Віднімання трицифрових чисел способом округлення. Розв'язання задач, що містять буквені дані.
Мета: ознайомити учнів з додаванням трицифрових чисел способом округлення; формувати вміння розв'язувати задачі; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати увагу, математичне мовлення; виховувати старанність.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання 2. Усні обчислення (с. 110, завдання 714) — Складіть вирази. — Порівняйте, як змінюється сума внаслідок збільшення (зменшення) одного з доданків на кілька одиниць. Висновок: при збільшсшіі одного з доданків сума теж збільшиться; при зменшенні одного з доданків сума зменшиться. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми будемо вчитися додавати способом округлення. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Підготовча робота 1) Упишіть пропущені знаки І числа. 299+ ... = 300 598+ ...=600 755 + ... = 800 197 + ... = 200 364 + ... = 400 866 + ... = 900 2) С 111, завдання 715. — Знайдіть значення першого виразу письмово. — Використайте результат, щоб знайти значення інших виразів. 576 + 298 = 874 576 + 297 = 873 585 + 288 = 873 575 + 399 = 974 575 + 398 = 973 575 + 278 = 853 2. Пояснення нового матеріалу — Щоб округлити будь-яке число до найближчого круглого числа, треба пам'ятати такі правила. Уразі збільшення доданка зменшуй другий доданок на додане число. Наприклад: 299 + 475. Міркуйте так: — Округляю 299. Найближче кругле число — 300. Щоб отримати 300, потрібно 299 збільшити на 1. 299 + 1 = 300 Зменшую другий доданок на додане число: 475 — 1 = 474. Додаю 300 4- 474 = = 774. Можна зменшувати не другий доданок, а результат. 299 + 475 = (300 + 475) -1 = 775 - 1 = 774 Уразі зменшення доданка збільшуй другий доданок на додане число. Наприклад: 203 + 545. Міркуйте так: — Зменшую число 203 до найближчого круглого числа. 203 — 3 = 200. Другий доданок збільшую на число, на яке зменшила число 203: 545 + 3 = 548. Додаю 200+ 548 = 748. 3. Первинне закріплення (с. 111, завдання716) — Знайдіть значення виразів способом округлення за зразком. Учні розв'язують приклади з коментуванням біля дошки. 398 + 264 = 400 + (264 - 2) = 400 + 262 - 662 546 + 206 = 550 + (206 - 4) = 550 + 202 = 752 494 + 306 = 500 + (306 - 6) = 500 + 300 = 800 689 + 127 = 690 + (127 - 1) = 690 + 126 = 816 434 + 208 = (434 - 2) + 210 = 432 + 210 = 642 259 + 496 = (259 - 4) + 500 = 255 + 500 = 755 Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над задачею (с. 111, завдання 717) — Розгляньте задачу, яка містить буквене дане. Аналіз задачі за питаннями вчителя. Складання виразу до задачі. Розв'язання: 4 - а + Ь. — Поясніть про що дізналися кожною дією. Відповідь', всього 4 • а + b груш. — Розв'яжіть цю задачу, якщо а=6; b=8. 2. Робота над задачею (с. 111, завдання 718) — Скільки місць у залі театру? — Скільки квитків продано у партер? — Скільки квитків продано до амфітеатру? — Скільки квитків продано на балкон? — Прочитайте головне питання задачі. — Чи можемо відразу дати відповідь на запитання задачі? — Чому? — Якою дією дізнаємось скільки квитків продано у партер, до амфітеатру, на балкон? — Якою дією дізнаємось скільки квитків залишилось? — Розв'яжіть задачу самостійно. Перевірка вчителем викопаної роботи. Розв'язання 1)295-228 +76 = 599 (квитків) —продали 2) 980 - 599 = 381 {квиток) Відповідь: залишилося продати 381 квиток. 3. Творча робота над задачею — Змініть питання в задачі 718 так, щоб у розв'язанні додалася ще одна дія. (На скільки більше квитків продали, ніж залишилося?) СП 2, завдання 723. — Знайдіть значення першого виразу письмово. — Використайте результат, щоб знайти значення інших виразів. 534 - 298 = 236 534 - 287 = 247 334 - 197 = 137 634 - 297 = 337 434 - 297 = 137 534 - 387 - 147 2. Пояснення нового матеріалу. Округлення зменшуваного і від'ємника — У разі збільшення одного компонента збільшуй другий на додане число. У разі зменшення одного компонента зменшуй другий на число, яке відняли. 3. Первинне закріплення (с.112, завдання 724) — Знайдіть усно значення виразів способом округлення та перевірте результати письмово. 723 - 397 = (723 + 3) - (397 + 3) = 726 - 400 = 326 434 - 289 = (434 + 11)- (289 + 11) = 445 - 300 = 145 647-316-(647-16)-(316-16)-631-300-331 521 - 396 = (521 + 4) - (396 + 4) = 525 - 400 = 125 Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над задачею (с. 112, завдання 725) Аналіз задачі, складання короткої умови. Було — ? Прочитав — 4 дні по 9 сторінок Залишилось — 85 сторінок Самостійне розв'язування задачі. Один учень працює за закритою частиною дошки. Перевірка виконаної роботи. Розв'язання 1) 9 • 4 = 36 (с.) — прочитав 2) 85 + 36 = 121(c) Відповідь: у книзі була 121 сторінка. 2. Творча робота над задачею — Складіть і розв'яжіть задачу, обернену до попередньої. Було — 121 сторінка Прочитав — 4 дні по 9 сторінок Залишилось — ? Розв'язання 1) 9 • 4 = 36 (с.) — прочитав 2)121-36 = 85(с.) Відповідь: залишилося прочитати 85 сторінок. 3. Самостійна робота (о 113, завдання 726) — Запишіть лише розв'язання задач. 1)а*3-а; 2)с:(с-8); 3)с:а-Ь; 4)а*6+Ь; 5)36+15-40= 11 (гри)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Закінчіть ланцюжки міркувань. 602 + 244 = 600 + (... + ...) = ... + ... = ... 483 + 315 = 490 + (... + ...) =... + ... = ... VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 112, завдання 720; 721.