Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття про біржову діяльність.

Основою біржової діяльності є біржова торгівля. Біржова торгівля виникла внаслідок удосконалення взаємовідносин виробництва і торгівлі, оскільки торгівля є саме тим ланцюгом, який сполучає виробництво зі сферою задоволення потреб споживачів. Чітка й злагоджена організація вироб­ництва передбачає забезпечення його всіма необхідними елементами: робочою силою, предметами й засобами праці тощо. Водночас виробництво ніколи не створюється заради самого процесу виробництва. Воно слугує для задоволення потреб людей і суспільства в цілому.

Виробництво й торгівля взаємопов'язані. Виробництво передбачає, щоб певні товари, узгоджені за обсягом, асортиментом і ціною, були доставлені замовнику в установлений термін. Якщо ринок визначає, яку продукцію виробляти, в якому обсязі, в який термін, для якого споживача тощо, то торгівля — лише асортимент, загальний товарообіг, прибутки або збитки продавця.

Перехід до ринкових відносин зумовлює відродження бірж. Світова практика багатьох країн ринкової економіки довела, що біржа — це інструмент ціноутворення на економічно збалансованій основі співвідношення попиту й пропозиції.

Біржа (з латинської — гаманець) — установа, в якій здійснюється купівля-продаж ( товарів масового попиту, цінних паперів, валюти тощо.

Біржа — це обладнане «ринкове місце», яким розпоряджа­ються її власники і яке надається в користування професіоналам біржового торгу — брокерам, маклерам та іншим учасникам біржових торгів, що придбали брокерське місце на певний період часу на біржах відкритого типу.

3 огляду на економіку біржа — це організований у певному місці, регулярно діючий за встановленими правила­ми оптовий ринок, на якому здійснюється оптова торгівля товарами за зразками і стандартами або контрактами на їх поставку в майбутньому за цінами, які офіційно встановлено на основі результатів торгу. Торгівля здійснюється через обмін усними інструкціями між представниками брокерських фірм в торговій залі — грейдерами. Як засвідчує досвід, автомати­зовані системи купівлі-продажу цінних паперів, що виникли в останні роки, не в змозі цілком замінити брокера у використанні всіх резервів для укладання найвигідніших угод для своїх клієнтів.

Біржа є юридичною особою, яка має власне або орендоване майно, діє на підставі статуту, власних правил біржових торгів та чинного законодавства. Від свого імені вона може укладати договори, контракти та інші угоди, бути позивачем і відповідачем у державному арбітражному або третейському суді. Біржа відображує картину того, які товари користуються попитом і які насамперед треба виробляти товаровиробникові. Без посередницьких спрямованих зусиль біржі не можна налагодити й розвивати вертикальні та горизонтальні торгові зв'язки.

Наявність цивілізованих бірж дає змогу підприємствам самостійно добирати канали реалізації, форми розрахунків і будувати економічні взаємовідносини не за натуральним принципом «товар — товар» (бартерний обмін), а за принципом, загальноприйнятим у всьому світі, — «гроші— товар—гроші».

Безпосередньо з виробництвом пов'язана не торгівля взагалі, а оптова торгівля, яка здебільшого здійснюється безпосередньо товаровиробниками, незалежними оптовими посередниками, а також через біржі, аукціони, ярмарки.

Біржова торгівля сформувалась на базі місцевих ринків і ярмарків.

Місцевому ринку притаманні такі риси:

• ринок обслуговує в основному невеликі території;

• торгівля здійснюється регулярно (щодня або у визначені Дні);

• її основою є привселюдне проведення торгів і відсутність обмежень видів товарів, які є об'єктами купівлі-продажу;

• торгівля ведеться невеликими партіями товару і після операцій купівлі-продажу товар передається з рук у руки, що виключає необхідність оформлення документів, які підтверджують зміну власника;

• ціни на товари встановлюються на основі попиту і пропозиції;

• покупець товару, як правило, є його споживачем;

Основні риси місцевого ярмарку:

• ярмарок обслуговує значно більшу, ніж ринок, територію (район, регіон, область тощо) і стимулює розвиток як внутрішнього, так і міжнародного товарообігу;

• має епізодичний характер (раз чи кілька разів на рік);

• торгівля здійснюється наявним товаром, але по окремих видах товарів може здійснюватися за зразками, каталогами;

• ціни на товари встановлюються на основі попиту і пропозиції;

• торгівля ведеться великими партіями товарів з відстро­ченим часом передачі їх покупцям і оформленням спеціальних документів (договорів, контрактів), які підтверджують передачу прав власності на товари.

Біржа дає змогу створити ефективніший механізм торгівлі і для захисту інтересів продавців і покупців від впливу на них несприятливих змін цін. Біржова торгівля є самостійною і специфічною формою оптової торгівлі.

Біржа — це установа, де регулярно функціонує оптовий ринок і на основі співвідношення попиту і пропозиції здійснюється купівля-продаж товарів (товарна біржа), цінних паперів (фондова), іноземної валюти (валютна), інформації (інформаційна), науково-технічних розробок (біржа інте­лектуальних ресурсів).

Біржа, основою діяльності якої є біржова торгівля, виконує такі функції:

1. Організація проведення торгів. Насамперед — це добре обладнане «ринкове місце» (біржова зала), де могла б розміститися достатня кількість продавців і покупців, що беруть участь у біржових торгах. Багато сучасних бірж широко застосовують електронні торги з використанням комп'ютер­них систем. Це не потребує фізичної присутності покупців і продавців в одному місці, а дає змогу здійснювати торгівлю через електронні комп'ютерні мережі. Така організація торгівлі потребує належного матеріально-технічного забезпе­чення (обладнання комп'ютерами біржової зали, робочих місць учасників торгів), розробки й чіткого дотримання правил торгівлі всіма його учасниками.

Організацію біржових торгів має забезпечувати штат висококваліфікованих працівників біржі.

2. Розробка біржових контрактів — це стандартизація вимог до якісної характеристики біржових товарів і до розмірів партій товарів, розробка єдиних вимог до розрахунків за біржовими угодами тощо.

Біржа встановлює жорсткі вимоги щодо товарів, які допускаються до біржових торгів. На підставі цих вимог розроблено біржові стандарти, які мають бути враховані продавцями і покупцями на біржах.

Типові біржові контракти дають змогу прискорити оформ­лення укладених угод.

3. Розв'язання спірних питань. Під час біржових торгів між учасниками біржової торгівлі можуть виникати спірні ситуації (помилки, нечітка робота технічного персоналу, відмова від виконання контрактів, письмового укладання угод, порушення правил торгів тощо). Ці питання вирішуються безпосередньо на біржі відповідним нейтральним органом — третейським або арбітражним судом біржі.

4. Котирування й регулювання біржових цін. За умови концентрації великого попиту та пропозиції на біржі, укладання великої кількості угод, відсутності державного регулювання зменшується вірогідність впливу неринкових факторів на ціну, що максимально наближає її до реального попиту й пропозиції.

Біржову ціну встановлюють в процесі її котирування, це розглядають як найважливішу регулювальну функцію біржі. Котирування цін — це визначення діючих на біржах цін на товари, курси цінних паперів і валют. Такі ціни встановлю­ються спеціальною (котирувальною) комісією станом на початок і закінчення торгів.

З метою розробки стратегії поведінки продавців і покупців на наступних біржових торгах біржі публікують ціни на товари в біржових бюлетенях. Ціни є орієнтиром для потенційних виробників товарів, власників цінних паперів, покупців, органів державної влади тощо.

5. Біржове страхування (хеджування) учасників біржо­вої торгівлі від несприятливих для них коливань цін. Для цього на біржі використовуються спеціальні види угод і розробляється механізм їх укладання.

Біржа створює умови для того, щоб покупці і продавці товару за своїм бажанням могли виступати на біржових торгах у ролі клієнтів або учасників. Інтереси клієнтів біржі пред­ставляють брокери, які виконують їхні заявки. Це підвищує довіру до біржі, залучає до участі в ній ринкових спекулянтів, підвищує кількість продавців, покупців і посередників.

6. Гарантування виконання угод досягається через біржові системи клірингу і розрахунків. З цією метою біржа використовує систему безготівкових розрахунків шляхом заліку взаємних вимог і зобов'язань учасників торгів, проведення грошових розрахунків клієнтів через банківські рахунки біржі, застосування штрафних санкцій.

7. Інформаційна діяльність, збір і реєстрація біржових цін з подальшим їх узагальненням і публікацією, надання клієнтам, іншим зацікавленим організаціям інформації про наявність товарів, публікація такої інформації в газетах, журналах, інформаційних агенціях — все це є надзвичайно важливою функцією біржі.

8. Сприяння реалізації товарів за оптимальними цінами відбувається на основі прямої зустрічі попиту й пропозиції, поставки товару (форвардний контракт) та процесу його виробництва (ф'ючерсний контракт).

 




Переглядів: 431

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Бухгалтерські записи щодо надання знижки в підприємствах оптової торгівлі | Регулювання біржової діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.