МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Зародження дисидентського руху в Україні.Дисидентство — виступ проти існуючого державного ладу чи загальноприйнятих норм певної країни, протистояння офіційній ідеології й політиці; відступництво від учення панівної церкви. З поразкою збройної боротьби ОУН—УПА український національно-визвольний рух не припинився, він лише набув нових форм. У другій половині 1950-х років в Україні виникають підпільні групи та організації, які набувають організаційних форм і розгортають пропагандистську діяльність з метою залучити нових прихильників. У 1958р. у Станіславі (з 1962 р. Івано-Франківськ) було викрито Об'єднану партію визволення України, яка намагалася діяти за організаційними принципами ОУН. У 1961р. у Львові ліквідовано Український національний комітет, який орієнтувався на ідеологічні засади ОУН. Новий етап опозиційного руху, який розпочався з кінця 50-х років, прийнято називати дисидентським. Його започаткувала Українська робітничо-селянська спілка, що діяла на території Західної України в 1958-1961 pp. На думку засновників, ця організація мала діяти ненасильницькими, легальними методами. Спілка поставила за мету здобуття незалежності України, виходу зі складу СРСР конституційним шляхом. Провідними в середовищі українського дисиденства були два питання. Одне торкалося прав нації, а інше прав людини. Шістдесятництво— це широкий мистецько-громадський рух української інтелігенції. За даних історичних обставин шістдесятництво і дисидентство дещо тотожні, але вони не боролися з радянським ладом, а прагнули оновити його через упровадження реформ. Серед них була популярною теза «соціалізм з людським обличчям». Вони обстоювали верховенство суспільства над державою, рівність усіх людей, включаючи вищих посадових осіб, перед законом, пріоритет прав людини, усунення регламентації творчого процесу, подолання відірваності від західної культури. Для українських шістдесятників особливо болючими були національні проблеми. На початку 1960р. у Києві виник клуб «Супутник», який став популярним місцем зустрічей творчої молоді. Тут проходили вечори поезії за участю І.Драча, Л.Костенко, В.Симоненка. Історики О.Апанович і М.Брайчевський, мистецтвознавець М.Логвин читали лекції з вітчизняної історії. Український літературний процес розкривали у своїх лекціях І.Дзюба, Є.Сверстюк, І.Світличний. Львівський клуб «Пролісок» став своєрідним форпостом шістдесятників у Західній Україні. Тут сформувалося ядро молодих інтелігентів, серед яких вирізнялися психолог М.Горинь, мистецтвознавець Б.Горинь, поет Калинець та ін.
Заняття 17
|
||||||||
|