МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
СЕМІНАР №11 Суспільство: сутність та специфіка пізнанняЦілі та завдання заняття: визначити категорії, що дозволяють осмислити суспільство як систему у сукупності його основних сфер та як процес поступального розвитку; виявити основні риси, що характеризують громадянське суспільство та спланувати основні перспективи його формування в Україні; визначити принципові відмінності та гуманістичну спрямованість тлумачення нації як політичного, громадянського, а не етнічного утворення; осмислити методологічні можливості формаційного та цивілізаційного підходів до аналізу історії суспільства. Основні поняття та категорії теми: виробництво, виробничі відносини, всесвітньо-історичний процес, географічне середовище, громадянське суспільство, ідеологія, інтеракція, історичне мислення, історичний процес, клас, конфлікт, людство, людська праця, мистецтво, мораль, народність, нація, плем'я, політика, право, природа, продуктивні сили, релігія, рід, сім'я, соціальна спільнота, соціальна стратифікація, страта, суспільні відносини, суспільно-економічна формація, суспільство, форми суспільної свідомості, цивілізаційний підхід, цивілізація. ПЛАН 1. Соціум як історичний процес. 2. Суспільство і природа. Народонаселення - передумова і суб'єкт історичного процесу. 3. Парадигми осягнення історії. Суспільно-економічна формація та цивілізація. 4. Соціально-етнічні спільності людей та тенденції їх розвитку. 5. Сутність духовного життя суспільства. Форми суспільної свідомості. Проблемно-пошукові питання: 1 Назвіть основні сфери суспільного життя. Охарактеризуйте їх, покажіть взаємозв'язок та взаємообумовленість. 2 Чим обумовлюються конфлікти? Дайте оцінку концепцій соціального конфлікту. Виявіть їх методологічний потенціал. 3. Що виступає основним соціальним мотивом розвитку продуктивних сил суспільства: а) прагнення змінити природу; б) розвиток науки, постійне розширення знань; в) характер виробничих сил; г) економічні інтереси, що випливають з певного ставлення до власності? 4. Яке твердження є вірним: а) спосіб виробництва відбувається на основі взаємодії людини і виробництва; б) спосіб виробництва розвивається на основі розвитку техніки; в) спосіб виробництва розвивається на основі розвитку продуктивних сил та виробничих відносин; г) спосіб виробництва розвивається на основі пануючих виробничих відносин? 5. Проаналізуйте діалектику взаємодії продуктивних сил та виробничих відносин в історії України. Виділіть основні етапи перетворень виробничих відносин та прослідкуйте, як вони пов'язані зі змінами в техніці та технології виробництва. 6. У чому полягає специфіка законів розвитку суспільства порівняно з законами розвитку природи? 7. Суспільство - частина природи. Закони загального діють на його складові частини. Чому законів природи недостатньо для функціонування та розвитку суспільства? Назвіть закони, котрі визначають суспільний розвиток. 8. Що таке «нація»? Проілюструйте єдність її територіальних, етнічних, економічних, загальнокультурних та психологічних засад. 9. Чим викликана актуальність формування громадянського суспільства? Назвіть його основні інститути та позначте перспективи їх розвитку в сучасному українському суспільстві. 10. У чому сутність «громадянського суспільства»? Визначте його основні якісні характеристики та інститути. 11.Проаналізуйте еволюцію поглядів на природу. Чим обумовлюються глобальні екологічні проблеми та які можливості їх розв'язання? 12. Розкрийте сутність концепцій «географічного детермінізму» та «геополітики». В чому полягають методологічні вади цих концепцій? 13. Дайте характеристику основних концепцій історії, розкрийте їх світоглядне та методологічне значення для суспільствознавства. 14. Що за К. Ясперсом є основою єднання людей? 15. Якими чинниками обумовлюється специфіка національних відносин? Чому тлумачення нації як політичного, громадянського утворення вважається більш гуманістичним, продуктивним в методологічному відношенні, ніж її розуміння як етнічного утворення? 16. Визначте структуру суспільної свідомості. Виявіть відмінності буденної та теоретичної свідомості, ідеології та суспільної психології. 17. Дайте характеристику основних форм суспільної свідомості, розкрийте механізми їх взаємовпливу та взаємообумовленості. 18. Покажіть еволюцію соціальних спільнот через діалектику категорій: «рід», «плем'я», «сім'я», «громада», «народність», «нація». 19. Як співвідносяться поняття «цивілізація» і «формація»? Охарактеризуйте особливості цнвілізаційних етапів в історії людства. Дайте характеристику суспільно-економічних формацій.
|
||||||||
|