МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ТЕМА 4: Сценарна основа й композиція науково-популярного й навчального фільму. Особливості організації матеріалу й засоби виразності. Анімаційний метод відображення матеріалу.Процес роботи зі сценаристом у навчальному ТБ - це насамперед підготовка до екранної лекції, адже сама назва жанру – учбовий чи навчальний фільм, - визначає ступінь утилітарності, слово в такому сценарії повинно бути конкретним і лаконічним. Зайва образність і складність синтаксичних побудов може спричинити ускладнення в засвоєнні матеріалу. У роботі над літературним сценарієм потрібно уникати зайвого перебільшення об’єму інформації, суто наукових термінологічних оборотів і специфічних понять. У такому фільмі не можна забувати про особливість глядацького сприйняття, більшість людей зусереджує увагу на головному протягом декількох хвилин. Потім увага поступово розсіюється. Для того, щоб створити оптимальний баланс між активною і пасивною глядацькою увагою, у сценарій фільму вводяться невеликі епізоди, розраховані не на раціональне, а на емоційне сприйняття глядача. При цьому, такі епізоди не повинні відволікати від загальної теми фільму, а навпаки - уточнювати, підтверджувати або доповняти сказане раніше. Для більш комфортної подачі матеріалу, сценарій поділяється на глави (не більш 4-5, перша - найтриваліша, тривалість кожної з глав, у середньому - 7 хв). Кожна глава - новий епізод, як новий абзац або параграф у підручнику. Щодо навчального фільму, його сценарій припускає, що: - Учні (студенти) вже мають (або не мають) базове знання матеріалу для подальшого сприйняття теле уроків. - Необхідно відповісти на всі питання по темі, які підіймаються в програмі. - Підтримка інтересу глядачів під час заняття, урахування особливостей концентрації уваги. Можливо буде досить зміни тембру голосу, зміни картинок і манери виступу. Так само досить ефективна зміна раціональної інформації на ту, котра впливає на емоційне сприйняття (милування квіткою, що розпускається, у фільмі про розмаїття суцвіть). Особливості організації матеріалу в навчальному фільмі: - Чіткість, стислість і простота лексичних оборотів. - Розведення сухої інформації гумором або питанням, що припускає подальший розвиток теми. - Використання питань, що підігрівають інтерес до досліджуваної теми, що змушують задуматися й поринути в матеріал. - Енергійність у побудові відеоряду, якщо це можливо й не дисонує з тематикою фільму, щоб утримувати увагу глядачів. - Матеріал необхідно розділити на 5-7- хвилинні блоки, що перемежовуються обговореннями. Можна чергувати лекцію й живе спілкування з аудиторією. Кілька пунктів або подій повинні явно відрізнятися від усієї розповіді, щоб студент або школяр міг безпомилково визначити головне. Ці пункти або події можна повторювати рефреном для кращого закріплення й засвоєння матеріалу. - Необхідно триматися виваженої манери поведінки, зовнішності та мови диктора або лектора – іх голос і фактура не повинні дратувати й привертати надмірну увагу. - Неможна відходити від теми лекції, забігати далеко вперед. - Краще чергувати всі структурні елементи фільму: спостереження, діалог, демонстрація, монолог, закадровий текст, технологія. - Якщо фільм містить складні термінологічні побудови, їх краще повторити й ретельно роз'яснити. - Не бажане використання письмового тексту (якщо це не стосується вивчення мови й синтаксису). Тоді композиція сценарію учбового фільму буде виглядати так: Експозиція - заявка теми. Зав'язка - пояснення, для чого й де можна буде використати знання, здобуті під час перегляду. Розвиток дії - основний обсяг інформації, лекція. Кульминиция - демонстрація результату, якісна зміна з моменту початку фільму. Розв'язка - висновки, узагальнення, повторення головного. У більшості випадків слово у навчальному фільмі стає усього лише коментарем до того, що відбувається на екрані, тому при створенні сценарію рекомендується щільне співробітництво з консультантами. На відміну від учбового ТБ, сценарій науково-популярного фільму збагачений метафорами, алегоріями й іншими засобами виразності. Слово й зображення можуть дисонувати між собою в ім'я народження нового змісту по принципу контрапункту. Сценарій науково-популярного фільму більш аналітичний, аніж публіцистичний, він вимагає високої майстерності сценаріста й його поглиблених знань по проблемі. У науково-популярному фільмі встановлюються причинні зв’язки, ставляться питання, відповіді на які шукаються протягом усього фільму разом із глядачем, у сценарій включають несподівані або невідомі раніше факти, щоб змінити звичне ставлення глядача до проблеми (на зразок, поворотній події в ігровому кіно) - фільм-гіпотеза або дослідження. Тоді композиція сценарію науково-популярного фільму буде виглядати так: Експозиція - заявка теми в сенсаційній формі. Зав'язка - виклад традиційного відношення до теми й нетрадиційна гіпотеза. Розвиток дії - розвиток конфлікту між науковими знаннями, факти й аргументи. Кульминиция - найважливіший аргумент, «цвях» програми. Розв'язка - висновки, іноді носять дедактичний характер, але в максимально лояльній формі, пропонують самостійно сформувати відношення до явища або проблеми. Науково-популярний фільм сприймається легше, тому що конкретні факти подаються в художній формі, а ставка робиться не тільки на раціональну, але більшою мірою на емоційну природу людини. Повністю специфічними для науково-популярного кіно (так і близькі до нього за виразністю можливості науково-дослідницького й навчального кіно) є методи кінематографічного моделювання процесів і закономірностей, що досліджуються непрямими засобами й недоступні візуальному спостереженню. Цих методів – два. Перший з них - метод речовинного моделювання - був перенесений у кінематографію з фізичних аудиторій і тільки збагачений технікою покадровой мультиплікаційної зйомки. Цей метод полягає в конструюванні й зйомці речовинної моделі механізму або організму, у яких протікає недоступний візуальному спостереженню процес. Уперше об'ємно-мультиплікаційне, речовинне моделювання було застосовано ще в дореволюційній Росії в 1911 році при зйомці науково-популярного фільму "Електричний телеграф". Інший вид моделювання, власне кінематографічний, також був уперше застосований В. Старевичем у тім же 1911 року для фільму "Поширення електромагнітних хвиль вібратором Герца". От що згадує про фільм Н. Баклін: «Завдання цього фільму складалося в зображенні динамічної схеми виникнення електричного поля у вібратора, утворення силових ліній, отшнуровувания їх від вібратора й відходу в простір. Вирішили ми це завдання за допомогою мальованої мультиплікації». У наш час графічна мультиплікаційна та об'ємно-мультиплікаційна анімація застосовується надзвичайно широко. Залежно від завдань, які ставляться в кожному конкретному випадку, вона ділиться на образотворчу й знакову. Образотворча створює графічні моделі, що зберігають подібність із об'єктами, у яких розвиваються зображувальні процеси (мультиплікаційні схеми працюючого серця, утворення суміші в карбюраторі автомобіля, роботи письменника над рукописом і багато інших, найрізноманітніші). Знакові моделі оперують символами, що не претендують на зовнішню подібність із зображуваним (моделі атома, сонячної системи, розподілу клітинного ядра, військової операції й ін.). Можливості знакової мультиплікації використані ще недостатньо. Не виключено, що вона стане новою "штучною мовою" науки, здатною описувати процеси, що розвиваються у взаємодії багатьох змінних факторів і не доступні опису на існуючих "штучних мовах". Але поки що знакова мультиплікація є тільки одним із засобів науково-популярного кіно, що використовується в тих випадках, коли об'єкт не може бути візуально відображений. І навіть у цій якості вона використовується ще недостатньо.
|
||||||||
|