Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні етапи розвитку Богослужінь Добового кола.

Без поглибленого вивчення та аналізу давньоєврейської духовності та синагогальних служб неможливо пізнати і природу сьогоднішніх усталених молитов та богослужінь добового кола. Історія виникнення Божественної Літургії, яка сходить до звичаїв давньоєврейської вечері і синагогального богослужіння, та, не кажучи вже про інші християнські служби, які також беруть своє походження від єврейських молитовних звичаїв, зможе послужити нам у аналізі походження, змісту та значення сьогоднішніх богослужінь Добового кола.

У храмовому богослужінні древніх євреїв, протягом дня, відповідно до трьох денних жертв, належало три богослужіння. Перше було вранці, між сходом сонця і третьою годиною, по-єврейськи - дев’ятою; друге - після ранкової жертви, коли звичайно співалися псалми і урочисто читалися молитви; третє — вечірня молитва. Перше богослужіння закінчувалося благословенням священика. Друге богослужіння було опівдні, після приношення безкровної жертви з борошна і вина. Третє богослужіння відбувалося ввечері, близько дев'ятої години, по-єврейськи - о третій годині пополудні, після принесення хлібної жертви, і тривало до сонячного заходу. У Вавилонському полоні євреї стали замінювати жертви молитвами. Пізніше у вигнанні, і, особливо, після руйнування другого Храму, цей звичай зміцнився остаточно: жертви замінили богослужінням в синагозі, яке зберігало ритуал колишнього богослужіння в Храмі.

У житті первісної Єрусалимської громади християн спостерігається слідування деяким єврейським молитовним звичаям: апостоли моляться о шостій та дев'ятій годині (Діян. 3, 1; 10, 9), дотримуються третьої години (Діян. 2,1-15), ходять до Єрусалимського храму. Ймовірно, ці ж години дотримувалися і першими християнами. У пресвітера Климента Олександрійського (ІІ-ІІІ ст.) є точне означення годин: християни, свідчить він, відводять для молитви третю, шосту і дев'яту години. В 34-й главі VIII книги Апостольських постанов (ІІ-ІІІ ст.), написаної, ймовірно, в часи гонінь на християн, говориться: «Молитви здійснюйте вранці, о третій, шостій і дев'ятій годині, ввечері і при співі птахів. Вранці дякуйте Господу за те, що Він просвітив нас, провів нас і навів день, о третій же годині моліться тому, що в цей час Господь отримав вирок від Пилата; о шостій тому, що в цю годину Його розіп'яли, о дев'ятій тому, що тоді вся природа при розп'ятті Христа, жахаючись зухвалості нечестивих іудеїв, коливалася, не виносячи образу свого Господа; ввечері дякуйте Йому за те, що Він дав нам ніч для спочинку від денної праці; при співі ж півнів моліться з огляду на те, що вони сповіщають наступ дня для вчинення справ світла».

У євреїв в зазначені години відбувалося спільне богослужіння, а християни, мабуть, звершували спершу тільки приватну молитву. «Вчення дванадцяти апостолів» (кінець І - початок II ст.) вказує для цього тільки молитву «Отче наш».

За Плінієм (І-ІІ ст.), в його час християни збиралися на спільну молитву двічі на день: вранці і ввечері. Вечірня молитва творилася з настанням ночі і в перші століття з’єднувалася з Євхаристією. Коли гоніння припинилися і християни отримали можливість звершувати денні служби в храмах — молитовні часи перейшли до спільних богослужінь, але були обов'язкові не всі і не для всіх. До них відносяться, правдоподібно, богослужіння ранішні та вечірні. У записках західної мандрівниці Сільвії Аквітанки, яка здійснила в 388 р. подорож у Палестину, в її паломницькому щоденнику є опис богослужіння в Єрусалимі. За її розповідями, в Єрусалимі повсякденно відвідуваними зазвичай були північне богослужіння, яке тривало до сходу сонця, з'єднуючись з ранковим богослужінням. У час Чотиридесятниці до зазначених служб додавалася і служба третього часу. Таким чином, в IV ст. кількість служб була зформована. Згодом додалися служба першого часу і північна.

В IV ст. з північного богослужіння, яке затягувалось до ранку і з'єднувалось із ранковим, викристалізувалась утреня. І зараз в ній можна розрізнити шестипсалміє як частину давньої північної і частини канону з похвальними псалмами як частину давньої ранішньої служби. Внаслідок такого з'єднання кількість служб добового кола скоротилося до шести. За твердженням преподобного Йоана Касіяна Римлянина (+ 435), введення богослужіння першого часу, сьомого за рахунком, сформувалось у Вифлеємському монастирі при наступних обставинах. По закінченні утрені монахам давалося декілька годин на відпочинок. До третьої години служби не було, і деякі зловживали вільним часом. Ревним монахам не подобався такий порядок. І після довгого обговорення встановили службу першої години. За словами преподобного Йоана Касіяна, вона заповнила кількість богослужінь до семи, згідно пророка Давида: «Сім раз на день я славлю Тебе через присуди правди Твоєї» (Пс. 118, 164). Північна утворилася, найбільш вірогідно, з 118-го псалма, який колись співався на денній північній до її з'єднання з утренею.

Як вказується у «Дідахе», кожна з двох денних молитов складалася лише з читання молитви Господньої. Але псалми складали центр християнського богослужіння з найстародавніших часів. До псалмів і пісень Ст. З. християни додавали складені ними новозавітні пісні і молитви. Найдавніші з них, ймовірно, ранковий і вечірній гімни. Одним з таких найдавніших гімнів є «Світло тихе». На думку дослідників, саме про нього говорить святий Василій Великий (329-379 рр.) в книзі про Святого Духа: «Наші батьки встановили зустрічати благодать вечірнього вогню не мовчанням, але коли внесуть його, негайно ж і дякувати».




Переглядів: 320

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Молитва в Новому Завіті і юдаїзмі І ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.