Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Досудовий порядок захисту порушених майнових прав суб'єкта господарювання

Суб'єкти господарювання незалежно від форм власності і гос­подарювання, які є юридичними особами, самостійно виступа­ють учасниками майнових відносин, укладають різні договори від свого імені, несуть самостійну відповідальність стосовно по­зивача або відповідача. З 1 січня 2004 р. це питання регулюється нормами Господарського кодексу України.

Захист порушених прав, у тому числі майнових, здійснюється в установленому законом порядку. У зв'язку з ним такі процесу­альні питання набувають великого значення.

Будь-яка юридична особа, якщо її майнові права порушено, перед зверненням до господарського суду зобов'язана була до 9 липня 2002 р. звернутися з претензією до самого винуватця. Такий порядок називався досудовим врегулюванням спору або претензійним порядком.

Отже, важливе місце в системі правових засобів із зміцнення договірної і розрахункової дисципліни, виконання державного і регіонального замовлення посідає претензійна робота, яку в ос­новному організовували або здійснювали працівники юридич­них служб суб'єктів господарювання.

З приводу обов'язковості застосування претензійного (позасудового) порядку вирішення спору перед його вирішенням гос­подарським судом Конституційний Суд України прийняв рішення від 9 липня 2002 р. № 15-рп/2002 у справі № 1-2/2002 за консти­туційним зверненням товариства з обмеженою відповідальність «Торговий Дім «Кампус Коттон клаб», яким офіційно звернув увагу на положення ч. 2 ст. 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів).

Відповідно до п.1 резолютивної частини цього рішення Конституційний Суд роз'яснив, що положення ч. 2 ст. 124 Консти­туції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадяни­на України, іноземця, особи без громадянства, юридичної осо­би) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Вста­новлення законом або договором досудового врегулювання спо­ру за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

У зв'язку з цим Вищий господарський суд України своїм інфор­маційним листом від 30 серпня 2002 р. № 01-8/978 роз'яснив, що до внесення відповідних змін до Господарського процесу­ального кодексу України та інших актів законодавства госпо­дарським судам слід виходити з того, що правові норми, якими встановлено порядок досудового врегулювання спорів, а також наслідки недотримання вимог зазначених норм не можуть засто­совуватися у вирішенні господарських спорів.

Проте, дотримання вимог ст. 5 Господарсько­го процесуального кодексу України не суперечить чинному за­конодавству і не зачіпає економічно-фінансових та інших інте­ресів суб'єктів господарювання. Тому застосуван­ня на практиці позасудового врегулювання спорів шляхом заявлення претензій доцільно зберегти, передбачивши його при укладенні господарських та інших договорів, що не сприяє без­підставному допущенню розгляду спорів у господарських судах, зменшенню витрат на розгляд спорів, економії часу та підняттю ролі юридичної служби в досудовому вирішенні спорів.

Крім того, слід зауважити, що претензійний порядок як досудовий визначає ст. 222 Господарського кодексу України.

У зв'язку з цим вважаємо за доцільне звернути увагу на вирі­шення спорів у досудовому порядку, який склався в практичній роботі юридичних та інших служб суб'єктів господарювання народного господарства України.

Згідно з вимогами пп. 9 та 10 п. 9 Загального положення про юридичну службу юридична служба організовує претензійну ро­боту, дає правову оцінку претензіям, що пред'явлені суб'єкту господарювання чи суб'єктом господарювання у зв'язку з пору­шенням його майнових прав і законних інтересів. На юридичну службу покладено обов'язки здійснювати контроль за додержан­ням структурними підрозділами встановленого в суб'єктах гос­подарювання порядку пред'явлення і розгляду претензій, вона також аналізує наслідки розгляду претензій.

При організації ведення претензійної роботи юридична служ­ба повинна керуватись Рекомендаціями про порядок ведення пре­тензійної та позовної роботи на підприємстві, в установі, орга­нізації, які схвалені постановою колегії Міністерства юстиції Ук­раїни від 15 січня 1996 р. № 2.

В об'єднаннях, великих підприємствах і організаціях для про­ведення претензійної роботи створюються спеціальні договірно-претензійні служби. До їх компетенції входять:

• підготовка мате­ріалів і організація роботи по розгляду претензій;

• перевірка заяв­лених до суб'єкта господарювання претензій та підготовка відповідей на них;

• облік претензій та їх зберігання; підготовка матеріалів та подання їх в юридичну службу для підготовки на­ступного заявлення позовів;

• організація роботи по попереджен­ню претензій (рекламацій);

• аналіз стану претензійної роботи і вжиття заходів щодо її вдосконалення.

Претензійні документи до винних юридичних або фізичних осіб дають можливість бухгалтерії, фінансовому, економічному або юридичному відділам контролювати виконання договірних зобов'язань, витрачання матеріалів, стягувати з конкретних по­садових осіб завдані збитки.

Отже, якщо претензійна робота ведеться іншими підрозділа­ми, юридична служба повинна не лише здійснювати методичне керівництво цією роботою, а й організовувати її і візувати підго­товлені цими підрозділами відповідні претензійні документи.

Претензійна робота включає складання розрахунків, добір необхідних документів та правових актів, які обґрунтовують пре­тензію, оформлення претензій.

Служби організації постачання і збуту, зовнішньоекономіч­них зв'язків, бухгалтерсько-фінансовий та інші структурні підроз­діли повинні готувати та подавати юридичній службі всі доку­менти, необхідні для заявлення позовів із неякісної і некомплек­тної продукції.

Служби організації постачання і збуту, зовнішньоекономічних зв'язків готують матеріали, пов'язані з недопоставкою, затримкою відван­таження продукції, порушенням її асортименту. Служба техніч­ного обслуговування і якості, лабораторія стандартизації або якості готують матеріали, необхідні для заявлення претензій, пов'яза­них з отриманням неякісної або некомплектної продукції, порушенням вимог, що ставляться до тари, тощо. Бухгалтерсько-фінансова служба подає матеріали, необхідні для заявлення пре­тензій, пов'язаних із дебіторською заборгованістю і застосуванням відповідних правових заходів майнової відповідальності за порушення платіжної дисципліни. Крім того, бухгалтерія готує всі розрахунки з розмірів пені, штрафів і збитків, пов'язаних з по­ставкою або відпуском неякісної продукції та у зв'язку з невико­нанням інших договірних зобов'язань.

У разі необхідності названі підрозділи до передачі матеріалів юридичній службі попередньо передають їх в бухгалтерію для порівняння зрахунками, складання або перевірки розрахунків та підготовки інших відповідних документів з цих питань.

Коли для заявлення претензії юридичній службі передають оригінали документів, що повинні зберігатись у справах інших підрозділів (комерційні акти, акти експертиз), то з цих доку­ментів знімаються копії, на яких робляться відмітки про переда­чу оригіналів юридичній службі із зазначенням номера претен­зійної справи.

Після надходження матеріалів, необхідних для заявлення пре­тензії, юридична служба повинна перевірити наявність права на заявлення претензій, повноту документів та їх належне оформ­лення, а в разі необхідності — запросити від відповідних служб додаткові матеріали або надсилати для перевірки в інші підроз­діли. При отриманні неправильно оформлених документів юри­дична служба повертає їх відповідному підрозділу суб'єкта гос­подарювання, вказавши строк для виправлення.

Про порушення строків у порядку подання документів, необ­хідних для заявлення претензій, юридична служба письмово інформує керівництво суб'єкта господарювання.

У разі відсутності підстав для заявлення претензії юридична служба дає свої правові висновки керівництву суб'єкта господа­рювання.




Переглядів: 688

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Порядок пред'явлення претензій та їх розгляду

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.