МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||
Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина 179№ Ю-рп/20021 визначив, що положення ч. З ст. 49 Конституції України «у державних і комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно» треба розуміти гак, що в державних та комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається всім громадянам незалежно від її обсягу та без попереднього, поточного або наступного їх розрахунку за надання такої допомоги. Хоча, враховуючи дійсний стан справ у цій сфері, при тлумаченні зазначеного положення більш прийнятною, з нашої точки зору, є позиція Міністерства економіки та з питань європей-ської інтеграції України, згідно з якою термін «безоплатність» узагалі не може мати достатнього обґрунтування в умовах ринкової моделі економіки, оскільки видатки на «безоплатну медичну допомогу» завжди оплачуються (раніше чи пізніше) самим пацієнтом шляхом відрахувань від заробітної плати (доходів) до бюджетів. Тому «положення ч. З ст. 49 Конституції України про безоплатність... є одним з рецидивів планової економіки ... і .іовсім не враховує ринкових принципів». На думку Міністерства, «безоплатну медичну допомогу» доцільніше розглядати як благодійну, що оплачується іншими членами суспільства (п. 2 мотивувальної частини згаданого Рішення); право кожного на безпечне для життя і здоров'я людини довкілля(ст. 50 Конституції України). Окрім актів Міжнародної хартії прав людини, документами, ЩО регулюють реалізацію соціальних прав, є: Європейська соціальна хартія (1961 р.) та Європейська соціальна хартія (переглянута) (1996 р.) (обидві ратифіковані Україною), конвенційні стандарти Міжнародної організації праці (їх прийнято більше 170). До культурнихправ та свобод людини і громадянина належать: право кожного на освіту(ст. 53 Конституції України). Слід звернути увагу на те, що суть даного права у сфері вищої освіти полягає у взятті на себе державою зобов'язання за- 1 Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним Поданням 53 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення по-ЮЖення ч. З ст. 49 Конституції України «у державних і комунальних закла-|вХ ихорони здоров'я медична допомога надається безоплатно» (справа про Be юплатну медичну допомогу) від 29.05.2002 р. № 10-рп/2002 // Офіційний иі< ник України. - 2002. - № 23. Ст. 1132.
Глава V безпечити певний рівень обов'язкової освіти, а не автоматичне надання кожній людині можливості отримати освіту1. Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 04.03.2004 р. № 5-рп/20042 безоплатність вищої освіти означає, що громадянин має право здобути її за стандартами вищої освіти без унесення плати в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі (ч. 4 ст. 53 Конституції України) в межах обсягу підготовки фахівців для загальносуспільних потреб (державного замовлення); свобода літературної, художньої, наукової і технічної творчості громадян, право на захист інтелектуальної власності, їхніх авторських прав, моральних і матеріальних інтересів, що виникають у зв'язку з різними видами інтелектуальної діяльності(ст. 54 Конституції України). Це свободи другого покоління, які з'явились у конституціях як противага прагненням тоталітарних режимів (фашистського, комуністичного тощо) підпорядкувати собі духовний світ людей. У деяких державах до культурних прав також відносять академічну свободу,тобто свободу викладання, яку можна розглядати як прояв і продовження права на поширення інформації, свободи думки і слова. Свобода викладання повинна мати свої межі з метою заборони поширення ідей, що пропагують насильство, зневагу або ненависть до інших людей або народів тощо3. § 6. Конституційні обов'язки людини і громадянина в Україні Конституційні обов'язки— це відбиті в нормах Конституції міри належної поведінки суб'єктів конституційно-правових відносин. 1 Баглай М. В. Зазнач, праця. — С. 139. 2 Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень ч. З ст. 53 Конституції України «держава забезпечує доступність і безоплат ність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої осві ти в державних і комунальних навчальних закладах» (справа про доступність і безоплатність освіти) від 04.03.2004 р. № 5-рп/2004 // Офіційний вісник України. - 2004. - № 11.- Ст. 674. 3 Маклаков В. В., Страшун Б. А. Зазнач, праця. — С. 182—183, 185. Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина 181 Відтворюючи ч. 1 ст. 29 Загальної декларації прав людини, ст. 23 Конституції України встановлює, що «кожна людина ... має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості». До Другої Світової війни у конституціях західних держав практично взагалі не згадувався інститут обов'язків громадян. Порівняно з останньою Конституцією УРСР чинний Основний Закон містить значно меншу кількість обов'язків. Сучасною тенденцією новітніх конституцій зарубіжних держав є використання ідеї єдності конституційних прав і обов'язків, тобто при формулюванні конкретного права одразу визначається від- ... іідний йому обов'язок (конституції Іспанії, Італії, Португалії, Польщі тощо). Дана тенденція знайшла своє відображення у назві розділу II Конституції України, хоча обов'язки людини і громадянина були згруповані переважно в його заключних статтях (статті 65—68)1. Дуалізм громадянського та політичного суспільств зумовим к: розмежування обов'язків (як і прав) на обов'язки людини іа обов'язки громадянина. До обов'язків людини в Україніналежать: 1) обов'язок неухильно додержуватися Конституції України та законів України (ст. 68 Конституції України). При виконанні цього обов'язку особа повинна дотримуватися і підзакон-них актів, і актів органів місцевого самоврядування. Цей обов'язок конкретизується в низці конституційних заборон, передбачених статтями 13, 17, 19, 23, 24, 37, 41, 55, 126 Конституції України; 2) обов'язок не посягати на права і свободи, честь і гідність ІНШИХлюдей (ст. 68 Конституції України). Цей обов'язок дета-чі.іується у статтях 24, 27, 28, 32, 41, 43, 44, 47, 54, 64 Конституції України. Стаття 68 Конституції України містить норму про те, що незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності. На думку дослідників даної проблеми, ця норма не є бо-іі'я.псом, а має логічне продовження в контексті положення ч. 1 ПІукліна Н. Г. Конституційно-правове регулювання прав і свобод лю-іп и и і громадянина в Україні (проблеми теорії і практики): Монографія. — К І [ентр навчальної літератури, 2005. — С 302—303.
Глава V ст. 57 Конституції про гарантування кожному знати свої права і обов'язки1; 3) Відповідно до ст. 51 Конституції України кожен із подружжя має рівні права і обов'язки у шлюбі та сім'ї. Батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов'язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків. Зміст цих обов'язків деталізується за Сімейним кодексом України; 4) обов'язок отримати повну загальну середню освіту, який випливає з ч. 2 ст. 53 Конституції України. Ухилення батьків або осіб, що їх замінюють, від обов'язку забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей тягне адміністративну або кримінальну відповідальність, передбачену законодавством України; 5) обов'язок не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані збитки (ст. 66 Конституції України); 6) обов'язок сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, установлених законом (ст. 67 Конституції України). Обов'язком громадян України (окрім зазначених вище обов'язків людини) є також захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів (ст. 65 Конституції України). Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв'язку з виконанням ними конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни здійснюється Законом України «Про військовий обов'язок і військову службу» в редакції від 04.04.2006 р. § 7. Механізм реалізації, гарантії та захист прав
|
||||||||||
|