МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Бюджетне право та процес
Однією з характерних рис державного управління у промислово розвинутих демократичних країнах є загальнодержавна бюджетна система та власний бюджет. Термін «бюджет» походить від давньофранцузького - шкіряний мішок, сумка. За формою прояву бюджет є основним фінансовим планом, в якому відображається діяльність держави та місцевих органів. У такому розумінні бюджет посідає провідне місце у діяльності держави, оскільки визначає її можливості та пріоритети, її роль і форми реалізації закріплених за державою функцій, фактично, бюджет, який являє собою баланс доходів і видатків, відображає соціально-економічну, міжнародну, управлінську, оборонну та фінансову політику. За матеріальним змістом бюджет становить централізований фонд коштів держави. Обсяг бюджету - це річна сума коштів, що проходять через цей фонд. Бюджет – план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функції які здійснюються органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду (законодавче визначення). Бюджетне право України - це сукупність фінансово-правових норм, що регулюють фінансові відносини, які виникають у зв'язку з бюджетною діяльністю, тобто утворенням, розподілом та використанням коштів державного та місцевих бюджетів. Відповідно до ст.2 Бюджетного кодексу України, бюджет - план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду; бюджетна класифікація - єдине систематизоване згрупування доходів, видатків, кредитування, фінансування бюджету, боргу відповідно до законодавства України та міжнародних стандартів. Бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів. До місцевих бюджетів відносять бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування. Бюджети місцевого самоврядування - бюджети територіальних громад сіл, їх об'єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах). Призначення бюджету в державі виявляється через систему економічних відносин, зокрема між державою і підприємницькими структурами у процесі мобілізації доходів, нагромаджень і фінансування з бюджету; між державою і населенням у процесі розподілу і перерозподілу валового національного продукту; між ланками бюджетної системи при бюджетному регулюванні. Дослідження та аналіз структури зазначених відносин дає можливість зрозуміти економічний зміст бюджету, його правове значення, глибше виявити його роль у розподільчих процесах і економіці держави в цілому. На цих засадах формується і проводиться цілеспрямована бюджетна політика. Бюджетно-правові норми - складова частина фінансового права. Їх характеризують ті самі особливості, що й фінансові норми: категоричний характер імперативності, відсутність оперативної самостійності для учасників бюджетних відносин. Бюджетно-правові норми регулюють відносини при формуванні бюджетної системи, розподілі доходів і видатків між окремими ланками бюджетної системи та здійснення міжбюджетних трансфертів, а також визначають правову регламентацію бюджетного процесу та компетенцію його учасників. Отже, бюджетні правовідносини - це суспільні відносини, врегульовані бюджетно-правовими нормами і пов'язані з розподілом та витрачанням ресурсів, акумульованих бюджетною системою країни. Бюджетно-правові норми визначають права та обов'язки суб'єктів бюджетних відносин, вказують на обставини, за яких учасники цих відносин стають носіями конкретних прав та обов'язків, і передбачають наслідки, які настають у разі невиконання вимог, встановлених цими нормами. Дефіцит бюджету- це сума, на яку рівень видатків бюджету перевищує рівень надходжень. Бюджетний дефіцит - явище майже постійне в економіці кожної держави, тому важливе значення мають його розміри і методи ліквідації. Профіцит бюджету - це перевищення доходів бюджету над його видатками. Чинне законодавство передбачає, що профіцит бюджету затверджується виключно з метою погашення основної суми боргу. Бюджетні повноваження - це права та обов'язки органів державної влади та місцевого самоврядування у галузі бюджетної діяльності, що визначаються Бюджетним кодексом України, щорічними законами про Державний бюджет, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», іншими законами, рішеннями місцевих рад та локальними актами. Бюджетний процес - це сукупність дій уповноважених на основі норм бюджетного права органів державної влади та місцевого самоврядування зі складання, розгляду, затвердження й виконання бюджету, а також зі складання, розгляду і затвердження звіту про його виконання. Бюджетний кодекс визначає бюджетний процес як регламентований бюджетним законодавством процес складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням бюджетного законодавства (ст.2). Проект бюджету - проект плану формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, що здійснюються органами державної влади (органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування) протягом бюджетного періоду, який є невід'ємною частиною проекту закону про Державний бюджет України (проекту рішення про місцевий бюджет). Фінансування бюджету - надходження та витрати бюджету, пов'язані із зміною обсягу боргу, обсягів депозитів і цінних паперів, кошти від приватизації державного майна (щодо державного бюджету), зміна залишків бюджетних коштів, які використовуються для покриття дефіциту бюджету або визначення профіциту бюджету. Кредитування бюджету - операції з надання коштів з бюджету на умовах повернення, платності та строковості, внаслідок чого виникають зобов'язання перед бюджетом (надання кредитів з бюджету), та операції з повернення таких коштів до бюджету (повернення кредитів до бюджету). Для цілей бюджетного законодавства до кредитів з бюджету також належать бюджетні позички та фінансова допомога з бюджету на поворотній основі. Програмно-цільовий метод у бюджетному процесі - метод управління бюджетними коштами для досягнення конкретних результатів за рахунок коштів бюджету із застосуванням оцінки ефективності використання бюджетних коштів на всіх стадіях бюджетного процесу. Бюджетна програма - сукупність заходів, спрямованих на досягнення єдиної мети, завдань та очікуваного результату, визначення та реалізацію яких здійснює розпорядник бюджетних коштів відповідно до покладених на нього функцій. Міжбюджетні трансферти - кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого; Місцеве запозичення - операції з отримання до бюджету Автономної Республіки Крим чи міського бюджету кредитів (позик) на умовах повернення, платності та строковості з метою фінансування бюджету Автономної Республіки Крим чи міського бюджету. Місцевий борг - загальна сума боргових зобов'язань Автономної Республіки Крим чи територіальної громади міста з повернення отриманих та непогашених кредитів (позик) станом на звітну дату, що виникають внаслідок місцевого запозичення; Література: 1. Воронова Л.К. Фінансове право. – К.: Прецедент, 2006. – 448 с. 2. Дмитренко Е.С. Фінансове право. Загальна частина. – К. : Алерта; КНТ – 2006. – 376 с. 3. Дмитренко Е.С. Фінансове право. Особлива частина. – К. : Алерта; КНТ – 2007. – 613 с. 4. Косінов С. Форми та інструменти громадського контролю / С. Косінов // Право України. – 2013. – №5. – С.322-330 5. Фінансове право у ХХІ сторіччі: напрями та тенденції розвитку [спец. випуск] // Право України. – 2013. – №1-2. – 442 с. 6. Дмитренко Е.С. Фінансове право. Загальна частина. – К. : Алерта; КНТ – 2006. – 376 с. 7. Дмитренко Е.С. Фінансове право. Особлива частина. – К. : Алерта; КНТ – 2007. – 613 с. 8. Гресь Н. Про застосування поняття неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. / Н. Гресь // Право України. – 2013. – №11. – С.360-364 9. Косінов С. Контроль за публічною владою як форма юридичної діяльності / С.Косінов // Право України. – 2013. – №12. – С.249-252 10. Канаєва Л.М., Лях М.С. Фінансове право: навч. пос. – К. : ЦНЛ. – 2004. – 248 с. 11. Гетьманець О. П. Фінансове право. – Харків : Еспада, 2008. – 416 с. 12. Головченко О. Роль адміністративного судочинства у процесі вирішення фінансових спорів // Юридична Україна. – 2011. – №9. – С. 29-34. 13. Кравець І. Традиційні та новітні господарські системи: окремі проблеми правового регулювання // Юридична Україна. – 2011. – №9. – С. 90-96. 14. Омельченко А. Система та правовий статус органів державного управління зовнішньоекономічною діяльністю в Україні // Юридична Україна. – 2011. – №9. – С. 97-101. 15. Гетманець О. Правові основи бюджетного контролю // Право України. – 2010. – №3. – С. 174 16. Кейден Н. Бюджетний розвиток в Україні. - Вісник програми сприяння парламентові України. – 1996. – №12. – С.5. 17. Павлюк С.М. Роль вищих органів фінансового контролю у бюджетному процесі // Фінанси України. – 2000. – № 11. – С.160. 18. Розпорядник державної скарбниці // Урядовий Кур’єр. – 05.09.1995. 19. Сидорова Н.В. Правова природа бюджетного закону // Проблеми фінансового права. Випуск 1. – Чернівці: Рута, 1996. – С. 268. Нормативно-правові акти: Про схвалення Концепції розвитку системи управління державними фінансами : Розпорядження Кабінету міністрів України від 3 вересня 2012 р. № 633-р Програма економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентноспроможна економіка, ефективна держава» / Комітет з економічних реформ при Президентові України : Програма від 02.06.2010 року Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права : Пакт ООН від 16.12.1966. – Ратифікований Указом Президії Верховної Ради Української РСР 19.10.1973 року Договір про Європейський Союз. – Маастрихт, 07.12.1992 року // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_029/page Конституція України від 28.06.1996 // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 // // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 Про Державний бюджет України на 2014 рік : Закон України від 16.01.2014 № 719-VII// Відомості Верховної Ради України (ВВР). - 2014. – № 9 – ст.93// Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/719-18 Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України від 21.05.1997 зі змінами // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80 Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг : Закон України від 12.07.2001 зі змінами // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2664-14 Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні : Закон України від 30.10.1996 зі змінами // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/448/96-%D0%B2%D1%80 Про цінні папери та фондовий ринок : Закон України від 23.02.2006 // Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3480-15 Кодекс України про адміністративні правопорушення зі змінами. – К. : Паливода А.В. – 2014. – 272 с.
|
||||||||
|