МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
General Questions
General questions are often pronounced with a Mid or Mid-High Rising nuclear tone preceded by a high level or stepping head and normal or high prehead. According to their communicative meaning these questions can be defined as neutral, or genuine, since they ask for information only and don't convey any additional connotations such as the speaker's personal interest, surprise, skepticism, etc. Depending on the situation such general questions may sound light, airy or, vice versa, formal and businesslike: e.g.: a)— I 'saw a film last night. —Did you like it? b)— It's Harriet's free evening, and she's gone to the theatre. —To the opera? c)— 'Shall I 'switch on the video-recorder? —Do, please. A High Rising tone, which is considerably higher in pitch than the Mid or Mid-High Rise, is typical pronounced on General questions when they are used as Echo questions (High Narrow Rise) or as Interrogative Repetitions (High Wide Rise), i. e. questions or parts of the speaker's remark repeated by the listener. These are asked by the listener either because he hasn't heard the speaker's words clearly or because he is surprised at what he has heard: e.g.: -I hear the Smiths have lost all the money they won. - Lost it? Sometimes the listener repeats the speaker's question in order to gain time before answering: e.g.: -'Do you 'know his name? -'Do I 'know his name? Why, certainly. A common way of asking General questions is with a nuclear Low Rising or Falling-Rising tone preceded by a high-pitched prenuclear part. Questions taking this intonation pattern show the speaker's interest not only in receiving information but also in the listener himself. Therefore, they are called Friendly General questions. These questions are suitable for all kinds of situations but are especially frequent when talking to children:
e.g.: —Daughter: I don't want to draw any more. —Mother: 'Are you tired? General questions may also be pronounced with a Falling nuclear tone (high, mid or low). A High Falling nucleus combined with a high or stepping head gives the question a note of suggestion, offer, and invitation: e.g.: —We are 'going out to 'see a picture. Would you 'like to join us? —I'd love to. But I've already made an ap pointment for this evening. A Low Falling nucleus preceded by a high prenuclear pitch gives an insistent or a sceptical note to the General question. Such questions are often used when the speaker is not satisfied with the listener's answer and has to repeat his original question, or when he is sure of the negative reply: e.g.: a) — He's 'promised to 'stop smoking. — 'Does he 'really mean what he says? b) — 'Did you know they'd come? — Well, I was told something about it. —'Did you 'know they would come?
|
||||||||
|