МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
The Falling-Rising Tone
The Falling-Rising nuclear tone is a bi-directional complex tone. The fall and the rise may be realized within one syllable. In this case the falling and the rising elements of the tone are united at their lowest points by a glide. E.g.: Fine. __________
__________ When the nuclear syllable is not the last syllable of the intonation group, the Fall-Rise is split in form, the fall being carried by the nucleus and the rise – by the tail. Example: Perfectly. I doubt it. Is he travelling? ________ __________ ________________
________ __________ ________________
The first element of the tone – the fall – is phonetically more prominent than the second one – the rise. The Fall-Rise (FR) has an implicatory meaning. It gives the impression that the speaker intends the hearer to understand more than the words themselves convey. The implication expressed in an utterance may be that of emphasis, contrast, correction, hesitation, doubt, uncertainty, warning, apology, partial agreement, etc. In each case the exact implication stands out clearly from the context. For example: 1 A: They aren’t in the least alike. – B: They are. (contradiction) 2 A: Do you think she’ll manage to do it? – B: She may. (hesitation) 3 A: Let’s stay a little longer. – B: There’s little time. (warning) 4 A: His brother’s name is Jerry. – B: Geoff! (correction) 5 A: This is the best school in the city. – B: Yes. (partial agreement, hesitation) 6 A: Can all of you drive a truck? – B: ‵I ,can. (partial agreement) 7 A: Do you like mint candies? – B: I `love ,candies (likes and dislikes). 8 ‵Sorry I am ,late. (apology). 9 Fall-Rise is used when somebody makes a general statement which avoids answering a question. E.g. A: Have you had dinner? – B: I’ve ‘had something. A: Has he sent the letter? – B: He was going to. A: What’s the time? – B: It must be late. 10 The Fall-Rise is often called a referring tone. The speaker chooses a FR when he/she is referring to something already stated or implied in the conversation, to something which is part of the background knowledge or experience he/she shares with the addressee. Examples: 1 A: What shall we do after lunch? – B: ‘When we’ve ‘finished ,lunch | we’ll look at the ‵photos. 2 A: What shall we give Grace? – B: ‘As she ‘likes reading, | we shall ‘give her a ‵book. 3 A: Shall I order a steak for you, Dad? – B: I’m a vege tarian.
The Fall-Rise exists in two forms. The FR Unitis realized on one word, the FR Divided is realized on two different words which are both given nuclear prominence. Examples: I ‘don’t know his name. (FR Unit) I ‵know his ,name. (FR Divided)
The difference between the forms lies in the number of ideas. The FR Divided makes two ideas prominent instead of one. Functionally both variants are similar, they impart implicatory meaning to the utterance.
Speech Exercises
|
||||||||
|