МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||
Конституційне право - галузь національного права України 173) основні інститути — це інститути, які, на відміну від генеральних інститутів, об'єднуються за більш однорідними правовими ознаками — мають більш вузьку і конкретизовану предметно-функціональну спеціалізацію правового регулювання, не використовують усього арсеналу прийомів і засобів конституційно-правового регулювання тощо; 4) субінститути мають усі ознаки, притаманні класичним інститутам права, але ці ознаки перебувають у більш усіченому вигляді. До субінститутів можна віднести інститут притягнення депутата до юридичної відповідальності, інститут депутатського запиту тощо; 5) одноелементні інститути є найдрібнішим об'єднанням норм конституційного права. їм властивий незначний вміст нормативного матеріалу, обмежений регулятивний вплив на елементи суспільних відносин та вузька функціональна спрямованість. У більшості випадків одноелементні інститути не входять до складу субінститутів та основних інститутів конституційного права, а займають периферійне місце в складі генеральних інститутів (інститут державного герба, інститут державного прапора, інститут повторних виборів тощо); 6) міжгалузеві інститути, що утворюються на межі взаємодії конституційного права з іншими галузями права1 (інститут фінансування виборів та референдумів, інститут інформаційного забезпечення виборчої кампанії тощо). Щодо співвідношення системи конституційного права та системи конституції слід зазначити таке: 1) система конституційного права охоплює всі конституційно-правові норми, тоді як система конституції — тільки частину з них; 2) для системи конституційного права характерний більш високий рівень узагальнення правових норм за предметною ознакою, ніж для системи конституції; 3) система конституційного права є суб'єктивною категорією постійно, тоді як система конституції набуває нормативного характеру на час її дії; 4) система конституційного права та система конституції постійно розвиваються, однак система конституційного права є більш мінливою. ____________ 1 Поволяєва М. Зазнач, праця. — С. 21—22.
Глава I У цілому ж проблема співвідношення системи конституційного права із системою конституції є частиною більш загальної проблеми — співвідношення системи права і системи законодавства. У системі джерел певною мірою проявляється система конституційного права, через систему джерел пра-вотворчі органи можуть впливати на систему конституційного права1. Вивчення та правильне розуміння питань, що стосуються системи конституційного права та системи законодавства, мають важливе значення для здійснення систематизації законодавства. Місце і роль конституційного права в системі права визначається перш за все тим, що воно регулює основні суспільні відносини, а його норми є основоположними для всіх інших галузей права та визначають процес створення права. При поділі правової системи на публічне та приватне право вважається, що конституційне право належить до публічного права. У той же час норми конституційного права є базовими як для публічного, так і для приватного права, і в цьому розумінні конституційне право є публічно-приватним2. § 3. Поняття, ознаки та види норм конституційного права Конституційно-правова норма— це формально визначене, встановлене чи санкціоноване Українським народом або державою чи суб'єктами місцевого самоврядування правило поведінки, що регулює суспільні відносини, які є предметом конституційного права, і забезпечується всіма засобами впливу, що передбачені чинним законодавством3. Маючи загальні ознаки норм права, норми конституційного права характеризуються низкою особливостей. 1)Особливості структури.В юридичній літературі прийнято вважати, що правові норми включають три елементи: гіпотезу 1 Кутафин О. Е. Зазнач, праця. — С. 52—55. 2 Кутафин О. Е. Зазнач, праця. — С. 43—49. 3 Погорілко В., Федоренко В. Поняття, ознаки, види і структура консти туційно-правових норм // Право України. — 2001. — № 11. — С. 9. Конституційне право — галузь національного права України 19 (визначення умов, за яких правова норма підлягає застосуванню), диспозицію (власне правило поведінки) та санкцію (вказівка на наслідки, які настають у випадку невиконання або неналежного виконання приписів, що містяться у правовій нормі). Аналіз конституційно-правових норм дає можливість стверджувати, що більшість із них не містить гіпотезу (наприклад, у ст. 1 Конституції України зазначено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою). Для більшості конституційно-правових норм характерна наявність диспозиції. Однак значна їх кількість не містить чітких вказівок на права та обов'язки учасників правовідносин, тобто в них відсутня диспозиція в тому сенсі, в якому її зазвичай розуміють (наприклад, відповідно до ч. 1 ст. 148 Конституції України Конституційний Суд України складається з вісімнадцяти суддів Конституційного Суду України). Елементи норм конституційного права України дуже важко виокремити в конкретно об'єктивованій нормі права, в багатьох нормах гіпотеза та диспозиція переплітаються і «зливаються» в єдине ціле1. Як правило, конституційно-правова норма не містить санкції. Така специфіка конституційно-правових норм зумовлена предметом конституційного права, однак це не впливає на правовий характер цих норм. 2) Особливості змісту,які полягають у тому, що не всі норми конституційного права встановлюють конкретні права та обов'язки учасників суспільних відносин. Багато норм конституційного права є нормами-принципами, дефініціями тощо (наприклад, ч. 2 ст. 2 Конституції України встановлює, що Україна є унітарною державою), але це жодною мірою не впливає на ступінь їх обов'язковості для виконання. Різноманітність конституційно-правових норм зумовлює необхідність їх класифікації.В основу такої класифікації покладаються ті сфери суспільних відносин, що регулюються конституційно-правовими нормами, а також підстави, які би найбільше відображали суттєві властивості конституційно-правових норм. 1 Сінькевич О. В. Норми конституційного права України: Автореф. дис.... канд. юрид. наук / КНУ імені Тараса Шевченка. — К., 2003. — С. 11.
Читайте також:
|
||||||||||
|