господарювання; • комісія з питань безпеки автотранспорту Укравтотра-нсу - створена з метою підвищення ефективності профілактичної роботи щодо попередження дорожньо-транспортних пригод, нещасних випадків та аварій на виробництві, пожеж, інших подій, захисту життя і здоров'я громадян та працюючих на об'єктах підгалузі, посилення контролю за виконанням вимог нормативних актів щодо безпеки, охорони праці, пожежної безпеки. Усіпрацівники при прийнятті на роботу і в процесі роботи повинні проходити навчання (інструктаж) з питань охорони праці згідно з Типовим положенням про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці (ДНАОП 0.00-4.12-99). Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою, перелік яких подається далі, повинні проходити попереднє спеціальне навчання і один раз на рік - перевірку знань відповідних нормативних актів про охорону праці. 11 Перелік робіт з підвищеною небезпекою 1. Обслуговування і ремонт елементів підвіски автомобілів, гідропідйомників на автомобілях-самоскидах та самоскидних причепах, їх зняття та установка. 2. Ремонт паливної апаратури двигунів внутрішнього згорання. 3. Монтаж, демонтаж і накачування шин автотранспортних засобів. 4. Вулканізаційні роботи. 5. Е.чектрозварювальні, газополуменеві, наплавочні і паяльні роботи. 6. Нанесення лакофарбувальних покриттів, ґрунтовок та шпаклівок на основі нітрофарб, полімерних матеріалів та робота з отруйними і шкідливими речовинами. 7. Обслуговування і ремонт акумуляторних батарей. 8. Роботи із застосуванням ручних електро- і пневмомашин та інструментів. 9. Транспортування, зберігання, експлуатація балонів, контейнерів, інших ємностей зі стисненими, зрідженими, отруйними, вибухонебезпечними та інертними газами, їх заповнення та ремонт. 10. Наливання, зливання, очищення, нейтралізація резервуарів, тари та інших ємностей з-під нафтопродуктів, кислот, лугів та інших шкідливих речовин. 11. Роботи в замкнених ємностях (цистернах), колодязях. 12.Вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; стропальні та такелажні роботи. 13.Перевезення небезпечних вантажів. 14. Монтаж, наладка, технічне обслуговування, експлуатація, ремонт і демонтаж: вантажопідіймальних машин і механізмів, ліфтів, конвеєрів, електроустановок. Для виконання робіт з підвищеною небезпекою власник наказом по підприємству встановлює відповідальних керівників за безпечне їх проведення. На роботи з підвищеною небезпекою повинні бути розроблені і вивішені на робочих місцях технологічні карти та забезпечене їх виконання. Працівники перед виконанням небезпечних робіт, на які обов'язково оформляється наряд-допуск, повинні пройти цільовий інструктаж з охорони праці. Перелік таких робіт та форма наряду-допуску подаються нижче. Перелік небезпечних робіт, на які оформляється наряд-допуск перед їх виконанням 1. Роботи, пов'язані із зняттям та встановленням балонів пне-вморесор автобусів. 2. Роботи в ємностях (цистернах) з-під небезпечних вантажів. 3. Зварювальні роботи, що проводяться на тимчасових робочих місцях. 4.Роботи з ремонту паливних баків автомобілів із застосуванням зварювання. 5. Вантажно-розвантажувальні роботи в охоронних зонах повітряних ліній електропередач. Наряд-допуск на право виконання небезпечних робіт найменування підприємства (професія, прізвище, ім'я та по батькові) бригадою у складі______ чол. Доручається: _______________________________________________ (наймсіїуванця роботи, місце її проведення) При підготовці і виконанні робіт забезпечити заходи безпеки: Початок роботи з_____ годин_____ хвилин «____ »____ 200_ р. Закінчення роботи о_____ годині_____ хвилин «____ »____ 200_ р. Робоче місце і умови праці перевірені: (посада, прізвище, ім'я та по батькові того, хто допускає до роботи) (дата, підпис) Наряд-допуск видав - керівник робіт: (посада, прізвище, ім'я та по батькові) (дата, підпис) Із заходами безпеки ознайомлений, наряд-допуск одержав: відповідальний виконавець робіт (дата, пцши:) Примітка. Наряд-допуск заповнюється (оформляється) у двох примірниках (перший знаходиться у того, хто видає наряд-допуск, другий - у відповідального виконавця робіт). 13 Наряд-допуск видається на період, необхідний для виконання даного обсягу робіт. При перерві в роботі більш як на добу наряд-допуск анулюється. Оформлення наряд-допусків на виконання робіт в електроустановках, газонебезпечних робіт та інших провадиться згідно з вимогами відповідних нормативних актів на проведення цих робіт. Посадові особи згідно з Переліком посад посадових осіб, які зобов'язані проходити попередню і періодичну перевірку знань з охорони праці, до початку виконання своїх обов'язків і періодично один раз на три роки проходять в установленому порядку навчання, а також перевірку знань з охорони праці в органах галузевого або регіонального управління охороною праці. Допуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, інструктаж, стажування і перевірку знань з охорони праці, забороняється. Для проведення навчання (інструктажу), надання методичної допомоги працівникам з питань охорони праці, а також пропаганди безпечних методів праці на кожному підприємстві з кількістю працюючих 100 і більше чоловік повинні бути створені кабінети охорони праці відповідно до Типового положення про кабінет охорони праці (ДНАОП 00-4.29-97). На підприємствах з меншою кількістю працюючих, а також в окремо розташованих автоколонах та виробництвах створюються кутки з охорони праці. На підприємстві повинно бути забезпечене проведення попереднього (при прийнятті на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників. Порядок проведення медичних оглядів здійснюється згідно з Положенням про медичний огляд працівників певних категорій (затверджено Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 31 березня 1994 р. № 45). При укладенні трудового договору громадянин має бути поінформований власником під розписку про умови праці на підприємстві, наявність на робочому місці, де він буде працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунено, можливі наслідки їх впливу на здоров'я, про його права на пільги і компенсації за роботу за таких умов відповідно до законодавства і колективного договору. На робочих місцях працюючих повинна здійснюватися атестація умов праці відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 р. № 442) та Методичними 14 рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці. Атестації підлягають робочі місця, на яких технологічний процес, обладнання і матеріали можуть бути потенційними джерелами шкідливих і небезпечних факторів. На підприємстві повинні розроблятися і здійснюватися комплексні заходи щодо забезпечення досягнення установлених нормативів з охорони праці. Основою для розроблення таких заходів є атестація умов праці на робочих місцях та аналіз рівня охорони праці на підприємстві. Фінансування комплексних заходів здійснюється переважно роботодавцем. На підприємстві має бути організоване-безплатне забезпечення працівників спеціальним одягом, взуттям та іншими засобами індивідуального захисту відповідно до Типових галузевих норм, інших відомчих нормативних актів або Положень про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту (ДНАОП 0.00-4.26-96). Забороняється допуск осіб віком до вісімнадцяти років та жінок до робіт, передбачених переліками важких робіт і робіт зі шкідливими і небезпечними умовами праці. Перелік важких робіт і робіт зі шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування прані неповнолітніх 1. Водій автомобіля, авто- та електронавантажувача. 2. Машиніст (оператор) мийних машин, зайнятий: промиванням деталей, вузлів і двигунів, що працюють на етилованому бензині; миттям асенізаційних машин. 3. Слюсар з ремонту автомобілів, зайнятий ремонтом автомобілів, що працюють на етилованому бензині, а також автомобілів, що перевозять асенізаційні вантажі, гниюче сміття та отрутохімікати. 4. Мастильник. 5. Випробувач двигунів, балонів. 6. Монтувальник шин. 7. Вулканізаторник. 8. Газозварник, електрозварник. 9. Мідник. 15 11. Акумуляторних. 12. Коваль. 13. Стропальник, такелажник. 14.Усі види робіт, пов'язані з підійманням та переміщенням вантажів вище норм, установлених для підлітків, а також самостійні роботи на електроустаткуванні. 15. Слюсар-електрик з ремонту електроустаткування
|
||||||||
|