Пропозиція. Закон пропозиції. Фактори, шо впливають на зміну пропозиції.
Пропозиція– це кількість благ, яку продавець хоче і здатний запропонувати для продажу за певний період часу. Обсяг пропозиціївизначається кількістю благ, яка запропонована для продажу в певний період часу. На обсяг пропозиції впливає як ціна блага, так і нецінові чинники.
Залежність обсягу пропозиції від ціни товару називають функцією пропозиції і позначають Qs(p),а її графік – кривою пропозиції
Ціна S
S
0 Обсяг Графік 3. Крива пропозиції
Закон пропозиціївідображає пряму залежність між ціною і обсягом пропозиції: при збільшенні ціни обсяг пропозиції зростає, і навпаки. Закон пропозиції порушується лише для кривих пропозиції праці.
При побудові кривої пропозиції, як і кривої попиту, припускається, що ціна є найважливішим визначником обсягу пропозиції будь-якого продукту, а нецінові детермінанти обсягу пропозиції попередньо задані і залишаються незмінними. Такими неціновими чинниками є:
· ціни на ресурси;
· технологія виробництва;
· ціни на інші блага;
· очікування зміни цін;
· кількість продавців на ринку;
· податки і дотації.
Якщо нецінові детермінанти пропозиції зазнають зміни, положення кривої пропозиції буде змінюватися. Переміщення кривої пропозиціївправо означає збільшення пропозиції, а переміщення вліво – скорочення пропозиції блага: постачальники пропонують меншу кількість продукції за кожною із можливих цін. Переміщення кривої пропозиції означає зміну пропозиції.