МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Досудовий порядок захисту порушених майнових прав суб'єкта господарюванняСуб'єкти господарювання незалежно від форм власності і господарювання, які є юридичними особами, самостійно виступають учасниками майнових відносин, укладають різні договори від свого імені, несуть самостійну відповідальність стосовно позивача або відповідача. З 1 січня 2004 р. це питання регулюється нормами Господарського кодексу України. Захист порушених прав, у тому числі майнових, здійснюється в установленому законом порядку. У зв'язку з ним такі процесуальні питання набувають великого значення. Будь-яка юридична особа, якщо її майнові права порушено, перед зверненням до господарського суду зобов'язана була до 9 липня 2002 р. звернутися з претензією до самого винуватця. Такий порядок називався досудовим врегулюванням спору або претензійним порядком. Отже, важливе місце в системі правових засобів із зміцнення договірної і розрахункової дисципліни, виконання державного і регіонального замовлення посідає претензійна робота, яку в основному організовували або здійснювали працівники юридичних служб суб'єктів господарювання. З приводу обов'язковості застосування претензійного (позасудового) порядку вирішення спору перед його вирішенням господарським судом Конституційний Суд України прийняв рішення від 9 липня 2002 р. № 15-рп/2002 у справі № 1-2/2002 за конституційним зверненням товариства з обмеженою відповідальність «Торговий Дім «Кампус Коттон клаб», яким офіційно звернув увагу на положення ч. 2 ст. 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів). Відповідно до п.1 резолютивної частини цього рішення Конституційний Суд роз'яснив, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. У зв'язку з цим Вищий господарський суд України своїм інформаційним листом від 30 серпня 2002 р. № 01-8/978 роз'яснив, що до внесення відповідних змін до Господарського процесуального кодексу України та інших актів законодавства господарським судам слід виходити з того, що правові норми, якими встановлено порядок досудового врегулювання спорів, а також наслідки недотримання вимог зазначених норм не можуть застосовуватися у вирішенні господарських спорів. Проте, дотримання вимог ст. 5 Господарського процесуального кодексу України не суперечить чинному законодавству і не зачіпає економічно-фінансових та інших інтересів суб'єктів господарювання. Тому застосування на практиці позасудового врегулювання спорів шляхом заявлення претензій доцільно зберегти, передбачивши його при укладенні господарських та інших договорів, що не сприяє безпідставному допущенню розгляду спорів у господарських судах, зменшенню витрат на розгляд спорів, економії часу та підняттю ролі юридичної служби в досудовому вирішенні спорів. Крім того, слід зауважити, що претензійний порядок як досудовий визначає ст. 222 Господарського кодексу України. У зв'язку з цим вважаємо за доцільне звернути увагу на вирішення спорів у досудовому порядку, який склався в практичній роботі юридичних та інших служб суб'єктів господарювання народного господарства України. Згідно з вимогами пп. 9 та 10 п. 9 Загального положення про юридичну службу юридична служба організовує претензійну роботу, дає правову оцінку претензіям, що пред'явлені суб'єкту господарювання чи суб'єктом господарювання у зв'язку з порушенням його майнових прав і законних інтересів. На юридичну службу покладено обов'язки здійснювати контроль за додержанням структурними підрозділами встановленого в суб'єктах господарювання порядку пред'явлення і розгляду претензій, вона також аналізує наслідки розгляду претензій. При організації ведення претензійної роботи юридична служба повинна керуватись Рекомендаціями про порядок ведення претензійної та позовної роботи на підприємстві, в установі, організації, які схвалені постановою колегії Міністерства юстиції України від 15 січня 1996 р. № 2. В об'єднаннях, великих підприємствах і організаціях для проведення претензійної роботи створюються спеціальні договірно-претензійні служби. До їх компетенції входять: • підготовка матеріалів і організація роботи по розгляду претензій; • перевірка заявлених до суб'єкта господарювання претензій та підготовка відповідей на них; • облік претензій та їх зберігання; підготовка матеріалів та подання їх в юридичну службу для підготовки наступного заявлення позовів; • організація роботи по попередженню претензій (рекламацій); • аналіз стану претензійної роботи і вжиття заходів щодо її вдосконалення. Претензійні документи до винних юридичних або фізичних осіб дають можливість бухгалтерії, фінансовому, економічному або юридичному відділам контролювати виконання договірних зобов'язань, витрачання матеріалів, стягувати з конкретних посадових осіб завдані збитки. Отже, якщо претензійна робота ведеться іншими підрозділами, юридична служба повинна не лише здійснювати методичне керівництво цією роботою, а й організовувати її і візувати підготовлені цими підрозділами відповідні претензійні документи. Претензійна робота включає складання розрахунків, добір необхідних документів та правових актів, які обґрунтовують претензію, оформлення претензій. Служби організації постачання і збуту, зовнішньоекономічних зв'язків, бухгалтерсько-фінансовий та інші структурні підрозділи повинні готувати та подавати юридичній службі всі документи, необхідні для заявлення позовів із неякісної і некомплектної продукції. Служби організації постачання і збуту, зовнішньоекономічних зв'язків готують матеріали, пов'язані з недопоставкою, затримкою відвантаження продукції, порушенням її асортименту. Служба технічного обслуговування і якості, лабораторія стандартизації або якості готують матеріали, необхідні для заявлення претензій, пов'язаних з отриманням неякісної або некомплектної продукції, порушенням вимог, що ставляться до тари, тощо. Бухгалтерсько-фінансова служба подає матеріали, необхідні для заявлення претензій, пов'язаних із дебіторською заборгованістю і застосуванням відповідних правових заходів майнової відповідальності за порушення платіжної дисципліни. Крім того, бухгалтерія готує всі розрахунки з розмірів пені, штрафів і збитків, пов'язаних з поставкою або відпуском неякісної продукції та у зв'язку з невиконанням інших договірних зобов'язань. У разі необхідності названі підрозділи до передачі матеріалів юридичній службі попередньо передають їх в бухгалтерію для порівняння зрахунками, складання або перевірки розрахунків та підготовки інших відповідних документів з цих питань. Коли для заявлення претензії юридичній службі передають оригінали документів, що повинні зберігатись у справах інших підрозділів (комерційні акти, акти експертиз), то з цих документів знімаються копії, на яких робляться відмітки про передачу оригіналів юридичній службі із зазначенням номера претензійної справи. Після надходження матеріалів, необхідних для заявлення претензії, юридична служба повинна перевірити наявність права на заявлення претензій, повноту документів та їх належне оформлення, а в разі необхідності — запросити від відповідних служб додаткові матеріали або надсилати для перевірки в інші підрозділи. При отриманні неправильно оформлених документів юридична служба повертає їх відповідному підрозділу суб'єкта господарювання, вказавши строк для виправлення. Про порушення строків у порядку подання документів, необхідних для заявлення претензій, юридична служба письмово інформує керівництво суб'єкта господарювання. У разі відсутності підстав для заявлення претензії юридична служба дає свої правові висновки керівництву суб'єкта господарювання.
|
||||||||
|