![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Богословська характеристика.Час від свого народження аж до хрещення Господь наш Ісус Христос провів у тихій невідомості в місті Назареті. Подібно, як колись Мойсей у пустелі, Давид серед пастухів на вифлеємських полях та Ілля в Галеаді, Спаситель невидимо для світу, в укритій тиші молитвою, послухом і смиренною покорою приготовлявся до свого великого земного подвигу - спасения людей, задля чого Він і зійшов на землю. Однак, час приготування закінчився. У юдеїв не було прийнято до 30-літнього віку приймати звання учителя народу. Ісусу Христу минуло 30 років, приписані законом, отже, Він уже міг виступити всенародно як учитель. І своє діло Спаситель світу розпочав хрещенням. Ще у Ст. З. було провіщено, що перед приходом Месії з’явиться Предтеча. В часи Неємії пророк Малахія змалював його у вигляді ангела, який готує дорогу прийдешньому Господу (див. Мал. 3, 1), а натхнений Духом Божим Ісая навіть чув голос вопіюгцого в пустелі, тобто голос Предтечі, що проповідував: Стеліть Господеві дорогу у пустині... Тоді слава Господня з’явиться, і всі творіння узрять її разом (Іс. 40,3.5). А щоби сповнились ті старозавітні пророцтва, п'ятнадцятого року правління кесаря Тиверія... слово Боже було до Йоана, сина Захарії, в пустині. І він ходив по всій околиці Йорданській, проповідуючи хрещення покаяння на прощення гріхів (Лк. 3,1). Святий Йоан, син Захарії і Єлизавети, родички Пресвятої Діви Марії, був останнім із старозавітних пророків. Уже з молодих літ своїх він подвизався в пустелі у молитві і пості, поки йому не виповнилося тридцять років; одежа його була з верблюжої шерсти і шкіряний пояс на стегнах, а живився він саранчею і диким медом. Давно в юдеїв не було такого пророка і проповідника, як св. Йоан. В його проповідях ожила давня сила слова Ісаї, а його зовнішнє життя нагадувало життя Іллі. Тож не дивно, що вістка про цього строгого посника і великого подвижника поширилася по всій юдейській землі. І саме тоді, коли на празник Труб зібралися над берегами Йордана юдеї з цілої Палестини, щоб прийняти у водах ріки омиття та очищення від гріхів, з’являється перед ними, мов ангел з неба, Йоан і взиває усіх до покаяння і достойного приготування на прийняття прийдешнього Месії. Покайтеся, бо наблизилося небесне царство, - говорить він, Господь уже близько, сам Цар небесний іде до вас; Голос вопіющого в пустині: Готуйте путь Господню, вирівняйте стежки Його. Кожна долина заповниться, кожна гора й горб знизиться, нерівне вирівняється, дороги вибоїсті стануть гладкі, кожна людина побачить спасення Господнє... Чиніть плоди, достойні покаяння (Лк. 3,4-6.8). Натхненне слово Предтечі Господнього проникало в глибини душ слухачів і багато з них відверто визнавали свої гріхи. Тих, що каялися, як знак майбутнього очищення душі від гріхів, Йоан хрестив хрещенням покаяння, кажучи людям, щоб вірували в того, Хто по ньому прийде, тобто в Ісуса (Діян. 19,4). Однак «Йоанове хрещення, - пояснює св. Йоан Золотоустий, - не було досконале, не подавало Духа Святого і благодатного прощення; веліло каятись, але не мало влади відпускати гріхи; воно було лиш хрещенням покаяння і приводило людей до усвідомлення гріхів». І сам Предтеча не приписував своєму хрещенню значення таїнства, бо коли юдеї питали Йоана про його хрещення, він відповідав: Я вас хрещу водою, але йде сильніший від мене, якому я негідний розв'язати ремінь від взуття. Той буде вас хрестити Духом Святим і вогнем (Лк. 3, 16). І все ж таки виступ Хрестителя був чимось зовсім новим. Хрещення до якого він закликав, відрізнялосявід решти релігійних омивань. Його не можна повторювати і воно має бути конкретним здійсненням навернення, що назавжди по- новому визначає ціле життя. Воно пов’язане з полум’яним закликом до нового способу мислення і діяння, пов’язане, насамперед, із проголошенням Божого суду та проповідування Більшого, що прийде за Йоаном. Четверте Євангеліє каже нам, що Хреститель «не знав» (Ів.1,30- 33) цього Більшого, якому він хотів підготувати дорогу. Але він знає, що мусить це зробити; що вся його місія спрямована на цьго Іншого. Одного дня, коли Йоан, відповідно до свого звичаю, проповідував і хрестив у Йордані, серед тих, що прийшли хреститися, з’явився Ісус з Назарету. Провівши дитячі роки в Юдеї, у місті Ютті, як вже зазначалося,Йоан особисто не знав Ісуса з галилейського Назарету; знав про Нього лиш із Божого об’явлення, бо сам Господь об’явив йому, що Той, над ким побачиш Духа, який сходить і над ним перебуває, - той і хрестить Святим Духом (Ів. 1,33). Через те що сходження в це хрещення передбачало визнання провини і прохання про прощення для нового початку, у цій цілковитій згоді з Божою волею у світі, що характерезується гріхом, міститься також вираження солідарності з людьми, що стали винними, але тягнуться до праведності. Щойно на основі Розп’яття й Воскресіння стало можливим зрозуміти все значення цієї події. Люди, що хрестяться, при сходженні у воду визнають свої гріхи і прагнуть звільнитися від цього тягара гріховності. Що ж робив там Ісус? Лука, який у цілому своєму Євангелії спрямовує пильний погляд на молитву Ісуса, постійно зображає Його що молиться, розмовляє з Отцем, каже нам, що Ісус прийняв хрещення молячись (Лк.3,21). На основі Розп’яття та Воскресіння християнство зрозуміло , що сталося: Ісус взяв на свої плечі провини цілого людства: Він зніс його в Йордан. Він розпочинає свою діяльність з того, що стає на місце грішника. Все значення Хрещення Ісуса стає очевидним щойно у Хресті. Хрещення є прийняттям смерті за гріхи людства, а голос що лунає з неба при Хрещенні - « Це Син Мій любий» - є провіщенням Воскресіння. Тепер я пропуную зупинитися на події, яка сталася безпосередньо під час самого хрещення, а саме появою Пресвятої Трійці. Тоді Йоан скорився перед Тим, хто прийшов спасти світ, і Творець вселенної приклонив голову під руку Хрестителя. І охрестившись, Ісус зараз же вийшов з води (Мт. 3,16). А коли Ісус вийшов з води, відкрилось небо, і Святий Дух у тілеснім вигляді, немов голуб, зійшов на Нього, та залунав з неба голос: «Ти - мій Син любий, Тебе я вподобав» (Лк. 3,21-22). Вражаюче і сповнене смислу видовище! Глибоке, незрозуміле для людського, і навіть для ангельського розуму тайна Пресвятої Тройці, бачачи якЙордан вернувся назад, ангели настрашились, злякалось Небо, і земля задрижала, і схвилювалось море, і все видиме і невидиме (на утрені, переклад автора). Над Ісусом відкривається небо - знак примирення Бога з людьми, бо своїм приходом на цей світ Христос відкрив небо тим, що своїми гріхами його замкнули. Зішестя Святого Духа означає, що над Ісусом після хрещення водою здійснилося вище хрещення - Святим Духом; Бог помазав Святим Духом та силою (Діян. 10, 38) і з того часу Ісусу належить провіщене пророками ім’я «Христос» (св. Йоан Золотоустий). Об’явлення Святого Духа у вигляді голуба вказувало на головні ознаки душі Ісуса Христа: чистоту, чоловіколюбність, лагідність, оскільки голуб є птахом чистим, чоловіколюбним і лагідним. Св. Йоан Золотоустий і преп. Теофілакт об’явлення Святого Духа у вигляді голуба пояснюють так: «Як у часи Ноя голубка звістила кінець потопу, принісши оливну галузку, так і тепер Святий Дух звіщає розрішення гріхів у вигляді голуба; там - оливна галузка, тут - милосердя Бога нашого». Слова Бога Отця: Це Син мій любий (Мт. 3,17), - містять у собі науку про Єдиносущного з Отцем Сина Божого. Усім людям через хрещення Господа вперше явилося найбільша тайна нашої віри: один Бог у трьох Особах, Божественна Тройця; Тройця Бог наш себе нероздільно явив,- як співає у своїх піснях торжествуюча Церква, Троїчне явилося поклоніння, Тройця просіяла: Бог Отець говорив з неба про Сина, Син Божий Ісус Христос хрестився від Йоана, Дух Святий зійшов на Сина у вигляді голуба. «Бог розділяється, так би мовити, нероздільно, - говорить св. Григорій Богослов, - і єднається роздільно; тому що Божество є Єдине у трьох і єдине є Троє, в яких є Божество, або, точніше сказати, які є Божеством. ...є лиш один Бог, Отець, від якого все і для якого - ми; і один Господь Ісус Христос, через якого - усе, і ми через Нього (1 Кор. 8, 6), і єдиний Дух Святий, у якому є все. Не єство розділяємо, а розрізняємо особисті ознаки єдиного і нероздільного єства». А оскільки «Бог є незбагненний для людей, і навіть для херувимів та серафимів» (св. Йоан Золотоустий), то й наука про Пресвяту Тройцю для людського розуму тайна незбагненна, яку ми знаємо лиш з Божого об’явлення, і тому сильно й непорушно маємо вірити. Богоявления над Йорданом літургійно пов’язане з Різдвом. Святкуючи ці обидві події, церковна традиція наголошує, що і воплочення, і хрещення Господнє є Богоявленням. Згідно тексту Великого Йорданського водосвяття, «у попереднім празнику ми бачили Тебе младенцем, а в теперішнім совершенним Тебе бачимо, явленого нашого Бога». У Різдві Бог-Слово, «народився», а тепер «явився плоттю родові людському»; у Різдві «Сонце правди» зійшло, а тепер «засіяло». Літургійна традиція Церкви називає свято Богоявления також і Просвіченням. Стихири празника Богоявления висвітлюють зв'язок між Різдвом і Йорданом: те, що звіщав ангел, звіщає тепер людям Хреститель; пролитою кров’ю немовлят став бездітний Вифлиєм - через освячені води хрещення став багатодітним Йордан; те, що зірка звістила у Вифлиємі мудрецям, тепер сам Отець об’являє світові. Після свого хрещення Ісус Христос уже не повертався до Назарету, а пішов у пустелю, в околицях Йордану, де в пості і молитві провів сорок днів і ночей, перемагаючи духа пітьми та приготовляючи себе до великого діла спасения людського роду. А Йоан Хреститель, пересвідчившись, що Ісус - обіцяний Месія, Син Божий, радістю перемінив свою проповідь про прийдешнього Христа Спасителя на проповідь про об'явленого і тепер із ще більшою ревністю став проповідувати покаяння та наближення небесного царства.
|
||||||||
|