Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ ТАНЦЮВАЛЬНОЇ МУЗИКИ

Музика для балетмейстера – невичерпна скарбниця. Музика – душа танцю. В ній закладено емоційний лад, ритмом підкреслюється характер руху, а через мелодію передається пластичний малюнок танцю. Наскільки винахідливо розвивається типова для даного танцю ритмічна формула та мелодія, настільки змістовно і приємно виглядає все це в цілому.

Музика через ритм, стиль епохи і характер народу стимулює фантазію балетмейстера під час створення танцювальних образів.

Танцювальна музика за призначенням буває різною: побутова, легка, розважальна, музика, яку вважають високохудожньою, яка ритмічно передає танцювальні форми та їх образи, що викликають почуття та породжують в уяві картини життя та побуту.

Для роботи хореографа з музичним матеріалом можна рекомендувати два основних методи:

метод активного слухання та метод аналізу музичного твору.

Як відомо, повноцінне сприйняття музики – складний процес, що потребує значної концентрації слухацької уваги і містить щонайменше два складних завдання :

1. усвідомлення та сприйняття музичного змісту;

2. осягення цього змісту всупереч його існування лише у безупинному русі.

Перше з перелічених завдань пов’язане з вирішенням музичної проблеми виявлення зв’язків музики з позамузичною реальністю і характеризується особливою специфікою художнього мислення; вирішення другого повністю залежить від закономірностей формування музичних структур. Саме ці структури забезпечують сприйняття музичного змісту.

Якою б не була чудовою музика, хореографія збагачується від контакту з нею, якщо вона містить передумови для розвитку в постановці саме танцювального мистецтва.

Балетмейстеру потрібно знати, як будуються музичні форми ( проста і складна, рондо, варіації, сонатне алегро), знати, наприклад, що в тричасній формі третій розділ (реприза) повторює матеріал першого, а в рондо – багаторазове повернення до головної теми. В сонатній формі ( складна тричасна форма) перший розділ – експозиція – вибудовується як зіставлення двох контрастних тем, які в середньому розділі розробляються в розвитку, а в третьому – репризі – знов повертаються до першооснови. Всі ці форми можуть підказати балетмейстеру спосіб вирішення хореографічного твору.

Сприйняття музичного твору передбачає надзвичайно уважне вслухування в музичну тканину твору, глибоке переживання відтінків його змісту і форми. Попередній теоретичний аналіз твору, додаткове читання літератури про твір, композитора, жанр допоможуть при прослуховуванні почути більше нюансів і яскравих деталій даного твору.

Послідовний, цілісний аналіз музичного твору, де в єдності здійснюється теоретичний та емоційний аналіз, виявляються зміст, форма твору та художні засоби їх втілення надає можливість хореографу визначити зміст і форму хореографічного твору.

Видатний балетмейстер К.Гойлезовський, втілюючи в художньо осмислені танцювальні форми твори О.Скрябіна, Ф.Листа, Ф.Шопена, С.Рахманінова, С.Прокоф’єва, Р.Щедріна та інших працював у такій послідовності:

Слухаючи музику, він поділяв її на емоційні періоди, потім кожний період – на музичні фрази, і ту велику кількість музичних акцентів, що містять у собі інколи цілий ряд нечутних відразу неперевершених за виразністю моментів, він відображав у рухах, у пластичних позах, зливаючи їх у цілісний образ, який характеризує цю музичну фразу.

При такому творчому вирішенні зовсім не обов’язково відмічати рухом кожний окремий музичний звук. Хореографічна фраза у цьому випадку буде не буквальним перекладом конструкції музичної фрази, а немов би пластичним її переказом. Таким чином, будь-який твір, вирішений як чергування настроїв та переживань, набуває хореографічної форми, яка образно-пластично відповідає музичному твору.

Ідейно-емоційний зміст виражається в музиці через систему жанрових виразних засобів. У сприйнятті музичного твору велику роль відіграє асоціативна уява, яка виникає як на основі вираженого музикою ідейно-емоційного змісту, так і на основі подібності чи зв’язку елементів музичної мови з деякими життєвими явищами, перш за все через жанрову характеристику.

Глибоке розуміння твору, який аналізується, формує емоційне ставлення до нього в поєднанні з логічним осмисленням. Щоб досягнути усвідомлення образно-емоційного змісту музичного твору, необхідно проаналізувати весь комплекс художньо-виразних та технічних засобів, які використовував композитор: структуру, логіку, тональний план, гармонію, голосоведення, поліфонічні особливості, фактуру твору, який вивчається.

Музичний аналіз допомагає глибоко розкрити зміст твору, осмислити його. Аналіз музичного твору починається з чіткого визначення початку та кінця кожної фрази, кожного речення, кожної з частин, які складають даний твір. Такий аналіз створює фундамент для осмисленого запам'ятовування та засвоєння музичного твору, є початком оволодіння музичним матеріалом.

Основу аналізу складає визначення відповідності єдності змісту музичного твору і його форми, виявлення типових інтонацій, що відіграють роль „будівельного матеріалу” в створенні художніх образів, слідкування за процесом переінтонування, змістовної трансформації музичного матеріалу. Суттєво важливим є визначення найяскравішої художньої деталі твору, що легко запам’ятовується, бо це, як правило, інтонаційний згусток, концентроване представлення музичного образу або найяскравішого його фрагменту. Цілісне охоплення короткого епізоду не викликає ускладнень, а яскравість художньої деталі об’єктивно викликає у слухача емоційне відношення до музики.

Також балетмейстеру необхідно працювати над партитурою, оскільки хореограф з самого початку роботи повинен спиратися на правильне розуміння музики. Тільки в результаті вивчення партитури можна отримати точне уявлення про твір: його масштаби, характери образів та їх розвиток, яскравість кульмінації та оркестровки, музичний стиль твору.

 




Переглядів: 1076

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | ЕТАПИ РОБОТИ ХОРЕОГРАФА НАД МУЗИЧНИМ МАТЕРІАЛОМ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.