МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ ТАНЦЮВАЛЬНОЇ МУЗИКИМузика для балетмейстера – невичерпна скарбниця. Музика – душа танцю. В ній закладено емоційний лад, ритмом підкреслюється характер руху, а через мелодію передається пластичний малюнок танцю. Наскільки винахідливо розвивається типова для даного танцю ритмічна формула та мелодія, настільки змістовно і приємно виглядає все це в цілому. Музика через ритм, стиль епохи і характер народу стимулює фантазію балетмейстера під час створення танцювальних образів. Танцювальна музика за призначенням буває різною: побутова, легка, розважальна, музика, яку вважають високохудожньою, яка ритмічно передає танцювальні форми та їх образи, що викликають почуття та породжують в уяві картини життя та побуту. Для роботи хореографа з музичним матеріалом можна рекомендувати два основних методи: метод активного слухання та метод аналізу музичного твору. Як відомо, повноцінне сприйняття музики – складний процес, що потребує значної концентрації слухацької уваги і містить щонайменше два складних завдання : 1. усвідомлення та сприйняття музичного змісту; 2. осягення цього змісту всупереч його існування лише у безупинному русі. Перше з перелічених завдань пов’язане з вирішенням музичної проблеми виявлення зв’язків музики з позамузичною реальністю і характеризується особливою специфікою художнього мислення; вирішення другого повністю залежить від закономірностей формування музичних структур. Саме ці структури забезпечують сприйняття музичного змісту. Якою б не була чудовою музика, хореографія збагачується від контакту з нею, якщо вона містить передумови для розвитку в постановці саме танцювального мистецтва. Балетмейстеру потрібно знати, як будуються музичні форми ( проста і складна, рондо, варіації, сонатне алегро), знати, наприклад, що в тричасній формі третій розділ (реприза) повторює матеріал першого, а в рондо – багаторазове повернення до головної теми. В сонатній формі ( складна тричасна форма) перший розділ – експозиція – вибудовується як зіставлення двох контрастних тем, які в середньому розділі розробляються в розвитку, а в третьому – репризі – знов повертаються до першооснови. Всі ці форми можуть підказати балетмейстеру спосіб вирішення хореографічного твору. Сприйняття музичного твору передбачає надзвичайно уважне вслухування в музичну тканину твору, глибоке переживання відтінків його змісту і форми. Попередній теоретичний аналіз твору, додаткове читання літератури про твір, композитора, жанр допоможуть при прослуховуванні почути більше нюансів і яскравих деталій даного твору. Послідовний, цілісний аналіз музичного твору, де в єдності здійснюється теоретичний та емоційний аналіз, виявляються зміст, форма твору та художні засоби їх втілення надає можливість хореографу визначити зміст і форму хореографічного твору. Видатний балетмейстер К.Гойлезовський, втілюючи в художньо осмислені танцювальні форми твори О.Скрябіна, Ф.Листа, Ф.Шопена, С.Рахманінова, С.Прокоф’єва, Р.Щедріна та інших працював у такій послідовності: Слухаючи музику, він поділяв її на емоційні періоди, потім кожний період – на музичні фрази, і ту велику кількість музичних акцентів, що містять у собі інколи цілий ряд нечутних відразу неперевершених за виразністю моментів, він відображав у рухах, у пластичних позах, зливаючи їх у цілісний образ, який характеризує цю музичну фразу. При такому творчому вирішенні зовсім не обов’язково відмічати рухом кожний окремий музичний звук. Хореографічна фраза у цьому випадку буде не буквальним перекладом конструкції музичної фрази, а немов би пластичним її переказом. Таким чином, будь-який твір, вирішений як чергування настроїв та переживань, набуває хореографічної форми, яка образно-пластично відповідає музичному твору. Ідейно-емоційний зміст виражається в музиці через систему жанрових виразних засобів. У сприйнятті музичного твору велику роль відіграє асоціативна уява, яка виникає як на основі вираженого музикою ідейно-емоційного змісту, так і на основі подібності чи зв’язку елементів музичної мови з деякими життєвими явищами, перш за все через жанрову характеристику. Глибоке розуміння твору, який аналізується, формує емоційне ставлення до нього в поєднанні з логічним осмисленням. Щоб досягнути усвідомлення образно-емоційного змісту музичного твору, необхідно проаналізувати весь комплекс художньо-виразних та технічних засобів, які використовував композитор: структуру, логіку, тональний план, гармонію, голосоведення, поліфонічні особливості, фактуру твору, який вивчається. Музичний аналіз допомагає глибоко розкрити зміст твору, осмислити його. Аналіз музичного твору починається з чіткого визначення початку та кінця кожної фрази, кожного речення, кожної з частин, які складають даний твір. Такий аналіз створює фундамент для осмисленого запам'ятовування та засвоєння музичного твору, є початком оволодіння музичним матеріалом. Основу аналізу складає визначення відповідності єдності змісту музичного твору і його форми, виявлення типових інтонацій, що відіграють роль „будівельного матеріалу” в створенні художніх образів, слідкування за процесом переінтонування, змістовної трансформації музичного матеріалу. Суттєво важливим є визначення найяскравішої художньої деталі твору, що легко запам’ятовується, бо це, як правило, інтонаційний згусток, концентроване представлення музичного образу або найяскравішого його фрагменту. Цілісне охоплення короткого епізоду не викликає ускладнень, а яскравість художньої деталі об’єктивно викликає у слухача емоційне відношення до музики. Також балетмейстеру необхідно працювати над партитурою, оскільки хореограф з самого початку роботи повинен спиратися на правильне розуміння музики. Тільки в результаті вивчення партитури можна отримати точне уявлення про твір: його масштаби, характери образів та їх розвиток, яскравість кульмінації та оркестровки, музичний стиль твору.
|
||||||||
|