Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Конституційне право — галузь національного права України 31

• порядок утворення і функціонування вільних та інших спе­ціальних зон, що мають економічний чи міграційний режим, відмінний від загального. Законом України оголошується амністія. Особливим різновидом законів є закони України про вне­сення змін до Конституції України, порядок прийняття яких регламентується розділом XIII Конституції України.

Частиною 1 ст. 9 Конституції України встановлено, що чин­ні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законо­давства України. Відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону України «Про міжнародні договори України» від 29.06.2004 р. встановлено принцип примату міжнародного права в Україні, згідно з яким, якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, закріплено інші правила, ніж ті, що пе­редбачені у відповідному акті законодавства України, то засто­совуються правила міжнародного договору;

3) підзаконні акти (постанови та інші нормативно-правові акти Верховної Ради України, нормативні укази Президента України, нормативні постанови Кабінету Міністрів України та нормативно-правові акти центральних органів виконавчої вла­ ди, рішення Центральної виборчої комісії та територіальних ви­ борчих комісій, акти реагування Уповноваженого Верховної Ра­ ди України з прав людини, нормативно-правові акти колишніх СРСРтаУРСРтощо);

4) локальні! акти (нормативно-правові акти Автономної Рес­ публіки Крим та суб'єктів місцевого самоврядування). Норми, що містяться в актах місцевого самоврядування, є загальнообо­ в'язковими та гарантованими з боку держави, тобто мають влас­ тивості правових норм.

Джерела конституційного права за змістом являють певну ієрархію, нижні ланки якої не можуть суперечити верхнім.

///. За формою вираження: закони, постанови Верховної Ради України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України тощо.

IV. За територією дії:

1) загальнодержавні акти, що діють на всій території Украї­ни (закони, постанови Верховної Ради України, укази Прези­дента України тощо);

 

Глава I

 

2) локальні акти, що діють на певній частині території Украї­ни (акти місцевих органів державної влади; акти Автономної Республіки Крим; акти суб'єктів місцевого самоврядування; ак­ти підприємств, установ, організацій).

V. За часом дії:

1) постійні акти, якими є більшість джерел конституційного права, вони приймаються на невизначений термін;

2) тимчасові акти, що приймаються на визначений період та діють за визначених умов, після чого їх чинність припиняється.

VI. За чинністю:

1) чинні джерела (діючі);

2) нечинні (історичні) джерела — це джерела конституцій­ного права України, які свого часу були чинними, але внаслідок історичного розвитку конституційного права втратили свою чинність. Від цих джерел слід відрізняти нелегітимні акти, які не набули чинності з різних причин.

VII. За національною належністю:

1) національні джерела, тобто джерела, прийняті на території України відповідними суб'єктами конституційної правотворчості;

2) міжнародні джерела, тобто чинні міжнародні договори України у сфері конституційного права України, згода на обо­в'язковість яких надана Верховною Радою України. Так, напри­клад, відповідно до ст. 17 Закону України «Про виконання рі­шень та застосування практики Європейського суду з прав лю­дини» від 23.02.2006 р. суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав люди та основоположних свобод 1950 р. та практику Суду як джерело права. При цьому під прак­тикою Суду розуміють практику Європейського суду з прав лю­дини та Європейської комісії з прав людини.

Джерела конституційного права України у сукупності утво­рюють систему джерел конституційного права України. У науці про конституційне право висловлюється думка про те, що для точного визначення всіх елементів цієї системи доцільним є ухва­лення закону про нормативні правові акти України1.

Проблемним питанням джерел конституційного права Украї­ни є судова нормотворчість. З юридичної точки зору Конститу-

1 ІІогорічкі) В., Федореико В. Джерела конституційного прана України: по­няття, пиди і система // Прано України. — 2002. — № 3. — С. 8—16.

Конституційне право — галузь національного права України 33

ційний Суд України та суди загальної юрисдикції не мають пра­ва створювати нові конституційно-правові норми, але фактич­но вони це здійснюють. Головною причиною такого стану речей є відсутність нормативного регулювання відповідних відносин на рівні актів тих органів, до компетенції яких належить те або інше питання.

Дискусійним є питання про звичай як про джерело консти­туційного права. Особливістю звичаю є те, що правила, які ста­новлять його зміст, не закріплюються рішенням суб'єктів право­творчості, а виникають у процесі суспільної практики та існують у вигляді соціальних норм, що не мають юридичного значення. Такі норми не можуть слугувати джерелами конституційного пра­ва. Коли ж звичай встановлюється або санкціонується суб'єктом правотворчості, він починає бути звичаєвою правовою нормою, яка стає джерелом права взагалі і конституційного зокрема. Але в цьому випадку дана норма припиняє бути звичаєм і зобов'яза­на йому лише своїм походженням. Однак, у тому випадку, коли застосування звичаю у конкретних правовідносинах санкціону­ється суб'єктом правотворчості, він стає правовим і є джерелом конституційного нрава1. Наприклад, відповідно до ст. 132 Кон­ституції України територіальний устрій України грунтується на засадах, що передбачають урахування цілої низки традицій. Носіями таких традицій і є звичаї.

§ 7. Конституційно-правові відносини: поняття,


Читайте також:

  1. D (правая) S (левая)
  2. Http://www.minjust.gov.ua Міністерство юстиції України
  3. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  4. I. ТЕОРИЯ И ИСТОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  5. I. Флот древньої України
  6. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  7. II. ТЕОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  8. II. Флот княжої України-Руси
  9. III. ГРАЖДАНСКОЕ ПРАВО
  10. III. Козацький флот України
  11. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  12. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.




Переглядів: 300

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глава І | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.