Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Міфологія

Грала об'єднуючу, формоутворюючу роль для всієї давньогрецької культури. Найдавнішими були божества, що втілювали сили природи. Від союзу Геї (землі) і Урану (неба) з'явилися титани. Діти одного з титанів – Кроноса — боги на чолі із Зевсом у сутичці з титанами отримали перемогу і розділили владу над світом. Гора Олімп вважалася помешканням верховних богів на чолі із Зевсом. Бог грому та блискавки Зевс став царем богів і людей, Посейдон — морів, океанів і всіх вод, Аїд — похмурого підземного царства, Гера (дружина Зевса) була покровительницею шлюбу і сім'ї, одна сестра Зевса — Деметра — богинею родючості, інша — Гестія — покровительницею домівки. Улюблена дочка Зевса Афіна шанувалася як богиня військової мудрості і мудрості взагалі. Богом війни був Арес. Гермес — спочатку бог скотарства і пастухів, пізніше шанувався як вісник олімпійських богів, заступник мандрівників, купців, бог торгівлі, винахідник міри і пастушачої флейти. Артеміда спочатку була богинею родючості і покровительницею тварин і полювання, богинею Місяця, пізніше вона стала покровительницею жіночої цнотливості і охороницею вагітних. Аполлон — брат Артеміди, божество сонячного світла, освіти, медицини, мистецтва, що втілюється його супутницями — дев'ятьма музами. Ще одна дочка Зевса — Афродіта — богиня любові і краси. Чоловіком Афродіти був бог-коваль Гефест. Діоніс — найвеселіший серед богів, заступник виноградарів і виноробів, йому присвячувалися свята в кінці сільськогосподарського року — Діонісії. Крім олімпійських богів існувало безліч інших (переважно місцевих) богів.

Боги в мали людську подобу, володіли людськими бажаннями, думками, почуттями та людськими вадами. Крім безлічі міфів про богів існували легенди про героїв (напівсметних-напівбогів). Усі міфи і легенди складалися у цілі цикли, що стали надалі джерелом сюжетів для літератури, драматургії і скульптур. Паралельно із міфологією розвивалася культова практика — жертвопринесення і молитви, що проходили у храмах. Кожне місто мало бога — заступника. Афіна вважалася покровительницею Афін. Олімпія була центром поклоніння Зевсу, якому і присвячувалися тут спортивні Олімпійські змагання. Місце головного святилища Аполлона — Дельфи. Досі до давньогрецької міфології не слабшає ні науковий, ні пізнавальний, ні естетичний інтерес.

Наука

Саме в античній культурі наука вперше в історії людства виділяється у самостійну сферу. Тут зароджується філософія як наукова теорія, розвивається система понять, ставляться і вирішуються основні філософські проблеми (про походження Всесвіту, про природу людини). Традиція вважає Фалеса першим грецьким філософом, астрономом і математиком. Демокрит, що відстоював атомістичну («атомос» — неподільний) концепцію будови світу. У становленні діалектики величезну роль відіграв Геракліт, у постановці і глибокій розробці соціально-етичних проблем — Сократ. Його учень Платон став основоположником філософської школи, одним з найбільших філософів всіх часів. Аристотель — найзнаменитіший з енциклопедичних розумів, здійснив величезний вплив на філософські напрями Середньовіччя і Нового часу. Філософія Епікура свою задачу вбачала у звільненні людини від страху перед смертю і долею, він заперечував втручання богів у життя природи і людини. Історична наука Стародавньої Греції передусім асоціюється з іменем Геродота. Гідним представником медичних знань був Гіппократ. Його міркування про причини хвороб, про чотири темпераменти, про роль прогнозу при лікуванні, про морально-етичні вимоги до лікаря, здійснили великий вплив на подальший розвиток медицини. Клятва Гіппократа і сьогодні є моральним кодексом лікарів всього світу. З іменем Архімеда пов'язане відкриття одного з основних законів гідростатики, початок числення нескінченно великих і малих величин, ряд важливих технічних винаходів. Вивчалися вулканічні й метеорологічні явища, були відкриті мусони та їх практичне значення. Найбільшим науковим центром елліністичного світу була Александрійська бібліотека, що мала більш ніж півмільйона книг. Сюди приїжджали з усього Середземномор'я.

Освіта

У ході розвитку античної духовної культури поступово виробляється ідеал людини, який передбачає гармонію, поєднання фізичної і духовної краси. Із цим ідеалом співвідносилася вся система виховання і освіти. Саме в полісах уперше в історії постало завдання навчання дітей. У Афінах хлопчики з семи років починали вчитися у нижчій школі, де навчали грамоті, літературі, починаючи з Гомера, музиці, арифметиці, малюванню. Більш поглиблене вивчення предметів з доповненням початків астрономії і філософії було вже у другому рівні початкових училищ — граматичній школі (від 12 до 15 років). Навчання фізичній культурі велося одночасно у комплексі — палестрі. Завершувалася загальна освіта у гімназії, де юнаки 16-18 років удосконалювалися в таких науках: риторика, етика, логіка, географія та гімнастика. Після гімнасії можна було стати ефебом — учнем вищого навчального закладу. У Спарті контроль держави над розвитком особистості був жорстким. За переказами, новонароджених оглядали члени міської ради старійшин і відбирали тільки здорових дітей (кволих і хворобливих скидали в провалля). Існувала система державного шкільного навчання, обов'язкова для кожного спартанця від 8 до 20 років. Вчилися в школах, на відміну від Афін, і хлопчики, і дівчата, але у Спарті дитину відривали від сім'ї. Хлопців, починаючи з 12 років, ділили на загони, на чолі кожного загону ставився прен (старший і найавторитетніший хлопчик). Основними елементами навчання були: полювання, релігійні та військові танці, різноманітні фізичні вправи. Розумовий розвиток був особистою справою кожного спартанця.




Переглядів: 325

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема №5 Давньогрецька культура | Література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.