МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЛітератураАваков М.М. Правопреемство освободившихся государств. — М.,1983. Власова Л.В. Правопреемство государств в отношении договоров. —Минск, 1982. Контрольні питання Якими нормами міжнародного права регулюються питання правонаступництва? Хто виступає як суб'єкт правонаступництва? Що є об'єктом правонаступництва? Як можна роз'яснити дефініцію «правонаступництво держав»? Як здійснюється кодифікація норм інституту правонаступництва держав? Як здійснюється міжнародне правонаступництво у відношенні до: а) міжнародних договорів; б) державних боргів; в) державної власності; г) державних архівів? Які підстави правонаступництва передбачені Віденською конвенцією про правонаступництво держав щодо договорів 1978 року? У чому полягають особливості правонаступництва України після розпаду Союзу РСР? Розділ 8 ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І САНКЦІЇ У МІЖНАРОДНОМУ ПРАВІ 8.1. Поняття і підстави міжнародно-правової відповідальності Особливістю сучасного міжнародного права є те, що за невиконання його розпоряджень суб'єктами міжнародного права для них настає відповідальність. Отже, можна стверджувати, що відповідальність суб'єктів міжнародного права є необхідною умовою й елементом визнання їх саме як таких суб'єктів. Міжнародно-правова відповідальність — це юридичний обов'язок суб'єкта-правопорушника ліквідувати наслідки шкоди, заподіяної іншому суб'єкту міжнародного права невиконанням або неналежним виконанням приписів міжнародного права. Невиконання або неналежне виконання міжнародно-правових приписів виявляється в тому, що держава-порушниця своїми діями не додержувалася сформованого міжнародного правопорядку або своїми діями заподіяла шкоди іншій державі. Згідно з визначенням Комісії міжнародного права ООН міжнародно-правова відповідальність містить у собі всі види правовідносин, які виникають у рамках міжнародного права в результаті міжнародно-правового діяння держави, незалежно від того, чи обмежуються ці відносини правовідносинами між державою, що зробила протиправне діяння, і державою, яка безпосередньо постраждала, або вони поширюються також на інших суб'єктів міжнародного права й, незалежно від того, чи сконцентровані вони на зобов'язанні винної держави відновити в правах державу, що постраждала, і стягнути з неї заподіяні їй збитки (збиток) або охоплюють також право самої держави, яка постраждала, або інших суб'єктів міжнародного права застосувати до винної держави будь-яку санкцію, припустиму міжнародним правом. Виходячи з вищевикладеного, можна виділити основні риси міокнародно-правової відповідальності: — вона реалізується в міжнародних правоохоронних відносинах між державою-порушницею, з одного боку, і постраждалою державою (державами), з іншого боку; — вона виникає в результаті здійснення міжнародного правопорушення; — вона складається в застосуванні примусових мір до держави — порушниці міжнародного права; — вона пов'язана з настанням негативних наслідків для правопорушника; — вона має на меті забезпечення міжнародної законності й міжнародного правопорядку. Зміст правовідносин міжнародно-правової відповідальності міститься в осуді правопорушника й в обов'язку правопорушника понести несприятливі наслідки правопорушення. Суб'єктами міжнародно-правової відповідальності можуть бути тільки держави. Фізичні й самостійні юридичні особи не несуть такої відповідальності за звичайні правопорушення, оскільки в цих випадках відповідальність є цивільно-правовою. Варто мати на увазі, що на практиці поведінка суб'єктів міжнародного права виражається в діях їхніх органів і посадових осіб, що виступають саме в цій якості. Але держава за їхні дії відповідає в повному обсязі й у принципі всім національним надбанням. Отже, у сфері міжнародно-правової відповідальності держава розуміється як єдине ціле, незалежно від того, який її орган, посадова або інша уповноважена особа зробили діяння, що кваліфікується як правопорушення. Причому дії посадових осіб тягнуть відповідальність для держави незалежно від того, чи діяли ці особи в межах своїх повноважень або вийшли за ці межі. Але якщо особа діяла як приватна, держава за її дії відповідальності не несе, хоча ця особа обіймає певну державну посаду, носить певний титул або звання. Прикладом тут може служити поведінка особи, що має дипломатичний ранг, яка, перебуваючи на відпочинку в третій державі, допустила образливі висловлення щодо глави цієї держави. У цьому випадку, вона може відповідати лише як приватна особа, за поведінку якої її держава відповідальності не несе. Норми міжнародного публічного права, які регулюють походження, зміст і реалізацію міжнародно-правової відповідальності становлять окремий інститут. Цей інститут переважно є звичаєвим, тобто складається з міжнародних звичаїв. Наприкінці 50-х років XX століття Комісією ООН по міжнародному праву були розпочаті роботи з кодифікації звичаєвих норм міжнародно-правової відповідальності, але вони не завершені дотепер. Міжнародно-правова відповідальність є єдиним інститутом, що не знає галузевого розподілу. До основних принципів міжнародно-правової відповідальності належать такі: — принцип відповідальності щодо всіх міжнародно-правових — принцип, що визначає суб'єктів таких діянь; — принцип, що визначає умови наявності міжнародно-правових діянь; — принцип незастосування внутрішнього (національного) права для визначення наявності таких діянь. Підставами міжнародногправової відповідальності є передбачені нормами міжнародного права об'єктивні і суб'єктивні ознаки. Розрізняють такі підстави міжнародно-правової відповідальності: юридичні; фактичні; процесуальні. Під юридичними підставами розуміють міжнародно-правові зобов'язання суб'єктів міжнародного публічного права, відповідно до яких те чи інше діяння вважається міжнародним правопорушенням. Слід враховувати, що при міжнародному правопорушенні порушується не сама норма міжнародного права, а зобов'язання суб'єктів дотримуватися її приписів, які містить міжнародне правило поведінки. Тому перелік джерел юридичних основ відповідальності є більш широким, ніж коло джерел міжнародного права. Юридичними підставами відповідальності є: — міжнародний договір; — міжнародний звичай; — рішення міжнародних судів і арбітражів;
— резолюції міжнародних організацій (наприклад, ст.ст. 24 і 25 Статуту ООН установлюють юридичну відповідальність для всіх держав — членів ООН за недотримання рішень Ради Безпеки ООН); — односторонні міжнародно-правові зобов'язання держав, що встановлюють юридично обов'язкові правила поведінки тільки для держави, яка взяла такі зобов'язання (у формі нот, заяв, декларацій і т.д.). Фактичною підставою міжнародно-правової відповідальності є саме міжнародне правопорушення, тобто діяння (дія або бездіяльність) суб'єкта міжнародного права (його органів або посадових осіб), що порушують міжнародно-правові зобов'язання. Під процесуальними підставами міжнародної відповідальності розуміють процедуру розгляду справ про правопорушення і порядок притягнення винних суб'єктів до відповідальності. В одних випадках такий процесуальний порядок детально регламентований і закріплений у міжнародно-правових актах, в інших його вибір залишений на розсуд органу, що застосовує заходи відповідальності. Міжнародно-правова відповідальність є найстарішим інститутом міжнародного права. Вже зазначалося, що його норми і принципи мають в основному характер міжнародного звичаю, хоча деякі з них підтверджені в міжнародних нормах. Незважаючи на це, питання відповідальності в міжнародному праві ще не кодифіковані. Вперше питання про це виникло у 1930році, коли під егідою Ліги Націй була скликана міжнародна конференція з питань відповідальності держав у випадку заподіяння шкоди особистості або майну держави. Але її підсумки виявилися безрезультатними, тому що в ході конференції між державами виникли серйозні розбіжності. У 1953 році була прийнята відповідна резолюція Генеральної Асамблеї ООН, на базі якої передбачалося розробити в рамках ООН багатосторонню конвенцію про відповідальність держав. Комісія ООН з прогресивного розвитку і кодифікації міжнародного права призначила з цього питання спеціального доповідача, який, проте, не виконав своєї місії. Тому Комісією був призначений інший спеціальний доповідач — італійський професор Р. Аго, який діяв більш успішно. Протягом 1969-1980 років він подав 8 доповідей, що пізніше були покладені Комісією в основу частини 1 Проекту статей про відповідальність держав «Походження міжнародної відповідальності». З 1981року комісія працює над частинами 2 і 3 проекту статей «Зміст, форми і обсяг міжнародної відповідальності» і «Здійснення міжнародної відповідальності та врегулювання спорів». Відповідно до прийнятих Комісією в 1984році в попередньому порядку статей: — будь-яке протиправне міжнародне діяння держави тягне міжнародно-правову відповідальність держави; — діяння держави може бути кваліфіковане як міжнародно-правове лише на підставі міжнародного права; — порушення державою міжнародного зобов'язання виникає лише в тому випадку, коли поведінка або діяння цієї держави не відповідають тому, що вимагає від неї зазначене зобов'язання, незалежно від того, має воно звичаєвий чи договірний характер. Крім того, безсумнівною перевагою проекту статей про відповідальність держав є встановлення двох видів відповідальності держав: а) за правомірні дії — передбачає обов'язок відшкодувати матеріальний збиток, заподіяний у результаті дій, що не порушують норми міжнародного права, причому тільки в тому випадку, якщо таке відшкодування передбачається спеціальним міжнародним договором (абсолютна відповідальність); б) за неправомірні дії — передбачає обов'язок суб'єкта міжнародного права ліквідувати шкоду, заподіяну іншому суб'єкту в результаті порушення міжнародно-правового зобов'язання. У плані кодифікаційних процесів у сфері міжнародної відповідальності держав становить інтерес інший важливий напрямок у діяльності Комісії міжнародного права ООН — підготовка проекту Кодексу злочинів проти миру і безпеки людства, яка здійснювалася з 1947до 1954років і відновилася в 1982 році. Слід зазначити, що навіть якщо проект статей Комісії не став поки міжнародною конвенцією, він може розглядатися як допоміжний засіб для визначення правової норми, а в ряді випадків — як звичаєва норма. У статтях проекту Кодексу злочинів проти миру й безпеки людства сформульовані норми звичаєвого права у сфері реалізації міжнародної відповідальності, а в коментарях спеціальних доповідачів по даній темі наведені результати дослідження великої кількості прецедентів, рішень арбітражних судів, судів загальної юрисдикції, а також зроблений аналіз величезної кількості доктринальних джерел — спеціальних праць і думок юристів-міжнародників різних країн світу, що спеціалізуються у сфері міжнародно-правової відповідальності. Подібний енциклопедичний масив інформації із цього найважливішого питання міжнародно-правових відносин між державами робить його в наш час корисним для використання не тільки представниками доктрини міжнародного права, але й практикуючими юристами, що спеціалізуються в галузі міжнародного права. Міжнародно-правова відповідальність є одним із загальновизнаних принципів міжнародного права, тобто практично є основою загального міжнародного права і міжнародного правопорядку. Згадки про міжнародну відповідальність містяться в ряді найважливіших міжнародних документів основного характеру, зокрема в Декларації про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин між державами від 24 жовтня 1970 року, де закріплюється, що агресивна війна є злочином проти миру і спричиняє відповідальність за міжнародним правом. Заключний акт НБСЄ від 1 серпня 197Г> року також містить положення, які нагадують про міжнародну відповідальність держав. Деякі питання про відповідальність держав дістали кодифікацію. Вони були врегульовані угодами, найчастіше двосторонніми або багатосторонніми, на регіональному рівні. Читайте також:
|
||||||||
|