Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Friendly Statements

Friendly statements are characterised by the nuclear Low Rising tone and a high-pitched prenuclear part (normal or high prehead, high level or stepping head). Utterances with this intonation pattern lack the definitneness and finality of falling tunes and the implicatory note of the falling-rising ones. They sound warm, lively and encouraging.

e.g.: — 'Don't be long, Ann.

—I 'shan't be 'later than usual.

 

Ex. 1 Listen to the following groups of statements. Identify the tunes you hear. Compare the types of head and the nuclear tones in each group.

 

a) 1 It 'frequently rains here.

2 He's most 'interested in the museums.

3 I've joined the University sports society.

4 He ar rived in Moscow the other day.

b) 1 You'll miss your train.

2 It's rather a long way.

3 It was earlier than that.

 

c) 1 That will be splendid.

2 'All in 'good time,

3 ' I 'don't think it'll 'last long.

4 We may talk it 'any day you like.

Ex. 2 Listen to the same utterances in contexts. Identify the speaker's attitude conveyed in them. Repeat the statements in each group imitating their intonation pattern.

 

a) 1 — What's the weather like in Belarus in autumn?

— It 'frequently rains here.

2 — Where would he like to go first?

— He's most 'interested in the mu seums.

3 — Do you have time for any sports?

—Yes, I do. I've joined the Uni versity Sports so ciety.

4 — Do you think I can get in touch with him?

—Certainly. He ar rived in Moscow the other day.

b) 1 — Let's play another game of chess.

—You'll miss your train.

2 — Can we walk there?"

—It's rather a 'long way.

3 — We got here about midnight.

— It was earlier than that.

c) 1— I think I can help you with it.

—That will be spendid.

2 — Can't we do something about it?

— All in 'good time.

3 — It's pouring with rain.

—I don't 'think it'll 'last long.

4 — When can I have a talk with you?

—We may talk any day you like.

Ex. 3 Complete the conversational exchanges adding a straightforward or a friendly remark. Give reasons for your choice.

 

1 I hear they arrive next week.

(Yes, the conference opens on the 12th of May.)

2 He is coming to stay with us in our country-house.
(I'm sure it'll do him a lot of good.)

3 I know she is fond of playing tennis.
(And she is really good at it.)

4 I have bought a leather bag for mother.

(It looks very smart. I'm sure she'll like it.)

5 Daddy has given me this bicycle as a present.
(It's a really wonderful present.)

 

 




Переглядів: 853

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Straightforward Statements | Unit 13 Intonation of Parentheses

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.