Монітор (дисплей) ПК – це пристрій, призначений для відображення текстової та графічної інформації. Монітори бувають кольровими і монохромними.
Відео підсистема ПК може працювати в одному з двох режимів: текстовому або графічному.
У текстовому режимі екран монітора умовно розбивається на окремі ділянки – знакомісця (найчастіше – на 25 рядків по 80 символів у кожному). На кожному знакомісці може бути відображений один із 256 заздалегідь визначених символів. У число цих символів входять великі та малі літери, цифри та ін. Загальна номенклатура символів, що відображаються на екрані монітора, не обмежується числом 256. Одному і тому самому коду можуть відповідати різні символи на екрані монітора залежно від записаної у пам’ять відеоадаптера таблиці (латинь, кирилиця, псевдографіка та ін.)
У графічному режимі екран монітора – це, по суті, растр, що складається з точок (пікселів). Кількість точок по горизонталі та вертикалі, які монітор здатний відтворити чітко і роздільно, називається його роздільною здатністю. Вираз “роздільна здатність 800х600” означає, що монітор може виводити 600 горизонтальних рядків по 800 точок у кожному. Ця властивість монітора визначається розміром точки (зерна) екрана. Потенціальна роздільна здатність монітора не реалізується автоматично. Реальна роздільна здатність всього відеотрату залежить ще від режиму, заданого відеокартою. Розмір зерна екрана сучасних моніторів не перевищує 0,28 мм, при вищій характеристиці істотно зростає вартість пристрою.
Якість зображення непрямо пов’язана також із розміром діагоналі екрана. Так, для задовільної якості зображення в режимі 800х600 на 15-дюймовому моніторі досить обмежитися розміром зерна 0,28 мм, для 14-дюймового монітора з тим самим розміром зерна в тому самому відео режимі якість дрібних деталей зображення буде трохи гірша, а робота з останнім пристроєм у режимі 1024х768 забезпечує погане відтворення деталей і призводить до стомлення очей оператора.