Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Властивості та відношення предметів. Розміщення предметів у просторі і на площині. Лічба предметів. Нумерація чисел в межах 10.

Методика викладання освітньої галузі «Математика»

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ ІІ

Лекція № 5-6

Тема:Методика навчання нумерації цілих невід’ємних чисел: мета, зміст, завдання (4год.)

Мета:вивчення теми «Методика навчання нумерації цілих невід’ємних чисел: мета, зміст, завдання», ознайомлення з методикою нумерації цілих невід’ємних чисел, її метою, змістом і завданнями; розвиток професійного мислення студентів; виховання поваги до професії вчителя.

План

1. Властивості та відношення предметів. Розміщення предметів у просторі і на площині. Лічба предметів. Нумерація чисел в межах 10.

2. Усна і письмова нумерація чисел у межах 100.

3. Усна і письмова нумерація чисел 101 – 1000.

4. Методика вивчення нумерації багатоцифрових чисел.

Завдання для самостійного опрацювання:

Законспектувати програмні вимоги до оволодіння темою “Нумерація цілих невід'ємних чисел”.

 

Література

Основна:

1. Богданович М.В. Методика вивчення математики в початкових класах: Навч. пос. / М.В Богданович, М.В. Козак, Я.А. Король. - 3-є вид., перероб. і доп. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2006. – С. 106-206.

2. Коваль Л. В., Скворцова С. О. Методика навчання математики: теорія і практика: Підручник для студентів за спеціальністю 6.010100 „Початкове навчання”, освітньо-кваліфікаційного рівня „бакалавр” [2-ге видання допов. І переробл.] – Харків: ЧП „Принт-Лідер”, 2011. – С. 117-173.

3. Стрілець С.І. Методика викладання математики в початкових класах у таблицях і схемах: навч.-метод. посіб. / С. І. Стрілець.– Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка, 2012. – С. 39-56.

4. Державний стандарт початкової загальної освіти [Електрон. ресурс]. – 2011. – Режим доступу: http://osvita.ua/doc/files/news/25/2513/_1717-1.doc

5. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.:Видавничий дім „Освіта”, 2013. – 392с.

Додаткова:

1. Богданович М. В. Методика вивчення нумерації арифметичних дій у початковій школі. – К., 1991. – 206с.

2. Скворцова С.О. Методика навчання математики в 1-му класі: методичний посібник для вчителів перших класів та студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання», освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» / С. О. Скворцова. – Одеса: Фенікс, 2011. – 117-143 с.

 

Властивості та відношення предметів. Розміщення предметів у просторі і на площині. Лічба предметів. Нумерація чисел в межах 10.

На уроках математики 1-го класу перед вивченням нумерації чисел виділяється дочисловий період, який висвітлює І розділ програми з математики: «Властивості та відношення предметів. Лічба» (перша змістова лінія). Це підготовчий період до опрацювання теми «Нумерація чисел першого десятка».

Мета:повторити властивості і відношення предметів. Підготувати дитину до письма та навчити лічити предмети в межах 10.

В різних підручниках тема до числового періоду розглядається по різному. За підручником М.В. Богдановича на до числовий період відведено 6 окремих уроків. В наступних уроках властивості та відношення предметів, лічба розглядаються поруч із вивченням арифметичного і геометричного матеріалу.

Наочні посібники та дидактичний матеріал
Демонстраційні Індивідуальні
дошка, що розлінована в клітинку; набірне полотно для роботи з предметними картинками, картками з цифрами; яскраві сюжетні картинки з прорізами, в які вставляються окремі зображення предметів, набори предметних картинок, геометричних фігур різного розміру і кольору; набори лічильних паличок (10 одного кольору, 10 іншого кольору); набори об'ємних фігур (кубики тощо); рахівниця. набірне полотно; набори геометричних фігур різного кольору і розміру; лічильні палички; арифметичні "штанги"; набір "Числа й кружечки"; трафарети пластмасові з різними геометричними фігурами.

 

Розкриємо методику вивчення окремих питань підготовчого періоду.

Властивості предметів

Форма Колір Розмір Довжина Маса
Кругла, трикутна, чотирикутна, п’ятикутна Червоний, жовтий, зелений, потім – білий, чорний, синій, коричневий – без відтінків Великий, малий Довгий-короткий, широкий-вузький, високий-низький   Важкий-легкий

Для навчання учнів виділення властивостей і ознак предметів корисні завдання на:

· визначення ознаки, яка змінюється в ряду об’єктів (колір, форма, розмір);

· розгадування правила, за яким розташовані об’єкти в кожному ряду;

· знаходження помилок у розташуванні об’єктів у даному ряду (порушена закономірність);

· знаходження об’єкту, якого бракує в даному ряду;

· продовження ряду фігур так, щоб наступна фігура відрізнялася від попередньої лише однією ознакою.

Взаємне розміщення предметів

Поняття «над», «під», «на», «за», «поруч», «зверху», «знизу», «муж», «ліворуч», «праворуч», «поза», «усередині», «навколо» опрацьовуються за допомогою предметних картинок і дій з геометричними фігурами на площині дошки або парти.

На даному етапі навчання корисні зорові диктанти: учні розкладають геометричні фігури на аркуші паперу, на дошці за малюнком.

Завдання для зорових диктантів

1. Поставте точку в центрі клітинки. Поставте точки в центрі чотирьох клітинок. Поставте по дві точки. Поставте по три точки й так далі.
2. Поставте точку на перетині двох ліній. Поставте кілька точок на перетині кількох ліній.
3. Проведіть горизонтальну лінію довжиною в 1 клітинку, 2 клітинки, 3 клітинки... Проведіть лінію в 1 клітинку праворуч, З клітинки ліворуч.
4. Проведіть вертикальну лінію довжиною в 1 клітинку, 2 клітинки, 3 клітинки. Проведіть лінію в 1 клітинку вниз, З клітинки вверх.

Графічні диктанти диктуються наступним чином: 1 праворуч, 1 вниз, 2 праворуч, 1 вверх, 1 праворуч і т.д. Завдання можна ускладнити, перервавши диктант і запропонувавши продовжити його самостійно.

Одночасно при вивченні даної теми здійснюється лічба.

 

Вимоги до проведення лічби
1. Вправи доцільно добирати від простої до складної: вправи на торкання (перелічуючи, торкаємося до об'єктів рукою); вправи на зорове перелічування (не торкаючись до об'єктів); вправи на слух (учні не бачать предметів, які слід перерахувати).
2. Здійснювати перерахунок предметів, по-різному розміщених на площині: на одній прямій; по колу; хаотично.
3. Здійснювати лічбу в різних напрямках: зліва направо або справа наліво. Тут учні мають усвідомити, що предмети можна лічити в будь-якому порядку, але обов'язково дотримуючись правил лічби.
  Правила лічби
1. Предмети можна лічити в будь-якому порядку; від цього результат лічби не зміниться (зліва направо і, навпаки, справа наліво тощо).
2. Не можна пропускати предмети або двічі називати один і той самий предмет.
3. Слово "числівник", яке називають у процесі лічби останнім, є відповіддю на запитання "Скільки?", тобто характеризує кількість предметів певної множини.

 

Нумерація – це сукупність прийомів найменування і позначення чисел.

Нумерація
Усна Письмова
Спосіб іменувати натуральні числа за допомогою небагатьох слів. Спосіб позначати (записувати) числа за допомогою небагатьох символів.

Особливість і методика вивчення нумерації першого десятка полягає в тому, що на кожному уроці вивчають і усну і письмову нумерацію.

Мета:

1. Сформувати чітке уявлення про кількісне значення кожного з чисел, що вивчається.

2. Удосконалювати вміння лічити.

3. Вміти називати кожне число.

4. Вміти розпізнавати позначення числа та вміти записувати його цифрою.

5. Навчити утворювати кожне число з попереднього і 1-ці.

6. Навчити порівнювати числа.

Завдання (етапи) при вивченні чисел першого десятка:

1. Лічба предметів в медах числа, що вивчажться. Показ відповідної цифри.

2. Утворення числа з попереднього і 1-ці.

3. Співвідношення кількості предметів з числом і числа з відповідною кількістю предметів.

4. Порівняння числа, яке розглядається, з 1-ю та іншими числами (знаки “>”, “<”, “=” вивчабться після числа і цифри 2).

5. Вибіркова лічба в межах числа, яке розглядається (кількісна, порядкова).

6. Розгляд і написання відповідної цифри.

7. Ознайомлення зі складом числа, яке вивчається.

Етапи написання цифри:

1. Поелементно, використовуючи таблиці з напрямком руху ручки.

2. Повторне написання цифри вчителем на дошці у збільшеному вигляді.

3. Написання учнями цифри у повітрі.

4. Написання цифри в зошит за зразком.

Методика вивчення числа "нуль"
Поняття про число "нуль" вводимо як результат віднімання однакових чисел. Спосіб отримання числа "нуль" полягає у вилученні із множини всіх її елементів і запису дій над числами. Наприклад: На гілці було 2 листочки. Подув вітер, і один листочок упав на землю. Скільки листочків залишилося? (1); Як знайшли? (Ми від 2-х відняли 1, отримали 1: 2 – 1 = 1); Ще раз подув вітер, і останній листочок упав. Скільки листочків залишилося на гілці? (Нічого ); А як це записати? (Треба від 1 відняти 1); "Нічого" – це означає пуста множина предметів, тобто множина, в якій немає жодного елемента; в математиці численність такої множини відповідає числу "нуль". Тому запишімо: 1 – 1=0.
    2. Усна і письмова нумерація чисел у межах 100. 2.1. Методика навчання нумерації чисел другого десятка На відміну від усної нумерації першого десятка, де на кожне число відводиться 1 або 2 уроки, усна нумерація в межах 20-ти проходить в два етапи: 1. Ознайомлення з новою лічильною одиницею, яка називається десяток. Говоримо за необхідність введення нової лічильної одиниці – десятка, пригадуючи, що в побуті десятками ми рахуємо ґудзики, пігулки і т.д. 2. Введення нових чисел, яке починаємо з історичного походження чисел другого десятка. Письмова нумерація: 1. Ознайомлюємо учнів із нумераційною таблицею, в якій є десятки і одиниці.
дес. одн.

2. Вчитель показує як записувати числа в нумераційну таблицю.

3. Діти записують двоцифрові числа в нумераційну таблицю.

4. Запис чисел в зошит.

Поняття про одноцифрові і двоцифрові числа

Дії учнів Дії вчителя
Учням пропонується записати числа від 0 до 10-ти, уважно розглянути ці числа і встано­вити, яке число тут "зайве". Учні з'ясовують, що зайве число 10, тому що решта чисел запису­ється лише однією цифрою, а число 10 - двома цифрами. Учитель повідомляє, що в математиці числа, що записуються за допомогою однієї цифри, називаються одноцифро­вими. А числа, що записуються двома цифрами – двоцифровими. Потім учитель пропонує дати назви числам, які записуються трьома, чотирма, п'ятьма ... цифрами.
     

 

Формування поняття про десяток як складену лічильну одиницю
1. Здійснюється за допомогою зв'язування десятьох паличок у пучок або десятьох намистинок у стрижень. 2. Вивчаючи числа першого десятка, доцільно лічити двійками, п’ятірками. 3. Учням пропонується відрахувати 10 паличок і назвати, скільки паличок вони відрахували ("Десять паличок"). Учитель повідомляє, що якщо зв'язати їх у пучок, то можна сказати також "десяток паличок". Діти показують десяток паличок і з'ясовують, що в десятку – 10 окремих паличок. Аналогічно можна працювати з кубиками і бруском кубиків, намистинками і стрижнями намистин. 4. Вправи в лічбі десятків. Згадуємо, як прямують числа від 1-го до 10-ти, і записуємо їх у порядку зростання на дошці. Тепер полічимо десятки. Учитель бере один десяток, два десятки, три десятки, ... а учні коментують, скільки десятків він узяв. На дошці записуємо результати лічби: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1д. 2д. 3д. 4д. 5д. 6д. 7д. 8д. 9д. 10д. 5. Порівнюємо числа, записані в верхньому та нижньому рядку. У верхньому рядку лічили одиницями, а в нижньому рядку -десятками. Визначаючи спільне у верхньому та нижньому рядках, школярі з’ясовують, що в кожному з них числа записані по порядку від 1-єї одиниці до 10-ти одиниць; від 1-го десятка до 10-ти десятків. Доходимо висновку: десятками можна лічити так само, як і одиницями. 6. Далі визначаємо, що у верхньому рядку наступне число більше за попереднє на 1, а в нижньому – на 1 десяток. Аналогічно встановлюємо, на скільки попереднє число менше за наступне в кожному рядку. Після цього учні вправляються в лічбі десятків. 7. Порівняння чисел, отриманих під час лічби десятків. Учитель бере по кілька десятків в ліву та праву руки та пропонує полічити кількість десятків у кожній руці і порівняти, де десятків більше, а де менше. Аналогічне завдання можна запропонувати з застосуванням набірного полотна і набору геометричних фігур (по 10) або предметних картинок.

 

 

2.2. Методика навчання нумерації чисел від 21 до 100

Алгоритм опрацювання нумерації чисел від 21 до 100 за методичною системою М.В. Богдановича
1) спочатку усна нумерація
2) потім письмова нумерація

Усна нумерація чисел 21-100 проходить 4 етапи:

1. Утворення і назви чисел 21-39. Лічба в межах 39.

2. Утворення і назви чисел 40-89. Лічба в межах 89.

3. Утворення і назви чисел 90-100. Лічба в межах 100.

4. Лічба десятками.

Методичні особливості вивчення усної і письмової нумерації чисел від 21 до 100 відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної освіти та нової базової навчальної програми для учнів початкової школи
1. За новою базовою програмою з математики вивчення нумерації чисел в межах 100 відбувається в 1-му класі: спочатку учні опановують окремі питання нумерації на числах від 11 до 20.
2. На наступних уроках – переносять набуті знання у розширену множину двоцифрових чисел – у межах 100.

 

Основні засоби вивчення усної нумерації чисел:

- палички;

- пучки паличок;

- сигнальний блокнот;

- зображення монет;

- кубики;

- таблиці з математики.

Учні мають навчитися під час вивчення послідовності чисел в межах 100 у натуральному ряді:
1. Лічити в межах 100: 2. Визначати місце числа в натуральному ряду:
а) у прямому порядку; б) у зворотному порядку; а) називати попереднє число; б) називати наступне число;
       

Особливість вивчення нумерації у початковій школі – поруч з вивченням чисел і цифр вводиться поняття довжини:

1-10 – 1 см

11-20 – дм

100 – 1 м

Етапи письмової нумерації:

І. Читання чисел з нумераційної таблиці.

ІІ. Запис чисел у нумераційну таблицю.

ІІІ. Запис чисел під диктовку в зошит.

Додавання на основі десяткового складу числа
1. Замінюю двоцифрове кругле число десятками.
2. Читаю інший доданок з назвою "одиниць".
3. Поєдную десятки з одиницями.
4. Записую число, яке містить дану кількість десятків та одиниць.
Способи порівняння чисел:
1. На підставі порядку пря­мування чисел в натуральному ряду: число, яке під час лічби називається пізніше, – більше, а число, що під час лічби називається раніше, – менше. З цим способом порівняння діти вже добре знайомі: ознайомлення з ним відбулося під час вивчення порівняння чисел першого десятка, а закріплення – під час вивчення порівняння чисел до 20-ти. Тому, на етапі актуалізації, слід повторити, як треба міркувати під час порівняння чисел другого десятка; а потім запитати учнів, чи можна так само міркувати порівнюючи числа першої сотні. Отримавши від учнів позитивну відповідь, перенести цей спосіб порівняння в нову ситуацію.   2. Порозрядне порівняння чисел починається з найвищого розряду і відбувається за алгоритмом: 1) підкреслюю число десятків у кожному числі; 2) порівнюю числа десятків: більше те число, в якому десятків більше (менше те число, в якому десятків менше); якщо десятків порівну, то переходжу до п. 3); 3) підкреслюю число одиниць у кожному числі; 4) порівнюю числа одиниць: більше те число, в якому одиниць більше (менше те число, в якому одиниць менше); якщо одиниць порівну, то ці числа рівні. Наприклад. Треба порівняти 27 і 19; в числі "27" – 2 десятки, а в числі "19" – 1 десяток; порівнюємо числа десятків: 2 десятки більше 1-го десятка, тому число "27" більше "19". Треба порівняти "30" і "32"; у числі "30" – 3 десятки, у числі "32" – 3 десятки; порівнюємо числа десятків – порівну, тому переходимо до одиниць; у числі "30" – 0 одиниць, у числі "32" – 2 одиниці; порівнюємо одиниці: 0 менше 2-х, тому число "30" менше числа "32".

 




Переглядів: 1943

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РИНОК ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ТОВАРІВ ТА ПОСЛУГ ЯК ОДНА ІЗ СКЛАДОВИХ ІНВЕСТИЦІЙНОГО РИНКУ | Усна і письмова нумерація чисел 101 – 1000.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.