МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
ISBN 966-96076-0-4 ISBN 966 95596-4-2У посібнику розглядаються основи безпеки життєдіяльності як комплекс взаємозв'язків у системі "людина - життєве середовище" різного рівня. Значна увага приділена людині, її фізіологічним та психологічним особливостям, медико-біолопчним та соціальним проблемам здоров'я. Висвітлюються основні аспекти взаємодії в системі "людина - життєве середовище", джерела небезпеки та породжені ними фактори, що призводять до порушення життєдіяльності людей у повсякденних умовах виробництва й побуту та спричиняють надзвичайні ситуації. Наведена характеристика природних, техногенних, соціально-політичних та комбінованих небезпек. Особливу увагу приділено питанням запобігання надзвичайним ситуаціям, організації дій для усунення їхніх негативних наслідків, наданню першої долікарської допомоги потерпілим, питанням організації та управління безпекою життєдіяльності. Весь матеріал, викладений у навчальному посібнику, носить, головним чином, світоглядний характер, а конкретні види небезпек розглядаються, в основному, з точки зору їх фізичної суті та механізму дії. Кількісні характеристики техногенних небезпек, ступінь їх впливу, конкретні методи та способи попередження або зниження їх негативних наслідків подані в загальному вигляді. Пояснюється такий підхід тим, що ці питання опрацьовані при наступному (за "безпекою життєдіяльності") вивченні навчальних дисциплін: "Охорона праці", "Охорона праці в галузі", "Цивільна оборона". Посібник відповідає навчальній програмі нормативної дисципліни "Безпека життєдіяльності" для вищих закладів освіти І—IV рівнів акредитації, затвердженої Міністерством освіти і науки України 4 грудня 1998 р. Розрахований на студентів та викладачів. Може бути використаний як підручник на курсах підвищення кваліфікації вчителів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій, представництв галузевих міністерств. УДК 574.2:57.03(477}(07) ББК Е0.80(4УКР)Я73
© Желібо £ П, Заверуха Н. М„ Зацарний В. В, 2004 © Піча Ю. В., 2004 © "Каравела", 2004 ЗМІСТ ПЕРЕДМОВА............................................................................................................................... 6 ВСТУП........................................................................................................................................ 8 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ........................................... 14 1.1. Безпека життєдіяльності як категорія........................................................................ 16 1.1.1. Наукові засади безпеки життєдіяльності............................................................... 16 1.1.2. Основні поняття та визначення у безпеці життєдіяльності............................. 17 1.1.3. Класифікація джерел небезпеки, небезпечних та шкідливих факторів........... 20 1.2. Системний аналізу безпеці життєдіяльності............................................................ 27 1.2.1. Системно-структурний підхід та системний аналіз - методологічна основа безпеки життєдіяльності............................................................................................. 27 1.2.2. Система «людина - життєве середовище» та її компоненти................................................ 31 1.2.3. Рівні системи «людина - життєве середовище»................................................... 36 1.3. Ризик як оцінка небезпеки........................................................................................... 37 1.3.1. Загальна оцінка та характеристика небезпек...................................................................... 37 1.3.2. Оцінка ризику небезпеки.................................................................................................. 40 1.3.3. Концепція прийнятного (допустимого) ризику.................................................... 43 1.3.4. Управління ризиком........................................................................................................ 45 1.3.5. Якісний аналіз небезпек................................................................................................... 50 Завдання для самостійного опрацювання..................................................................................... 54 Питання для обговорення на семінарських заняттях.................................................................... 54 Теми для доповідей, рефератів і контрольних робіт....................................................................... 55 2. ЛЮДИНА ЯК ЕЛЕМЕНТ СИСТЕМИ «ЛЮДИНА - ЖИТТЄВЕ СЕРЕДОВИЩЕ»....... 56 2.1. Людина як біологічний та соціальний суб'єкт 58 2.1.1. Людина та її біологічні і соціальні ознаки............................................................ 58 2.1.2. Діяльність людини.................................................................................................... 60 2.2. Середовище життєдіяльності..................................................................................... 63 2.2.1.Природне середовище.................................................................................................... 63 2.2.2. Техносфера..................................................................................................................... 69 2.2.3. Ноосфера......................................................................................................................... 71 2.2.4. Соціально-політичне середовище..................................................................................... 74 2.3. Фізіологічні особливості організму людини............................................................ 76 2.3.1. Будова і властивості аналізаторів...................................................................................... 77 2.3.2. Характеристика основних аналізаторів безпеки життєдіяльності........................................ 81 2.3.3. Загальні уявлення про обмін речовин та енергію.............................................................. 85 2.4. Психологічні особливості людини....................................................................................... 92 2.4.1. Значення нервової системи в життєдіяльності людини...................................................... 92 2.4.2. Психіка людини і безпека життєдіяльності............................................................. 95 2.4.3. Атрибути людини ........................................................................................................... 98 2.4.4. Риси людини.............................................................................................................. 102
24.5. Якості людини................................................................................................................ 104 24.6. Емоційні якості людини............................................................................................ 109 2.5. Роль біоритмів у забезпеченні життєдіяльності людини 110 26. Основні положення ергономіки................................................................................. 114 2-7. Медико-біологічні та соціальні проблеми здоров'я............................................. 116 2-7.1. Основні визначення здоров'я................................................................................ 116 '•7.2. Вплив негативних факторів на здоров'я людини................................................. 120 Завдання для самостійного опрацювання....................................................................... 123 Питання для обговорення на семінарських заняттях.................................................................. 124 Теми для доповідей, рефератів і контрольних робіт..................................................... 124
|
|||||||||
|