Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Види з'єднань і технологія їх збірки

При збірці виділяють наступні групи і види з'єднань: по збереженню цілісності при розбиранні — роз'ємні і нероз’ємні; по можливості відносного переміщення складових частин — рухливі і нерухомі; по методу освіти — різьбові, пресові, шліцьові, шпони, зварні, кле­пані, комбіновані і др.; за формою поверхні, що сполучаються, — циліндрові, плоскі, конічні, гвинтові, про­фільні і ін. З'єднання, що містять в собі декілька ознак, позначаються відповідним поєднанням термінів, на­приклад нерухомі роз'ємні різьбові з'єднання, рухомі нероз'ємні профільні з'єднання.

Найбільш поширеними з'єднаннями в конструкції автомобілів є: роз'ємні рухливі (поршень — ци­ліндр, вал — підшипник ковзання, плунжер — гільза); зубча­ті і шліцьові; роз'ємні нерухомі (різьбові, пресові і шпони); нероз'ємні нерухомі (зварні, паяні, кле­пані, що клеяться); нероз'ємні рухливі — радіальні шарико­ві підшипники кочення.

Збирання різьбових з'єднань. При збірці різьбових з'єднань мають бути забезпечені:

співвісність осей болтів, шпильок, гвинтів з різьбовими отворами і необхідною щільністю посадки в різьбленні;

відсутність перекосів торця гайки або голівки болта відносно поверхні деталі, що сполучається, оскільки перекіс являєть­ся основною причиною обриву гвинтів і шпильок;

дотримання черговості і постійність зусиль затягування кріпильних деталей в групових різьбових з'єднаннях.

Останнє означає, що затягування гайок (болтів) виробляється в певній послідовності (мал. 7.1). Їх затягують навхрест в декілька прийомів — спочатку неповним моментом, а потім остаточним, вказаним в нормативно-технічній доку­ментації. Контроль моменту затягування різьбових з'єднань здійснюють динамометричними ключами по мірі вигину (мал. 7.2) або кручення стержня ключа або за допомогою граничних муфт, що вбудовуються в різьбозакручувальні машини (установки).

Збирання пресових з'єднань. Якість збірки пресових з’єднання формується під впливом наступних чинників: зна­чення натягу, матеріалу деталей, що сполучаються, геометричних роз­мірів, форми і шорсткості поверхонь, співвісної деталей і зусилля запресовування, що додається, наявності мастила і ін.

Вживання змащувального матеріалу зменшує потрібне зусилля запресовування і оберігає поверхні, що сполучаються, від задирів. Якість збірки пресових з'єднань визначається також точністю центрування деталей, що сполучаються (за допомогою при­способ і облямовувань).

Мал. 7.1. Послідовність затягування гайок (болтів) кріплення голов­ки циліндрів: а — двигунів ЗМЗ-53; би — двигуна ЗІЛ-130; у — двигуна ЗІЛ-645

Підвищення міцності нерухомих з'єднань з натягом в 1,5...2,5 разу забезпечується вживанням збірки з термодією — нагрівом тієї, що охоплює і (або) охолоджуванням охвачу­ваної деталі. При цьому утворюється необхідний складальний за­зор і не потрібний додаток осьової сили. Нагрів деталей відбувається в масляних ваннах, електропечах, індукційних ус­тановках і ін. Для охолоджування деталей застосовують рідкий азот, сухий лід (тверду вуглекислоту) в суміші з ацетоном, бензином або спиртом.

Збирання з'єднань з підшипниками кочення. При запресуванні під­шипника кочення розмір його кілець змінюється: внутрішнє кіль­це збільшується, а зовнішнє зменшується. Ці зміни викликають зменшення діаметрального за­зору між робітниками по­верхнями кілець і ша­риків.

Внутрішнє кільце під­шипника, зв'язане з цапфою валу, повинне мати посадку з натягом, а зовнішнє — з невеликим за­зором так, щоб кільце мало можливість у час роботи трохи прокручуватися.

Мал. 7.2. Динамометричний ключ: 1 — тримач накидної голівки; 2 — стрел­ка; 3 — пружний стержень; 4 — шкала; 5 — рукоятка

При установці в складальній одиниці два або декілька під­шипників необхідно приділяти увагу співвісній посадочних поверхонь в корпусних деталях. То ж стосується і шийок валів. Недотримання цієї умови може привести до перекосів під­шипників і заклинюванню кульок.

При запресуванні підшипників кочення за допомогою облямовувань не­обхідно, аби зусилля запресування передавалося безпосередньо на торець відповідного кільця: внутрішнього — при напресуванні на вал, зовнішнього — при запресуванні в корпус і на обоє торця кілець, якщо підшипники одночасно напресовуються на вал і входять в корпус. Нагрів підшипників в масляній ванні до 100 °С при установці на вал помітно зменшує осьове зусилля для запресування. Доцільний також нагрів корпусної деталі.

Передній Задній хід хід Схема зміще­ння шестерень для виправлення контакту Передній Задній хід хід Схема зсуву шестерень для виправлення контакту
Зуб нарізаний не­правильно або осі шестерень направлені не­правильно. Брак непоправний
Зуб нарізаний неправильно. Брак невиправний

Мал. 7.3. Регулювання контактів зубів конічних шестерень головною передачі. Суцільною стрілкою показаний напрям зсуву шестерень для виправлення контакту. Якщо при цьому бічний зазор виходить надмірно великим або малим, то необхідно змістити іншу шестерню, як показано переривистою стрілкою

Регулювання радіального зазору в конічному роликовому підшипнику виробляється зсувом зовнішнього або внутрішньо­го кільця в осьовому напрямі регулювальним гвинтом або гай­кою або шляхом підбору відповідного комплексу прокладок. Контроль заданого попереднього натягу після збірки вузла здійснюють по моменту, необхідному для прокручування од­ною із зв'язаних деталей відносно нерухомої деталі за відсутності осьового люфту в підшипникових з'єднаннях.

Термін служби підшипників кочення залежить значною мірою від міри оберігання їх від грязі і пилу. Тому після збірки встановлюють прокладки, що затримують мастило і що оберігають підшипник від попадання в робочу зону пилу і вологи.

Збирання зубчастих передач. Збірка циліндрових зубчастих передач здійснюється методами повною або неповною взаємозамінності. Перед збіркою зубчастої пари на спеціальному пристосуванні визначають бічний зазор між зубами для забезпечення плавності роботи пари, а при необхідності під­бирають пару.

Для правильного зачеплення зубчастих циліндрових коліс необхідно, аби осі валів лежали в одній площині і були паралельні. Їх вивіряння виробляється регулюванням положе­ння гнізд під підшипники в корпусі. Після установки зубчасті колеса перевіряють по зазору, зачепленню і контакту.

При збірці конічної пари редуктора завершальної опе­рацією є регулювання зачеплення шляхом осьового перемі­щення провідної шестерні (вперед-назад) і (або) веденого коле­са (вправо-вліво). Це досягається переміщенням частини регульованих прокладок з одного боку на іншу. Якість зачепле­ння оцінюється розмірами, формою і положенням плями кон­такту на зубах (мал. 7.3), значенням бічного зазору між зуба­ми і рівнем шуму на спеціальних стендах, обладнаних шу­мовимірювальною апаратурою.




Переглядів: 1059

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види збирання | Контроль якості збірки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.043 сек.