МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
MULTILINGUALISM
Study the topic “Multilingualism” Unit 3, pp. 59-61, 69-70 in Discussion Guide: British and American Studies: учебное пособие / Т.Н. Дубровская, Н.П. Звонак, О.А. Зинина и др.-Мн.: МГЛУ, 2003.-120 с.
Key terms and essential vocabulary:
bilingualism monolingualism societal / individual / international multilingualism native language / mother tongue endangered / threatened / moribund / extinct language official / national / majority/ dominant / second / minority language linguistic minority (indigenous / rural / urban) linguistic variety / diversity language loyalty linguistic revival / revitalization “appreciation of dialect differences” approach “elimination of non-standard speech” approach language “immersion” schools European Charter for Regional or Minority Languages creole language lingua franca. pidgin language
to acquire proficiency in (a language) to act as a focus of discontent to act as a symbol of group consciousness and solidarity to actively discourage ( a child ) from using a minority language to adopt a bilingual approach / policy to (education) to be a barrier to one’s social advancement / effective communication to be compelled to learn multiple languages to be / remain at a political disadvantage to be educated in one’s mother tongue to be essential for upward social mobility to be faced with a considerable / severe problem to be reluctant to ( learn foreign languages ) to be spoken natively / indigenously to be taught through the medium of (one’s mother tongue) in the initial stages of schooling to be under increasing threat to be (un)true to one’s cultural traditions to depend on teacher’s individual commitment to the subject to eliminate non-standard speech to function as a full member of a national community to have a linguistically sophisticated educational policy to have an outwardly monolingual appearance to have an adverse effect on smn to ignore / discourage a minority language to impair educational progress (of a child) to locate a genuinely monolingual country to obliterate a culture / language to observe an increase in the number of fluent speakers to post public notices in several languages to protect / observe linguistic rights (of a minority group) to provide bilingual signage to put a language on / out of the school curriculum to retain a passive knowledge of one’s mother tongue to undertake a separatist movement
Questions for discussion:
AGING
Study the topic on the texts handed out by the teacher (Social benefits of extended families and Family responsibility: a dangerous policy).
Key terms and essential vocabulary:
a carer a child care centre / a child care facility a family argument a generation a nursing home a policy a return to a reversal of the current trend a social trend a stifling environment an ensuing gap in one’s career an extended family child-rearing / upbringing elderly people government support greater emotional involvement massive demographic changes mutual benefit roots social benefits social welfare (subsidized) health care the scope of personal growth to be better attuned to the children’s needs to be in one’s best interests to be reluctant to do something to benefit from the greater experience and knowledge of the family elders to carry out the wishes of one’s elders to come and go as one pleases to deal with demographic shifts to decrease the proportion of working age people to disadvantage to encourage somebody to enjoy the benefits of independent living to feel a burden on one’s family to feel deep shame to gain benefit from something to increase the proportion of older people to leave the parental influence to live by oneself to live longer lives to live one’s life in one’s own way to look after somebody to lose control over one’s life to move in with somebody to organize one’s living arrangement to prevent from living together to provide opportunities for social interaction to rear / bring up children to reduce independence to reduce working hours to rely on support services to retain one’s independence to strengthen family bonds to sustain at the same level to take time our from one’s job and working life
Questions for discussion:
|
||||||||
|