Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальні підходи до класифікацій особистісно орієнтованих технологій

Технологія в загальному розумінні цього слова – наука про майстерність, про те як краще досягти бажаного результату.

Педагогічна технологія – це науково обґрунтована системна модель діяльності вчителя, яка містить опис алгоритму його дій у розв’язанні певної навчально-виховної проблеми.

Особистісно орієнтовані педагогічні технології описують процес спільної діяльності вчителя й учнів, який забезпечує умови для розвитку і саморозвитку особистості з метою досягнення визначеного результату навчання і виховання. Застосування таких технологій у професійній діяльності допоможе вчителеві успішніше розв’язувати педагогічні задачі, зробити навчання й виховання більш прогнозованими й керованими процесами.

Педагогами сформульовано головні вимоги до особистісно орієнтованих технологій:

- навчальний матеріал повинен забезпечувати виявлення змісту суб’єктного досвіду учня, включаючи досвід його попереднього навчання;

- виклад знань у підручнику (вчителем) повинен бути спрямований не тільки на розширення їх обсягу, структурування, інтегрування, узагальнення предметного змісту, а також на постійне перетворення набутого суб’єктного досвіду кожного учня;

- у процесі навчання необхідне постійне узгодження суб’єктного досвіду учнів із науковим змістом здобутих знань;

- активне стимулювання учня до самоцінної освітньої діяльності, зміст і форми якої повинні забезпечити учневі можливість самоосвіти, саморозвитку, самовираження в ході оволодіння знаннями;

- конструювання та організація навчального матеріалу, який дає змогу учневі вибирати його зміст, вид і форму при виконанні завдань, розв’язуванні задач тощо;

- виявлення та оцінка способів навчальної роботи, якими користується учень самостійно, стійко, продуктивно;

- необхідно забезпечувати контроль і оцінку не тільки результату, а й головним чином процесу учіння;

- освітній процес повинен забезпечувати побудову, реалізацію, рефлексію, оцінку учня як суб’єкта своєї діяльності.

Усі висловлені положення спрямовані на реалізацію принципу суб’єктності освіти (учень – суб’єкт пізнання), а також на пошук тих педагогічних технологій, які сприятимуть особистісному розвиткові учня в ході навчально-пізнавальної діяльності, в освітньому процесі, у побудові його життєдіяльності.

Різними педагогами робляться спроби класифікувати сучасні технології. В.Гузєєв виділяє універсальні обмежені та специфічні технології. І.Дичківська – системні, модульні та локальні технології. Г.Ксензова – технології пояснювально-ілюстративного навчання, особистісно орієнтовані технології та технології розвивального навчання. Г.Сазоненко до особистісно орієнтованих технологій відносить технологію повного засвоєння знань (автори: Дж.Керролл, Б.Блум, М.Кларін), технологію різнорівневого навчання (автори: Дж.Керролл, Б.Блум, З.Калмикова), технологію колективного навчання (автори: А.Равін, В.Дяченко) і технологію модульного навчання (автор П.Юцявічене).

Детально і найзручніше характеризує особистісно орієнтовані педагогічні технології класифікує В.С.Кукушин, які можна використати для модернізації традиційної навчально-виховної системи:

1) Педагогічні технології на основі гуманізації і демократизації педагогічних стосунків:

- гуманно-особистісна технологія Ш.О.Амонашвілі;

- викладання літератури як людинознавства Є.І.Ільїна.

2) Педагогічні технології на основі активізації та інтенсифікації діяльності учнів:

- ігрові технології;

- проблемне навчання;

- використання опорних сигналів В.Ф.Шаталова;

- комунікативне навчання Є.І.Пассова.

3) Педагогічні технології на основі ефективності організації й управлінням процесом навчання:

- програмоване навчання;

- диференційоване навчання (Н.П.Гузик);

- індивідуальне навчання (І.Унт);

- перспективно-випереджувальне навчання (С.М.Лисенкова);

- групові форми роботи, колективний спосіб навчання (І.Д.Первін, В.К.Дяченко);

- комп’ютерні (інформаційні) технології.

4) Педагогічні технології на основі методичного вдосконалення і дидактичного реконструювання навчального матеріалу:

- укрупнення дидактичних одиниць (УДЄ) П.М.Єрдінієва;

- технологія «Діалог культур» В.С.Біблера і С.Ю.Курганова;

- технологія «Екологія і діалектика» Л.В.Тарасова;

- технологія реалізації теорії поетапного формування розумових дій М.Б.Воловича.

5) Природовідповідні технології, що використовують методи народної педагогіки, які спираються на природні процеси розвитку дитини:

- навчання за Л.М.Толстим;

- виховання грамотності за А.М.Кушнірем;

- технологія М.Монтессорі.

6) Альтернативні технології:

- вальдорфська педагогіка;

- технологія вільної праці С.Френе;

- технологія ймовірностей освіти А.М.Лобка та інші.

7) Комплексні технології (авторські школи):

- школа самовизначення А.Н.Тубельського;

- школа для всіх Є.А.Ямбурга;

- школа М.П.Щетініна;

- школа-парк М.Балана;

- школа М.М.Гузика;

- школа О.А.Захаренка;

- педагогіка життєтворчості:

- Український колеж ім. В.Сухомлинського;

- «Козацька республіка» та інші.

8) Технології виховного процесу:

- технологія педагогічної підтримки (О.Газман);

- технологія колективного творчого виховання (І.П.Іванов);

- технологія створення ситуації успіху (А.С.Бєлкін);

- технологія розв’язання винахідницьких задач – ТРВЗ (С.Г.Альтшуллер).

 

 




Переглядів: 1681

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суть і особливості особистісно орієнтованого навчання і виховання | Технології розвивального навчання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.