МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Irish Lesson 14Irish has two sounds for the letter "n". If "n" starts a word and is followed by a broad vowel--"a", "o", or "u"--then "n" gets its broad sound To learn this sound, place the front part of the tongue along the mouth top, with the tongue end touching the inside of the upper front teeth. Then pronounce "n". Try: ná(naw*), nach (nach*), náire (NAW*-re), nó(noh), nua (NOO-uh), nóis (NOH-ish), Nollaig (NUHL-ig). If "n" starts a word and is followed by a slender vowel--"e" or "i"--then "n" gets its slender sound. Place the front of the tongue on the hard ridge in the roof of the mouth behind your upper front teeth and pronounce "n". It will have a faint (yuh) sound at the end as you go to the rest of many words. try: néall (nyay*l), nead (nyad), neamh (nyav), ní(nee), níl (neel), neodrach (NYOH-druhk*). In pronouncing slender "n", do not pronounce a separate (yuh) sound. For example, don't pronounce "néall" as (nyuh-AY*L), but as (nyay*l). In "níl", the faint (yuh) sound disappears in the (eel). If "n" is inside or at the end of a word and has "a", "o", or "u" near it, pronounce it more like an English "n". Examples: bean (ban), bán (baw*n), lón (lohn), dúnadh (DOON-uh). This gives you most of the pronunciation for "n". One more sidelight will show how noticeable is the difference between broad and slender sounds in Irish. In Lesson 10 you learned that "aoi" is pronounced (ee), as is "í" (ee). If "n" is before "aoi", the "n" gets its broad sound, made as described in the first paragraph above. Say "naoi" (nee) and then "ní" (nee) with a slender "n", described in the second paragraph. There is a clear difference. Remember that our simple pronunciation guide does not show this difference, so you must learn to watch for the vowel next to the consonant, as Irish people do when they read Irish.
|
||||||||
|