МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
VOCABULARY Masculine Nounsbuachaill (BOO-uhk*-il) boy capall (KAHP-uhl) horse cosán (kuh-SAW*N) sidewalk Feminine Nouns cluas, an chluas (KLOO-uhs, un K*LOO-uhs) ear bó, an bhó(boh, un vwoh) cow bán (baw*n) white gorm (GUH-ruhm) blue buí(bwee) yellow uaine (oo-IN-e) green (for cloth, etc.) dearg (DYAR-uhg) red dubh (doov) black glas (glahs) green (for grass) donn (doun) brown corcra (KOHR-kruh) purple GRAMMAR To use "tá" and "is" confidently, you must have a good idea of the conditions under which you use one or the other of these verbs. "Tá" tells where a person or object is and what it is doing (the verbal noun can follow "tá"). "Tá" also serves to describe a person or object by introducing adjectives. For examples of these usages: Táséanseo. He is here. Táséag dul amach. He is going out. Táséfuar. It is cold. Select "is" when you want to say that a person or object is in a fairly permanent class, or when you want to identify a person or object as being the specific one about whom you are talking. Céardéseo? (kay*rd ay* shuh) What is this? is one question calling for "is". Is boscaé, or: is bosca beagé, are answers. Here are other examples: Is feirmeoir Seán (is fer-im-OH-ir shaw*n) John is a farmer. Is garda an fear sin, that man is a guard. Is fear mór Séamas, James is a big man. An Meiriceánach tú? Are you an American? Nach scoláirísibhse? (nahk* skuh-LAW*-ree SHIV-she), arn't you students? Note the word order. What the person or thing is comes first, then the person or thing. To give a name to someone, or to say that a person of thing is the specific one, reverse the word order. Examples: Cétusa? (kay* TU-suh), Who are you? Is míse Máirín. Nímíse Bríd. Céhésin? Who is that? Isésin Brian. Níhésin Séamas. Céhíseo? Who is this? Isísin Máire. Níhíseo Nóra. Iséseo mo nuachtán (shay* shuh muh NOO-uhk*-taw*n), this is my paper. Níhésin an nuachtán eile (nee hay* shin un NOO- uhk*-taw*n EL-e), that is not the other paper. Notice the difference in word order in: Is bordésin, that is a table. Isésin an bord (shay* shin un bohrd), that is the table. We will have more practice with this next week. Irish Lesson 24
|
||||||||
|