МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВИЙ МЕХАНІЗМ ГАРАНТУВАННЯ ПРАВ ЛЮДИНИПрирода і призначення будь-якої держави виявляються у її співвідношенні з особистістю. Функцією соціально-орієнтованої держави є захист і гарантування прав людини на засадах свободи і справедливості. І саме у цій сфері виявляється найтісніше зближення національного і міжнародного права, що визначає основні стандарти загальнолюдських цінностей, прав і свобод. Конституція України — яскраве свідчення інтеграції міжнародного права і конституційного права держави. Основний Закон визнає людину, її життя, честь, гідність, недоторканність, безпеку найвищою соціальною цінністю (ст. 3). Ця норма є великим історичним досягненням, вона символізує найвищу ступінь розвитку держави, яка обрала собі девіз: "Держава — для людини". За цією нормою стоїть радикальний поворот суспільно-політичної думки, приєднання України до цінностей, що пройшли перевірку часом, історією. Розділ 2 Конституції — "Права, свободи та обов'язки людини і громадянина" містить близько 50 статей, тобто майже одну третину тексту Конституції. В ньому закріплено систему особистих, соціально-економічних, політичних прав людини і громадянина. При цьому враховані найновіші положення про захист цих прав, викладених у Загальній Декларації прав людини, міжнародних пактах про права людини 1966 р. та інших документах. Ст. 55 Конституції проголошує: права і свободи людини і громадянина захищаються судом і кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Це право набуває універсального характеру, що пояснюється високим ступенем демократичності судового розгляду, який грунтується на принципах незалежності суду, гласності, безпосередності і т. д. Конституція гарантує громадянинові після використання усіх національних засобів правового захисту, як уже зазначалося, звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних судових установ чи до відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна. Для реалізації прав людини необхідна не лише закріплена Конституцією країни правова норма, але і відповідні державні й міжнародні механізми і процедури захисту прав людини і громадянина, які дають можливість захисту передбачених міжнародними і національними нормами прав від свого імені, без посередництва держави в дійсно незалежному суді, або в незалежній міжнародній інстанції. Які ж механізми забезпечують дієвість, втілення в життя норм і принципів міжнародного права в галузі прав людини? Головні і допоміжні органи ООН з захисту прав людини.Генеральна Асамблея — один із головних органів ООН. До її складу входять всі 184 держави — члени організації. Кожна держава має один голос. Згідно із ст. 13 Статуту ООН сприяння міжнародному співробітництву в галузі здійснення прав людини основних свобод для всіх незалежно від раси, статі, мови і релігії є однією з головних функцій Асамблеї. Більшість питань, які стосуються прав людини, передаються для попереднього розгляду в Третій комітет Асамблеї з соціальних, гуманітарних і культурних питань. Комітет готує проекти резолюцій, які Генасамблея приймає на заключних пленарних засіданнях чергової сесії. Економічна і Соціальна Рада (ЕКОСОР) — головний орган ООН, складається із 54 держав-членів, які обираються Генасамблеєю на три роки, причому кожен рік обираються 18 членіїз замість тих 18, термін повноважень яких закінчився. ЕКОСОР збирається кожен рік на одну організаційну і одну регулярну (з 1992 р.) сесію по черзі в Нью-Йорку і Женеві. Питання щодо прав людини розглядаються на сесії Другого (Соціального) комітету Ради. Доповіді Соціального комітету і проекти резолюцій та рішень передаються Раді для прийняття кінцевого рішення в ході пленарних засідань. Для сприяння ЕКОСОР в розгляді питань, які стосуються прав людини, Рада створює Комісію з прав людини, Комітет з ліквідації расової дискримінації, Комісію з прав жінок. Комісія з прав людини була заснована ЕКОСОР у 1946 р. з метою сприяння Раді в питаннях прав людини, особливо в розробці документів і Хартії прав людини. Комісія складається з представників 43 держав-членів, які обираються терміном на три роки. Право голосу мають тільки члени комісії. Комісія може запросити взяти участь у своїй роботі будь-яку зацікавлену державу, а також представників національно-визвольних рухів. Комісія з прав людини створила свій експертний орган — Підкомісію попередження дискримінації і захисту національних меншин, яка складається з 26 незалежних експертів. Комісія з прав жінок була створена у 1946 р. як функціональна комісія ЕКОСОР. Комісія складається з 32 держав-членів, які обираються ЕКОСОР терміном на 4 роки. Завдання комісії: — підготовка доповідей і рекомендацій Раді щодо підтримки прав жінок в політичній, економічній, соціальній галузях, в сфері освіти; — внесення рекомендацій з проблем, які потребують негайного розгляду і реалізації. На створення комісії лише шість з кожних десяти держав цілком визнавали право жінок брати участь у виборах. Тепер таке право визнається майже в усьому світі. Комісія приймає свої власні рішення і рекомендації, готує проекти резолюцій для ЕКОСОР. Міжамериканська комісія жінок, Комісія по становищу арабських жінок подають доповіді про свою роботу на кожній сесії Комісії. Центр з прав людини — підрозділ Секретаріату ООН, який допомагає Генеральній Асамблеї, ЕКОСОР, Комісії з прав людини та іншим органам ООН, що займаються проблемами захисту прав людини і основних свобод. Центр веде дослідження в галузі прав людини з проблем зацікавлених органів, стежить за здійсненням прав людини і готує доповіді з цих питань. Центр керує програмою консультативного обслуговування і політичної допомоги в галузі прав людини, координує зв'язки з неурядовими організаціями. Центр збирає і поширює інформацію, готує публікації. Центр з прав людини розміщений у відділенні ООН в Женеві і має відділення в Нью-Йорку. Загальне керівництво діяльністю Центру здійснює Верховний Комісар з прав людини. Невеликий апарат Верховного Комісара складається з кваліфікованих експертів, які набираються за принципом справедливого географічного розподілу і кожен з них відповідає за окремі напрямки роботи. Головне завдання Верховного Комісара — координація всіх програм ООН в галузі прав людини. Він забезпечує ділове співробітництво між органами ООН і конвенційними контрольними механізмами. Верховний Комісар не уповноважений розглядати скарги окремих осіб про порушення їх прав, але може належним чином реагувати у випадках невиконання рішень окремих державних органів, які розглядають такі справи. Особливу увагу Верховний Комісар з прав людини приділяє надзвичайним ситуаціям, коли потрібні швидкі, рішучі дії, спрямовані на ліквідацію масових порушень основних прав і свобод. Одне з найважливіших рішень Верховного Комісара ООН з прав людини Хосе Айяла Лассо (Еквадор) — встановлення прямої "гарячої лінії зв'язку з питань прав людини". "Гаряча лінія зв'язку" має лінію факсимільного зв'язку і діє протягом 24 годин, що дає змогу Центру з прав людини ООН контролювати надзвичайні ситуації в галузі прав людини. Наприклад, такі як криза, що виникла в Руанді у 1994 р. "Гаряча лінія зв'язку" має бути доступною для жертв порушень прав людини, їх родичів і неурядових організацій. Верховний Комісар з прав біженців.Допомога біженцям — одне з найважливіших досягнень ООН в галузі захисту прав людини. З грудня 1949 р. Генеральна Асамблея прийняла постанову про заснування Управління Верховного Комісара ООН з прав біженців. Управління подає допомогу понад 20,7 мільйонам біженців у різних регіонах. Воно розміщене в Женеві і має свої представництва більше як у ста країнах світу. За час свого існування Управління двічі було відзначене Нобелівською премією. Важливу роль відіграють і деякі інші міжнародні органи і організації з прав людини. Це, зокрема, Комітет з прав людини,створений у 1977 р. згідно із ст. 28 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права. До складу Комітету обираються 18 експертів, які є громадянами держав — учасниць Пакту і мають високі моральні якості та визнану компетентність в галузі прав людини. Держави, які беруть участь в Пакті, зобов'язуються подавати через Генерального секретаря ООН доповіді про здійснені ними замовлення для втілення в життя передбачених Пактом громадянських і політичних прав. Доповіді подаються протягом одного року після набуття чинності положень Пакту щодо відповідних держав-учасниць. Комітет вивчає ці доповіді і надсилає державам-учасницям свої зауваження загального порядку, які вважає доцільними. При цьому Комітет утримується від винесення рекомендацій на адресу конкретних держав. Так, на одній з своїх сесій Комітет дав тлумачення принципу рівності і заборони дискримінації (ст. 2 і 3 Пакту), права сім'ї на захист від суспільства і держави (ст. 23) і вимагав від держав-учасниць вживати законодавчих та інших заходів для їх здійснення. За останні роки цей орган, не змінюючи рішень, які були прийняті раніше, включає в свою доповідь Генеральній Асамблеї конкретні зауваження експертів на адресу окремих держав в процесі обговорення їх доповідей. Комітет також розглядає претензії держав-учасниць тільки в тому разі, коли їх подала держава-учасниця, яка зробила заяву про визнання для себе компетенції Комітету. Комітет не приймає ніяких повідомлень, коли вони стосуються держави-учасниці, яка не зробила такої заяви. Скарги осіб, які стверджують, що вони є жертвами порушень державою-учасницею якогось із прав, викладених у Пакті про громадянські і політичні права, розглядаються згідно з процедурою, передбаченою Першим протоколом Пакту. Відповідно до ст. 8 Міжнародної конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації в 1970 р. було засновано Комітет з ліквідації расової дискримінації. Наприкінці 80-х років організовано Комітет з ліквідації дискримінації стосовно жінок. Трохи пізніше виник Комітет проти катування, створений згідно зі ст. 17 Конвенції проти катування та інших жорстоких нелюдських або принижуючих гідність видів поводження і покарання, схваленої 10.12.1984 р. і яка набула чинності 26.06.1987 р. Крім вказаних механізмів захисту прав людини, використовуються і спеціальні процедури захисту цих прав. Йдеться, зокрема, про 4 основні групи методів спостереження і захисту прав людини: 1) розгляд доповідей держав щодо виконання обов'язків, взятих на себе згідно із статутами міжнародних організацій і відповідних міжнародних конвенцій; 2) розгляд обвинувачень держав одна одній з приводу порушень цих обов'язків; 3) розслідування ситуацій щодо передбачуваних чи встановлених брутальних і масових порушень прав людини і основних свобод; 4) процедури розгляду скарг окремих осіб або груп. Основним засобом втілення в життя рішень, що приймаються в результаті застосування належних процедур, є рекомендації уряду держави, яка звинувачується у порушенні прав людини, прийняти відповідні законодавчі чи адміністративні заходи для усунення ситуації масових порушень прав людини чи поновлення прав конкретної особи. Поки що не часто держави погоджуються підписувати конвенції, які передбачають право тих чи інших органів приймати рішення, обов'язкові для виконання. Майже всі міжнародні конвенції із захисту прав людини передбачають також обов'язок держав-учасниць через певні відрізки часу (1—5 років) подавати доповіді-звіти щодо заходів, які проводяться для ефективної реалізації передбачених конвенціями прав людини. До таких документів належать Міжнародні пакти про права людини 1966 р., а також конвенції МОП, статут якої передбачає подання щороку кожною державою-членом доповіді щодо заходів по втіленню в життя цих конвенцій. Звіти вивчаються комітетом експертів, який правомочний звертатися із запитами до відповідних урядів. Будь-яка держава — член Міжнародної організації праці, яка вважає, що інша держава-член не додержується діючої конвенції МОП, може подати скаргу на неї в Міжнародне бюро праці. Ця скарга може бути передана в комісію по розслідуванню і будь- який уряд, що зацікавлений в її подальшому розгляді, може подати висновок комісії до Міжнародного суду. На першій сесії Комісії ООН з прав людини (1947 р.) після тривалої дискусії було ухвалено рішення не розглядати скарги приватних осіб і їх груп. Зусилля ряду західних держав переглянути це рішення не дали результатів. Тільки 27.05.1970 р. ЕКОСОР затвердила процедури розгляду повідомлень щодо брутальних масових порушень прав людини і основних свобод. Ця процедура відома під назвою "процедура 1503" за порядковим номером резолюції ЕКОСОР. Згідно з цією процедурою Підкомісія по попередженню дискримінації і захисту меншин призначає робочу групу в складі експертів-членів Підкомісії, які виступають в особистій якості. Робоча група розглядає повідомлення і відповіді урядів на ці повідомлення. Завдання робочої групи — відібрати на розгляд Підкомісії скарги, які свідчать про систематичне, брутальне порушення прав людини, що створює небезпечну ситуацію для великої кількості людей протягом тривалого часу. Для передачі на розгляд Підкомісії якогось повідомлення (скарги) необхідне рішення, яке приймається більшістю голосів членів робочої групи. Підкомісія розглядає повідомлення, відібрані робочою групою, і виносить своє рішення про доведення до відому Комісії по правам людини відповідної ситуації. Комісія в свою чергу визначає, чи потребує дана ситуація ретельного вивчення з наступним поданням доповіді і рекомендацій ЕКОСОР. При умові згоди держави, в якій, як стверджується в повідомленні, склалася ситуація брутальних порушень прав людини, Комісія призначає спеціально комітет для розслідування ситуацій на місці. Процедура 1503 може застосовуватися лише за таких умов: по-перше — мета повідомлення не має суперечити принципам Статуту ООН, Загальній декларації прав людини, іншим конвенціям в галузі прав людини; по-друге — повідомлення дає достатні докази для твердження, що ситуація брутальних порушень прав людини справді існує; по-третє — повідомлення, наведені окремими особами (групою), які самі є жертвами порушень прав людини. Не приймаються повідомлення (скарги) анонімні, які грунтуються на матеріалах преси, а також такі, в яких містяться образливі висловлювання на адресу держави, що є об'єктом скарги. До розгляду повідомлення Підкомісія має переконатися в тому, що скаржник вичерпав внутрішні можливості правового захисту. Процедура розгляду індивідуальних скарг згідно з першим факультативним протоколом, як показала практика її застосування,— найбільш ефективна форма із нині діючих в світовому співтоваристві. Згідно з факультативним протоколом Комітет з прав людини може розглядати скарги окремих осіб тільки в тому разі, якщо держава, під юрисдикцією якої вони перебувають, є учасником пакту, а також ратифікувала Протокол чи приєдналася до нього. Комітет не розглядає ніяких повідомлень від осіб, доки не переконається в тому, що питання не розглядається за іншою міжнародною процедурою і що петіціонер не вичерпав усі внутрішні можливості правового захисту. Комітет розглядає тільки скарги на порушення громадянських і політичних прав, які закріплені в статтях відповідного Пакту. Згідно з правилами, встановленими факультативним протоколом, Комітет веде розгляд скарг на закритих засіданнях і рішення по скаргах потім публікуються в щорічних доповідях Генеральної Асамблеї. Комітет надсилає свої міркування відповідній державі-учасниці і скаржнику. Ці міркування не є обов'язковими, а розглядаються як рекомендації. На основі таких рекомендацій кожна держава має забезпечити особі, чиї права порушені, ефективний правовий захист. При розгляді індивідуальних повідомлень Комітет висловлює свої міркування щодо відповідності національних законів і юридичної практики, діяльності державних установ міжнародним стандартам. За порівняно короткий термін, з 1977 р., дії процедури факультативного протоколу розглянуто кілька сот повідомлень. Поруч із структурами захисту прав людини глобального масштабу створені і досить успішно діють в тому ж напрямку регіональні організації. Такі організації створені і діють на всіх континентах планети, за винятком Азії. Рада Європи (РЄ) ефективно діюча регіональна міжнародна організація, її Статут підписаний 5 травня 1949 р. і набув чинності 03.08.1949 р. В рамках РЄ діють понад 150 міжнародних багатосторонніх конвенцій, угод і протоколів, обов'язкових для виконання. Найбільш відомі такі конвенції, як Європейська конвенція з прав людини 1950 р., Європейська соціальна хартія 1961 р., Європейська конвенція по запобіганню тортур і тілесних пошкоджень чи жорстокого поводження і приниження людської гідності, Європейська конвенція з культури тощо. Держави — учасниці Європейської конвенції з прав людини і основних свобод зобов'язалися гарантувати для кожної людини, яка підлягає їх юрисдикції, права і свободи, чітко визначені в 1 -му розділі конвенції. Захист прав людини в рамках РЄ здійснюється Комітетом міністрів, головним органом Ради. Раніше у рамках РЄ діяли Європейська Комісія і Європейський суд з прав людини. Згідно із Протоколом 11, що передбачає перебудову контрольного механізму захисту прав і основних свобод людини від 09.11.1993 р., для забезпечення сторонами обов'язків за Конвенцією та протоколами до неї, діє лише Європейський суд з прав людини, який функціонує на постійній основі. Суд складається з такої кількості судців, яка відповідає кількості сторін. Судді обираються строком на 6 років і можуть бути переобраними. Суд розглядає подані йому справи в комітетах із трьох суддів, палатах із семи суддів та Великій палаті із сімнадцяти суддів. Суд розглядає заяви, подані державами-сторонами, а також індивідуальні заяви або заяви груп осіб. Суд може прийняти заяву до розгляду тільки після того, як були використані всі національні засоби захисту і впродовж 6 місяців від дати прийняття остаточного рішення. Тематика скарг стосується переважно порушень свободи слова і поглядів, посягань на особисте життя, тілесних покарань в системі середньої освіти, протизаконних тимчасових затримань, порушень поліцейських правил і т. д. Остаточні рішення палат та Великої палати мають обов'язкову силу для зацікавлених сторін і мають ними виконуватися. Нагляд за рішеннями суду здійснює Комітет міністрів. Ми проаналізували засоби захисту прав і свобод людини на міжнародному рівні. Але поряд із судами та міжнародними органами по захисту прав людини створюються і діють парламентські органи, які мають незалежний статус і широкі повноваження. Серед таких органів найбільш відомим є інститут омбудсмана, чи парламентського Уповноваженого з прав людини, до якого громадяни мають право звертатися для захисту своїх прав і свобод. Інститут Уповноваженого з прав людини сформувався в скандінавських країнах наприкінці XIX ст., а після війни одержав широке поширення і в багатьох інших державах. Омбудсман має звичайно широкі повноваження, включаючи розслідування будь-яких незаконних дій і зловживань з боку виконавчої влади. Ці розслідування проводяться як за власною ініціативою Уповноваженого, так і за скаргами громадян. Він сам, як правило, не має повноважень приймати обов'язкові для виконавчої влади рішення, проте його рекомендації щодо прийняття певних засобів для захисту прав і свобод людини, за звичаєм, виконуються виконавчими органами. Україна ще лише розроблятиме і прийматиме закон про статус та компетенцію Уповноваженого з прав людини. Але важливо, щоб він не був монополістом виконання функції захисту прав людини, а став демократичним органом, який діє швидко, неупереджено, кваліфіковано і без зайвих формальностей. Читайте також:
|
||||||||
|