Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






А.Айві вділяє 6 типів фокусу.

1. Фокус на клієнтові:Фокусування на клієнтові найбільш уживане, бо особистість клієнта є центральною ланкою роботи консультанта. Навіть якщо в інтерв'ю йдеться про іншого ідентифікованого клієнта, все одно зміни можливі лише в особистості того, хто прийшов. Тому на нього й спрямовані всі зусилля консультанта.

Поширеною помилкою консультантів-початківців є недооцінка значення вживання власного імені клієнта. Вживаючи ім'я, можна виділити та наголосити найбільш важливі фрагменти розмови, фокусуватися на них. Повторення імені створює умови як для індивідуалізації контакту, так і для підсилення його інтимності та унікальності.

Фокус на головній темі або проблемі:"Давайте ще раз ретельно проаналізуємо ситуацію, в яку ви потрапили..." Завдання - підштовхнути розвиток теми. Він використовується переважно тоді, коли, маючи сприятливий прогноз щодо рівня розвитку особистості клієнта, консультант допомагає йому прояснити досить складну життєву колізію, в розумінні якої той відчуває труднощі. Не так давно в психотерапії та консультуванні виділився окремий психотерапевтичний напрям, який так і називається -проблемно-орієнтоване консультування (про його суть та переваги див.: Блазер А., Хайм Е., Рингер X., Томмен М., 1998; Горностай П.П.,

Васьківська С.В., 1994).

3. Фокус на іншихлюдях: "Ваші стосунки з директором зайшли у глухий кут непорозуміння. Розкажіть докладніше, яка він людина." Подібний фокус виникає в інтерв'ю не тільки на етапі прояснення проблемної ситуації, але й далі в процесі роботи, особливо коли йдеться про конфліктні взаємини з іншими людьми.

4. Фокус на психотерапевтичних стосунках консультантаз клієн­том,на спільноті „Ми": "Наша з вами робота вже дала перші результати, та щоб вона стала ще ефективнішою...". Як варіант може зустрічатися концентрування на групі. Фокус на психотерапевтичних стосунках оживляє інтерв'ю, тримає співпрацю в ситуації „тут і тепер".

5. Фокус на консультанті: "Мені згадується мій досвід самотності. Я
Розумію, як це важко переживати..."
, ...". Як правило, такий хід зумовлений необхідністю дати непряму пораду чи зразок переживань, котрий стане у пригоді.

6. Культурно-контекстний фокус:„ Це тривожить багатьох матерів, котрі мають підлітків...". Спроба вписати в культурний контекст те, про що йде мова, корисна з багатьох міркувань. По-перше, звернення до культурного контексту може багато чого прояснити в тому, що і як переживається людиною, по-друге, в культурному контексті є найрізнома­нітніші зразки розв'язку життєвих негараздів, яким можна повчитися, по-третє, відчуття „типовості" унікальних переживань зменшує їх болючий тиск, додає наснаги в пошуку виходу тощо.

Концентрування використовується здебільшого на третьому-четвер-тому етапах консультативного процесу для того, щоб почати обговорення, або для підбиття підсумків. За А.Айві, воно входить до стримувальної тріади і відрізняється помірним ступенем впливу. Ця тріада забезпечує здатність розпочинати і утримувати яку-небудь тему або проблему в полі співпраці як завгодно довго. Допоміжними навичками, що забезпечують здійснення концентрування, є відкриті та закриті запитання (Айві А. 1998, с. 244).

 

Не конгруентність (невідповідність) та суперечностінайчастіше виникають:

 

1) між різними формами невербальної поведінки,наприклад: клієнт "вимучує" усмішку, зціпивши зуби; жінка демонструє примирення з чоловіком-випивохою, в то й же час жестикулює руками так, ніби щось відкидаючи;

2) між твердженням та невербальною поведінкою,наприклад: "я її так люблю!" - говорить клієнт, з силою потираючи руку об руку,

3) між твердженням і контекстом, наприклад: жінка каже, що хоче вирішити сімейні проблеми, хоче розлучитися, хоча з контексту скарги зрозуміли, що ні сил, ні рішучості в неї немає, до того ж, вона вже рік ніде не працює і живе на утриманні чоловіка;

4) між двома заявами,наприклад: "Мій син ідеальний, але він просто не поважає мене": між тим, що говорить людина на початку бесіди, в її середині або вкінці (спочатку - „маю труднощі у вихованні 13-річного сина", всередині -„він завжди питає дозволу, щоб піти з дому", „не було жодного випадку, щоб мав незадовільну оцінку в школі" і т.д., після зіставлення фрагментів жінка заявила, що „прийшла, бо вони (рідня) наполягають на тому, що я погано виховую свого сина");

5) між тим, що людина каже, і тим, що вона робить,наприклад: жінка, що за всяку ціну бажає спекатися свого чоловіка, який "її любить, але надто вже контролює", в процесі обговорення свого рішення повідом­ для про досить великий термін вагітності („вагітність" як несвідоме бажання залишити все, як є);

6) між людьми:скарги на зовнішні конфлікти обов'язково є ознакою внутрішніх проблем людини, тому є сенс бути уважним до тих претензій, які людина висловлює на адресу інших людей або приписує їм;

7) між клієнтом і ситуацією,наприклад: "Я два роки не можу влаш­туватися на роботу, згоден на будь-яку", - каже клієнт, демонструючи повну безвихідь, і це в той час, коли перед ним на консультацію приходила людина, яка мас майже аналогічну освіту і за останніх півроку кілька разів влаштовувалася на роботу та звільнялася з неї, тобто установки клієнта не мають під собою основи, не відображають того, що насправді діється на ринку праці.

Встановивши невідповідність, консультант прагне знайти влучний момент та спосіб звернути увагу клієнта на ці промовисті розбіжності і попрацювати з ними. Таким конкретними засобом може стати не тільки слово, але й зіставлення зроблених записів, малюнок, в якому проглядають зовсім протилежні риси тощо. Інформація подається дуже обережно, тактовно, бо якась частина людей може реагувати на зауваження захистом або опором, наприклад: „Так, я вас розумію, але я не можу зрозуміти, чому, розповідаючи про такі важкі переживання, ви посміхаєтеся". Якщо помічений факт не таїть проблеми, то людина пропустить зауваження мимо вух, якщо ж щось стоїть за такою поведінкою, то бурхливо відреагує, і наступить момент для терапевтичного відпрацювання.




Переглядів: 766

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Засоби впливу на клієнта. Терапевтичний аспект | Зворотний зв'язок

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.