Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЕВОЛЮЦІЯ КОНЦЕПЦІЙ МАРКЕТИНГУ

Концепції маркетингу Час переважного застосування Центр уваги Інструментарій Ринковий орієнтир
Пасивний (епізодичний, ін- струментальний) маркетинг виробнича Початок ХХ ст. Вироб-ництво Обсяги виробництва, собівартість Попит
товарна До середини 20-х рр. Продукт (послуга) Якість, функціональні характеристики, асортимент Попит
збутова До середини 30-х рр. Система збуту Методи торгівлі, мистецтво прода­жу, канали розпо­ділу, посередники Попит
Ринковий (управлінсь­кий, організаційний) маркетинг До початку 60-х рр. Комплекс «вироб- ництво—збут» Маркетингові до­слідження, програми маркетингу, marketing-mix Попит, запити
Стратегічний (активний) маркетинг Нині Комплекс «підприємство—ринок» Стратегічні плани маркетингу Потреби

 

Потреби — специфічний стан людини (групи людей чи суспільства в цілому), який виникає внаслідок того, що:

по-перше, люди — біологічні істоти;

по-друге, вони є елементами суспільної системи;

по-третє, вони взаємодіють з навколишнім середовищем (суспільством, живою та неживою природою).

Економічна теорія стверджує, що потреби мають передекономічний характер (походження), тобто підприємець може їх розпізнавати чи стимулювати, але не створювати.

Вивчаючи це питання, треба ознайомитись із класифікацією потреб Меррея (1938 р.), що поділяє їх залежно від походження, ставлення до них індивіда, конкретності вияву, зв’язку з інтро-
спективними процесами індивідів та джерел стимулювання.

Обов’язковим є також знання класифікації потреб за А. Маслоу (40-ві рр.), що поділяє їх на дві категорії та п’ять рівнів, розміщуючи в чіткій ієрархічній послідовності (рис. 2).

 

Рис. 2. П’ятирівнева піраміда потреб А. Маслоу

 

Корисним для майбутніх маркетологів є також знання теорій потреб Мак-Клеланда (людям властиві три потреби: влади, успіху та причетності), Герцберга [потреби людей формуються під впливом двох груп факторів (факторів довкілля та мотивації поведінки)], а також знання соціологічної класифікації потреб [потреби людини як члена сім’ї, потреби малих колективів та великих соціальних груп (класів, підкласів)].

Знання теорій потреб, їх класифікації особливо важливі в сучасних концепціях маркетингу, оскільки нині потреби стали головним ринковим орієнтиром маркетингової діяльності.

Цінності — це важливі й значущі з погляду людини предмети, дії, спосіб життя, це загальні переконання, віра в те, що добре, що погано, що є суттєвим або несуттєвим у житті. Цінності визначаються культурою суспільства, організації чи окремої людини й існують у вигляді відповідних систем. Вивчаючи це питання, слід ознайомитись із теорією Рокіча, згідно з якою є два типи цінностей:

¨ термінальні — переконання щодо мети й кінцевого стану, якого прагнуть досягти;

¨ інструментальні — уявлення про бажані методи поведінки для досягнення термінальних цінностей.

Найцікавішою з погляду маркетингу є класифікація цінностей за Шетом, Ньюманом, Гроссом (1991 р.), яка розподіляє їх на функціональні, соціальні, емоційні, епістемічні та умовні.

Розрізняють цінності суспільства, підприємства, постачальника (рис. 3), продукту, послуги та ін.

 

Рис. 3. Цінності постачальника

Побажання (запити) — це потреби, які набрали специфічної конкретної форми відповідно до системи цінностей індивіда.

Якщо потреби мають передекономічне походження, то побажання людей залежать від поведінки підприємців, тобто можуть бути сформовані ними. Побажання можна трактувати як у вузькому (попит на конкретні товари й послуги), так і в широкому сенсі цього слова. Так, наприклад, основними побажаннями промислових споживачів нині є термін поставки (її своєчасність), специфікація (відповідність поставленого асортименту замовленому), кількість та якість продукції, її цілість (збереження під час транспортування), розміщення (доставка в обумовлене місце), компетентність постачальників.

Основними побажаннями кінцевих споживачів є спокій і безпека, вирішення наявних проблем, зручність, можливість спілкування із продуцентом чи продавцем, партнерські стосунки з ним, якість, задоволення, гарантії тощо.

Попит — це побажання споживача з урахуванням його реальної купівельної спроможності. По суті, саме з цим поняттям повсякденно має справу підприємець, розв’язуючи тактичні й оперативні маркетингові завдання.

У зв’язку з цим треба знати, що існують такі види попиту:

· негативний — покупець може, але не хоче купувати даний товар, оскільки ставиться до нього негативно;

· нульовий — покупець може купити, але не купує даний товар, оскільки ставиться до нього байдуже або й узагалі не знає про його існування;

· спадний — обсяги закупівель товару безперервно зменшуються;

· непостійний (нерегулярний, сезонний) — обсяги закупівель товару коливаються протягом року;

· латентний (що тільки зароджується) — існує у вигляді запитів або окремих покупок;

· повноцінний — досить високий з погляду комерційних вигод продавця;

· оманливий — повноцінний протягом короткого часу, але такий, що не має перспектив у майбутньому;

· ажіотажний — досить високий, але внаслідок штучно створених обставин;

· небажаний (нераціональний) — це високий попит на товари, небажані з погляду етичних норм або соціальних стандартів суспільства;

· повсякденний (перманентний) — сталі обсяги продажу за короткі проміжки часу (день, тиждень);

· особливий — на унікальні товари;

· інфляційний — на товари, які купуються з метою збереження вартості грошових заощаджень від інфляційного знецінення.

Існує дев’яносто типів вимірювання попиту (рис. 4).

Товар— це все те, що може задовольняти потреби, побажання чи попит і пропонується ринку з метою привертання уваги, придбання, використання чи споживання (вироби, послуги, ідеї, види діяльності тощо).

Маркетингова класифікація товарів передбачає такий їх розподіл:

ü за призначенням (товари виробничого призначення та споживчого попиту);

ü за терміном використання (товари короткотермінового та тривалого використання);

 

 

Рис. 4. Дев’яносто типів вимірювання попиту (5 ´ 6 ´ 3)

ü за способом виготовлення (стандартні й унікальні товари);

ü за рівнем ринкової новизни (традиційні, модифіковані й товари-новинки);

ü за характером попиту і ціною (товари регулярного та вибіркового попиту, престижні товари, предмети розкошів).

Специфічним різновидом товару є послуги. Їх особливості такі:

¨ нематеріальність;

¨ можлива зміна якості в часі;

¨ невіддільність від постачальника;

¨ неможливість зберігання (накопичення запасів).

Маркетингова класифікація послуг передбачає їх розподіл залежно від:

· виконавця — виконують машини чи люди;

· присутності клієнта — обов’язкова чи необов’язкова;

· мотивів клієнта — для задоволення особистих чи ділових потреб;

· мотивів постачальника — комерційні чи некомерційні (неприбуткові);

· форми надання — індивідуальна чи масова;

· характеру споживача — організація, фірма (підприємство) чи окрема особа;

· міри можливої матеріалізації — зготована їжа, пошитий одяг, духовна потреба тощо.

Вартість— це комплексне поняття, яке включає споживчу корисність (набір функціональних можливостей товару) і вартість споживання. Грошовим виразом вартості товару є його ціна.

Задоволення— це вибір конкретного товару споживачем із сукупності подібних до нього товарів. Вибраний товар мусить мати найвище з-поміж усіх інших значення функцій корисності й забезпечувати досягнення високого рівня задоволення потреб.

Існують два типи задоволення від товару:

Ø функціональне — задоволення від придбання товару з більш високими функціональними можливостями;

Ø психологічне — задоволення від придбання товару, котрий підвищує престиж покупця (дорогий одяг відомої фірми, новий «модний» автомобіль, розкішні ювелірні вироби тощо).

Маркетингова комунікація— комплекс заходів інформаційної діяльності, спрямований на те, щоб переконати споживача шукати й купувати продукцію фірми, стимулювати його купі-
вельну активність. Як правило, цей комплекс об’єднує рекламу, пропаганду (public relations), стимулювання збуту та персональний продаж.

Розподіл— узгоджене, систематизоване розміщення, доставка та реалізація товарів на конкретному ринку.

Ринок— інститут чи механізм, який об’єднує продавців та покупців, коли одні хочуть і спроможні купити, а інші — заінтересовані в продажу товарів та послуг.

Розрізняють ринки:

¾ продавців (попит більший за пропонування) і покупців (попит менший за пропонування);

¾ чистої та монополістичної конкуренції, олігопольні та монопольні;

¾ товарів, капіталу, робочої сили та цінних паперів;

¾ вільні (відкриті) та замкнуті;

¾ внутрішні та зовнішні;

¾ споживчі, виробничі та торгові;

¾ закупівель та збуту.

Особливо важливим для маркетингу є поділ ринків на цільові, побічні та «зону байдужості».

Цільовим ринком фірми є ринок, що його потреби й запити найліпше відповідають можливостям фірми. Відтак фірма бере такий ринок за основний об’єкт своєї діяльності.

Побічний ринок — це ринок, споживачі якого користуються продуктом фірми випадково чи використовують його як альтернативний варіант.

«Зона байдужості» — це ринок, споживачі якого не є при-
хильниками продукції фірми.

Суб’єкти маркетингу — це підприємства, організації чи окремі особи, між якими існують маркетингові зв’язки (рис. 5).

 

 

Рис. 5. Суб’єкти маркетингу

 

Завдання для самоконтролю

1. Дайте кілька визначень маркетингу. Стосовно кожного з них з’ясуйте таке:

¾ що є предметом маркетингу;

¾ яким концепціям маркетингу відповідає кожне з цих ви-
значень;

¾ які цілі маркетингу випливають з цих визначень;

¾ що становить зміст маркетингової діяльності.

2. Розгляньте основні концепції маркетингу. Поясність сутність кожної з них відповідно до використовуваного маркетингового інструментарію, основного об’єкта уваги та ринкових орієнтирів. Поясніть логіку еволюції концепції маркетингу.

3. Охарактеризуйте сучасні тенденції розвитку маркетингу.

4. Дайте визначення та наведіть приклади потреб. Розгляньте їх види згідно із класифікацією.

5. Дайте визначення та наведіть приклади цінностей відповідно до теорії Рокіча та класифікації, запропонованої Шетом, Ньюманом і Гроссом у 1991 р.

6. Дайте визначення побажань (запитів). Назвіть, чим вони відрізняються від потреб та попиту.

7. Дайте визначення попиту та охарактеризуйте його види.

8. Що означає поняття «тип вимірювання попиту»?

9. Дайте маркетингове визначення товару та розгляньте маркетингову класифікацію товарів.

10. Охарактеризуйте особливості послуг, які враховуються для конструювання маркетингових програм підприємств та організацій обслуговування.

11. Охарактеризуйте види послуг відповідно до їх класифікації.

12. Дайте визначення вартості товару (послуги). Розгляньте використання цього поняття в маркетинговій практиці.

13. Дайте визначення поняття «задоволення». Охарактеризуйте його типи та наведіть приклади відповідних товарів.

14. Дайте визначення маркетингових комунікацій. Укажіть на різницю між цим поняттям і поняттям «маркетингове просування». Охарактеризуйте основні елементи маркетингових комунікацій.

15. Що таке маркетинговий розподіл? Укажіть на різницю між цим поняттям і поняттям «збут продукції».

16. Дайте маркетингове визначення ринку. Охарактеризуйте основні типи ринків.

17. Охарактеризуйте поняття «цільовий ринок підприємства», «побіч­ний ринок», «зона байдужості».

18. Охарактеризуйте основних суб’єктів маркетингу.


Тема 2.Система та характеристики маркетингу

Вивчаючи цю тему, передовсім слід звернути увагу на засадні принципи маркетингу:

¾ свобода вибору цілей і стратегій функціонування та розвитку;

¾ обернення до споживача;

¾ спрямованість на кінцевий результат;

¾ комплексний підхід до вирішення маркетингових проблем;

¾ оптимальне поєднання централізації та децентралізації;

¾ активна політика;

¾ науковий підхід до вирішення маркетингових проблем;

¾ гнучкість у досягненні поставлених цілей;

¾ вартісність;

¾ наявність відповідної інфраструктури та фахівців.

Загальним завданням маркетингу є одержання обґрунтованих відповідей на запитання:

хто?... споживачі, постачальники, посередники, конкуренти;

що і скільки?... продукувати, продавати;

коли і як?... продукувати, рекламувати, продавати;

за скільки (за яку ціну)?... пропонувати товари;

навіщо?... створювати фірму, розширювати виробництво.

Відтак основні стратегічні завдання маркетингу полягають:

¾ у розробці маркетингових стратегій;

¾ визначенні й освоюванні цільових ринків;

¾ створенні нових товарів, розвитку комунікаційних і розподільних систем;

¾ розробці маркетингових програм;

¾ формуванні побажань споживачів.

Основними тактичними завданнями маркетингу є:

¾ визначення величини попиту, місткості ринку;

¾ організація робіт зі створення нової продукції;

¾ планування та координація виробничо-збутової діяльності;

¾ організація й управління системами розподілу та збуту про­дукції;

¾ реалізація маркетингової політики просування;

¾ реалізація маркетингової цінової політики;

¾ здійснення заходів з маркетингової комунікації;

¾ контроль та аналіз маркетингової діяльності тощо.

Основними функціями маркетингу є:

¾ комплексне вивчення ринку та проблем, пов’язаних з маркетингом;

¾ узгодження параметрів, характеристик і цін на товари з побажаннями споживачів;

¾ планування розподілу та збуту товарів;

¾ фізичний розподіл продукції;

¾ забезпечення комунікаційних зв’язків;

¾ реалізація угод;

¾ посттрансакції (сервіс, налагоджування, зворотний зв’язок).

За час свого існування маркетинг набрав різноманітних видів та форм (табл. 2).

Таблиця 2




Переглядів: 3429

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Деякі цікаві факти з історії виникнення маркетингу | ВИДИ СУЧАСНОГО МАРКЕТИНГУ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.