Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Історичні віхи формування теорії і практики маркетингу

ТЕМА 1. ФОРМУВАННЯ ТЕОРІЇ МАРКЕТИНГУ

 

1) Історичні віхи формування теорії і практики маркетингу

2) Особливості американського та європейського підходів до маркетингу

3) Становлення та розвиток маркетингу в Україні

 

 

Для вивчення теорії маркетингу необхідно пам’ятати, що маркетинг складається з двох складових:

1) теоретичної(її завдання – систематизація категорій, визначень, принципів, законів існування і взаємодії суб’єктів ринку, а також розробка відповідних моделей аналізу ринкових процесів);

2) практичної(її завдання – розробка методичного апарату, який дозволяє ефективно застосовувати теоретичні знання на практиці).

 

Теорія маркетингу необхідна, оскільки:

1) носить практичну цінність- теорії створюють підґрунтя для вдосконалення процесу прийняття рішень;

2) створює знання - теорія пропонує напрям відповідно з науковим запитом і допомагає «розібратися в фактах»;

3) має академічний статус– маркетинг як академічна дисципліна потребує власної теорії;

4) носить інтелектуальну цінність - тільки теорія може забезпечити базу для розуміння роботи маркетингової системи і її обґрунтування.

 

Історичні віхи формування теорії і практики маркетингу

Основні передумови виникнення маркетингу:

1) перевищення пропозиції над попитом (насичення основних ринків збуту);

2) загострення конкуренції між виробниками та розвиток ринкової інфраструктури;

3) підвищення життєвого рівня населення і зростання вимог до продукції;

4) прагнення фірм до розширення (глобалізації) ринків.

В маркетингу, як в науці, виділяється багато визначень маркетингу, залежно від сфери дослідження науковця, школи, під впливом якої формуються знання науковця, вони між собою відрізняються. Але основна ідея всіх визначень, що маркетинг – це діяльність, пов’язання з задоволенням потреб споживачів.

Основні визначення маркетингу:

Маркетинг – соціальний та управлінський процес, за допомогою якого окремі особи та групи осіб задовольняють свої запити та потреби шляхом створення товарів та споживчих цінностей та взаємообміну ними Ф. Котлер.

Маркетинг – це соціальний процес, направлений на задоволення потреб та бажань індивідів та організацій шляхом створення вільного конкурентного обміну товарів та послуг, які формують цінність для покупця Ж.-Ж. Ламбен

Маркетинг – це війна. в якій конкурент є вашим противником, а покупець – територією, яка підлягає завойовуванню Ел Райс, Джек Траут.

 

 

Рис. 1. Розвиток маркетингу

 

У кінці 20-х - на початку 30-х років ХХ ст. велика депресія, яка охопила світову економіку, стала каталізатором процесу формування маркетингу і прискорила прийняття його на озброєння на підприємствах. Одна з причин виникнення депресії 30-х рр. ХХ ст. - це збої у плануванні. В ринковій економіці маркетинг - це планування на мікрорівні.

Елементи практичної маркетингової діяльності появилися наприкінці ХІХ ст. Маркетинг як ринкова теорія у своїх перших проявах бере початки в 1902 році, коли в провідних університетах США (Гарвардський, Пітсбурзький, Пенсильванський) започатковано курс лекцій з проблем раціональної організації товароруху.

З 1911 року провідні компанії, такі як “Кертіс паблішинг Ко”, започаткували служби маркетингу.

“Стихійним маркетологом” прозвано Томаса Едісона, тому що він уміло адсорбував ідеї і доводив їх до потреб ринку.

1926 р. - створення наукової організації викладачів маркетингу.

1937 р. - започаткування Американської асоціації маркетингу.

Період формування сучасної концепції маркетингу - 30 - 50-ті роки ХХ ст.

 

Еволюція маркетингу

Концепція маркетингу Час виникнення та ровитку
Виробнича концепція Сама перша, найстаріша, до 50-х років
Товарна концепція із середини 50-х років
Збутова концепція (орієнтація на продажі) 60-ті роки
Маркетингова концепція Середина 1970-х г.г.
Концепция холістичного маркетингу: 1. Маркетинг взаємовідносин 2. Інтегрований маркетинг 3. Внутрішній маркетинг 4. Соціально-відповідальний маркетинг Сама сучасна концепція – розвивається с 80-х років 20 століття

Виробнича концепція - Споживачі надають перевагу доступним недорогим товарам. Головні цілі компанії – зниження витрат, масове розповсюдження продукції (широка дистрибуція). Зараз така концепція розповсюдження в Китаї. Концепція притаманна для великих ринків, які розвиваються, з низьким ступенем задоволення потреб та запитів споживачів.

Товарна концепція - Передбачається, що споживач надасть перевагу високоякісним товарам, які володіють найкращими експлуатаційними властивостями та інноваційною якістю. Недолік – досконалість товару без дистрибуції, реклами та правильного ціноутворення не обов'язково закінчиться успіхом на конкурентному ринку.

Збутова, комерційна концепція - Компанія повинна вести агресивну збутову політику та інтенсивно просувати на ринок свої товари. Ціль маркетингу – продавати більше товарів більшій кількості людей частіше та за вищими цінами (Серджіо Займан – Coca-Cola). В центрі концепції – дистрибуція, стимулювання збуту та реклама.

Маркетингова концепція - Створення, розповсюдження та просування товару з найбільш високою цінністю для обраних цільових ринків більш ефективними, ніж у конкурентів способами. В центрі системи – споживач, запити, потреби та властивості, які визначають, що підприємство буде виробляти, де і як просувати.

Рис. 2. Концепція холі стичного маркетингу

 

 

Етапи розвитку маркетингу:

 

50-ті р. ХХст. - Маркетинг = Збут

 

60-ті - Маркетинг = Маркетинговий аналіз

 

70-ті - Маркетинг = Філософія розвитку

 

80-ті - Маркетинг = Обов'язковий ритуал

 

90-ті - Маркетинг = Вікно у світ

 

 

Рис.3. Еволюція маркетингу у методологічному аспекті




Переглядів: 3514

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Особливості американського та європейського підходів до маркетингу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.