МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
GRAMMARIrish has no word for the verb "to have". Instead, Irish speakers say the equivalent of "it is at me" or "the book is at him". The preposition "ag" (eg), at, serves here. "A man has the book" becomes "Táan leabhar ag fear" (taw* un LOU-wuhr eg far), the book is at a man. This is very annoying at first to the average English speaker, because it requires him to rearrange his thought patterns slightly. WIth a little practice and drill, however, it will become second nature to you. The preposition "ag" combines with "me", tú", and other pronouns to form the following, which you should learn now: agam (uh-GUHM), at me agat (uh-GUHT), at you aige (eg-GE), at him aici (a-KI), at her againn (uh-GIN), at us agaibh (uh-GIV), at you (plural) acu (ah-KUH), at them The term "ag an" (eg un) means "at the" and it often causes eclipsis. For example, "at the man" becomes "ag an bhfear" (eg un VAR). We will drill on this to make you fluent in the form. VOCABULARY cuirtín (koor-TEEN), curtain sáspan (SAW*S-puhn), saucepan lampa (LAHM-puh), lamp buicéad (bwi-KAY*D), bucket crúscín (kroosh-KEEN), jug, pitcher cófra (KOH-fruh), cupboard buidéal (bwi-DAY*L), bottle ciseán (ki-SHAW*N), basket; ciseán páipéir (paw*-PAY*-ir), wastebasket Feminine Nouns fuinneog, an fhuinneog (fwin-YOHG, un in-YOHG) window scuab, an scuab (SKOO-uhb), broom, brush Verbs faigh, ag fáil (feye, uh FAW*-il), get cuir, ag cur (kir, uh-KUHR), put glan, ag glanadh (gluhn, uh GLUHN-uh), clean tóg, ag tógáil (tohg, uh TOHG-aw*-il), take, lift stad, ag stad (stahd), stop DRILL First, for "have": Tácupán agam (taw* ku-PAW*N uh-GUHM), I have a cup. Tácupán agat (taw* ku-PAW*N uh-GUHT), You have a cup. Tácupán aige (taw* ku-PAW*N eg-GE), He has a cup. Tácupán aici (taw* ku-PAW*N a-KI), She has a cup. Tácupán againn (taw* ku-PAW*N uh-GIN), We have a cup. Tácupán agaibh (taw* ku-PAW*N uh- GIV), You (pl) have a cup. Tácupán acu (taw* ku-PAW*N ah- KUH), They have a cup. Next, go through the negatives: Níl cupán agam (neel ku-PAW*N uh-GUHM), I don't have a cup. Níl cupán agat (neel ku-PAW*N uh-GUHT), You don't have a cup. And so on. Then the questions: An bhfuil cupán agam? (un vwil ku-PAW*N uh-GUHM), have I a cup? And so on. Finally, the negative questions: Nach bhfuil cupán agam? (nahk* vwil ku-PAW*N uh-GUHM, Don't I have a cup? And so on. You are now ready, after a short rest, for a progressive drill. Go through this form: Nach bhfuil leabhar ag Seán? (nahk* vwill LOU-wuhr eg shaw*n), Hasn't John a book? Níl leabhar ag Seán. An bhfuil leabhar ag Máire? (MAW*-re). Has Mary a book? Táleabhar ag Máire. Continue with "Máire", but then substitute: Séamas, Liam, Bríd,Úna and Diarmaid in succession. Your last sentence will be: Táleabhar ag Seán. Each time you say a sentence, form a picture of a person holding a book or without a book. For the second drill, go to the kitchen again and run through: Céardéseo? or Céardésin? for each object in the kitchen as given in the vocabularies of Lesson 16 and this lesson. Also, ask the question "cábhfuil an _____" (kaw* vwil un _____). Where is the _____? for each object and answer by "Tásé_____", using the phrases in the drill of Lesson 16. Visualization of the object should be easy, since it will be before you.
|
||||||||
|