![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2Тема:Аналіз концентрації, диференціації та подібності розподілів Мета практичної роботи:Закріпити на навчальних ситуаціях теоретичний матеріал за темою лекції “Аналіз концентрації, диференціації та подібності розподілів ”.
Контрольні запитання: 1. Різновиди та характеристики форм розподілів. 2. Оцінка і аналіз нерівномірності розподілів. 3. Оцінка подібності двох розподілів. Практичні заняття з теми передбачають: За сформованою сукупністю визначити: 1. Коефіцієнт асиметрії. 2. Коефіцієнт локалізації та коефіцієнт децильної диференціації. 3. Коефіцієнт концентрації Лоренца. Побудувати криву Лоренца. Методичні вказівки до теми: Різноманітність статистичних сукупностей – передумова різних форм співвідношення частот і значень варіативної ознаки. За формою розподіли поділяються на одно-, дво- і багатовершинні. Наявність двох і більше вершин свідчить про неоднорідність сукупності, про поєднання в ній груп з різними рівнями ознаки. Розподіл якісно однорідних сукупностей, як правило, одновершинні. Серед одновершинних розподілів є симетричні та асиметричні(скошені), гостро- і плоско вершинні:
Рис.5.1. Види розподілів У симетричному розподілі рівновіддалені від центра значення ознаки мають однакові частоти, в асиметричному – вершина розподілу зміщена. Напрям асиметрії протилежний напряму зміщення вершини.Якщо вершина зміщена вліво, то ця асиметрія правостороння, і навпаки. Асиметрія виникає внаслідок обмеженої варіації в одному напрямі або за умови домінування причини розвитку, яка веде до зміщення центра розподілу. Найпростішою мірою асиметричності розподілу є відхилення між характеристиками центра розподілу. Оскільки у симетричному розподілі
В симетричному розподілі -3 до +3. Гостровершинність розподілу відображає скупченість значень ознаки навколо середньої величини і називається ексцесом. Як узагальнені характеристики розподілу використовують моменти розподілу. Систему моментів розподілу розробив російський математик П.Л.Чейбишев. За допомогою невеликої їх кількості можна описати будь – який розподіл. Момент розподілу – це середня арифметична k – го ступеня відхилень x-A:
де, Залежно від значення А загальна система моментів ділиться на три підсистеми: 1) за А=0 отримують первинні моменти:
2) за
3) за
Первинний момент першого порядку є середня арифметична: Якщо виразити первинні моменти через умовні, то отримаємо:
Тоді первинні моменти перших чотирьох порядків:
Якщо виразити центральні моменти через умовні, то:
Звідси центральні моменти перших чотирьох порядків:
Центральні моменти третього і четвертого порядків використовуються для характеристики асиметрії та ексцесу розподілу. Коефіцієнт асиметрії: За правосторонньої асиметрії Для вимірювання ексцесу використовують коефіцієнт ексцесу:
За гостро вершинного розподілу Оцінка нерівномірності розподілу значень ознаки між окремими складовими сукупностей ґрунтується на порівнянні часток двох розподілів – за кількістю елементів сукупності - локалізації: - концентрації: Коефіцієнт локалізації розраховується длякожної j-ї складової сукупності. За рівномірного розподілу всі значення Коефіцієнт концентрації є узагальненою характеристикою відхилення розподілу від рівномірного. Значення його коливаються від 0 до 1; у рівномірному розподілі К=0, що помітніша концентрація, тим більше значення К відхиляється від 0. Аналогічно побудований показник до коефіцієнта концентрації, який характеризує розподіл доходів між населенням країни чи регіону, називають коефіцієнтом Лоренца. Цей розподіл доходів можна проілюструвати кривою Лоренца:
Мірою оцінки розшарування сукупності є коефіцієнт диференціації:
де За аналогією з коефіцієнтом концентрації розраховують коефіцієнт подібності (схожості) структур двох об’єктів або одного об’єкта за двома ознаками:
Якщо структури однакові, Р=1. Чим більші відхилення структур, тим меншим є значення коефіцієнта Р. Нормальний розподіл близький до інших одновершинних розподілів. Він виражається формулою:
де Нормальний розподіл повністю визначається двома параметрами: Функція нормованого відхилення (нормальної кривої) нормального розподілу має вигляд: де Існують таблиці значень Побудова нормальної кривої за емпіричними даними здійснюється за формулою: де Між теоретичними і фактичними частотами можуть виникати розбіжності. Вони можуть бути випадковими, або наслідком невідповідності теоретичної кривої реальному характеру розподілу. Об’єктивну оцінку наближеності емпіричних частот до теоретичних можна отримати за допомогою критеріїв узгодження. Найчастіше застосовується критерій Пірсона. Критерій Пірсона (
де Для оцінки подібності емпіричного розподілу до теоретичного визначають ймовірність досягнення Таблиці ймовірностей певних значень
де m – кількість груп у сукупності; r – кількість параметрів функції теоретичного розподілу. Для нормального розподілу r = 2; k = m -3. Розподіл Пуассона називають розподілом рідкісних явищ або малоймовірних подій. Він виражається формулою:
де Побудова розподілу Пуасона за емпіричними даними практично не відрізняється від побудови нормального розподілу. На основі емпіричного розподілу визначають
де і – інтервал; Типові задачі: 1. Інтервальний ряд розподілу за зростом 50 студентів має вигляд: Таблиця 5.1 Розподіл студентів за зростом
Розрахувати показники характеристики форм та подібності розподілів. Розв’язання: Розрахуємо коефіцієнт асиметрії за Пірсоном: Для цього розрахуємо
Отже, Знайдемо первинні моменти перших чотирьох порядків. Для цього складемо таблицю: Таблиця 5.2 Допоміжні обчислення для спрощення розрахунків моментів розподілу
Умовні моменти: Первинні моменти перших чотирьох порядків: Центральні моменти перших чотирьох порядків: Звідси, Отже, розподіл студентів за зростом є плоско вершинним і характеризується середньою правосторонньою (додатною) асиметрією. Теоретичні частоти нормального розподілу студентів за зростом відображені в табл. 5.3. Таблиця 5.3 Розрахунок теоретичних частот нормального розподілу студентів за зростом
Як видно з порівняння отриманих Визначимо критерій Пірсона: Таблиця 5.4 Розрахунок критерію Пірсона:
Звідси, За таблицею ймовірностей Отже, відхилення фактичних частот від теоретичних можна вважати випадковим, а сам розподіл студентів за зростом – подібним до нормального. 2.За наведеними даними визначити коефіцієнти концентрації та локалізації. Таблиця 5.5 Дані про вартість реалізації продукції фермерськими господарствами району
Складемо розрахункову таблицю: Таблиця 5.6 Розрахункова таблиця
Коефіцієнт концентрації:
Завдання для самостійної роботи: 1.Використовуючи характеристики центра розподілу, сформулюйте висновки відносно наявності, напряму і ступеня асиметрії розподілу сімей в області за розміром:
2.За наведеними в таблиці даними, визначте коефіцієнт концентрації виробництва та робочої сили на спільних підприємствах і побудуйте графік концентрації Лоренца. Сформулюйте висновки.
3.За наведеними даними обчисліть коефіцієнти галузевої локалізації експорту. Сформулюйте висновки.
4.Розподіл вкладів громадян за їх розміром в одному з відділень Ощадбанку характеризуються даними:
Застосувавши функцію нормального розподілу, обчисліть теоретичні частоти і за допомогою критерію узгодження Пірсона перевірте подібність емпіричного розподілу до теоретичного з імовірністю 0,95. Сформулюйте висновки. Література: основна [1-3, 7] додаткова [ 5, 8, 9]
ПРАКТИЧНА РОБОТА №3
Тема:Статистичні методи вимірювання взаємозв’язків Мета практичної роботи:Закріпити на навчальних ситуаціях теоретичний матеріал за темою лекції “ Статистичні методи вимірювання взаємозв’язків ”. Контрольні запитання: 1. Види зв’язків між явищами. Суть стохастичної та кореляційної залежностей. 2. Модель аналітичного групування. Теоретичне обґрунтування моделі. 3. Оцінка лінії регресії. Вимірювання щільності зв’язку. Перевірка істотності зв’язку. Практичні заняття з теми передбачають: 1. Побудувати модель аналітичного групування на підставі первинних не згрупованих даних, а також даних комбінаційного розподілу. Визначити оцінки лінії регресії та ефекти впливу. 2. Визначити дисперсії результативної ознаки, скориставшись правилом розкладання дисперсії. 3. Оцінити щільність зв’язку за даними моделі аналітичного групування та перевірити істотність зв’язку.
Методичні вказівки до теми: Метод аналітичних групувань полягає у тому, що спочатку обирають факторну ознаку і результативну, потім проводять групування за факторною ознакою та обчислення середніх у кожній групі за результативною ознакою. Зіставленням характеру зміни факторної та результативної ознак можна дійти висновку про наявність зв'язку, його напрям та тісноту.. Кореляційний метод застосовується для вимірювання тісноти (щільності) зв'язків між ознаками за допомогою спеціальних співвідношень, що базуються на правилі додавання дисперсій. Ці співвідношення можна обчислити для кількісних ознак. Числові характеристики кореляційного зв'язку: кореляційне відношення; індекс кореляції; лінійний коефіцієнт кореляції. Кореляційне відношення показує питому вагу міжгрупової дисперсії у загальній дисперсії, тобто визначає, наскільки тісний зв'язок факторної ознаки, за якою проводилося групування, та результативної ознаки. Його позначають малою грецькою буквою де Кореляційне відношення змінюється від 0 до 1. Чим ближче Індекс кореляції визначають зіставленням внутрішньогрупової дисперсії та загальної, позначають буквою R і обчислюють за формулою:
де Чим Rближче до 1, тим тісніший зв'язок між ознаками. Лінійний коефіцієнт кореляції використовують для вимірювання тісноти прямолінійних зв'язків. Мірою тісноти зв'язку як лінійного, так і нелінійного є коефіцієнт детермінації R2— співвідношення факторної і загальної дисперсії:
де (6.4)
Корінь квадратний з коефіцієнта детермінації є індекс кореляції R У кореляційно-регресійному аналізі істотність зв'язку перевіряється так само, як і в аналітичному групуванні за допомогою R2 чи F-критерія:
В основі кореляційно-регресійного аналізу лежить припущення, що залежність між факторною і результативною ознаками може бути виражена функцією У=f[х), яка називається рівнянням регресії. Рівняння регресії— аналітичне рівняння, за допомогою якого можна виразити зв'язок між ознаками. Тобто це економіко-схематична модель залежності результативної ознаки від факторної. Графіком рівняння регресії є лінія регресії, яка описує кореляційний зв'язок. При побудові графіка значення факторної ознаки відкладаються на горизонтальній осі (ОХ), а результативної — на вертикальній (ОУ). За аналітичним виразом залежність може бути лінійною і нелінійною. Найбільш поширені такі рівняння регресії: де Y — теоретичні значення результативної ознаки; а, bі с — параметри рівняння регресії, які називаються коефіцієнтами регресії. На першому етапі кореляційно-регресійного аналізу при обґрунтуванні моделі, як і в аналітичному групуванні, розв'язуються два питання: вибір факторної і результативної ознаки та вибір виду рівняння регресії. Правильний вибір ознак і виду рівняння регресії потребує теоретичного аналізу взаємозв'язку. Для підтвердження правильності вибору виду рівняння регресії часто застосовується графічне зображення зв'язку у вигляді кореляційного поля.При його побудові на осі абсцис треба відкласти значення факторної ознаки х, а на осі ординат — результативної ознаки у. Кожній одиниці сукупності на графіку відповідає окрема точка. За формою розміщення точок на кореляційному полі робиться висновок відносно виду регресійного рівняння. При великому обсязі сукупності доцільно на графіку зображати групові середні попередньо побудованого аналітичного групування. Лінію групових середніх називають емпіричною лінією регресії. Для визначення виду рівняння регресії застосовується також спосіб перебору функцій, коли обчислюють рівняння регресії різних видів і з них на основі статистико-математичних критеріїв вибирають найкраще. На етапі оцінки лінії регресії визначають параметри обраного рівняння методом найменших квадратів на основі побудови і розв'язку відповідної системи нормальних рівнянь. Лінійній функції відповідає система таких рівнянь з двома невідомими:
Особливу увагу слід звернути на інтерпретацію параметрів лінійного рівняння регресії а і b. Параметр b показує на скільки одиниць власного виміру змінюється середнє значення результативної ознаки зі збільшенням факторної ознаки на одиницю власного вимірювання. Параметр а — теоретичне значення Y для х=0. Типова задача: За допомогою методу кореляційно – регресійного аналізу визначити наявність і характер зв'язку між віком устаткування і витратами на ремонт. За даними таблиці обчислимо параметри: а0 =(27*536-217,1*70) / (10*536 – 70*70) = - 1,576 а1 =(10*217,1 - 27*70) / (10*536 – 70*70) = 0,611 Таким чином, зв'язок між віком устаткування і витратами на ремонт прямий. Лінійне рівняння регресії буде мати вид: У= -1,576+0,611х. Розрахуємо теоретичні значення Yпідставивши значення х у рівняння регресії та запишемо їх в таблицю 6.1. Таблиця 6.1. Вік устаткування і витрати на ремонт по групі підприємств
Залишкова дисперсія дорівнює: Загальна дисперсія: Тоді факторна дисперсія розрахується на основі правила додавання дисперсій: Коефіцієнт детермінації буде дорівнювати. (або 78,5% загальної варіації витрат на ремонт залежить від віку устаткування). Розрахуємо коефіцієнт кореляції: Це значить, що між віком устаткування і витратами на ремонт існує прямий зв'язок. Перевіримо істотність коефіцієнта кореляції за допомогою таблиці критичних значень. Для цього розрахуємоK1=m-1=2-1=1; K2=n-m=10-2=8. Коефіцієнт буде істотним, якщо він перевищить відповідне табличне значення. Перевіримо істотність коефіцієнта за допомогою F-критерія: При α=0.01 F(1,8)=11.26. Це менше фактичного значення (54.6). Отже, коефіцієнт кореляції істотний і відбиває зв'язок між віком устаткування і витратами на ремонт. Завдання для самостійної роботи: 1.Наведено дані про показники діяльності підприємств.: Таблиця 6.2 Показники діяльності підприємств
2.У таблиці наведено банківські депозити по різних видах вкладів: Таблиця 6.3 Банківські депозити по різних видах вкладів
За наведеними даними: 1) складіть аналітичне групування; 2) обґрунтуйте наявність зв’язків між величиною депозитної ставки та видом вкладу; 3) обчисліть загальну та між групову дисперсії, а також групові та середню з групових дисперсій. Розкрийте їх взаємозв’язок;
4) використовуючи кореляційне відношення, оцініть щільність зв’язку між зазначеними ознаками, перевірте істотність зв’язку з імовірністю 0,95, зробіть висновки. 3.Затримка літаків в аеропорті через метеорологічні умови характеризується даними: Таблиця 6.4 Показники затримки літаків в аеропорті
Визначіть між групову та середню з групових дисперсій затримки літаків, коли відомо, що загальна дисперсія дорівнює 10. Оцініть щільність зв’язку та перевірте його на істотність з імовірністю 0,95. Література: основна [1-4, 7] додаткова [3, 7 -9]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|