Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ВИПАРОВУВАННЯ

 

Випаровування характеризує можливість переходу рідкого палива в пароподібний стан. В двигунах з примусовим запалюванням паливо згоряє в газоподібному стані. Перед згорянням відбувається випаровування палива і перемішування утворених парів із повітрям (приготування горючої суміші). Суміш палива з повітрям готується при відносно низьких температурах у спеціальному обладнанні - карбюраторі, або у впускних трубопроводах чи камерах згоряння, куди паливо впорскується за допомогою форсунки (в інжекторних системах).

Утворення горючої суміші належного складу, забезпечення нормальної роботи двигуна без перешкод залежить у великій мірі від прокачування бензину, яке може погіршитись або припинитись внаслідок вмісту в ньому механічних домішок та води. Такі показники якості, як в'язкість та в'язкісно-температурні властивості бензинів, які не мають у своєму складі спиртів та деяких інших сполук, як добавок, не завдають перешкод і забезпечують безперервне прокачування бензину до температур близьких до мінус 60 °С:

 

Температура, °С -10 -20 -30 -40 -50 -60
В'язкість динамічна, МПа с 0, 6 0, 6 0, 9 1, 1 1, 4 1, 8 2, 2 2, 7

 

В бензині не повинно бути води та механічних домішок, їх наявність визначається візуально в чистому скляному посуді. Завдяки малій в'язкості бензину вода та механічні домішки легко відстоюються. Після відстоювання бензин необхідно використати в найкоротший термін, бо вода може спричинити підвищення корозійності, прискорити окислення бензину та погіршити ще деякі властивості.

В багатьох автомобілях з примусовим запалюванням приготування горючої суміші відбувається в карбюраторах. У карбюраторі паливо дозується, розпилюється, перемішується з повітрям і частково випаровується. Подальше випаровування палива продовжується у впускних трубопроводах. При цьому великі краплі (важка частина палива) осідають на стінках змішувальної камери і впускного трубопроводу, утворюючи рідку плівку, яка випаровується під впливом пароповітряного потоку. Випаровуванню плівки сприяє підігрівання впускного трубопроводу за рахунок відпрацьованих газів або охолоджувальної рідини. Наявність рідкої плівки є причиною нерівномірності розподілу суміші по циліндрах, кількісної і якісної. Різна відстань впускних каналів окремих циліндрів двигуна, пульсуючий характер переміщення плівки призводять до кількісної нерівномірності, тобто в одні циліндри надходить більше палива і менше повітря, в інші - навпаки. Якщо кількісна нерівномірність занадто велика, це призводить до зниження економічності двигуна, збільшення токсичності відпрацьованих газів.

Крім кількісної нерівномірності, має місце якісна нерівномірність розподілу палива у циліндрах двигуна, пов'язана з різним хімічних складом палива, різними температурами кипіння складових палива. Бензин - це суміш вуглеводнів та невуглеводневих сполук. У зв'язку з тим, що випаровуються, в першу чергу, легкі сполуки палива, краплі і плівка збагачуються висококиплячими вуглеводнями, а пароповітряна суміш - низькокиплячими. Тому в циліндрах, в які надходить більше рідкого палива у вигляді крапель і плівки, утворюється надлишок важкої частини палива з високою температурою випаровування, а в циліндрах, в які надходить більше пароповітряної суміші, утворюється надлишок легких вуглеводнів. Повне випаровування бензину повинно закінчитися в циліндрах двигуна в період тактів впуску і стиску. Паливо, яке не повністю випарилося, погіршує процес згоряння, сприяє нагароутворенню. Стікаючи по стінках циліндрів в оливний картер, рідкий бензин змиває мастильну плівку з циліндропоршневої групи (ЦПГ), що призводить до збільшення її зношування. Наявність рідинної плівки викликає падіння потужності і економічності двигуна, перевитрату палива, підвищення токсичності відпрацьованих газів.

У двигунах з безпосереднім упорскуванням бензину паливо подається циклічно в камеру згоряння або в трубопровід перед впускним клапаном кожного циліндра в момент їх відкриття. Великого ефекту досягають при використанні електронної системи живлення. Кращі показники в роботі цих циліндрів отримуються за рахунок рівномірного розподілу палива між циліндрами і більш точного його дозування на різних режимах роботи. За рахунок повного згоряння палива зменшуються його витрати, а також токсичність відпрацьованих газів.

Повнота випаровування і згоряння палива залежить від багатьох факторів. З фізичних показників якості до них належать фракційний склад, тиск насиченої пари (вплив цих двох факторів найбільший), теплота випаровування, коефіцієнт дифузії, в'язкість, поверхневий натяг, теплоємність, густина.

Для випаровування палива необхідна енергія, яка називається питомою теплотою випаровування Для хімічно чистих речовин теплота випаровування - енергія, яка необхідна для випаровування одиниці маси речовини при постійному тиску і температурі. Але палива є сумішшю вуглеводнів та інших речовин, які киплять при різних температурах або у визначеному інтервалі температур, і теплота (енергія) витрачається не тільки на випаровування, але й на підвищення температури суміші. Для водню та деяких вуглеводнів температура кипіння та теплота випаровування наведені в табл. 14.

Враховуючи складну суміш палива, точно визначити його теплоту випаровування досить складно. Для автомобільних бензинів питома теплота випаровування в середньому складає 290...300 кДж/кг.

Теплота, необхідна для випаровування бензину в двигуні, забирається від повітря і бензину, що надходять до системи живлення, а також від карбюратора і впускного трубопроводу. Отже, теплота випаровування разом з теплоємністю характеризує падіння (спад) температури при випаровуванні палива у впускному трубопроводі, яке може спричинити обледеніння карбюратора. Зниження температури суміші при повному випаровуванні бензину становить 17...18 °С. Вплив теплоти випаровування на зниження температури горючої суміші, отже, на гальмування процесу випаровування палива при карбюрації можна наочно простежити на прикладі випаровування етилового спирту і бензолу (табл. 15), які часто є складовими бензинів.

Таблиця 14. Температура кипіння та теплота випаровування водню і вуглеводнів

Сполуки Температура кипіння, °С Теплота випаровування, кДж/кг
Водень -252,8 18,436
Пропан -44 410,201
Пентан 353,217
Гексан 332,686
Гептан 310,060
Октан 297,909
Циклогексан 365,787
Метилциклогексан 317,183
Диметилциклогексан 118,5 300,423
Бензол 80,5 397,631
Толуол 110,5 360,340

Таблиця 15. Випаровування етанолу і бензолу при карбюрації (швидкість повітря в дифузорі 80 м/с, а = 1,0)

Паливо Температура, °С Випарувалось палива, %
повітря горючої суміші
Етиловий спирт абс. -12
Бензол
Етиловий спирт абс. -1
Бензол

 

Питома теплота випаровування абсолютного спирту і бензолу становить 892, 5 кДж/кг і 403, 5 кДж/кг відповідно. Зіставлення цих сполук доцільне, бо вони мають приблизно однакові температури кипіння (етанол - 78, 5 °С, бензол - 80, 1 °С) і у великому діапазоні температур приблизно однаковий тиск насиченої пари.

В'язкість і густина впливають на кількість бензину, що проходить через калібрований отвір карбюратора чи форсунку. Чим вища в'язкість, тим менше пройде палива за одиницю часу. Чим вища густина, тим більша маса його пройде. В цілому, із зниженням температури кількість бензину, що проходить через жиклери карбюратора, форсунку, зменшується.

Вуглеводні різних класів, що мають однакові температури вики­пання, відрізняються густиною: найменшу густину мають парафінові вуглеводні, найбільшу - ароматичні (табл. 16).

Бензини, які містять у своєму складі велику кількість ароматичних вуглеводнів, мають більш високу густину в порівнянні з бензинами, в яких кількість ароматичних вуглеводнів менша. Чим вище октанове число бензинів, тим біль

ше в їх складі ароматичних вуглеводнів і густина високооктанових бензинів

 

Таблиця 16.Залежність густини вуглеводневих фракцій від їх класу

Температура кипіння, °С Густина, ρ20, кг/м3, вуглеводнів
парафінових нафтенових ароматичних
100...150 741,2 820,7 839,9... 852,2
150...200 757,3 792,6... 823,0 838,5... 988,8
200...250 776,2 811,2... 842,1 864,9... 917,3
250...300 803,7 822,3... 856,7 876,1... 936,6

 

більша порівняно з густиною бензинів з меншим октановим числом. Наприклад, густина бензину з октановим числом 98 за дослідницьким методом складає 725,0... 780,0 кг/м3 при 20 °С, а для бензину з октановим числом 80 за дослідницьким методом - 700,0...760,0 кг/м3.

Від густини залежать склад горючої суміші, витрати палива, висота рівня палива в поплавковій камері, склад відпрацьованих газів тощо. Густина - це маса речовини в одиниці об'єму. Одиниця густини нафтопродуктів - кілограм на кубічний метр (кг/м3), дуже часто користуються виміром в г/см3. Різниця в значенні густини на 7-8 одиниць в останньому знаку вимагає регулювання карбюратора.

Густину треба знати для точного обліку витрат пального. Маса бензину (або іншого нафтопродукту) дорівнює добутку об'єму на густину при температурі виміру. Густина - змінна, а не постійна величина, її значення залежить від температури (для одного й того ж нафтопродукту): чим вище температура, тим менше вага нафтопродукту в одиниці об'єму. Так, наприклад, 100л (100 дм3) певної марки бензину при температурі 18 °С важить 75,5 кг, а при температурі 6 °С - 76,5 кг. Стандартами передбачається визначення густини при 20 °С, всі розрахунки щодо обліку витрат та необхідності палив, олив ведуться за значенням густини при цій температурі. Визначають густину ареометрами. Значення густини бензину, яке коливається, в основному, в діапазоні від 700 до 790 кг/м3, залежить від його хімічного та фракційного складу (як і іншого нафтопродукту). Бензин однієї марки та сорту (виду), наприклад, А-80 літній, не має постійної густини, різниця в значенні може бути до 30 кг на 1 т при температурі 20 °С. Тому таке важливе визначення густини для кожної партії палива для розрахунків надходження та витрат. При визначенні густини обов'язкове визначення температури. При значенні температури, яка відрізняється від 20 °С, слід розрахувати значення густини при 20 °С за формулою:

 

ρ20 = ρt+γ(t-20)

 

де ρ20 - густина палива при температурі 20 °С; ρt- те саме при температурі визначення; γ- температурна поправка на 1 °С (додаток 1): t - температура визначення густини, °С (за термометром). Відповідність маси і об'єму (переведення у кілограми) наведена в додатку 2.

Бензини - це складні суміші різних вуглеводневих і невуглеводневих сполук, які киплять в широкому діапазоні температур, мають різні температури пароутворення. Перехід рідкого палива в пароподібне, тобто його випаровування, оцінюється за температурами кипіння його окремих частин (певного об'єму - фракції) - фракційним складом. Фракційний склад визначається перегонкою палива на спеціальних стандартних приладах, при цьому фіксуються значення температури початку і кінця кипіння (tnK, tKK) також значення температури кипіння окремих об'ємів - фракцій. Від значення цих температур залежать легкість пуску та зношування двигуна, утворення парових пробок та обледеніння карбюратора, приймальність двигуна, повнота згоряння та витрати палива і оливи, склад відпрацьованих газів і деякі інші експлуатаційні характеристики. При визначенні температур кипіння вищеназваних фракцій вимірюють залишок після розгонки і підраховують втрати.

Більше половини загального зношування двигуна припадає на період пуску, так зване пускове зношування. Для пуску двигуна горюча суміш повинна загорітися від іскри. Існують верхня і нижня межі можливості загоряння (спалаху) суміші. При верхній межі суміш має вміст палива, при збільшенні якого суміш не спалахне. При нижній межі суміш має вміст палива, при зменшенні якого суміш також не спалахне. Наприклад, для автомобільного бензину приблизні межі загоряння суміші при 20 °С і тиску повітря - 101,3 кПа складають: верхня - при вмісті парів бензину в суміші 2,58 % об. (при коефіциєнті надлишку повітря а = 0,709); нижня - при вмісті парів бензину в суміші 1,67 % об. (при коефіцієнті надлишку повітря а ~ 1, 1).

Чим ширші межі загоряння горючої суміші, тим кращі пускові властивості палива. На межі загоряння горючої суміші впливають хімічний склад палива, температура та тиск суміші, кількість легких фракцій в паливі тощо.

Легкість пуску двигуна характеризується температурою кипіння 10% бензину, ця фракція називається пусковою. Чим нижча темпе­ратура, тим легше запустити двигун при низьких температурах оточуючого повітря без використання методів полегшення пуску, тим менше зношування деталей двигуна. Пуск на важкому паливі утруднений, потрібне значне збагачення суміші бензином, більша частина якого не випариться. Це призводить до перевитрат палива, підвищення зношування циліндра і поршня, розрідження оливи паливом, що не згоріло, підвищення токсичності відпрацьованих газів тощо. Підвищення зношування двигуна в період пуску пояснюється змивом мастильної плівки з циліндро-поршневої групи невипареним важким паливом. Можливість пуску двигуна при низьких темпе­ратурах оточуючого повітря на конкретному бензині можна підрахувати (приблизно) за формулою:

 

tn = 0, 5 t10%- 50, 5 + (tПК-50)/3,

 

де tn - температура повітря, до якої можливий пуск двигуна, °С; t10% та tпк ~ температури перегонки 10% бензину та початку кипіння відповідно, °С.

Залежно від конструкційних особливостей двигунів мінімальні значення температури повітря можливого пуску (tnOB) відрізняються між собою, незважаючи на однакові значення температури кипіння 10% бензину:

Т10%
Тпов -22...-27 -19...-23 -16...-19 -13...-17 -8...-13

Витрати пального в зимовий період, економічність і моторесурс двигуна, крім температури оточуючого повітря, значно залежать від технічного стану двигуна, упорядкованості автомобільних доріг, се­зонності (зимові, літні) палива і оливи, якості оливи та багатьох інших факторів. Так, застосування бензину з температурою початку кипін­ня на 30% вище нормальної веде не тільки до перевитрат палива, але й до скорочення терміну служби двигунів до 60%. Використання літніх бензинів взимку веде до перевитрат палива на 3... 5% і більше.

Для полегшення пуску двигуна при низьких температурах повітря, економії бензину необхідно збільшити кількість легкої частини (фракції) бензину. З цією метою в умовах експлуатації можлива добавка до бензину "газового" бензину, газоліну, рідкої (бензинової) частини палив газових магістралей, а також конденсату, злитого з балонів із зрідженим газом (пропан-бутану). Газові бензини, які киплять у межах температур 33...103 °С, як правило, мають октанові числа до 89 за дослідницьким методом. При температурах повітря від 0 до мінус 15...20 °С можлива кількість легкого конденсату (газоліну, "газового" бензину) може становити до 10%, при більш низькій температурі повітря - до 20%. Повністю заміняти бензин газоліном, рідким (газовим) конденсатом та "газовим" бензином не слід. До стандартних бензинів можна додавати бензинові фракції, що одержу­ють на газоконденсатних родовищах, після їх стабілізації (бензин газовий стабільний легкий і бензин газовий стабільний важкий) до 50%.

Наявність великої кількості легкої частини в паливі при використанні його влітку викликає інші ускладнення, зокрема, утворення "парових пробок". Можливість виникнення "парових пробок" залежить від багатьох факторів, головними з яких є кількість легкої частини палива і температура повітря. В підкапотному просторі температура на 40...50 °С вища від температури повітря. Підвищення температури сприяє виникненню парових пробок. Під час експлуатації автомобілів, наприклад, у гірських місцевостях, в умовах бездоріжжя, на малій швидкості можливість виникнення парових пробок збільшується. У системі живлення двигуна при нагріванні бензину відбувається випаровування легкокиплячих компонентів не тільки з відкритої поверхні, але і в об'ємі палива, з утворенням великої кількості пари. Об'єм пари в 150...200 разів більший за об'єм цих же компонентів до випаровування, тобто в рідкому стані. Таким чином, у бензині сильно підвищується об'єм парової фази і зменшується об'єм рідкої. Через систему живлення двигуна в цьому випадку йде суміш, яка складається з рідкого бензину, його парів і невеликої кількості повітря, яке виділилось при нагріванні бензину, в той час, коли мусить поступати тільки рідкий бензин. Це призводить до зниження подачі насосом масової кількості палива, надмірного збіднення горючої суміші, перебоїв у роботі двигуна, падіння його потужності, а іноді - до зупинки двигуна. Зупинка двигуна в жаркі дні внаслідок інтенсивного випаровування легких фракцій бензину має такий самий характер, як і при забрудненні паливопроводів механічними домішками. Тому це явище одержало назву "парових пробок", хоча зупинка двигуна відбувається не за рахунок перекриття паливного тракту паровою пробкою, яка припиняє зовсім подачу палива. При експлуатації автомобіля основним фактором, що впливає на утворення парових пробок, є кількість легких фракцій у бензині, температура бензину в системі живлення, яка залежить від конструкційних особливостей системи живлення і температури оточуючого середовища.

Виявлено, що бензин особливо нагрівається в жаркий день під час нетривалої зупинки двигуна, що працював з підвищеним навантаженням. При зупинці двигуна вентиляція підкапотного простору припиняється, бензин у карбюраторі нагрівається за рахунок теплоти, що випромінюється самим двигуном. Приблизно за 10 хв. після зупинки двигуна температура бензину стає на 30...40 °С вищою за температуру оточуючого повітря. Бензин у карбюраторі починає інтенсивно випаровуватись, в його каналах з'являються парові бульки, рівень палива в поплавковій камері знижується. Утворення парових пробок спричиняє великі ускладнення щодо повторного пуску двигунів під час короткочасних зупинок внаслідок нестачі бензину в поплавковій камері та труднощів загоряння збідненої суміші. Для повторного пуску двигуна слід охолодити карбюратор, насос.

У зв’язку з легким утворенням парових пробок у літній період неможливе використання легких фракцій (газоліну, "газового" бензину, конденсатів, які зливають з балонів із зрідженим пропан-бутаном) як добавок до бензину.

При використанні влітку зимових бензинів, крім перебоїв у роботі двигуна за рахунок утворення парових пробок, можуть бути великі втрати палива і забруднення навколишнього середовища легкими фракціями бензину. З бака вантажного автомобіля втрати бензину можуть становити близько 200 кг/рік за рахунок випаровування легкої фракції. При використанні зимового бензину влітку ця цифра може підвищуватись в 3...5 разів і більше. В міру споживання бензину рівень його в баці автомобіля знижується. Цей простір заповнюється паливо-повітряною сумішшю. Чим нижча температура кипіння бензину і вища температура оточуючого повітря, тим більша доля бензину в такій суміші. При заповненні бака новою порцією палива бензино-повітряна суміш витискується в атмосферу рідким паливом. Це і є незворотні втрати (звичайні втрати) бензину з бака автомобіля. Чим менший ступінь заповнення бака кожною порцією палива, тим більші втрати з бака. Для зменшення втрат бензину бак автомобіля кожного разу повинен заповнюватись повністю.

Прогрівання двигуна, його динамічність, приймальність, тобто перехід до більшої частоти обертання колінчастого вала при різкому відкритті дросельної заслінки, забезпечення розгону до необхідної швидкості за малий проміжок часу, властивість подолання підйомів без переключення передачі та інше залежать від температури перегонки 50% бензину. Чим нижча температура перегонки 50% бензину, тим швидше прогрівається двигун. Наприклад, прогрівання холодного двигуна взимку до робочого стану (температури охолоджувальної рідини в системі охолодження 80 °С) на бензині з температурою кипіння 50%, що становить 100 °С, відбувається протягом 9... 10 хв., а на бензині з температурою кипіння 50%, що становить 130 °С, це відбувається за 15...17 хв. Якщо бензин має високу температуру перегонки 50%, то деяка частина його (висококиплячі компоненти, які входять до складу робочої фракції) не випаровується в системі живлення, горюча суміш збідниться і двигун не може розвинути більш високу частоту обертання колінчастого вала. Щоб відновити тепловий режим системи живлення, потрібен певний час. Теплова рівновага відновлюється тим швидше, чим більше в бензині низькокиплячих фракцій і чим нижча температура кипіння 50% бензину.

Температура кипіння 50% бензину впливає на обледеніння карбюратора. При випаровуванні бензину у впускній системі двигуна спостерігається зниження температури горючої суміші. Теплота, необхідна для випаровування бензину, відбирається від повітря і металевих деталей карбюратора. Встановлено, що при температурі оточуючого повітря +7,5 °С через 2 хв. після пуску двигуна температура дросельної заслінки може знизитись до мінус 4 °С. Зниження температури у впускній системі двигуна залежить від випаровування бензину. Під час роботи двигуна на бензинах із високим випаровуванням (великою кількістю легких фракцій) температура деталей карбюратора знижується значно швидше, ніж при роботі на бензинах із низьким випаровуванням, тобто з меншою кількістю легких фракцій. При охолодженні деталей карбюратора до температур нижчих 0 °С волога з повітря переходить у лід. Обледеніння карбюратора відбувається при експлуатації автомобілів у холодну сиру погоду, коли температура повітря становить від мінус 2 °С до плюс 11 °С, а відносна вологість повітря перевищує 70%. Найбільша кількість перебоїв у роботі двигуна внаслідок обледеніння карбюратора спостерігається, якщо вологість повітря становить 100%, а температура повітря - +4.. +5 °С. Найчастіше умови для обледеніння карбюратора утворюються в районах із морським кліматом у весняний і осінній періоди, при експлуатації автомобілів на зимових легких бензинах з низькою температурою перегонки 50%.

Можливість обледеніння карбюратора збільшується при використанні альтернативних палив, передусім спиртів, як добавок до бензинів, тому що спирти мають найвищу теплоту пароутворення серед альтернативних палив. При використанні бензино-спиртових сумішей температура у впускному трубопроводі знижується приблизно в З рази швидше, ніж при використанні нафтового палива.

Автомобільний транспорт на території нашої країни близько 6 місяців експлуатується при знижених температурах повітря, тому проблеми з обледенінням мають місце. З метою запобігання обледені­ння карбюратора до палива можна додавати спеціальні присадки: поверхнево-активні речовини, гліколі, аміди та деякі інші в кількості до 1...3%.

Температура кипіння 90% бензину і кінця кипіння характеризує склад робочої суміші в циліндрі в кінці такту стиснення, повноту згоряння палива Вона визначає також приймальність гарячого двигуна, легкість переходу з малої частоти обертів колінчастого вала до підвищеної і навпаки, зношування двигуна, витрати палива і моторної оливи, склад відпрацьованих газів та деякі інші експлуатаційні характеристики автомобіля Чим нижча температура кипіння 90% і кінця кипіння бензину, тим надійніше працює двигун.

При високих температурах t 90% і tкк бензин повністю не випаровується у впускному трубопроводі двигуна і надходить в циліндри у рідкому стані. Краплинки палива, які не випарувались, летять з великою швидкістю і можуть спричинити механічне зношування верхньої частини стінки циліндра. рідкі краплі бензину не повністю випаровуються і згоряють у циліндрах двигуна. Отже, залишається недовикористаною теплота згоряння бензину, витрати палива зростають. У відпрацьованих газах збільшується кількість токсичних сполук. Частина рідкого палива, що не випарувалась, стікає через замки поршневих кілець в оливний картер, розріджуючи оливу. В оливу надходить частина бензину з температурою кипіння вищою за 180...185 °С.

За значенням температури википання 90% бензину можна передбачити можливість розбавлення моторної оливи паливом, яке не повністю згоріло. Це стосується, в основному, холодного періоду року. Між температурою википання 90% палива та температурою повітря, до значення якої не відбувається розбавлення оливи паливом, що не згоріло, є така приблизна залежність:

Температура википання 90 % бензину, °С
Середня температура повітря, °С -18 -13 -9 -4

Автомобіль, трактор, комбайн, дорожньо-будівельна та інша техніка є рухомим джерелом забруднення атмосфери. Ступінь забруднення залежить від кількості і якості викидів, які мають три основних джерела: відпрацьовані гази (близько 90%), система змащування і вентиляція картера (близько 6%) і паливні випаровування з системи живлення (близько 4%). Найбільш токсичними є картерні викиди, які містять у своєму складі важкі вуглеводні, але кількість їх відносно невелика.

На долю викидів автомобільним транспортом в містах припадає до 60% усіх промислових викидів вуглецю і близько 12% усіх викидів азоту. Крім того, у складі відпрацьованих газів автомобілів містяться оксиди сірки, альдегіди, вуглець та деякі інші токсичні речовини. Дію токсичних компонентів більш докладно розглянуто в розділі "Екологічні властивості ПММ". Для токсичних речовин гранично допустимі концентрації у робочій зоні приміщень становлять, мг/м3: акролеїн - 0, 2; оксиди азоту - 5, 0; вуглеводні - 300; сірчаний ангідрид - 10; оксид вуглецю - 20; тетраетилсвинець - 0, 005.

Деякі із сполук "викидів" спричинюють утворення смогу, кислотних дощів, деякі викликають онкологічні захворювання тощо. Основна доля токсичних сполук належить відпрацьованим газам, кількісний і якісний склад яких залежать від повноти згоряння палива, якості оливи, конструкції двигуна та автомобіля в цілому, режиму його роботи, дорожніх умов, температури повітря, якості охолоджувальної рідини та технічного стану системи охолодження, тиску в шинах, майстерності водія.

На витрати палива, склад відпрацьованих газів значно впливають швидкість руху, підйоми, спуски, обтічність автомобіля, режим роботи двигуна. Рух автомобіля на великій швидкості, особливо на близькій до максимальної, веде до різкого збільшення витрат палива і оливи. Мала швидкість також не може бути економічною, хоча витрати палива при цьому менші порівняно з витратами палива при максимальній швидкості руху. Економічна швидкість автомобіля - це така, при якій досягаються умови роботи двигуна з максимальним крутним моментом, яка становить 2/3 від максимальної. При однаковій швидкості витрати палива тим менше, чим краща обтічність автомобіля, бо зменшуються витрати палива на подолання опору сили вітру. Змінний режим роботи автомобіля значно впливає на витрати палива і токсичність відпрацьованих газів (табл. 17).

Таблиця 17. Залежність складу відпрацьованих газів від режиму роботи двигуна

Режим роботи двигуна Склад газу, %
Вуглеводні Оксид вуглецю Оксиди азоту
Холостий хід 5,9 7,5 0,3
Рівномірний рух 14,1 14,3 21,4
Розгін 56,3 62,1 78,1
Сповільнення 23,7 16,1 0,2
Усього 100,0 100,0 100,0

Наявність легких фракцій у бензині характеризується тиском насичених парів - тиском, який утворюється парами, що перебувають у рівновазі з рідиною при даній температурі і при визначеному співвідношенні об'ємів рідкої і парової фаз. Чим більше легких фракцій у бензині, тим вищий тиск насичених парів. При високих температурах оточуючого повітря в паливопроводах збільшується кількість парової фази і відповідно зменшується кількість рідкої фази, збільшується розмір парових бульбашок, збільшується можливість утворення парових пробок в системі живлення. Коефіцієнт наповнення циліндрів двигуна знижується, що веде до падіння потужності і перегрівання двигуна, погіршується рівномірність наповнення циліндрів Парові пробки утворюються в тому випадку, коли тиск насичених парів вищий від зовнішнього тиску. При високому тиску насичених парів двигун буде працювати з перебоями, може не завестися або заглухнути, виникають великі труднощі при повторному пуску гарячого двигуна, роботі на холостому ході.

За тиском насичених парів бензину роблять висновки щодо здатності палива до утворення парових пробок при високих температурах оточуючого повітря, пускових якостей бензину при низьких температурах оточуючого повітря, можливостей втрати палива від випаровування легких фракцій при зберіганні, транспортуванні, заправлянні автомобіля паливом, з паливного бака автомобіля. При малих значеннях тиску насичених парів бензину виникають ускладнення пуску двигуна при низьких температурах повітря. Залежність можливо­го пуску двигуна (тобто температури повітря) від тиску насичених парів більш складна порівняно з залежністю пуску двигуна від температури перегонки 10% бензину. Якщо значення тиску насичених парів нижче 33,3 кПа, то пускові властивості бензину взимку різко погіршуються.

 


Читайте також:

  1. Випаровування
  2. Випаровування вологи.
  3. ВИПАРОВУВАННЯ І ЗГОРЯННЯ ДИЗЕЛЬНИХ ПАЛИВ




Переглядів: 4636

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕПЛОТА ЗГОРЯННЯ | АНТИДЕТОНАЦІЙНІ ВЛАСТИВОСТІ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.