Попит. Закон попиту. Фактори, шо впливають на зміну попиту.
Попит і пропозиція. Ціна ринкової рівноваги
Тема 5
1. Попит. Закон попиту. Фактори, шо впливають на зміну попиту.
2. Пропозиція. Закон пропозиції. Фактори, шо впливають на зміну пропозиції.
3. Еластичність попиту та пропозиції, її сутність та методи визначення..
4. Ціноутворення в ринковій економіці.
Попит– це відношення між ціною блага та його кількістю, яку споживачі хочуть і можуть купити. Попит проявляється в обсязі попиту, тобто в тій кількості блага, яке було куплене за деякою ціною при незмінності інших чинників, що впливають на попит. На обсяг попиту впливають цінові та нецінові чинники.
Залежність обсягу попиту від ціни товару називають функцією попиту,яку позначають через Qd(p) , а її графік – кривою попиту.
Ціна
D
1 2 3 4 5 Обсяг Графік 1. Крива попиту
Закон попитувідображає зворотний зв’язок між ціною і обсягом попиту: кількість товару, на який виникає попит, зростає при зниженні ціни і скорочується при її підвищенні. Закон попиту порушується для товарів Джіффена (дешевий товар, на який припадає велика частка бюджету споживача) і товарів Веблена (дорогий товар, який купується для престижу).
Найважливішою детермінантою обсягу попиту є ціна. Однак існують і інші чинники, що впливають на попит. Тому при побудові кривої попиту припускають, що нецінові детермінанти величини попиту залишаються незмінними. Такими неціновими чинниками є:
· ціни інших благ;
· доходи споживачів;
· загальна кількість споживачів даного блага;
· смаки і вподобання споживачів (споживчі переваги);
· очікування зміни ціни та доходів;
· економічна політика держави.
Внаслідок зміни нецінових факторів відбуваються зміни в попиті, які відображаються у переміщенні кривих попиту