МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Список використаної та рекомендованої літератури1. Копсітппуція України // ВВР України. — 1996. — № ЗО. — Ст. 141. 2. Декларація про державний суверенітет // ВВР УРСР. — 1990. — № 31. — Ст. 429. 3. Закон України "Про власність"// ВВР УРСР. — 1991. —№ 20. 4. Закон України "Про господарські товариства"// ВВР УРСР. — 1991. —№49. 5. Закон України "Про державну службу" // ВВР України. — 1993. — № 52. — Ст. 490. 6. Закон України "Про економічну самостійність Україн»"// ВВР УРСР. — 1990. — №34. 7. Закон України "Про підприємництво" // ВВР УРСР. — 1991. — № 14. — Ст. 168. 8. Закон України "Про підприємства" // ВВР УРСР. — 1991.—№24.—Ст. 272. 9. Загальне положення про юридичну службу міністерства, іншого центрального органу державної виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.95 № 690) // ЗП України. — 1996.—№ 1.—Ст. 20. 10. Типовий статут державного підприємства //1БЦ.— 1993.—№7. 11. Штефан М. Й. Підприємство і правосуддя. — К.: Вища шк., 1992. 12. Щербина В. С. Господарське право України. — К.: Атіка, 1999.
Тема 2 СУБ'ЄКТИ ПРАВОВОЇ РОБОТИ НА ПІДПРИЄМСТВАХ Правова робота у сфері суспільного виробництва, так само як у народному господарстві загалом, — це нормотворчата правоза-стосовна діяльність, спрямована на правове забезпечення господарської діяльності та керівництво нею, пов'язана з питанням відповідальності, взаємозв'язку ланок господарського механізму, посадових осіб та працівників, яка забезпечує зміцнення законності, державної, планової та договірної дисципліни, господарського розрахунку в діяльності підприємств, організаційта установ. Правова робота охоплює діяльність не тільки юридичної служби — коло її суб'єктів досить велике. Суб'єктами правової роботи є Кабінет Міністрів, Міністерство юстиції, інші міністерства та центральні відомства, які видають нормативні акти, визначають основні напрямки правової роботи і конкретизують їх, Генеральна прокуратура, що здійснює контроль за правовою роботою, а також органи, які безпосередньо здійснюють правову роботу — місцеві ради, адвокатура, арбітражні суди. Розглянемо детальніше суб'єкти правової роботи основної первинної ланки у сфері суспільного виробництва — державного підприємства. Закон України "Про підприємства" [3] визначає, що підприємство — це самостійна господарська організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку для здійснення господарської діяльності з метою задоволення суспільних потреб у товарі (продукції, роботах, послугах) і одержання прибутку, яка діє на підставі статуту, має права і виконує обов'язки щодо своєї діяльності, є юридичною особою, має самостійний баланс, поточний та інші рахунки в банках. Підприємство складається з підрозділів, які діють на засадах внутрішнього господарського розрахунку або колективного підряду, — відділи, виробництва, цехи, відділення, дільниці, бюро, лабораторії, бригади та ін. Управління підприємством здійснюється відповідно до статуту підприємства на основі співвідношення засад самоврядування трудового колективу і прав власника щодо господарського використання свого майна. Незважаючи на це в системі самоврядування на підприємстві принцип єдиного керівництва здійснюється керівниками підприємств, структурних одиниць та підрозділів. Крім керівників суб'єктом правової роботи є також трудовий колектив. Керівник підприємства керує всією діяльністю і організовує роботу підприємства. Він несе відповідальність за результати роботи підприємства перед державою і трудовим колективом, розпоряджається майном підприємства, підписує договори та інші угоди, у межах своєї компетенції видає накази, згідно з трудовим законодавством приймає на роботу і звільняє працівників, застосовує заходи заохочення і накладає дисциплінарні стягнення на працівників. Керівник підприємства наймається шляхом підписання контракту і призначення на посаду власником підприємства або обирається (як правило, на конкурсній основі). Заступники керівника підприємства, керівники та спеціалісти підрозділів апарату управління і структурних підрозділів, а також майстри і старші майстри призначаються на посаду і звільняються з неї керівником підприємства. Межі їхньої компетенції так само встановлюються керівником підприємства згідно з чинним законодавством. Згідно із Законом України "Про підприємства" [З], а також положеннями про структурні підрозділи та іншими нормативними актами компетенція структурних підрозділів визначається підприємством самостійно. Однак вищі керівні органи мають можливість впливати на цей процес з метою забезпечення раціональної організації виробництва шляхом уведення рекомендованих норм, таких як типові або примірні положення про підрозділи підприємства, що встановлюють оптимальні моделі їх компетенції, а також регулюють внутрішні господарські відносини. Компетенціятаких підрозділів, як бухгалтерія, юридична служба підприємства, встановлюється вищими органами у вигляді загальних положень. Вони безпосередньо підпорядковані керівникові й наділяються особливими правами щодо здійснення різних форм контролю, у тому числі контролю за законністю. Позаяк управління підприємством і правова робота на підприємстві тісно взаємопов'язані, слід визначити правовий стан окремих структурних підрозділів підприємства. Насампередпланово-економічного відділу, який організовує і вдосконалює планування виробничо-господарської діяльності підприємства та його підрозділів, координує діяльність підрозділів щодо вдосконалення виробництва, забезпечує проведення аналізу з метою підвищення ефективності виробництва. Тому крім функції управління планово-економічний відділ на основі державного замовлення, договорів і замовлень споживачів продукції, виконуваних робіт, а також послуг, що надаються, розроблює перспективні, річні та квартальні плани виробництва, плани щодо прибутку, витрат виробництва, норми запасів матеріалів у цілому на підприємстві, контролює виконання економічних показників діяльності підприємства і його підрозділів, готує пропозиції щодо їх поліпшення, вживає заходів щодо зміцнення госпрозрахунку, підвищення рентабельності, розроблює проекти договірних, оптових та роздрібних цін на продукцію, готує матеріали для підбиття підсумків роботи підрозділів і підприємства в цілому за певний період. Керівник планово-економічного відділу має право вимагати від інших структурних підрозділів матеріали й інформацію, що необхідні для виконання покладених на відділ функцій, перевіряти діяльність структурних підрозділів з питань планово-економічної роботи, давати рекомендації з питань, пов'язаних з виконанням встановлених планів, економічного аналізу, звітності. Відділ праці та заробітної плати, плануючи і вдосконалюючи структуру управління, штатів, розроблює плани, що стосуються організації праці та заробітної плати, за структурними підрозділами і в цілому по підприємству, розроблює штатні розписи підрозділів згідно з фондом оплати праці, структурою, схемою посадових окладів, аналізує ефективність діючої системи оплати праці, розроблює пропозиції щодо її вдосконалення, здійснює контроль за правильним застосуванням різних форм оплати праці, забезпечує додержання штатної дисципліни та ін. Відділ забезпечує додержання трудового законодавства, бере участь у розв'язанні трудових спорів, розробці та здійсненні заходів щодо зміцнення трудової дисципліни, посилення контролю за використанням робочого часу, у розробці посадових інструкцій працівників підприємства. Начальник відділу праці та заробітної плати має право давати структурним підрозділам рекомендації з питань організації праці та заробітної плати, одержувати від них матеріали, що необхідні для виконання покладених на відділ функцій, звертатися до керівника підприємства з пропозиціями про заохочення працівників за активну участь у поліпшенні організації праці або про накладення стягнень на службовців, які припустились порушень щодо використання фонду оплати праці. Відділ головного бухгалтера забезпечує організацію бухгалтерського обліку і контроль за раціональним, економним використанням матеріальних, трудових і фінансових ресурсів, збереженням майна. Головний бухгалтер забезпечує облік надходжень грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей, відображення в бухгалтерському обліку операцій, пов'язаних з їх рухом; облік витрат виробництва та інших; облік господарсько-фінансової діяльності підприємства; правильне і своєчасне перерахування коштів у державний бюджет, внесків у державне соціальне страхування, коштів у різні фонди і резерви; виплату заборгованості банкам за кредитами і позиками та ін. Разом з керівниками відповідних підрозділів головний бухгалтер здійснює контроль за дотриманням правил прийняття та відпуску товарно-матеріальних цінностей, правильністю витрат фонду оплати праці, суворим додержанням штатної фінансової та касової дисципліни, додержанням встановлених правил проведення інвентаризацій, законних списань з бухгалтерських балансів нестач та інших витрат. У разі виявлення незаконних дій доповідає про це керівникові підприємства. Головний бухгалтер разом з керівником підприємства має право підписувати документи, які є підставою для прийняття та відпуску грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей, для чого видається відповідний наказ по підприємству. Перелічені документи без підпису головного бухгалтера недійсні. Головному бухгалтеру заборонено приймати до виконання і оформлювати документи за операціями, що суперечать законодавству і встановленому порядку прийняття, збереження і використання грошових коштів, товарно-матеріальних та інших цінностей. Головний бухгалтер має право вимагати від структурних підрозділів додержання встановленого порядку оформлення операцій і подання необхідних документів і матеріалів, що є обов'язковим для виконання всіма працівниками. Призначення, звільнення і переміщення матеріально відповідальних осіб можливі лише за узгодженням з головним бухгалтером. Останній попередньо розглядає і візує договори й угоди підприємства на операції з товарно-матеріальними цінностями, виконання робіт або послуг, а також накази і розпорядження про встановлення працівникам посадових окладів, надбавок до заробітної плати та преміювання. Важливу роль у здійсненні правової роботи на підприємстві виконуєвідділ кадрів, основними завданнями якого є забезпечення підприємства робітниками та службовцями необхідних спеціальностей та кваліфікацій згідно з планом, що стосується організації праці та заробітної плати, а також організація роботи з обліку, підготовки та підвищення кваліфікації працівників. Особливу відповідальність відділ кадрів несе за своєчасне оформлення працівників при прийнятті їх на посаду, переведенні та звільненні з посади, яку вони обіймають, відповідно до трудового законодавства; за додержання трудової дисципліни і правил внутрішнього трудового розпорядку; за надання працівникам відпусток. Начальник відділу кадрів має право вимагати від структурних підрозділів необхідні дані про роботуз, кадрами, контролювати роботу з кадрами в підрозділах. Відділ кадрів діє в тісномуконтакті з профспілковою організацією підприємства. Відповідальну частину правової роботи на підприємстві виконують також відділи матеріально-технічного постачання та збуту. Відділ матеріально-технічного постачання покликаний забезпечувати підприємство сировиною, матеріалами, комплектуючими виробами задля дотримання графіку виробництва, своєчасного випуску якісної продукції згідно із затвердженою номенклатурою і державним замовленням та договорами із споживачами. Відділ збуту повинен реалізовувати виготовленупродукцію згідно з укладеними договорами. Спільна правова робота відділів матеріально-технічного постачання та збуту полягає в тому, що згідно з плановими завданнями і чинним законодавством вони укладають договори з постачальниками і споживачами продукції, контролюють їх виконання і в разі потреби застосовують передбачені законодавством заходи майнової відповідальності за невиконання постачальниками або споживачами договірних зобов'язань. Трудовий колектив підприємства є основною ланкою суспільства і згідно з Конституцією України [1] і Законом України "Про підприємства" [3] має широкі повноваження в політичному, економічному та суспільному житті держави. У трудових колективах спільна праця здійснюється на засадах співробітництва та взаємодопомоги, забезпечення єдності державних, суспільних та інших інтересів, затверджується принцип відповідальності кожного працівника перед колективом і колективу перед працівником. Трудові колективи покликані збільшувати матеріальні та інші багатства країни, раціонально використовувати ресурси, виявляти турботу про членів колективу, про поліпшення умов їхньої праці, побуту та відпочинку. Як учасники управління підприємством трудові колективи безпосередньо впливають і на окремі напрямки правової роботи. Крім участі у розробці планів економічного та соціального розвитку підприємства, здійсненні заході» з виконання планів виробництва та договірних зобов'язань, якості продукції тощо широкі повноваження трудові колективи мають щодо укладення, забезпечення і контролю за виконанням колективних договорів. Із здійсненням правової роботи тісно пов'язані повноваження трудових колективів щодо забезпечення зберігання власності, посилення боротьби з безгосподарністю, попередження розкрадання майна підприємства. Законодавство наділяє трудові колективи правом брати безпосередню участь у здійсненні майже всіх основних напрямків правової роботи, крім договірної та претензійно-позовної.
Контрольні питання 1. Що означає поняття "правова робота"? 2. Види суб'єктів правової роботи. 3. Що таке підприємство згідно із Законом України "Про підприємства"? Структура підприємства. 4. Права та обов'язки керівника підприємства як суб'єкта правової роботи. 5. Структурні підрозділи підприємства як суб'єкти правової роботи, їх компетенція і правовий стан. 6. Роль трудового колективу підприємства як суб'єкта правової роботи.
Список використаної та рекомендованої літератури 1. Конституція України // ВВР України. — 1996. — № ЗО. — Ст. 141. 2. Закон України "Про колективні договори і угоди" // ВВР України.— 1993. — №36.—Ст.361. 3. Закон України "Про підприємства" // ВВР УРСР. — 1991. — № 24. — Ст. 272. 4. Цивільний кодекс України // Право України. — 1993. — № 11-12. 5. Кодекс законів про працю // Право України. — 1996. — № 2-3. 6. Положение о поставках продукции производственно-технического назначения // СП СССР. — 1988.—№ 24-25. 7. Положение о поставках товаров народного потребления// СП СССР. — 1988. 8. Загальне положення про юридичну службу міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації // ЗП України.— 1996.—№ 1.—Ст.20. 9. Правовая работа на предприятии.—К., 1986. 10. Рубач Г. С. Работа с кадрами на производстве. — К., 1987. 11. Штефан М. Й. Підприємство і правосуддя. — К,: Вища шк., 1992. 12. Щербина В. С. Господарське право України. —К.: Атіка, 1999. Тема З ПРАВОВИЙ СТАН ЮРИДИЧНОЇ СЛУЖБИ
У сучасних умовах докорінної зміни механізму господарювання (реорганізуються і набирають нового статусу міністерства та відомства, справді самостійними стають підприємства) чільне місце посідають економічні методи управління господарством, підвищується роль господарських договорів. Великого значення набуває правове забезпечення господарювання, підвищуються роль і авторитет правоохоронних органів та юридичних служб міністерств, інших органів виконавчої влади і підприємств. Тому важко переоцінити значення Загального положенняпро юридичну службу міністерства, іншого центрального органу державної виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації [І]. Положення містить 12 пунктів, але незважаючи на це всі його норми можна умовно згрупувати в три розділи: загальні положення; обов'язки; права та відповідальність юридичних служб. У першому розділі (7 пунктів) зазначається, що в міністерстві, іншому державному органі виконавчої влади, на державному підприємстві, в установі, організації залежно від обсягу, характеру і складності правової роботи створюються (як правило, у формі самостійного структурного підрозділу) юридичне управління, відділ, сектор, бюро, група або вводиться посада юрисконсульта відповідної категорії. Відповідно до цієї норми на всіх підприємствах і в організаціях, як правило, повинні бути створені юридичні служби. Юридична служба є самостійним структурним підрозділом; залежно від обсягу, характеру і складності роботи визначається структура юридичної служби; встановлюється порядок створення та взаємовідносин юридичної служби й інших структурних підрозділів. Основним завданням юридичної служби є організація правової роботи, спрямованої на правильне застосування, неухильне додержання законів та запобігання невиконанню вимог актів законодавства, інших нормативних документів міністерством, підприємством, їх керівниками та працівниками під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків. Юридична служба безпосередньо підпорядковується міністрові або за його рішенням одному із заступників, а на підприємстві — безпосередньо керівнику підприємства. Міністерство і підприємство доводять до відома відповідно Міністерства юстиції України і Управління юстиції в області, містах Києві та Севастополі про наявність в їх структурі юридичної служби, зміни її організаційної форми та складу працівників, потребу в юридичних кадрах. Крім того, юридичні служби міністерств та підприємств з питань організації та методики здійснення правової роботи керуються рекомендаціями Міністерства юстиції У країни. Міністерство або підприємство зобов'язане створювати умови для нормальної роботи і підвищення кваліфікації працівників юридичної служби, забезпечувати їх окремим приміщенням, телефонним зв'язком, сучасними засобами оргтехніки, транспортом для виконання службових обов'язків, законодавчими та іншими матеріалами, літературними джерелами з правових питань. Заборонено покладати на юридичну службу обов'язки, що не стосуються правової роботи і не передбачені Загальним положенням. Це є своєрідною гарантією того, що юристи зможуть займатися виключно правовою роботою і виконувати функції, покладені на них законодавцем. На посаду керівника, його заступника, головного юрисконсульта юридичної служби міністерства або підприємства призначаються особи з вищою юридичною освітою, стажем роботи за спеціальністю щонайменше три роки, а на посади провідного і відповідної категорії юрисконсультів — особи, які мають вищу юридичну освіту або навчаються на останніх курсах вищих юридичних навчальних закладів. Особи, які навчаються у вищих юридичних навчальних закладах або не мають досвіду роботи, після прийняття на роботу до юридичної служби міністерства або підприємства повинні пройти стажування в управлінні юстиції області, міст Києва та Севастополя. Загальне положення [1] також встановлює, що правову допомогу підприємству можуть подавати на підставі договору адвокат, адвокатські бюро, фірма, контора, інше адвокатське об'єднання, а також фізична чи юридична особа, яка має ліцензію на здійснення юридичної допомоги. Розглянемо обов'язки, які покладаютьсяна різні юридичні служби згідно із Загальним положенням [І]. Юридична служба міністерства: • організовує і бере участь у забезпеченні реалізації державної правової політики у відповідній галузі, захисті законних інтересів міністерства; • забезпечує правильне застосування законодавства в міністерстві та на підприємствах галузі, інформує керівника про необхідність упровадження заходів щодо скасування актів, прийнятих з порушенням законодавства; • разом з відповідними структурними підрозділами узагальнює практику застосування законодавства в галузі, готує пропозиції щодо його вдосконалення, подає їх на розгляд керівництва міністерства для вирішення питання стосовно необхідності підготовки проекту акта законодавства та внесення його в установленому порядку до державного органу, уповноваженого приймати такі акти; • перевіряє відповідність законодавству проектів наказів та інших нормативних актів, що подаються на підпис керівництва, візує їх за наявності віз керівників заінтересованих структурних підрозділів або осіб, які їх заміщують. Якщо проект наказу чи іншого нормативного акта не відповідає законодавству або внесені в нього юридичною службою зауваження не враховані, ця служба, не візуючи проект, подає письмовий висновок з пропозиціями щодо законного вирішення відповідного питання для прийняття остаточного рішення керівником міністерства. Видавати накази, інші нормативні акти, а також подавати проект акта законодавства до відповідного державного органа для вирішення питання щодо його прийняття чи узгодження без попереднього розгляду юридичною службою не допускається; • вносить керівництву міністерства пропозиції щодо подання нормативного акта до Міністерства юстиції України для державної реєстрації, якщо цей акт стосується прав, свобод і законних інтересів громадян або має міжвідомчий характер; • бере участь у підготовці проектів актів законодавства, міжнародних та господарських договорів (контрактів), розглядає проекти нормативних актів, які надійшли для погодження, з питань, що належать до компетенції міністерства, готує проекти письмових висновків чи зауважень до них; • разом з іншими структурними підрозділами переглядає відомчі нормативні акти з метою приведення їх у відповідність до законо- давства, готує пропозиції щодо внесення в них змін і доповненьчи визнання їх такими, що втратили чинність; • організовує облік і зберігання текстів законодавчих та інших нормативних актів або підтримує їх у контрольному стані; за допомогою сучасних технічних засобів здійснює інформаційно-довідкову роботу із законодавства, оперативно доводить до підприємств галузі інформацію про зміни в нормативних актах і нові акти, рекомендації органів юстиції, роз'яснення Вищого арбітражного суду та Пленуму Верховного Суду України; готує керівництву міністерства довідкові матеріали із законодавства; надає працівникам міністерства консультації з правових питань; • разом з відповідними структурними підрозділами сприяє підприємствам галузі у правовому забезпеченні встановлення та стабілізації господарських зв'язків; бере участь у застосуванні заходів правового впливу в разі невиконання чи неналежного виконання договірних зобов'язань, забезпеченні захисту майнових прав; надає правову допомогу суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності галузі; • сприяє правильному застосуванню законодавства про працю, запобіганню безгосподарності, непродуктивним витратам, бере участь в аналізі причин їх виникнення і підготовці документів про відшкодування збитків; • аналізує матеріали, що надходять від правоохоронних і контролюючих органів, результати претензійної та позовної роботи, дані статистичної звітності, що характеризують стан законності в діяльності міністерства; розроблює пропозиції щодо усунення недоліків у правовому забезпеченні діяльності підприємств галузі, подає їх на розгляд керівництва міністерства; • бере участь у розгляді матеріалів за наслідками перевірок, ревізій, інвентаризацій; готує правові висновки за фактами виявлених правопорушень; • представляє в установленому законодавством порядку інтереси міністерства в судах та інших органах під час розгляду правових питань і спорів; • вносить пропозиції керівництву міністерства (якщо це не входить у компетенцію іншого підрозділу) щодо притягнення до відповідальності працівників, з вини яких заподіяно шкоду; • здійснює методичне керівництво правовою роботою на підприємствах галузі, вносить на розгляд керівництва чи колегіального органу міністерства пропозиції щодо вдосконалення цієї роботи, сприяє впровадженню кращих форм і методів діяльності юридичної служби та реалізації рекомендацій органів юстиції; разом з відповідними структурними підрозділами визначає перспективну потребу підприємств галузі в юридичних кадрах для забезпечення їх постійним правовим обслуговуванням, організовує підвищення кваліфікації працівників юридичної служби підприємств галузі та обмін досвідом їхньої роботи, співпрацює у цих питаннях з Міністерством юстиції України; • бере участь в організації і проведенні семінарів, інших занять з правових питань з працівниками міністерства, у підвищенні правових знань керівників і спеціалістів підприємств галузі. Юридична служба підприємства: • організовує та забезпечує правильне виконання актів законодавства, інших нормативних актів і документів, подає керівництву пропозиції щодо вирішення правових питань виробничої, економічної та соціальної діяльності підприємства; • координує роботу і бере безпосередню участь у підготовці наказів та інших актів підприємства, що регулюють відносини структурних підрозділів, їх майнову відповідальність; • перевіряє відповідність законодавству проектів наказів, інших актів, що подаються на підпис керівнику підприємства, та візує їх за наявності погодження цих проектів заінтересованими підрозділами. Приймати акти правового характеру без попередньої перевірки юридичною службою не допускається; • разом з іншими структурними підрозділами складає висновки за проектами наказів та іншими актами, готує і вносить у встановленому порядку пропозиції щодо зміни чи скасування відомчих нормативних актів та актів підприємства, які фактично втратили чинність, не відповідають умовам господарювання або видані з порушенням вимог законодавства; • здійснює контроль за відповідністю законодавству актів, прийнятих керівниками структурних підрозділів, доповідає керівнику підприємства з питань упровадження заходів щодо їх зміни чи скасування; • забезпечує облік і зберігання текстів законодавчих та інших нормативних актів, а також актів нормативного характеру, виданих підприємством, підтримує їх у контрольному стані; • бере участь у підготовці, укладенні та контролі за виконанням господарських договорів (контрактів) з іншими підприємствами, установами та організаціями, дає правову оцінку їх проектам; • надає правову допомогу у процесі створення, освоєння та впровадження науково-технічних розробок, новітніх технологій, а також у здійсненні заходів щодо поліпшення якості продукції (робіт, послуг), зменшення втрат від випуску неякісної продукції; • організовує претензійну і виконує позовну роботу, представляє у встановленому законодавством порядку інтереси підприємства в судах, інших органах під час розгляду правових питань і спорів; дає правову оцінку претензіям, що висунуті до підприємства чи підприємством у зв'язку з порушенням майнових прав і законних інтересів; • контролює додержання структурними підрозділами встановленого на підприємстві порядку висунення і розгляду претензій; • аналізує наслідки розгляду претензій, позовів і судових справ, практику укладення та виконання договорів (контрактів); вносить керівнику підприємства пропозиції щодо вдосконалення правового забезпечення господарської діяльності; • готує висновки щодо правомірності списання матеріальних цінностей, дебіторської заборгованості, непродуктивних витрат і дає правову оцінку фактам нестач, крадіжок, безгосподарності, випуску неякісної продукції, псування майна; розглядає матеріали про відшкодування за рахунок винних осіб матеріальної шкоди, що готуються відповідними підрозділами на основі економіко-правового аналізу даних бухгалтерського обліку і статистичної звітності, інших документів фінансово-господарської діяльності підприємства та матеріалів перевірок, здійснених правоохоронними і контролюючими органами; • сприяє додержанню законності в реалізації прав трудового колективу під час вирішення ним питань виробничого характеру і соціального розвитку; бере участь у підготовці та укладенні колективного договору, консультує виборні органи трудового колективу з питань законодавства, що стосуються їх повноважень; • разом з відповідними підрозділами підприємства бере участь у підготовці заходів щодо зміцнення трудової дисципліни, забезпечення охорони праці на виробництві; надає правову допомогу працівникам підприємства, які потребують соціального захисту; • забезпечує правильне застосування норм трудового, житлового, пенсійного та інших видів законодавства, що стосуються прав і законних інтересів працівників, вносить пропозиції керівнику підприємства щодо поновлення порушених прав; у разі невиконання вимог законодавства під час звільнення працівника з роботи, переведення на іншу роботу, притягнення до дисциплінарної чи матеріальної відповідальності готує письмовий висновок з пропозиціями щодо усунення порушень; • бере участь у забезпеченні додержання законодавствапро охорону навколишнього природного середовища та вжиття заходів, спрямованих на запобігання його порушенням; • сприяє своєчасному впровадженню заходів за протестами та поданнями прокуратури, окремими ухвалами суду, рішеннями, постановами, ухвалами арбітражного суду, відповідними документами інших правоохоронних і контролюючих органів; • організовує і виконує роботу, пов'язану з підвищенням рівняправових знань працівників підприємства, інформує про законодавство, роз'яснює практику його застосування; дає консультації з правових питань. Юридична служба міністерства, підприємства має право: • перевіряти додержання законності в міністерстві, на підприємствах та в їх структурних підрозділах; • одержувати у встановленому порядку від посадових осібміністерства, підприємства,їх структурних підрозділів документи, довідки, розрахунки, інші матеріали, необхідні для виконання покладених на неї завдань; • інформувати керівника міністерства, підприємства в разі покладення на неї виконання роботи, що не належить до функцій юридичної служби чи виходить за її межі, а також якщо відповідні підрозділи або посадові особи не надають документів, інших матеріалів, необхідних для вирішення порушених питань; • залучати за згодою керівника структурного підрозділу міністерства, підприємства відповідних спеціалістів для підготовки проектів нормативних актів та інших документів, а також для розробки заходів, що здійснюються юридичною службою відповідно до покладених на неї обов'язків; • брати участь у засіданнях колегії, інших дорадчих і колегіальних органів, нарадах, які проводяться в міністерстві, на підприємстві, у разі розгляду на них питань щодо практики застосування законодавства. У разі переслідування працівника юридичної служби у зв'язку з виконанням ним обов'язків, передбачених Загальним положенням про юридичну службу [І], інформувати відповідно Міністерство юстиції України і управління юстиції області, міст Києва та Севастополя. Пропозиції юридичної служби щодо приведення у відповідність до законодавства проектів рішень, наказів, інших правових актів міністерства, підприємства, що суперечать закону, є обов'язковими для розгляду керівником міністерства, підприємства та їх структурних підрозділів. Працівник юридичної служби, який не вжив передбачених Загальним положенням про юридичну службу [1] заходів щодо усунення порушень законодавства, які призвели до негативних економічних наслідків, ущемлення прав і законних інтересів працівників, несе відповідальність в установленому законодавством порядку.
Контрольні питання 1. Охарактеризуйте Загальне положення про юридичну службу. 2. Вимоги, що висуваються до керівників і працівників юридичної служби. 3. Обов'язки юридичної служби міністерства. 4. Обов'язки юридичної служби підприємства. 5. Права юридичної служби міністерства, підприємства. 6. Відповідальність працівників юридичної служби.
Читайте також:
|
||||||||
|