Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Суб'єкти аудиторської діяльності

Правове становище аудитора (аудиторської фірми). Як за­значено в ч. 2 ст. 363 ГК та в ч. 2 ст. 4 Закону «Про аудиторську діяльність», аудит здійснюється незалежними особами (аудиторами), аудиторськими фірмами, які уповноважені суб­'єктами господарювання на його проведення.

Аудитором може бути громадянин України, який має ква­ліфікаційний сертифікат про право на заняття аудиторською діяльністю на території України (ч. 1 ст. 364 ГК).

Аудитор має право займатися аудиторською діяльністю інди­відуально, створити аудиторську фірму, об'єднатися з іншими аудиторами в спілку з дотриманням вимог законів України. Для здійснення аудиторської діяльності одноособово аудитор повинен на підставі чинного сертифіката отримати ліцензію.

Аудиторам забороняється безпосередньо займатися торго­вельною, посередницькою та виробничою діяльністю, що не виключає їх права отримувати дивіденди від акцій та доходи від інших корпоративних прав.

Аудитором не може бути особа, яка має судимість за корис­ливі злочини.

Аудиторська фірма — це організація, яка має ліцензію на право здійснення аудиторської діяльності на території України і займається виключно наданням аудиторських послуг.

Аудиторські фірми можуть створюватися на основі будь-яких форм власності.

Загальний розмір частки засновників (учасників, акціонерів) аудиторської фірми, які не є аудиторами, у статутному фонді не може перевищувати 30%.

Аудиторській фірмі дозволяється здійснювати аудиторську діяльність лише за умови, якщо у ній працює хоча б один аудитор.

Керівником аудиторської фірми може бути тільки аудитор.

Суб'єкти аудиторської діяльності вносяться до Реєстру суб'єктів аудиторської діяльності, ведення якого за Законом «Про аудиторську діяльність» покладено на Аудиторську пала­ту України.

Реєстр суб'єктів аудиторської діяльності (далі — Реєстр) — це офіційний загальнодержавний реєстр аудиторських фірм і аудиторів-суб'єктів підприємницької діяльності, які зареєст­рували свою аудиторську діяльність згідно з Законом України «Про аудиторську діяльність».

До Реєстру вносяться суб'єкти аудиторської діяльності:

а) аудиторські фірми, які зареєстрували свою діяльність відповідно до чинного законодавства України і відповідають вимогам Закону України «Про аудиторську діяльність», а саме:

- організація пройшла державну реєстрацію як аудиторська фірма;

- установчими документами передбачено виключно ауди­торську діяльність;

- загальний розмір частки засновників (учасників, акціо­нерів) аудиторської фірми, які не є аудиторами, у статутному капіталі не перевищує 30 %;

- директором фірми є сертифікований аудитор;

б) аудитори, зареєстровані як суб'єкти господарювання (фізичні особи-підприємці) і мають чинний сертифікат ауди­тора.

Про суб'єктів аудиторської діяльності до Реєстру заносять­ся такі дані:

- ідентифікаційний код/номер суб'єкта аудиторської діяль­ності;

- дата початку аудиторської діяльності (дата отримання пер­шої ліцензії або свідоцтва);

 

 

- назва аудиторської фірми (прізвище, ім'я, по батькові — для аудитора—суб'єкта підприємницької діяльності);

- адреса фактичного місцезнаходження, номери контактних телефонів, факсу, електронної пошти;

- організаційно-правова форма;

- форма власності;

- інформація про державну реєстрацію;

- інформація про засновників (для аудиторів — прізвище, ім'я, по батькові, номери сертифікатів та дати їх отримання, ідентифікаційний номер, адреса; для юридичних осіб — назва, ідентифікаційний код, частка в статутному капіталі);

- прізвище, ім'я, по батькові керівника аудиторської фірми, номер та дата видачі сертифіката;

- кількість працівників, у тому числі сертифікованих ауди­торів;

- наявність та місцезнаходження філій або представництв чи відділень, дочірніх підприємств.

Зведені дані Реєстру є відкритими для користувачів.

Дата прийняття контрольно-реєстраційною комісією АПУ позитивного рішення про внесення до Реєстру є фактичною датою занесення суб'єкта аудиторської діяльності до Реєстру з одночасною видачею йому відповідного свідоцтва.

Свідоцтво про включення до Реєстру суб'єктів аудиторсь­кої діяльності в Україні видається терміном на п'ять років, Підписи голови спостережної ради та завідувача секретаріату АПУ на свідоцтві скріплюються печаткою Аудиторської пала­ти України.

Правові засади сертифікації аудиторів.Як зазначається в ч. 1 ст. 12 Закону «Про аудиторську діяльність», сертифікація (визначення кваліфікаційної придатності) аудиторів здійснюєть­ся Аудиторською палатою України.

Право на отримання сертифікату мають громадяни Украї­ни, які здобули вищу освіту, певні знання з питань аудиту та досвід роботи не менше трьох років підряд на посадах аудито­ра, ревізора, бухгалтера, юриста, фінансиста або економіста. Наявність певних знань з питань аудиту визначається шляхом проведення відповідного іспиту (ч. 2 ст. 12 Закону).

Особи, які не склали кваліфікаційного іспиту, мають право повторно складати його не раніше ніж через рік після прийнят­тя рішення Аудиторською палатою України (ч. З ст. 12 Закону).

Термін чинності сертифіката не може перевищувати п'яти років (ч. 4 ст. 12 Закону).

 

 

Порядок сертифікації аудиторів в Україні встановлений По­ложенням про сертифікацію аудиторів, затвердженим рішенням Аудиторської палати України від 27 листопада 1997 р. № 60/5.

Для отримання сертифіката претендент подає до АПУ в одному примірнику (або до Регіонального Відділення АПУ в двох примірниках) такі документи:

- клопотання за встановленою формою;

- копія диплома, засвідчена у встановленому порядку;

- виписка з трудової книжки, засвідчена у встановленому порядку;

- документ про оплату.

За наслідками складання іспитів комісією приймається рішення простою більшістю голосів. Рішення приймається у формі «Іспит складено» або «Іспит не складено».

Наслідки іспиту заносяться до протоколу (окремо на кожну особу). Протокол підписують члени екзаменаційної комісії. РВ АПУ складають протоколи у двох примірниках, один з яких не пізніше п'яти днів після складення іспиту передається до АПУ.

Рішення екзаменаційної комісії повідомляється особам, які складали іспит, в день складання іспиту.

Дані сертифікації заносяться в книгу реєстрації та комп'ю­терну базу даних.

Видача сертифікатів здійснюється секретаріатом АПУ після затвердження Аудиторською палатою України протоколів проведених іспитів.

Сертифікат — офіційний документ, який засвідчує право громадянина України на здійснення аудиту підприємств та гос­подарських товариств (серія «А»), банків (серія «Б») на тери­торії України.

Бланк сертифіката є бланком суворої звітності, з зазначен­ням номера та серії.

Сертифікат містить такі реквізити:

- серія та номер сертифіката;

- прізвище, ім'я та по батькові аудитора;

- дата, № рішення Аудиторської палати України про за­твердження протоколів проведених іспитів;

- термін чинності сертифіката;

Сертифікат підписується головою сертифікаційної комісії та завідуючим секретаріатом АПУ.

На підставі повноважень, передбачених статтями 26 та 27 Закону України «Про аудиторську діяльність» та п. 2.2.7 Ста­туту АПУ, за неналежне виконання своїх професійних обов'язків до аудитора Аудиторською палатою України може бути застосоване стягнення, зокрема, зупинення дії сертифіката на строк до одного року або анулювання сертифіката.

Розгляд питань про застосування стягнень здійснюється (як правило, в присутності аудитора) на підставі рішення суду та у випадках порушення нормативів аудиту чи етичного ко­дексу аудитора.

Зупинення чинності сертифіката на строк до одного року означає заборону на проведення аудиту та надання аудиторсь­ких послуг на визначений рішенням АПУ термін. Рішення АПУ набирає чинності з моменту публікації в пресі.

Зупинення чинності сертифіката здійснюється у разі:

- порушення чинного законодавства України, нормативів аудиту;

- невиконання аудитором у визначений термін поперед­жень АПУ.

Анулювання сертифіката здійснюється шляхом відкликан­ня сертифіката та заборону на проведення аудиторської діяль­ності на території України протягом п'яти років.

Анулювання сертифіката здійснюється на підставі рішення АПУ у випадках:

- систематичного чи грубого порушення чинного законо­давства України, нормативів аудиту;

- невиконання вимог АПУ по усуненню тих порушень, на підставі яких було зроблено попередження або зупинено дію сертифіката строком до одного року;

- рішення суду, яким заборонено діяльність аудитора;

- встановлення фактів подання недостовірної інформації в документах, що подавались для видачі сертифіката;

- з ініціативи аудитора (особистого повернення сертифіка­та, позбавлення громадянства);

- інші підстави, які передбачені чинним законодавством Ук­раїни та нормативними актами Аудиторської палати України.

Анульований сертифікат аудитор зобов'язаний в 10-денний термін з моменту отримання витягу з рішення АПУ та з мо­менту публікації в пресі повернути до секретаріату АПУ.

Правове регулювання ліцензування аудиторської діяльності. Ліцензія (дозвіл) на проведення аудиту є документом, що підтверджує право її власника (юридичної або фізичної особи) на заняття аудитом на території України з дотриманням вимог Закону України «Про аудиторську діяльність» та Положення про ліцензування аудиту, затвердженого Аудиторською пала-

 

тою України 17 лютого 1994 р. (варто зазначити, що Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяль­ності» не відносить аудиторську діяльність до ліцензованих видів господарювання).

Клопотання про отримання ліцензій подається до Ауди­торської палати України після державної реєстрації аудиторсь­кої фірми або окремого аудитора як суб'єкта підприємницької діяльності.

За видачу ліцензії справляється плата у розмірі п'яти нео­податковуваних мінімумів доходів громадян, яка спрямовується до державного бюджету.

Термін чинності ліцензій не може перевищувати п'яти років.

Ліцензування аудиту (видачу ліцензій) здійснює Аудиторська палата України.

Ліцензія видається за встановленою формою. Вона повин­на містити такі реквізити:

найменування органу, який її видав;

прізвище, ім'я та по батькові (якщо ліцензія видається фізичній особі), найменування аудиторської фірми, підприєм­ства (якщо ліцензія видається юридичній особі);

запис про надання права (дозволу) здійснювати аудит відпо­відно до отриманого сертифіката;

реєстраційний номер ліцензії та дату її видачі;

термін дії ліцензії;

підпис Головуючого на засіданні Аудиторської палати Ук­раїни та підпис завідуючого секретаріатом Аудиторської пала­ти України.

Видача ліцензії на заняття аудитом одноособово здійснюється при наявності у отримувача відповідного чинного сертифіката Аудиторської палати України та документа, що підтверджує реєстрацію його як підприємця.

Видача ліцензії аудиторській фірмі здійснюється за умови, якщо в ній працює хоча б один аудитор. При цьому керівник фірми обов'язково повинен бути аудитором (мати чинний сер­тифікат), а загальний розмір частки засновників (учасників, акціонерів), як фізичних, так і юридичних осіб, які не є ауди­торами, у статутному фонді не може перевищувати 30%.

Для отримання ліцензії на право заняття аудиторською діяльністю аудиторська фірма (аудитор) після державної реєст­рації фірми (окремого аудитора як суб'єкта підприємницької діяльності) подають до Аудиторської палати України клопо­тання, в якому повинно бути вказано:

 

 

- прізвище, ім'я та по батькові (якщо ліцензія видається фізичній особі), найменування аудиторської фірми, підприєм­ства (якщо ліцензія видається юридичній особі);

- юридичну та поштову адресу (місцезнаходження);

- відомості про сертифікат (сертифікати), відповідно до якого видається ліцензія, прізвище, ім'я та по батькові особи (осіб — для аудиторської фірми), якій видано сертифікат; серія та номер сертифіката (сертифікатів); дата видачі та термін його (їх) дії;

- відомості про всіх засновників (учасників, акціонерів) ауди­торської фірми з числа аудиторів (прізвище, ім'я та по бать­кові; серія та номер сертифіката; дата видачі та термін його дії, частка в статутному фонді фірми).

Одночасно з клопотанням подаються:

- оригінали або нотаріально завірені копії установчих доку­ментів та реєстраційного свідоцтва аудиторської фірми (свідоц­тва про реєстрацію окремого аудитора як суб'єкта підприєм­ницької діяльності);

- копія платіжного документа про перерахування до дер­жавного бюджету плати за ліцензування.

Подані документи на отримання ліцензії розглядаються Секретаріатом протягом 5 днів з моменту їх надходження. За наслідками розгляду документів завідуючим Секретаріатом АПУ виноситься письмовий висновок.

Рішення про видачу ліцензії або відмова в видачі прийма­ються, а також видача здійснюються в термін, що не переви­щує 40 днів з дня подачі клопотання і представлення необхід­них документів в Секретаріат Аудиторської палати України.

Підставою для відмови у видачі ліцензії аудиторській фірмі або окремому аудитору може бути невідповідність документів, що подаються до Аудиторської палати України вимогам чин­ного законодавства та Положенню про ліцензування аудиту.

Рішення про відмову у видачі ліцензії аудиторській фірмі (окремому аудитору) повідомляється в письмовій формі з за­значенням причин відмови.

Після усунення виявлених недоліків аудиторська фірма (ок­ремий аудитор) в місячний термін з дня прийняття рішення про відмову мають право подати до Аудиторської палати Ук­раїни повторне клопотання про видачу ліцензії.

За неналежне виконання аудитором (аудиторами — для ауди­торської фірми) своїх професійних обов'язків, допущення ауди­-

 

 

торською фірмою (окремим аудитором — для підприємця) порушень чинного законодавства, норм та стандартів аудиту до них Аудиторською палатою України можуть бути застосовані, зокрема, такі види стягнень як зупинення дії ліцензії на строк до одного року або анулювання ліцензії.

Рішення Аудиторської палати України щодо припинення чинності або анулювання ліцензії можуть бути оскаржені в суді або господарському суді.

Якщо в місячний термін до Аудиторської палати України не надійшло від аудиторської фірми або аудитора повідомлення про оскарження рішення, Аудиторська палата України повідом­ляє про припинення чинності або анулювання ліцензії через пресу відповідно до Реєстру аудиторських фірм (аудиторів).

Правовий статус Аудиторської палати України. Аудиторська палата України — самоврядний орган що здійснює сертифіка­цію суб'єктів, які мають намір займатися аудиторською діяль­ністю, затверджує програми підготовки аудиторів, норми і стан­дарти аудиту, веде облік аудиторських організацій та ауди­торів (ч. 1 ст. 365 ГК).

Повноваження Аудиторської палати України визначаються Законом України «Про аудиторську діяльність» (статті 14—16) та Статутом Аудиторської палати України, який підлягає зат­вердженню двома третинами голосів від загальної кількості членів палати.

Функції Аудиторської палати визначені ч. З ст. 14 Закону «Про аудиторську діяльність», відповідно до якої Аудиторська палата України:

- здійснює сертифікацію і ліцензування (ГК останньої функ­ції Аудиторської палати не передбачає) суб'єктів, що мають намір займатися аудиторською діяльністю;

- затверджує програми підготовки аудиторів, норми і стан­дарти аудиту;

- веде Реєстр аудиторських фірм та аудиторів, які одноосо­бово надають аудиторські послуги.

Затвердження норм і стандартів аудиту є виключним правом Аудиторської палати України. Затверджені Аудиторською пала­тою України норми і стандарти аудиту є обов'язковими для дотримання підприємствами, установами та організаціями.

Аудиторська палата України створюється і функціонує як незалежний, самостійний орган на засадах самоврядування.

Аудиторська палата України є юридичною особою, веде відпо­відний облік та звітність.

Аудиторська палата України набуває повноважень юридич­ної особи від дня реєстрації у Міністерстві юстиції України на підставі заяви та Статуту, затвердженого в порядку, передба­ченому цим Законом. Плата за реєстрацію не справляється.

Аудиторська палата України формується шляхом делегування до її складу п'яти представників від професійної громадської організації аудиторів України, по одному представникові від Міністерства фінансів України, Головної державної податкової інспекції України, Національного банку України, Міністерства статистики України, Міністерства юстиції України та окремих фахівців від навчальних, наукових та інших організацій.

Фахівці від навчальних, наукових та інших організацій де­легуються за їх згодою професійною громадською організа­цією аудиторів України в кількості п'яти представників і по одному представнику за пропозицією Міністерства фінансів України, Головної державної податкової інспекції України, Національного банку України, Міністерства статистики Украї­ни та Міністерства юстиції України.

Порядок делегування визначається відповідно з'їздом, прав­лінням, колегією або іншим вищим керівним органом.

Загальна кількість членів Аудиторської палати України ста­новить двадцять осіб.

Аудиторська палата України створює на території України регіональні відділення, повноваження яких визначаються Ауди­торською палатою України.

Ведення поточних справ в Аудиторській палаті України здійснює Секретаріат, який очолює завідуючий. Завідуючий Секретаріатом несе персональну відповідальність за ефективне використання майна та коштів Аудиторської палати України і створення належних умов для виконання функціональних обо­в'язків її членами.

Термін повноважень членів Аудиторської палати України не може перевищувати п'яти років.

Персональний склад Аудиторської палати України підлягає щорічній ротації в кількості не менше трьох членів. Ротація здійснюється на підставі визначення особистого рейтингу членів Аудиторської палати України шляхом таємного анкетування аудиторів України. Результати анкетування затверджуються Аудиторською палатою України.

Призначення нових членів Аудиторської палати України замість вибулих здійснюється у встановленому порядку.

Формою роботи Аудиторської палати є засідання, що про­водяться відповідно до Тимчасового регламенту засідань

 

Аудиторської палати України, затвердженого рішенням Ауди­торської палати від 27 жовтня 1998 р. № 70.

Всі рішення Аудиторської палати України приймаються на її засіданні простою більшістю голосів при наявності двох третіх її членів, за винятком рішень, передбачених частиною другою ст. 14 Закону. В окремих випадках, що підлягають визначен­ню в Статуті Аудиторської палати України, рішення можуть прийматися шляхом письмового опитування.

При рівності голосів перевага надається рішенню, за яке проголосував головуючий.

Засідання Аудиторської палати України веде головуючий, функції якого виконують по черзі всі члени палати в алфавіт­ному порядку їх прізвищ.

Члени Аудиторської палати України виконують свої обо­в'язки на громадських засадах.

Матеріальні витрати на сертифікацію покриваються за ра­хунок осіб, що претендують на отримання сертифікатів, у роз­мірах, які визначаються Аудиторською палатою України.

Правовий статус Спілки аудиторів України.Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону «Про аудиторську діяльність» аудитори Ук­раїни мають право об'єднатися в громадську організацію за професійними ознаками (Спілку аудиторів України), дотриму­ючись вимог цього Закону та інших законів України.

Спілка аудиторів України повинна мати фіксоване індиві­дуальне членство в особі окремих аудиторів або їх колективів.

Спілка аудиторів України може відкривати місцеві осеред­ки при наявності в них не менше п'яти аудиторів, які є члена­ми Спілки. Відкриття місцевих осередків не є обов'язковим.

Повноваження професійної громадської організації ауди­торів України визначаються ст. 18 Закону «Про аудиторську діяльність», Законом України «Про об'єднання громадян» та Статутом професійної громадської організації аудиторів Ук­раїни (Спілки аудиторів України).

З метою забезпечення соціального захисту своїх членів Спілка аудиторів України може створювати відповідні фонди, в тому числі фонд соціального страхування.

У порядку, встановленому цим Законом, Спілка аудиторів України має право:

- делегувати своїх представників до Аудиторської палати України та достроково їх відкликати;

- порушувати клопотання про припинення повноважень чле­нів Аудиторської палати України, які делеговані Міністерством фінансів України, Головною державною податковою інспек­цією України, Національним банком України, Міністерством статистики України та Міністерством юстиції України;

- вносити на розгляд Аудиторської палати України проекти норм і стандартів аудиту.

Рішення та клопотання з питань делегування, відкликання та припинення повноважень членів Аудиторської палати Ук­раїни приймаються з'їздом Спілки аудиторів України або прав­лінням з наступним затвердженням таких рішень з'їздом.

 




Переглядів: 2093

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Інші види економіко-правового забезпечення підприємницької діяльності фізичних та юридичних осіб | Проведення аудиту, надання інших аудиторських послуг

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.031 сек.