Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗВ'ЯЗОК МІЖ СУСПІЛЬНИМИ І МІЖОСОБИСТІСНИМИ ВІДНОСИНАМИ.

Єдність спілкування і діяльності.

Роль і природа міжособистісних і суспільних відносин.

Зв'язок між суспільними і міжособистісними відносинами.

ТЕМА 6. СУСПІЛЬНІ ТА МІЖОСОБИСТІСНІ ВІДНОСИНИ

РОЗДІЛ 2. СПІЛКУВАННЯ ЯК ВЗАЄМОДІЯ ТА ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ

Список літератури

1. Гріфін Р.,Яцура В.Основи менеджменту.– Львів: БаК, 2001.-624с. с. 474 - 480.

2. Гірняк О.М., Лазановський П.П. Менеджмент: Львів, Магнолія 2006. 2008 – 362с. с.202 – 236.

3. Тарнавська Н.П., Пушкар Р.І. Менеджмент: теорія та практика – Тернопіль: Карт-бланш, 1997. – 456с. с.334 – 352.

4. О.Є.Кузьмін, Л.С.Ноджак, О.Г.Мельник Менеджмент - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009 – 152с. с.130 – 136.

5. Дідковська Л.Г., Гордієнко П.Л. Менеджмент: Навчальний посібник. – К.; Алерта, КНТ, 2007. – 516с. с.282 – 312 .

6. Франчук В.І. Основи менеджменту: Навч.посбіник. – Львів, Каменяр. 1997 – 95 с. с.85 – 92.

 

Проблема відносин займає в психології велике місце, у нас в країні вона в значній мірі розроблена в роботах В.М. Мясищева (Мясищев, 1949). Фіксація відносин означає реалізацію більш загального методологічного принципу - вивчення об'єктів природи в їхньому зв'язку з навколишнім середовищем. Для людини цей зв'язок стає відношенням, оскільки людина є в зв'язку з цим як суб'єкт.

Структура суспільних відносин досліджується соціологією. У соціологічній теорії розкрита певна субординація різних видів суспільних відносин, де виділені економічні, соціальні, політичні, ідеологічні та інші види відносин. Все це в сукупності являє собою систему суспільних відносин. Специфіка їх полягає в тому, що в них не просто «зустрічаються»

індивід з індивідом і «відносяться» одне до іншого, але індивіди як представники певних громадських груп (класів, професій чи інших груп, сформованих у сфері розподілу праці, а також груп, сформованих у сфері політичного життя, наприклад, політичних партій і т.д.). Такі відносини будуються не на основі симпатій чи антипатій, а на основі певного становища, займаного кожним в системі суспільства. Тому такі відносини обумовлені об'єктивно, вони є відносини між соціальними групами або між індивідами як представниками цих соціальних груп. Це означає, що суспільні відносини носять безособовий характер, їх сутність не у взаємодії конкретних особистостей, але, швидше, у взаємодії конкретних соціальних ролей.

Соціальна роль є фіксація певного становища, яке займає той чи інший індивід у системі суспільних відносин. Більш конкретно під роллю розуміється «функція, нормативно схвалений зразок поведінки, очікуваний від кожного, що займає цю позицію»(Кон, 1967. С. 12-42). Ці очікування, що визначають загальні контури соціальної ролі, не залежать від свідомості і поведінки конкретного індивіда, їх суб'єктом є не індивід, а суспільство. До такого розуміння соціальної ролі слід ще додати, що істотним тут є не тільки і не стільки фіксація прав та обов'язків (що виражається терміном «очікування»), скільки зв'язок соціальної ролі з певними видами соціальної діяльності особистості. Можна тому сказати, що соціальна роль є «суспільно необхідний вид соціальної діяльності і спосіб поведінки особистості» (Буєва, 1967. С. 46-55). Крім цього, соціальна роль завжди несе на собі печатку громадської оцінки: суспільство може або схвалювати, або не схвалювати деякі соціальні ролі (наприклад, не схвалюється така соціальна роль, як «злочинець»), іноді це схвалення або несхвалення може диференціюватися в різних соціальних груп , оцінка ролі може набувати зовсім різне значення відповідно до соціальним досвідом тієї чи іншої суспільної групи. Важливо підкреслити, що при цьому схвалюється або не схвалюється не конкретна особа, а насамперед певний вид соціальної діяльності. Таким чином, вказуючи на роль, ми «відносимо» людини до певної соціальної групи, ідентифікуємо його з групою.

Насправді кожен індивід виконує не одну, а кілька соціальних ролей: він може бути бухгалтером, батьком, членом профспілки, гравцем збірної з футболу і т.д. Ряд ролей наказаний людині при народженні (наприклад, бути жінкою або чоловіком), інші набуваються. Однак сама по собі соціальна роль не визначає діяльність і поведінку кожного конкретного її носія в деталях: все залежить від того, наскільки індивід засвоїть, інтерналізує роль. Акт інтерналізації визначається цілою низкою індивідуальних психологічних особливостей кожного конкретного носія даної ролі. Тому громадські відносини, хоча і є по своїй суті рольовими, безособовими відносинами, насправді, у своєму конкретному прояві набувають певного «особистісного забарвлення». Хоча на деяких рівнях аналізу, наприклад у соціології та політичній економії, можна абстрагуватися від цього «особистісного забарвлення», вона існує як реальність, і тому в спеціальних галузях знань, зокрема в соціальній психології, повинна бути детально досліджена. Залишаючись особистостями в системі безособових суспільних відносин, люди неминуче вступають у взаємодію, спілкування, де їх індивідуальні характеристики неминуче проявляються. Тому кожна соціальна роль не означає абсолютної заданості шаблонів поведінки, вона завжди залишає деякий «діапазон можливостей» для свого виконавця, що можна умовно назвати певним «стилем виконання ролі». Саме цей діапазон є основою для побудови усередині системи безособових суспільних відносин другого ряду відносин - міжособистісних (або, як їх іноді називають, наприклад, у Мясищева, психологічних).

Міжособистісні (людські) відносини - сукупність взаємодій між індивідами. Людські стосунки переважно засновані на зв'язках, що існують між членами суспільства завдяки різним видам спілкування: в першу чергу візуальному (або невербальним зв'язкам, які включають в себе як зовнішній вигляд, так і рухи тіла, жести), лінгвістичного (усне мовлення), аффективному, а також мовам, побудованим в результаті розвитку складних товариств (економічних, політичних і т. д.).

Людські стосунки фундаментальні для індивідуального інтелектуального розвитку, оскільки завдяки їм утворюються як малі і прості товариства (такі як село), так і великі і складні (як мегалополіс). Людські стосунки означають зв'язок як мінімум між двома індивідами.

У соціально-психологічній літературі висловлюються різні точки зору на питання про те, де «розташовані» міжособистісні відносини, насамперед щодо системи суспільних відносин. Іноді їх розглядають в одному ряду з суспільними відносинами, в основі їх, або, навпаки, на самому верхньому рівні (Кузьмін, 1967. С. 146), в інших випадках - як відображення в свідомості суспільних відносин (Платонов, 1974. с. 30 ) і т.д. Нам видається (і це підтверджується численними дослідженнями), що природа міжособистісних відносин може бути правильно зрозуміла, якщо їх не ставити в один ряд з громадськими відносинами, а побачити в них особливий ряд відносин, що виникає всередині кожного виду суспільних відносин, не поза ними (будь то «нижче», «вище», «збоку» або як-небудь ще). Схематично це можна представити як перетин особливою площиною системи суспільних відносин: те, що виявляється в цьому «перетині» економічних, соціальних, політичних та інших різновидів суспільних відносин, і є міжособистісні відносини.

 




Переглядів: 1668

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПОНЯТТЯ ТРЕНІНГУ. ЗНАЧЕННЯ ТРЕНІНГУ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ГРУПОВОЇ ДИНАМІКИ. | РОЛЬ І ПРИРОДА МІЖОСОБИСТІСНИХ І СУСПІЛЬНИХ ВІДНОСИН.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.