МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
РИЛЬСЬКИЙ(1895 – 1964)
Видатний майстер українського слова Максим Тадейович Рильський збагатив українську поезію тематично і сприяв піднесенню її ідейно-художнього рівня. Його високохудожні твори принесли поетові славу і здобули визнання не тільки нашого читача, а й наших друзів за межами нашої країни. Значний внесок зробив Максим Тадейович Рильський і в дитячу літературу. Любов до дітей, інтерес до їх життя й побуту Рильський виніс ще з власного дитинства, яке проходило на лоні чарівної сільської природи в селі Романівці на Житомирщині. Пізніше роки вчителювання в сільській школі, а потім і в школах міста Києва спонукали Рильського звернути увагу на те, яке велике значення для навчання і виховання дітей має художня література. Писати твори для дітей Рильський розпочав рано, навіть дуже рано, але серйозної уваги заслуговують його вірші для дітей пізнішого періоду, тобто ті, в яких і тематика, і поставлені проблеми мають пізнавальне й виховне значення. Особливою любов’ю серед юних читачів користуються твори М.Рильського, написані протягом останніх 20-25 років його творчої діяльності. Вірші цього періоду свідчать про інтерес поета до молодого читача, про його турботи за духовне зростання дітей: За дітей я слово промовляю, За дітей, що на землі ростуть, Щоб розкрити далеч їм безкраю, Щоб ясна стелилася їм путь. «За дітей» Через усі дитячі вірші Максима Рильського проходять основні мотиви: школа й школярі; природа й діти; боротьба за щастя і мир для дітей. Школі і школярам Максим Рильський присвятив такі поезії, як «Дітлахи гудуть, як бджоли», «Квіти друзям», «В сільмагу», «Грибок». У кожній із них він по-своєму, оригінально зображує школу і школярів, розповідає про любов дітвори до школи, про велику радість, що її відчувають діти в обіймах рідної школи. Цикл поезій М.Рильського на тему природа й діти найбільш багатий і різноманітний. В окремих віршах цього циклу автор змальовує вітчизняну природу в різні пори року, славить річку – улюблене місце купання і розваг дітей, пише про ліс, поле і сад. Ця група віршів адресована здебільшого наймолодшим читачам – дошкільнятам і першокласникам. Предмети і явища, про які згадує поет, близькі і знайомі дітям: рання весна в квітах («Веснянка», «Травнева пісня»), вода, рибки («Річка»), білий пухнастий сніг, катання на санках («Білі мухи»), радість зустрічі з новорічною ялинкою («Пісня про ялинку»). Вірші Рильського про природу й дітей сповнені ніжних мелодій, близьких до народнопісенних, і пройняті почуттям поваги і любові до дітей. Майже всі вони написані улюбленим для поета розміром – хореєм. Основна думка, яка пронизує поезії на тему природи – захоплення красою рідної природи; поет прагне прищепити дітям любов до природи рідного краю, до її чарівної краси, такої цікавої і привабливої в усі пори року; збудити в них бажання вивчати і охороняти природу, множити її багатства. Сповнені радісним, бадьорим і життєстверджуючим настроєм, вірші М.Рильського про природу своєю легкістю ритму, образністю мови, конкретністю предметів зображення до глибини душі схвильовують і захоплюють малят. Ось як, наприклад, поет змальовує картину зими: Сніг та й сніг навколо ліг, Грає сріблом білий сніг, А ялинка молода, Наче влітку, вигляда. «Пісня про ялинку» Серед творів Максима Рильського, написаних в роки Вітчизняної війни і післявоєнний період, особливо серед поезій для дітей, зустрічається чимало віршів на тему боротьби за мир у всьому світі і за щасливе дитинство. Цій темі присвячені поезії «Колискова», «За дітей», «За мир», «Орлина сім’я». Один з віршів («Колискова») написано в роки Великої Вітчизняної війни, інші – у післявоєнний період, але всіх їх єднає один спільний мотив – віра в сили свого народу, який у найзапеклішій боротьбі з ворогом відстояв честь і незалежність своєї країни і допоміг утвердити мир для щастя дітей трудящих країн, раніше поневолених німецько-фашистськими загарбниками. «Колискова» написана в стилі народної колискової пісні: такі ж повтори, розповідна манера, постійні звертання до сина. Але зміст вірша цілком новий. У вірші створено образ батька – радянського воїна, що за волю сина і його матері «б’ється з ворогом лихим». Кінцівка вірша оптимістична, сповнена віри в перемогу над ворогом: Хмара вражая розтане, Ясен, красен день настане, Сонця-світу вороття… Великий внесок зробив М.Рильський у дитячу література і своїми перекладами з інших літератур. Він переклав казки геніального російського поета О.С.Пушкіна, широко популярну казку П.Єршова «Горбоконик», казки В.Одоєвського «Городок у табакерці» і «Мороз Іванович», «Казку про Івана царевича та сірого вовка» В.Жуковського. М.Рильський переклав на українську мову також «Мийдодір» К.Чуковського, «Містер Твістер» С.Маршака, «Рейнеке-Лис» німецького поета М.Гете та багато інших.
|
||||||||
|