МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
PRONUNCIATIONIn this lesson, we will begin a review of the elements of Irish pronunciation that you learned in the first 20 lessons. This will help those of you who did not join the lesson series at the beginning or who missed some of the lessons. Those who have followed all the lessons may benefit from the review, too, because additional notes and pointers will be given. In addition, next week, the complete pronunciation guide (from Lesson 1) will be reprinted. Our pronunciation guide (always in parentheses) represents Irish sounds by closely related English sounds. Where the difference is significant, an asterisk (*) will follow the letter symbol to let you know. Capital letters in the pronunciation guide mean an accented syllable or word. For example, our pronunciation guide would represent the English word "pronunciation" by (proh-NUHN-see-AY-shun). For consonants b, d, f, g, h, l, m, n, p, r, s, and t, the letters themselves serve. (k) is used for "c" where the "c" is pronounced as in English "cold". All these consonants except "h" have at least two sounds in Irish, depending on whether the nearest consonant is either a, o, u, or else e or i. You will learn these sounds as we progress. Since our pronunciation guide is a simplified compromise, we will run into odd-looking cases at times. For example, (keyent) may look strange at first, but a second look will tell you that it rhymes closely with English "pint". Then, too, (byuhg) is not (BEYE-uhg) but is closer to (bee-UHG) with a very short (ee) sound. Vowel sounds have a little more complicated system. Learn these first: (ah) as in English "ah-hah" (a) as in English "at" (e) as in English "let" (ee) as in English "seen" (i) as in English "pin" (eye) as in English "eye" (oh) as in English "toe" but with out the trace of (oo) at the end (oo) as in English "food" (uh) as in English "run" (u) as in English "put" (ou) as in English "shout" Two other vowel sounds are followed by asterisks to indicate difference from the common English pronunciation of the letters. The first sound is (ay*). Pronounce this like the first part of the vowel group in the English word "say", but omit the second part, a trace of (ee). Irish persons often carry this pronunciation into English. Recall to yourself how they would pronounce "say", "day", "pray". The second is (aw*). This sound is close to the way many Irish persons pronounce the vowel in "thaw", "awful", or "saw", although most Americans do not pronounce those three words that way. For Americans, the sound (aw*) in words like "tá" is closer to the "o" in "otter", "top", or "tot" but is held longer. In Irish spelling, the sound is represented by "á". Another way to get the (aw*) pronunciation is to watch your lips in a mirror as you say "awful", noticing that the lips are pushed far out. If you try the word with your lips help in closer and more rounded, you will be very close to the (aw*) in words like "tá". Now practice (aw*) in these words: ábalta (AW*-buhl-tuh) able, capable ál (aw*l) brood, progeny ár (aw*r) our áras (AW*-ruhs) a dwelling ádh (aw*) luck áit (aw*t) place álainn (AW*-lin) beautiful áil (aw*l) desire arán (uh-RAW*N) bread bán (baw*n) white dá(daw*) if mórán (moh-RAW*N) much
|
||||||||
|