МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
СЕМІНАР № 4 Особливості та основні етапи розвитку вітчизняної філософської думкиЦілі та завдання заняття: осмислити еволюційний шлях філософської думки України як органічної частини всесвітньої філософії і водночас виявити самобутні підходи та шляхи розв'язання спільних для вітчизняної та зарубіжної філософії проблем, що спираються на національні культурні традиції, черпають свій зміст з народної мудрості; в історико-культурному та соціально-політичному контексті окреслити проблемне поле української філософії; визначити принципові відмінності та гуманістичну спрямованість різних підходів до осмислення проблем державності та нації; осмислити методологічні можливості концепцій вітчизняних філософів у поясненні та прогнозуванні соціальних трансформацій в сучасній Україні. Основні поняття та категорії теми: братство, вольовий націоналізм, воля до влади, громада, деїзм, денаціоналізація, історичний оптимізм, культ книжкового знання, макрокосм, месіанство, мікрокосм, міф, мова, монархічна теорія, мудрість, національний дух, національна ідея, ноосфера, одкровення, пантеїзм, прогрес, романтизм, самопізнання, символічний світ, синкретизм, споріднена праця, трагізм життя, федералізм, філософія серця, хутірський характер життя. ПЛАН 1.Філософські ідеї в культурі Київської Русі. 2. Відродження та Просвітництво в Україні у XV-XVІІI століттях. Філософські традиції Києво-Могилянської академії. 3. Формування і розвиток українського романтизму. Г.С. Сковорода - народний філософ. 4. Розвиток суспільно-політичних ідей в українській філософії XIX століття. 5. Релігійно-етична проблематика української філософії кінця XIX -XX століть. 6. Осмислення проблем нації і державності у вітчизняній філософії з кінця XIX століття. Проблемно-пошукові питання
1.Чому в усіх узагальнюючих працях, присвячених історії української філософії, автори пишуть про історію філософії «в» Україні, а не «про» українську філософію? Чи можлива взагалі історія української філософії? 2. Чи можуть бути об'єктом вивчення української філософії твори мислителів, які за етнічною приналежністю не є українцями або котрі писали свої твори не українською мовою, проживати за межами України? 3. Назвіть основні риси філософських пошуків у Київській Русі. 4. Сформулюйте принципи філософії «братських шкіл». 5. Курси філософії, що читались у Києво-Могилянській академії, створювались за зразком філософських курсів західноєвропейських університетів. Що це було: форма популяризації в українській культурі досягнень західноєвропейської університетської філософії чи результат оригінальної творчості? Обгрунтуйте свою відповідь, спираючись на філософські погляди професорів Києво-Могилянської академії. 6. У літературі, присвяченій Г.С. Сковороді, його називали «харківським Діогеном», «українським Сократом», «селянським просвітником», «містиком», «пантеїстом», «непослідовним матеріалістом». Які з цих визначень, на вашу думку, відповідають сутності філософії Г.С. Сковороди, а які - ні? Обгрунтуйте свою позицію. 7. Сковорода заповідав написати після його смерті таку епітафію: «Світ ловив мене, але не спіймав». Що, на вашу думку, в житті Г.С.Сковороди можна використовувати як приклад, а що - ні? 8. Спираючись на ідеї філософії мови О. Потебні, проаналізуйте мовну ситуацію в сучасній Україні. Як ви ставитесь до ідеї двомовності? Обгрунтуйте свою позицію. 9. Що таке національна філософія? 10. На основі аналізу ідейного спадку М. Хвильового, Д. Донцова та В. Липинського, що спирались на теоретичні основи філософії волі (Шопенгауер, Ніцше), проаналізуйте характер зв'язку між філософією та політикою. 11.У чому полягає принципова відмінність напрямку формування національної ідеї, що запропонував В. Липинський, від закликів Д. Донцова до національної меншості, які він висловив у своєму вченні «вольового націоналізму»? 12. Чому українську філософію називають «філософією серця»? 13. У чому сутність ідеї месіанства українського народу, що пропагував М. Костомаров? 14. В чому сутність християнського екзистенціалізму М.Бердяєва? Як він обґрунтовує ідею Бога? Чи погоджуєтесь ви з ним? 15. Що таке філософія українського духу? 16. Основні етапи історико-філософського процесу в Україні.
|
||||||||
|