Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Конституційне право — галузь національного права України 25

може бути офіційним та неофіційним (що здійснюється на бу­денному рівні і поділяється на доктринальне, професійне та по­бутове).

Офіційне тлумачення норм конституційного права може бу­ти нормативним та ненормативним.

В Україні офіційне нормативне тлумачення Конституції України та законів України здійснює Конституційний Суд Украї­ни (статті 147, 150 Конституції України).

Відповідно до ст. 93 Закону України «Про Конституційний Суд України» від 16.10.1996 p., зі змінами і доповненнями, під­ставою для конституційного подання щодо офіційного тлума­чення Конституції України та законів України є практична не­обхідність у з'ясуванні або роз'ясненні, офіційній інтерпретації Конституції та законів України. Суб'єктами права на конститу­ційне подання у цих випадках є: Президент України; не менш як сорок п'ять народних депутатів України (підпис депутата не відкликається); Верховний Суд України; Уповноважений Вер­ховної Ради України з прав людини; Кабінет Міністрів Украї­ни, інші органи державної влади; Верховна Рада Автономної Республіки Крим; органи місцевого самоврядування.

Підставою для конституційного звернення із зазначеного пи­тання є наявність неоднозначного застосування положень Кон­ституції України або законів України судами України, іншими органами державної влади, якщо суб'єкт права на конституцій­не звернення вважає, що це може призвести або призвело до по­рушення його конституційних прав та свобод. Суб'єктами пра­ва на конституційне звернення з цього питання є: громадяни України, іноземці, особи без громадянства та юридичні особи.

Акти Конституційного Суду України щодо офіційного тлу­мачення Конституції та законів України є інтерпретаційпнмн актами та належать до актів нормативного характеру1.

У теорії конституційного права одним із видів офіційного нормативного тлумачення є автентичне тлумачення, тобто та­ке, що здійснюється органом, який встановив норму, що тлума­читься. У радянський період таке тлумачення здійснювалося

1 Христова Г. О. Юридична природа актів Конституційного Суду України: Лвтореф. лис.... канд. юрнд,наук / Національна юридична академія ім. Яро­слава Мудрого. - X., 2004. - С. 16.

 

Глава I

Президіями Верховних Рад союзних республік, однак сьогодні вважається, що офіційне тлумачення права є по суті судовою функцією і має здійснюватися спеціальною судовою інстанцією; якщо ж правотворчий орган вважає, що виданий ним акт має ва­ди, які не можуть бути подолані в процесі його реалізації, то він повинен у встановленому законом порядку внести до нього не­обхідні поправки та уточнення.

Крім того, практика свідчить, що нормативне тлумачення норм конституційного права може здійснюватися органами, на­діленими спеціальними повноваженнями видавати інструкції та роз'яснення щодо застосування чинного законодавства, а та­кож органами, які мають спеціальне доручення правотворчого органу видавати інструкцію або роз'яснення щодо застосуван­ня того або іншого акта. Таке тлумачення прийнято називати легальним або делегованим. Воно має суворо підзаконний ха­рактер і повинно проводитися в межах компетенції органу, що дає роз'яснення1.

§ 5. Прогалини та аналогія в конституційному

Праві

Прогалини в праві— це прогалини у змісті чинного права щодо факторів суспільного життя, які знаходяться у сфері пра­вового регулювання.

Наявність прогалин у праві тісно пов'язана з проблемою аналогії.

Розрізняють:

аналогію закону, тобто застосування норми права до випад­ків, що нею не передбачені, однак аналогічні випадкам, які регу­люються цією нормою;

аналогію права, тобто застосування для вирішення відпо­відного питання загальних засад та принципів правового регу­лювання, що притаманні певній галузі права.

У конституційному праві можливе застосування як аналогії закону, так і аналогії права, що зумовлено традиційно слабкою деталізованістю його положень, а також порівняно невеликим досвідом застосування новітніх законів. Крім того, відповідно

1 Кутафин О. Е. Зазнач, праця. — С 157—160.

Конституційне право — галузь національного права України 27

до ч. 2 ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів дер­жавної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Однак сфера застосування аналогії в конституційному пра­ві не може бути безмежною, зокрема коли:

1) очевидно можна встановити норму, що належить до пи­тання, яке вирішується;

2) правові норми становлять винятки із загального порядку правового регулювання або містять спеціальну вказівку на те, що вони застосовуються лише у випадках, установлених у законі;

3) у процесі вирішення питання може бути усунуто прога­лину в праві;

4) у нормах містяться вирази на зразок «та інші», «в анало­гічних випадках», оскільки в цьому разі має місце точне засто­сування норм такого роду і про поширення на аналогічні випад­ки не може йтися1.

§ 6. Джерела конституційного права: поняття, ознаки, види

У конституційному праві джерело права— це нормативний акт, в якому містяться конституційно-правові норми. Іноді це поняття називають формою права, але термін «джерело пра­ва» більш зручний для використання і традиційний для світо­вої юриспруденції, тоді як поняття «форма права» менш вдале, оскільки має багато значень2.

Джерела конституційного права України характеризують­ся загальними (тобто притаманними для джерел інших галузей права) та спеціальними юридичними ознаками.

До загальних ознак джерел конституційного права України можна віднести такі:

1) ці джерела видаються в межах повноважень відповідних суб'єктів правотворчості;

2) вони мають відповідати нормативним положенням актів, що видані вищестоящими суб'єктами правотворчості;

1 Кутафин О. Е. Зазнач, праця. — С. 136—147.

2 Кутафин О. Е. Зазнач, праця. — С. 165.

 


Читайте також:

  1. D (правая) S (левая)
  2. Http://www.minjust.gov.ua Міністерство юстиції України
  3. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  4. I. ТЕОРИЯ И ИСТОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  5. I. Флот древньої України
  6. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  7. II. ТЕОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  8. II. Флот княжої України-Руси
  9. III. ГРАЖДАНСКОЕ ПРАВО
  10. III. Козацький флот України
  11. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  12. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.




Переглядів: 485

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глава I | Глава I

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.