Найбільш важливим є зворотний зв'язок між материнськими компаніями і приєднаними відділеннями. Існує два типи систем зворотного зв'язку:
· особові (наради, телефонні розмови);
· міжособові (звіти, бюджети, плани).
Приклад: Половина материнських компаній США підтримують зворотний зв'язок зі своїми філіями за кордоном шляхом щомісячних письмових звітів, а в компаніях Європи і Японії цей показник становить лише 10 %. 75 % компаній США проводять щорічні наради з вищими керівниками філій, у той час як для європейських та японських компаній це становить 50 %, що вважається недостатнім для домашнього офісу.
б) Мовний тренінг:
· вербальні (усні) комунікації;
· письмові комунікації.
в) Культурний тренінг:
· розуміння іншої культури;
· національна культура і субкультура (спільність культури країн Південної Америки, латинська культура — основа культури Іспанії, Португалії, Італії, Франції);
· обмеженість поняття «міжнародна культура».
Рис. 7.5. Категорії особистого простору при міжнародному спілкуванні
Джерело: Adapted from Richard M. Hodgetts, Donald F. Kuratko. Management. – 2d ed. – San Diego, Calif.: Harcourt, Brace, Jovanovich, 1988. — Р. 265
г) Посилення гнучкості і співробітництва:
· внутрішньофірмова взаємодія;
· переговори;
· урахування відмінностей між географічною і корпоративною культурами.
Способи подолання культурних бар'єрів:
· Зберігайте неупередженість.
· Уважно ставтесь до звичаїв інших людей.
· Враховуйте багатозначність однакових жестів і виразів у різних країнах.
· Пристосовуйте ваш стиль до особливостей іншої людини.