Другий етап - з кінця ХІХ століття та середини ХХ століття.
Український психолог О.Ф. Лазурський (1874 – 1917) запровадив метод дослідження психічних особливостей школярів у формі «природного» експерименту. Аналізуючи психічний розвиток дітей особливу увагу звертав на роль середовища та природні передумови особистості.
Російський і український психолог П.П. Блонський (1884 – 1941) працював над проблемами вікової психології і педології, питаннями розвитку пам’яті і мислення школярів. Розглядав вікову психологію як галузь педології, а пізніше, як окрему галузь психологічної науки. Педологія – комплексна наука про дітей, яка включає систему психологічного контролю за розвитком школяра, з використанням тестових методів. Заборона педології загальмувала розвиток вітчизняної тестології.
Л.С. Виготський (1896 – 1934) розробив теорію розвитку вищих психічних функцій (культурно-історична теорія). Наукова діяльність його була спрямована на вивчення закономірностей психічного розвитку; вивчення віку, як одиниці аналізу дитячого розвитку; характеристики стадій на основі соціальної ситуації розвитку та вікових новоутворень; розподіл на стабільні та критичні періоди. Принцип розвитку дитини поєднував з принципом системності (цілісні утворення у вигляді різних форм між функціональних зв’язків: мислення і пам’яті, мислення і мовлення). Впровадив експериментально-генетичний метод дослідження психічних явищ, та метод порівняння психічного розвитку в нормі і патології. Відпрацював гіпотезу, згідно до якої процеси розвитку не співпадають з процесами навчання, перші йдуть за другими створюючи зони ближнього розвитку.