Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Д1001 (нал), 2620 (з потрах) к2630

1.

Облікова політика банку розглядається в широкому і вузькому розумінні.

У широкому – це методологія або порядок ведення оперативного і бух. облікудля забезпечення процесу прийняття управлінських рішень.

У вузькому – це сукупність принципів, правил та технологій ефективної організації і ведення бухгалтерського обліку конкретного банку.

Кожна установа банку самостійно розробляє «Положення про облікову політику», яке затверджується наказом по банку до початку нового календарного року. На протязі року вона не змінюється. Початковою базою формування Положення є міжнародні та національні стандарти:

1) Безперервність діяльності установи, що працює.

2) Стабільність правил бухгалтерського обліку.

3) Обачливість.

4) Дата операції.

5) Окреме відображення активів і пасивів.

6) Прийнятність вхідного балансу.

7) Перевага змісту над формою.

8) Оцінка, відкритість, консолідація, суттєвість, нарахування та відповідність доходів і витрат.

У положення також відображаються такі дані:Характеристика та регістри аналітичного та синтетичного обліку, порядок нумерації синт. рахунків, правила документообігу та технології обробки облікової інформації, порядок проведення інвентаризації, облік доходів та витрат цінних паперів, операції з ОЗ та нематеріальними активами.

Облікова політика передбачає структуру бухгалтерської служби. Контроль та відображення усіх господарських операцій на рахунках, а також подання оперативної та підсумкової інформації забезпечує головний бухгалтер.

Відповідність та контроль за організацією бух.обліку, дотримання законодавства під час здійснення господарської інформації забезпечує головний бухгалтер.

 

Тема 1. Організація системи обліку в банках

1. Особливості побудови бух рахунків в банках.

2. Документування та документообіг в банках за операціями.

3. Організація аналітичного обліку в банку.

 

1. Особливості побудови бух рахунків в банках

З 1 січня 1998 року почалось реформування банківської системи в Україні згідно вимог міжнародних стандартів. Першим кроком у цьому реформуванні була розробка і впровадження нового плану рахунків. Запровадження національних стандартів вимагало внесення ряду коректив, що й призвело до прийняття нової редакції плану рахунків з 1 січня 2005 року.

План рахунків – це систематизований перелік рахунків бух обліку, який використовується для детальної та повної реєстрації усіх банківських операцій із метою забезпечення потреб складання фінансової звітності.

Враховуючи те, що нац.. банк та інші установи виконують різні функції в Україні використовується 2 плани рахунків: 1 для НБУ, 2 для інших установ.

Новий план рахунків має свої особливості:

1) Мультивалютність.Операції в іноз. валюті здійснюються за тими ж самими валютами. Зв'язок між ними забезпечують технічні рахунки 3800«позиція банку щодо іноземної валюти та банківських металів» та3801«еквівалент позиції банку щодо іноземної валюти та банківських металів».

2) Наявність управлінського обліку.Рахунків управлінського обліку 8-го класу немає. Вони лише в банках і є комерційною таємницею

3) Подвійний запис для за балансових рахунків.Позабалансові рахунки кореспондують лише між собою. Для управлінського обліку відведено 8-й клас рахунків. Кожен банк веде його самостійно. Він не регламентується нормативними актами НБУ і є комерційною таємницею банку.

4) Обов’язкові та додаткові параметри аналітичних рахунків.

Побудова аналітичного обліку ґрунтується на нових підходах до параметрів аналітичних рахунків. Відкриття будь-яких рахунків передбачає наявність обов’язкових і додаткових параметрів. Обов'язкові вводяться з урахуванням вимог НБУ. Структура плану рахунків складається з 9-ти класів:

1. Казначейські та міжбанківські операції

2. Операції з клієнтами

3. Операції з цінними паперами та інші активи і зобов'язання

4. Фінансові зобов'язання та інвестиції

5. Капітал банку

6. Доходи

7. Витрати

8. Управлінський облік

9. Позабалансові рахунки

Перші 5 класів називаються реальними, на їх підставі складається баланс. Доходи та витрати називаються умовними.

1) Клас (один знак) – це рахунок першого порядку

2) Розділ (два знаки) – рахунки другого порядку

3) Група (три знаки) – рахунки третього порядку

4) Балансовий рахунок (чотири знаки)

Девятий клас «позабалансові рахунки» це документи і цінності, розрахунки з операціями … ,вимоги та зобов'язання банку у майбутньому по яким банк несе ризик

Наприклад:

1 «казначейські та міжбанківські операції»

10 розділ «готівкові кошти»

100 група «банкноти та монети»

1001 «банкноти та монети в касі банку»

1002 «банкноти та монети в відділах банку»

1003 «банкноти та монети в обмінних пунктах

1004 «банкноти та монети в банкоматах»»

1005 «банкноти та монети інкасовані до перерахування»

1007 «банкноти та монети в дорозі»

2. Документування та документообіг в банках за операціями.

Меморіальні документи

Касові

Безготівкові перерахування

Платіжні доручення, вимоги, розпорядження, ПКО, заява на переказ готівки, ВКО,

самостійно

3. Організація аналітичного обліку в банку

Аналітичний облік – це детальний облік. Основними параметрами аналітичного обліку є обов’язкові та необов’язкові параметри.

Обов'язкові – загальні та спеціальні. Вводяться з урахуванням вимог НБУ. Це інформація про нового контрагента і коли відкривається аналітичний рахунок. Загальні обов’язкові параметри застосовуються до усіх рахунків. Спеціальні обов’язкові параметри застосовуються до окремих груп аналітичних рахунків залежно від їх економічного змісту. Сюди відносять такі: нарахування %, вид позички, цільове її спрямування, види забезпечення, початковий термін, дата повернення. Для депозитних рахунків: дата розміщення, дата повернення. Для рахунків доходів і витрат входить чи ні в обчислення бази оподаткування необов’язкові параметри визначаються банком самостійно. Всі номери рахунків аналітичного обліку формуються за такою схемою:

АААА (4) - номер балансового рахунку

К (1) - ключовий розряд. Розраховується для кожного рахунку

ЕЕЕЕЕЕЕЕЕ (9)- інформація про аналітичний рахунок. Визначається банком самостійно

Мін – 5, Мах – 14 знаків

Регістром аналітичного обліку є всі особові документи та первинні документи. Особові рахунки друкуються в 2-х примірниках. 1-зберігається в банку.

2600 К 118331946

1371 3 371371371 14 - мах кількість знаків

2800 0 378911786 - це все додається і = 60 + 14 = 74 4*7=

Синтетичний облік – це узагальнюючий. Регістрами синт. обліку є всі звітні баланси, всі касові прибуткові та видаткові журнали.

Управління господарством вимагає узагальнення даних. Цей прийом називається звітністю. Однією з форм звітності є баланс. Він складається відповідно до номенклатури відповідно Плану рахунків. Періодичність узагальнення може бути щомісячною, щоквартальною, річною.

Баланс, складений за скороченою формою має назву балансовий звіт. Він тісно пов'язаний зі звітом про фінансові результати.

 

 

Тема 2. Документування та документообіг

Документи за характером здійснення операції поділяються на:

o касові видаткові та прибуткові,

o меморіальні (за безготівковими перерахуваннями)

o Документи за позабалансовими рахунками

 

Документи, що складаються клієнтами : меморіальні і касові

§ Меморіальні – це платіжні доручення, чеки, акредитиви (безготівкові)

§ Касові – касові чеки, заяви на переказ готівки, супровідні відомості з інкасування готівки

 

Документи, що складаються працівниками банку бувають

Ø Касові – ПКО, ВКО

Ø Меморіальні – меморіальні ордери, розпорядження кредитного та інших відділів про видачу позик…

Ø Позабалансові – Ордери, за позабалансовими рахунками, прибуткові та видаткові

 


Тема 3. Рахунки, що відкриваються в банках у нац. та іноз. вал.

1. Види рахунків, що відкриваються клієнтом в банках.

2. Оформлення відкриття поточних рахунків клієнтам.

3. Зміна рахунків клієнтом, їх переоформлення та закриття.

4. Облік депозитних операцій.

 

1. Види рахунків, що відкриваються клієнтом в банках.

Поточні рахунки відкриваються резидентам і нерезидентам

Резидентам відкривається рахунки суб'єктів господарювання і рахунки фізичних осіб.

Нерезидентам – у національній валюті.

Рахунки типу «Н», рахунки типу «П», рахунки фізичних осіб, рахунки інвесторів.

В іноземній валюті – рахунки офіційних іноземних представництв, рахунки постійних іноз. представництв, рахунки фізичних осіб, рахунки інвесторів

Рахунки типу «Н» відкриваються офіційним представництвом, до яких відносяться іноземні дипломатичні, консульські, торговельні та інші офіційні представництва, що користуються імунітетом і дипломатичними привілеями, представництвам юридичних осіб-нерезидентів, які не займаються підприємницькою діяльністю на території України.\

Рахунки типу «П» відкриваються постійним представництвам юридичних осіб-нерезидентів. До них відносяться: представництва іноземних компаній, фірм, міжнародних організацій, що представляють інтереси юридичних осіб-нерезидентів у країні. Вони можуть повністю або частково здійснювати підприємницьку діяльність на території України.

2. Оформлення відкриття поточних рахунків клієнтам

(самостійно)

Устав - … фонди – заява, зразки підписів… це все в папці- особовій справі

3. Зміна рахунків клієнтом, їх переоформлення та закриття

Зміна рахунків – це процедура закриття раніше відкритих із одночасним відкриттям нових рахунків не за ініціативою клієнта:

1) Коли проводиться реорганізація в межах одного банку.

2) Коли відбувається реорганізація банків шляхом злиття, приєднання, поділу.

3) Коли змінюється місцезнаходження банку, в результаті чого змінюється код.

4) Коли змінюється порядок бухгалтерського обліку.

Банк повинен завчасно повідомити про це клієнтів. Нові юридичні справи не формуються. Якщо виникає така потреба, то вони передаються іншому банку за допомогою акту передавання.

Закриття рахунків клієнтів здійснюється також:

1) За заявою клієнту;

2) За рішенням органу, який мав право ліквідації чи реорганізації юридичної особи;

3) За рішенням суду щодо ліквідації суб'єктів господарювання;

4) Якщо за цими рахунками не здійснювались операції протягом 3-х років та на них немає залишків

5) В інших випадках, передбачених законодавством України або договором між банком та клієнтом

За наявності коштів на поточному рахунку клієнта банк списує залишки за платіжною вимогою або на умові платіжного доручення на інший рахунок клієнта, зазначений у заяві. Залишок коштів на рахунку можна повернути готівкою. Датою закриття рахунку вважається наступний день після здійснення останньої операції. Клієнту видається довідка про закриття рахунку.

П/п можна ліквідувати, для чого відкривається ліквідаційна комісія.

Також його можна реорганізувати. У цьому випадку подається заява про закриття, копія про рішення органів, у яких покладено функції по реорганізації юридичної особи та визначення його наступника, засвідчена нотаріально, картка зі зразками підписів та відбитків печатки права наступника та засвідчена нотаріально. Всі юридичні справи щодо закритих поточних рахунків зберігаються в банку протягом установленого терміну.


4. Облік депозитних операцій

Сутність депозиту полягає в тому, що клієнт передає кошти в тимчасове користування банку на визначених умовах. Клієнтам в банках відкриваються вкладні або депозитні рахунки на договірній основі (договір банківського вкладу). Для зберігання грошей, що передаються клієнтам в управління на встановлений строк під зазначений % і підлягають поверненню.

Вкладні рахунки відкривають:

1) Суб’єктам господарюванням

2) Інвесторам-нерезидентам

3) Фізичним особам-резидентам

4) Фізичним особам-нерезидентам

5) Іноземним представництвам.

Проведення розрахункових операцій і видача коштів готівкою з вкладного рахунку суб’єкта господарювання забороняється. Вкладний рахунок фізичної особи може відкриватись і в національній, і в іноземній валюті. Ці рахунки відкриваються на ім'я фізичних осіб, які не займаються комерційною діяльністю, фізичній особі-резиденту та фізичній особі-нерезиденту. Видача коштів, виплата % за вкладом, перерахування грошових коштів із вкладного рахунку іншим особам здійснюється у разі пред’явлення ощадної книжки. Незалежно від умов договору банк зобов’язаний видати вклад або його частину на першу вимогу вкладника фізичної особи. Депозитні рахунки і нараховані за ними витрати обліковуються у 2-му класі плану рахунків.

§ Короткостр вклади на рахунку 2610,

§ довгострокові на рахунку2615,

§ нараховані витрати суб'єктів госп2618,

§ довгострокові для фізичних осіб 2635,

§ нараховані витрати для фіз. осіб2638.

Правила здійснення вкладних операцій затверджені постановою правління НБУ за номером 516від 3 грудня 2003 року «Положення про порядок здійснення банками України вкладних або депозитних операцій з фізичними та юридичними особами» з подальшими змінами та доповненнями. При перерахуванні коштів на депозитний рахунок суб’єктам господарювання буде д2600 к 2610 (2615)

При нарахуванні % д7021 к 2618

Банки повертають вклади та сплачують % в строки, визначені договором.

При поверненні д2610 (2615) к2600

При перерахуванні % д2618 к2600

Для фізичних осіб залучений банком депозит фізичної особи буде відображено в обліку по

В залежності від строку вкладу, банк щомісячно нараховує % д7041 к2638

Відповідно до умов договору % перераховуються як готівкою так і безготівково:

1) При видачі готівкою – д2638 к1001

2) При перерахуванні на поточний рахунок д2638 к2620

3) При перерахуванні на поповнення вкладу д2638 к2630

 


Тема 4. Облік емісійно-касових операцій НБУ

1. Облік емісійно-касових операцій НБУ.

2. Оформлення та облік касових прибуткових та видаткових операцій.

3. Зведення операційної каси.

4. Ревізія готівки та цінностей.

5. Підкріплення операційної каси.

 

4.1. Облік емісійно-касових операцій НБУ

НБУ регулює обсяги грошової маси. Для цього в центральному сховищі НБУ знаходяться банкноти і монети, не випущені в обіг (резервні фонди). Облік їх ведеться на рахунку 9000 «резервні фонди гривні та монети у центральному сховищі» за індексами і за номіналами «1», «2», «3»

1 - придатні банкноти, 5- придатні розмінні монети, 7 – ювілейні монети.

На цей активний рахунок зараховуються гривні та монети, що надходять від бакнотно-монетного двору та від територіальних правлінь НБУ. рахуються д9000 к9910

У центральному сховищі обліковується готівка випущена в облік на

Рахунок 1001 (активний) «банкноти та монети в касі НБУ»

Рахунок 3000 (пасивний) «емітовані банкноти НБУ»

Рахунок 3001 (пасивний) «емітовані монети НБУ»

Випуск монет і банкнот в обігд9910 к9000

Збільшення оборотної каси і збільшення грошей в обігд1001 к3000 к3001

При вилученні проводки будуть протилежні.

Установи банків здійснюють касове обслуговування клієнтів. Для цього вони отримують ліцензію НБУ на здійснення цих операцій. Крім цього банки мають розробити та затвердити внутрішнє положення про здійснення касових операцій. Всі касові операції здійснюються в спеціально виділеному приміщенні. Банки, які мають великий обсяг операцій створюють банківські відділи. Структуру банки визначають самостійно.

В післяопераційний час вся готівка знаходиться в сховищі. Крім цього там знаходяться інші цінності, бланки, валюти документи… Сховище – це спеціально обладнане приміщення, де готівка і цінності знаходиться на стелажах, в металевих шафах і вони згруповані за балансовими та позабалансовими рахунками. Облік вмісту сховищ ведеться в спеціальних книгах. Записи ведуться щодня. Книги підписуються посадовими особами, які несуть солідарну, матеріальну відповідальність за збереження цінностей – це керівник банку або його заступник, головний бухгалтер або його заступник і керівник касових операцій. Сховище одночасно закривається 3-ма ключами осіб, які відповідають за збереження цінностей.

Каси можна класифікувати таким чином як:

1) Прибуткові

2) Видаткові

3) Прибутково-видаткові

4) Каси розміну

5) Каси перерахунку

6) Вечірні каси

Для оформлення прийому готівки використовують такі касові прибуткові документи:

· Заява на переказ готівки

· ПКО

· Супровідна відомість

Найбільш поширеною формою прибутково-касового документа є заява на переказ готівки.

Вона складається з 2-х частин: Це документ клієнтський, тому його заповнює клієнт. Обидві частини мають однакові реквізити, але номер цього документу проставляється операціоністом банку (він реєструється в прибутково касовому журналі. Ніяких виправлень в документі не повинно бути. Відповідальний працівник підписує заяву і внутрішню заяву передає в касу.

Касир перевіряє наявність підписів, звіряє їх з зразками, викликає особу що здає гроші, перевіряє документ на наявність підписів, перевіряє відповідність сум цифрами та прописом і по аркуш ним перерахуванням приймає банкноти, а монети за кружками. Якщо перерахована сума співпадає з даними прибуткового документа, касир підписує заяву на переказ, квитанцію до неї. На квитанції проставляє печатку і видає її особі, яка внесла гроші. Після цього проводиться зарахування готівки на рахунок отримувача. Це буде Д 1001 К 2600.

Заява залишається в документах дня або в архіві.

Особливість обліку в вечірній касі полягає в тому, що зарахування на відповідні рахунка відбуваються наступного дня. Операції вечірньої каси виконує касир і відповідальний виконавець з БО, який має право контрольного підпису від імені банку. Касир приймає готівку, підписує квитанцію, проставляє печатку. На заяві і на квитанції проставляє штамп «вечірня» і після цього видає квитанцію вкладнику готівки. Після закінченню прийому звіряються дані документів з наявністю готівки і складають звітну довідку. Готівка сформована в мішки і пачки, разом з документами і печаткою поміщається в сейф і здається під охорону. Вранці наступного дня касир передає все це завідуючому каси. Через завідувача каси документи потрапляють до головного бухгалтера → відповідальних виконавців для здійснення бухгалтерських проведень д1001 к2600

В вечірню касу можуть також надходити гроші через інкасаторів. Інкасація готівки здійснюється на підставі договору. Касир п/п до кожної сумки складає спеціальний комплект документів в 3-х примірниках:

1 – супровідна відомість до сумки з готівкою (складається у внутрішню кишеню інкасаторської сумки)

2 – накладна до сумки з готівкою (вручається інкасатору)

3 – копія супровідної відомості до сумки з готівкою (залишається у клієнта як квитанція)

 

У тих випадках коли немає можливості перерахувати готівку на початок операційного дня банк може проводити зарахування на основі накладної до сумки з готівкою (2 шт примірник). В обліку це найде таке відображення: Д1005 (банкноти та монети, інкасовані до перерахунку) К2600.

Після перерахунку при умові, що не має розходжень – оприбуткування в касу Д1001 К1005

Якщо виявлено надлишок Д1001 К1005 на суму, вказану в документі і Д1001 К2600 на суму залишку

Якщо виявлено нестача Д1001 К1005 на фактично виявлену суму і Д2600 К1005 на суму нестачу

Якщо в клієнта відсутні кошти на рахунку, то сума нестачі відноситься на 2809 «інша дебіторська заборгованість»

4.2. Оформлення та облік касових прибуткових та видаткових операцій

Видаткові касові операції

Для видачі готівки національної валюти використовують такі документи:

· Грошовий чек (юридичні особи, приватні п/п,

· Заява на видачу грошей (фізичні особи з поточних та депозитних рахунків)

· ВКО (Працівники банку за внутрішньо банківськими операціями)

Клієнти банку (юридичні особи) отримують гроші за грошовим чеком. Чеки – це бланки суворого обліку, надруковані на спеціальному папері, сформовані в книжці з різною кількістю чеків. Враховуються на 9821 бланки суворого обліку в умовній оцінці 1 грн за книжку.

Клієнт купує чекову книжку банку або за готівку, або безготівково. Бланк чек. книжки списується Д9910 К9821 – 1грн. Коли клієнт сплачує вартість книжки за готівку буде Д1001 К6110 (документи – Заява на переказ готівки; Заява встановленої форми в 1 примірнику на отримання чекової книжки.)

При безготівковому придбанні буде Д2600 К6110(комісійні доходи від розрахунково-касового обслуговування клієнтів) (документи – Платіжне доручення; Заява на придбання)

Для отримання готівки клієнт подає в банк відповідальному виконавцеві чек. Він перевіряє наявність коштів на рахунку, правильність заповнення чеку, звіряє підписи із заявленими зразками, відриває від чеку контрольну марку, віддає її клієнту, а чек, внутрішнім порядком, передає до каси (після реєстрації). Касир звіряє підписи працівників банку, відповідність суми цифрами та словами, наявність даних паспорту. Касир звіряє номер контрольної марки з чеком і наклеює марку на чек. Клієнту видає готівку. В обліку відображається: Д2600 К1001

Готівку клієнт повинен перевірити не відходячи від каси. Якщо готівка була перерахована в банку під контролем працівника банку, то претензії, які виникають врегульовуються на місці. А якщо перераховувались не в присутності працівника, то претензії не приймаються.

4.3. Зведення операційної каси

4.4. Ревізія готівки та цінностей

Ревізія є одним із методів подальшого контролю. Важливою умовою успішної ревізії є її раптовість. Розрив між ревізіями не повинен перевищувати 6 місяців. Ревізія проводиться складом комісії, яке затверджуються керівником банку. Результати ревізії оформляються актом, який підписується всіма посадовими особами, які брали участь в ревізії. Ревізія проводиться періодично в таких випадках:

1) За розпорядженням керівника банку не рідше 1 разу на півріччя, а також щороку на 1 січня нового року;

2) При зміні директора, головного бухгалтера, завідуючого каси;

3) При зміні, чи тимчасовій зміні посадових осіб, відповідальних за схоронність цінностей у сховищі;

4) У інших випадках за розпорядженням керівництва НБУ;

5) Щомісяця проводиться ревізія цінностей, які знаходяться під відповідальністю касових працівників, що мають перехідні залишки валютних цінностей;

Результати такої ревізії оформляються окремою довідкою. При перерахуванні цінностей можуть бути виявлені надлишки або нестачі. Виявлені надлишки зараховуються в доходи банку Д1001 К6809 «непередбачені доходи» Нестачі грошей, незалежно від суми списуються на видатки каси і зараховуються на 3252 «нестачі та інші нарахування на працівників банку» це буде Д3552 К1001на суму нестачі. На ім'я працівника, винного за нестачу відкривається особовий рахунок. Коли нестача сплачується ним, буде Д1001 К3552 на суму, яка вноситься. До акту також може додаватись пояснювальна записка.

Підкріплення операційної каси банку іншим банком.


Для підкріплення каси використовують такі рахунки:

1001 «банкноти та монети в касі НБУ»

1001 «банкноти та монети в касі банку»

1007 «банкноти та монети в дорозі» (в НБУ та банках)

1811 А «дебіторська заборгованість за операціями з готівкою»

1911 П «кредиторська заборгованість за операціями з готівкою»

3900 А «рахунки, що відкриті в уктанові банку»

3901 «Рахунки, які відкриті для установ банку»

4629 АП «транзитний рахунок за іншими операціями»

Банк одержувач Банк відправник
1) Д1811 К1200 (3900) - переказ оплати за готівку 2) Д1200 (3900) К1911 – отримання електронного переказу (платежу)
4) Д1001 К1911 – оприбуткування готівки в касу 3) Д1911 К1001 - видача готівки з каси

 

Банк одержувач Територіальне управління НБУ
1) Д1811 К1200 (3900) - переказ оплати за готівку 2) Д1200 (3900) К4629 – отримання електронного переказу (платежу)
4) Д1001 К4629 – оприбуткування готівки в касу 3) Д4629 К1001 - видача готівки з каси

 


Тема 5. Облік кредитних операцій в банку

1. БО надання банківських позичок.

2. БО доходів за кредитною діяльністю банку

3. БО формування і використання спец фондів під можливі збитки за кредитними операціями

 

5.1. БО надання банківських позичок.

Кожний банк розробляє свою кредитну політику. Організація кредитного процесу передбачає техніку та технологію процесу кредитування. Процес кредитування може включати в себе такі етапи:

1) Розгляд заяви на отримання кредиту

2) Вивчення кредитоспроможності клієнта та оцінка ризику

3) Підготовка до укладання кредитного договору

4) Укладання договору

5) Надання кредитних коштів

6) Контроль за виконанням позичальником умов кредитного договору

Для обліку кредитних операцій використовують рахунки 2-го класу «операції з клієнтами». 3 розділи: 20,21,22.

20 – кредити, що надані суб’єктам господарювання

21 – кредити, що надані органам державної влади

22 – кредити, що надані фіз. особам.

Аналітичний облік кредитних операцій ведеться на окремих особових рахунках, що відкриваються для кожного позичальника і за кожним видом кредиту. Номери аналітичних рахунків кожен банк формує самостійно, але з урахуванням вимог НБУ. (мінімальна кількість знаків 5, мах – 14). В номер може бути включений:

§ Балансовий рахунок – 4 знаки

§ Ключовий розрад – 1

§ Характеристика к/а – 1

§ Порядковий номер – 2

§ Код к/а та інші параметри - до 6

При формуванні номера також враховують: вид кредиту, цільове призначення, вид забезпечення

Особовий рахунок відкривається на підставі розпорядження фахівця кредитного підрозділу. Надання кредиту в поточну діяльність в обліку знайде таке відображення:проводки вивчити

1) Позика спрямована на сплату документів постачальникам д2062 к1200 (3900) на суму позики

2) Позика зарахована на поточний рахунок позичальника д2062 к2600на суму позики

3) Якщо позика видана готівкою д2062 к1001на суму позики

4) Оприбутковано документ про заставу (вартість майна на суму застави) д9500 к9900

5) Оприбутковано кредитний договір д9819 к9910

6) Оприбуткований договір застави (умовно 1 грн) д8919 к9910

 

5.2. БО доходів за кредитною діяльністю банку

Контроль за цільовим використанням кредиту здійснює економіст екон відділу. Нарахування доходів щомісячно нараховує фахівець бухгалтерії. Сумою нарахованих доходів в обліку будуть

д2068«нараховані доходи за кредитами в поточну діяльність, що надані суб’єктам господарювання» та

к6026«процентні доходи за кредитами в поточну діяльність, що надані суб’єктам господарювання»

В останній день місяця (щомісячно) економіст кредитного відділу перевіряє повноту та правильність відображення сум нарахованих доходів. Для обчислення % застосовують такі методи визначення кількості днів:

- передбачає, що для розрахунку використовується фактична кількість днів у місяці та році

 

- передбачає що використовується фактична кількість днів у місяці, але днів у році – 360

 

- умовно міс і році

Погашення нарахованих % здійснюється у строки, передбачені кредитним договором. Погашення % оформляється або меморіальним ордером, або платіжним дорученням позичальника. д2600 к2068

Коли наступає термін погашення % і позики у позичальника на рахунку може бути:

· Достатньо коштів – з поточного рахунку погашаються % на суму % д2600 к2068

З поточного рахунку погашається позика д2600к2062на суму позики

Списується заставна вартість майна д9900 к9500на суму застави

Списується з позабалансового рахунку кредитний договір д9910 к9819умовна оцінка 1 грн

Списується договір застави д9910 к9819умовна оцінка 1 грн

· Недостатньо–в 1 чергу погашаються %. д2600 к2068

З поточного рахунку погашається позика у розмірі залишку коштів (часткове погашення) д2600 к2062

Непогашена сума позики відноситься до категорії прострочених д2067 к2062на непогашену суму

· Відсутність–сума позики з рахунку строкової заборгованості перераховується на рахунок простроченої на 2067 «прострочена заборгованість за кредитами, що надані в поточну діяльність суб’єктами господарювання

5.3. БО формування і використання спец фондів

З метою підвищення стабільності та надійності банку банк формує спеціальні резерви. Основою розрахунків є класифікація кредитного портфелю. Відповідно до цього банк формує резерв під кредитні ризики (резерв під стандартну заборгованість і під нестандартну)

Під нестандартну класифікуються таким чином: «під контролем» «субстандартні» «сумнівні» «безнадійні».

Формування спеціальних резервів – це визнання витрат. Формування спеціальних резервів відображається в обліку на рахунках 7-го класу «витрати». Резерви, сформовані під кредитну заборгованість врах

2400«резерви під нестандартну заборгованість за кредитами, що надані клієнтам

2401 «резерви під стандартну»

2490«резерви під заборгованість за нарахованими доходами за операціями з клієнтами

7702 «відрахування в резерв за заборгованість за кредитами, наданими клієнтами»

7720«відрахування в резерв під заборгованість за нарахованими доходами»

Формування резерву під нестандартну заборгованість д7702 к2400

Формування резерву під стандартнуд7702 к2401

Формування резервів під заборгованість за нарахованими доходами д7720 к2490

Формування резерву здійснюється щомісячно, відповідно до сум фактичної кредитної заборгованості. У випадку непогашення простроченої заборгованості протягом 90 днів вона вважається сумнівною і відноситься на рахунок 2096 «сумнівна заборгованість за кредитами в поточну діяльність, що надані суб’єктам господарювання д2096 к2067 «прострочена заборгованість. Нараховані доходи, непогашені протягом 60 днів перераховуються на рахунок 2480«сумнівна заборгованість за нарах доходами за операціями з клієнт.»д2480 к2069«прострочені нараховані доходи»

Якщо сумнівна заборгованість тривалий час не буде погашена, і при умові, що всі юридичні можливості стягнення вичерпані і це підтверджується висновком юридичної служби, тоді правління банком приймає рішення при списання заборгованості за рахунок спец резервів

 


Тема 6. Безготівкові розрахунки в Україні в нац. валюті

1. Платіжне доручення як інструмент для здійснення переказу грошей.

2. Облік розрахунків вимогами-дорученнями.

3. Розрахунки платіжними вимогами.

4. Розрахунки розрахунковими чеками.

5. Розрахунки у формі акредитивів.

 

6.1. Платіжне доручення як інструмент для здійснення переказу грошей.

Відповідно до інструкцій НБУ «про безготівкові розрахунки в Україні» № 22 від 21.04.2004р. з подальшими змінами та доповненнями в Україні можуть застосовуватись такі форми безготівкових розрахунків:

§ Акредитивна

§ Інкасова

§ Вексельна

§ Форма розрахунків розрахунковими чеками

Здійснення розрахункових операцій забезпечують такі платіжні інструменти:

o Меморіальний ордер

o Платіжне доручення

o Платіжна вимога-дорученн

o Платіжна вимога

o Розрахунковий чек

o Акредитив

Клієнта банку самі вибирають платіжні інструменти для здійснення розрахунків і вказують їх під бас укладання договору банківського рахунку.

Платіжні доручення (ПД) – це розрахунковий документ, що містить письмове доручення платника, обслуговуючого банку про списання з його рахунку вказаної суми і перерахування на рахунок отримувача. ПД надається в банку у паперовій формі, електронній і довільній. Заповнене ПД дійсне протягом 10 днів не враховуючи день виписки. Сумою не обмежується.

ПД використовують у розрахунках за товари і послуги, а також для нетоварних платежів (податки, відсотки…). Банк приймає платіжне доручення до оплати при наявності достатнього залишку коштів на рахунку. Коли кошти відсутні, або їх недостатньо і даний клієнт користується кредитом овердрафт або міфт і ліміт не використаний, банк може прийняти доручення. При відсутності коштів на кореспондентському рахунку тимчасово враховується на 9804 «розрахункові документи, що не сплачені в строк з вини банку» д9804 к9910

ПД приймається: в 2-х примірниках, коли клієнт і постачальник знаходяться в різних банках (іногородніх) та

в 3-х примірниках, якщо обслуговуються одним.

6.2. Облік розрахунків вимогами-дорученнями

Вимога-доручення (ВД) – це комбінований документ, який складається з 2-х частин:

Верхня частина – вимога, заповнюється постачальником,

Нижня частина – за дорученням банку перерахувати з його рахунку гроші на рахунок постачальника.

ВД сплачується за згодою платника. Від дати оформлення постачальником ВД дійсна 20 календарних днів не враховуючи день виписки. ВД в банк надається в 2-х примірниках.

На підставі першого робиться проводка д2600 к 1200. Друга повертається платнику як розписка

Ця форма розрахунку в Україні не отримала широкого застосування, бо банківський контроль не ефективний, і не має гарантії у своєчасній пересилці розрахункових документів

6.3. Розрахунки платіжними вимогами

Вона є розпорядженням на примусове стягнення коштів з рахунків платника. В банк надається в 3-х примірниках і реєстром в 2-х примірниках. Їх Безпосередньо приймає керівник банку або уповноважена їм особа. Банк стягувача приймає платіжні вимоги протягом 10-ти днів з дати їх складання, а банк платника – протягом 30 календарних днів з дати їх складання.

Якщо стягувач та платник обслуговуються в різних банках, то банк стягувача направляє банку платника перший і другий примірник платіжної вимоги. 3-й примірник (вимоги) і другий (реєстри) повертається стягувачу. У разі недостатності коштів на рахунку платника платіжні вимоги оплачуються частково на основі меморіального ордеру. Для цього на 1-му примірнику зазначається дата сплати, сума часткового платежу і підпис відповідаль-го виконавця. Примусове стягнення коштів може також здійснюватись з кореспондентських рахунків.




Переглядів: 1002

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
УКРАЇНСЬКА ФІЛОСОФСЬКА ДУМКА | Розрахунки розрахунковими чеками

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.051 сек.