Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Політичні права і свободи громадян України

Під політичними правами і свободамирозуміють можли­вість участі громадян (як індивідуально, так і колективно) у су­спільно-політичному житті держави та у здійсненні державної влади, що забезпечується законом і публічною владою1.

----------------

1 Колесова Н. С. Зазнач, праця. — О. 151.

Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина 159

Зазвичай (однак не завжди) політичні права визнаються тільки за громадянами держави.

Обмеження або ліквідація політичних прав та свобод гро­мадян є однією із визначальних ознак тоталітарної держави.

Дослідники зазначають поверховість, безсистемність та іно­ді суперечність у викладенні політичних прав та свобод у чин­ній Конституції України. В результаті деякі з них відносять до політичних прав ті права, які зазвичай вважаються особисти­ми (наприклад, до політичних прав декотрі вітчизняні конститу­ціоналісти відносять свободу пересування, вибору місця прожи­нання та право вільного залишення території України, право на інформацію, право на громадянство)1.

Розглянемо політичні права та свободи громадян України.

Відповідно до ст. 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у все­українському та місцевих референдумах, вільно обирати і бу­ти обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Громадяни користуються рівним правом до­ступу до державної служби, а також до служби в органах міс­цевого самоврядування.

Юридичним підґрунтям цієї групи політичних прав і свобод слугують закріплені у ст. 5 та ст. 69 Конституції України поло­ження про те, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади и Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування; народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Порядок реалізації права на участь у виборах та референду­мах буде розглянуто детально у Главі VI «Форми безпосеред­ньої демократії (прямого народовладдя)».

Порядок реалізації права на участь у місцевому самовряду­ванні визначено Законом України «Про місцеве самоврядуван­ня в Україні» від 21.05.1997 p., зі змінами і доповненнями. У ст. З цього Закону зазначено, що громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до иідповідних територіальних громад.

1 Шукліна Н. Г. Конституційно-правове регулювання прав і свобод лю­дини і громадянина в Україні (проблеми теорії і практики): Монографія. — К.: Центр навчальної літератури, 2005. — С. 249—250.

ШШШШШШЯЯШШЯ^ЩШ

160_________________________________________ Глава V

Однією з форм участі громадян в управлінні державними справами є право громадян на участь у здійсненні правосуддя. Так, відповідно до ч. 4 ст. 124 Конституції України народ безпо­середньо бере участь у здійсненні правосуддя через народних засідателів і присяжних.

Порядок доступу до державної служби визначається Зако­ном України «Про державну службу» від 16.12.1993 p., зі зміна­ми і доповненнями, а служби в органах місцевого самовряду­вання — Законом України «Про службу в органах місцевого са­моврядування» від 07.06.2001 p., зі змінами і доповненнями.

У деяких країнах, які пережили період тоталітаризму, для обмеження окремої категорії осіб у реалізації права на участь в управлінні державними справами запроваджено інститут люс-ч рації (лат. lustratio — очищення шляхом спокутування) — чис­тки органів і апарату публічної влади, а також освітніх та інших установ від осіб, які в умовах тоталітарного режиму обіймали керівні посади в політичному апараті влади або служили в репре­сивних установах. Як зазначає М. В. Баглай, люстрація є фор­мою особистої політичної відповідальності за участь у правопо-рушній діяльності державної влади. У Німеччині після Другої Світової війни ці заходи іменувалися денацифікацією. Закони про люстрацію було прийнято у 1990-х pp. у Чехії, Польщі, Угор­щині, Естонії. Конституції деяких зарубіжних країн (напри­клад, Італії) передбачають заходи щодо обмеження прав і сво­бод для нащадків повалених правлячих королівських династій1. Після Помаранчевої революції лунали пропозиції щодо прий­няття закону про люстрацію і в Україні.

Відповідно до ст. 36 Конституції України громадяни Украї­ни мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, установ­лених законом в інтересах національної безпеки та громадсько­го порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і сво­бод інших людей. Відповідно до міжнародно-правових актів про права людини це право формулюється як право на свободу асоціації.

Маклаков В. В., Страшун Б. Л. Зазнач, праця. — С. 154—155.


Читайте також:

  1. D (правая) S (левая)
  2. Http://www.minjust.gov.ua Міністерство юстиції України
  3. I. ТЕОРИЯ И ИСТОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  4. I. Флот древньої України
  5. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  6. II. ТЕОРИЯ ГОСУДАРСТВА И ПРАВА
  7. II. Флот княжої України-Руси
  8. III. Козацький флот України
  9. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  10. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  11. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  12. IV. Правова держава, як засіб реалізації і забезпечення прав, свобод та обов’язків людини і громадянина в Україні




Переглядів: 414

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина 157 | Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина 161

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.