Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Робота з опором та переносом

Хто зберігатиме душу свою, той погубить її; а хто погубить її, той оживить її. (Євангеліє від Луки, 17:33)

Опір є природне блокування прогресу консуль­тування і підлягає врегулюванню. (Е. Шостором)

Опір, (за З.Фрейдом,) - це сила, що створює бар'єр несвідомому на шляху до свідомості. Він виникає як спроба уразливої людини уберегти себе від психологічного болю (того, що вона хотіла б приховати від себе), і долається за допомогою опрацювання та інтерпретацій.

Опір в консультуванні, як і в психотерапії, - не таке вже й рідкісне явище.

Класичними ознаками опору є запізнення, забування, заяви про те, що нічого вартого уваги не спадає на думку. Часто опір виражається в раціональності суджень та відсутності афективних переживань, в атмосфері нудьги та низькій енергетизованості зустрічі, в непродуктивному мовчанні, або в повній згоді, в уникненні обговорення важливих тем і переживань, в неясному формулюванні своїх симптомів, в зведенні на жарт серйозних моментів бесіди.

Не становлять винятку ситуації, в яких спрацьовують психологічні захисти клієнта: він забуває, „пропускає мимо вух" чи не помічає в розмові того, що є для нього травматичним, перебиває, вступає в суперечку, не погоджується з тим чи іншим положенням, відходить від теми розмови, пропонує для обговорення те, що прямо від нього не залежить, подає ситуацію як проблемну для когось (рідних, близьких), але заперечує свою роль в її ескалації тощо.

З.Фрейд вказував, що опір може випливати з різних джерел і мати безліч причин. Найчастіше проявляються п'ять форм опору:

• опір-витіснення імпульсів, згадок, відчуттів, щоб не зазнати повтор­ного травмування;

• опір-перенесення як боротьба з інфантильними імпульсами та створення ситуації заміщення з включенням консультанта в якості ідеалізованої фігури;

• опір - вторинна вигода: прагнення якнайдовше залишатися предметом турботи та опіки;

• ід-опір - опір інстинктивних імпульсів будь-яким змінам у способах їх прояву;

• опір Супер-его, що випливає з почуття провини або потреби в покаранні.

Серед консультативних стратегій подолання опору можна виділити такі:

- концентрація уваги: віддзеркалення консультантом реакцій клієнта таким чином, щоб він помітив і прояснив те, що відбувається. Наприклад: Ви знову почуваєте себе зніяковіло", „Ви помітили, що ще раз змінили тему?"' „Ну ось, ми знову відхилилися від внутрішньої роботи";

- підсилення: загострення деяких моментів так, щоб показати їх абсурдність або шкідливість;

- знехтування: психолог, помітивши опір клієнта, переключає його увагу на інші питання, щоб не втрачати темпу і контакту, накопичити дос­татньо аргументів для переконливої демонстрації опору та роботи з ним;

- роз'яснення ефектів опору: клієнт помічає свій опір, але консультант поки що вказує лише на безпосередній ефект, що обмежується даним моментом, наприклад, втрата глибини емоційного переживання в умовах неможливості говорити про мотиви цього явища;

- роз'яснення не випадковості опору: коли клієнт пересвідчиться в наявності опору, можна перейти до пояснення, наприклад, показати, що це не просто погана мовленнєва звичка, а вмотивована дія;

- демонстрація альтернатив типовим патернам поведінки: наприклад, клієнтці, у якої зніяковіння блокувало самозаглиблення, рекомендують затриматись на зніяковінні, побути в ньому, в такий спосіб добиваючись ефекту самозаглиблення;

- роз'яснення функцій опору - аргументація користі, яку приносить опір;

- вивільнення і переміщення: зрозумівши цінність набутого досвіду, клієнт починає відкривати в собі нові блоки;

- розуміння глибинної цілі опору: сприймаючи в ході роботи опір як частину себе, клієнт набуває здатності бачити свої вибори (Бюдженталь Дж., 2001.-С. 177-185).

 

етапи роботи з опором:

1) фаза розпізнавання (опір помічає поки що лище консультант);

2) фаза демонстрації (консультант, дочекавшись слушної миті, вказує на існування опору, не аналізуючи його змісту та джерел виникнення);

3) фаза прояснення важливих нюансів виникнення опору (якщо клієнт не хоче визнати свого опору, можна вдатися до конфронтації).

Психологічна компетентність консультанта передбачає, що з проблемою трансферу та контр-трансферу він теж знайомий не тільки теоретично, але й практично.

Трансфер, абоперенесення- це переміщення почуттів чи уявлень клієнта на психотерапевта та наділення його значущістю іншої людини, з якою він мав стосунки в минулому.

Таким чином клієнт ставиться до терапевта як до об'єкта зі свого минулого, вимагаючи від нього специфічного ставлення. Наприклад, уже через кілька годин після нелегкого консультативного процесу клієнт телефонує консультанту, мотивуючи це своїм занепокоєнням тим, що погано працював на сесії. На питання, чому він так вважає, заявляє, що хвилюється через реакцію консультанта, бо той був явно не задоволений його роботою, і він це відчув. Така реакція клієнта вказує на перенесення і ставить перед необхідністю скрупульозного аналізу стосунків буквально на наступній зустрічі. Поки існує невизначеність, а клієнт перебуває в подібних афективних станах, прориву в його самоусвідомленні очікувати годі.

 

контр-трансфером - вважають емоції, які формуються у консультанта по відно-енню до клієнта.

З точки зору психоаналітиків опрацювання трансферних стосунків сприяє побудові хорошого робочого альянсу, а контр-трансфер може стати перешкодою в розгортанні психотерапевтичного процесу.

Трансферні стосунки не обов'язково мають форму інфантильних очікувань любові від значущих дорослих зі свого дитинства, як вказували психоаналітики. Вони, як писав К.Юнг, можуть набувати інших архетипіч-них форм, а саме: учитель-учень, майстер-підмайстер, рятівник-грішник, ведучий-ведений, просвітлений - той, що на шляху до просвітлення тощо. Якщо консультант не помічає роботи трансферу, то він працює наосліп, не усвідомлюючи, що робить. Невизначені стосунки чи неопрацьований безликий трансфер можуть призвести до негативних зрушень в особистості самого консультанта (див.: мана-особистість по К.Юнгу).




Переглядів: 936

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Конфронтація | Навіювання як основа інтервенції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.