МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Особливості сучасної урбанізації - періурбанізаціяОсобливістю нинішнього процесу урбанізації розвинених країн стала періурбанізація – формування і розвиток приміської зони великих міст, що забезпечує виникнення принципово нових утворень – агломерацій та урбанізованих територій. Періурбанізація відмічається швидким зростанням населення пригородів та міст – супутників відносно центральних міст. Висока ціна нерухомості в останніх, землі для забудови, погіршення екології сприяють виникненню нових поселень (нерідко для багатих забудовників), віддалених від традиційного центра. Цьому ж сприяють автомобілізація та розширення мережі доріг. Цей термін означає процес «повернення»міських жителів у сільську місцевість. В Європі такий процес почався в кінці 60-х років і привів до виникнення специфічних форм заселення сільської території міськими жителями. Удосконалення дорожньої інфраструктури, поява автомобілів в кожній сім’ї, засобів комунікації стали важливими факторами делокалізації населення. Процес настільки потужний що створює нові проблеми для суспільства – спустошення та збіднення центрів великих міст, витіснення з обігу земель сільськогосподарського призначення, забруднення колишнього природного середовища тощо. Рушійною силою періурбанізації стали нижчі ціни на землю, проживання, кращі екологічні умови. Разом з тим, проживання на околицях за сучасних умов дає можливість працювати в місті (наприклад для Ліона це віддаль в 50 км.). Загалом в ЄС чверть поверхні вже урбанізована внаслідок «розповзання» міст [20]. Зрозуміло що наслідки такого процесу не можуть бути непоміченими. Розглянемо деякі з них: А) В сільській місцевості · Значне збільшення активного населення в сільській місцевості. · Імплементація нового способу життя в аграрні регіони. · Зміни в пейзажі. · Порушення природних регуляторів місцевості. · Конфлікти між аграрною діяльністю та періурбанізаційними формами життя. · Конфлікти соціологічного типу між автохтонами та новими поселенцями. · Динамізація загального стилю життя, різке збільшення трафіку. Б) В містах. · Збідніння багатьох міських кварталів внаслідок виїзду у пригороди середнього класу. · Зростання розриву між багатими і бідними в агломераціях. · Збільшення руху транспорту, перегруження доріг. Прикладом впливу періурбанізації на природу та розміщення населення може слугувати Франція: · Приблизно 60 000га природних земель зникають щорічно внаслідок урбанізації. · Демографічне зростання країни відбувається, в основному, на періурбаністичних територіях. · Згідно демографічних оцінок, за період з 1990 по 1999р.р. населення Франції зросло на 2,5% у містах, на 8% на територіях періурбанізації і на 0,6% у суто сільських територіях [20]. · 12% робочих місць займають жителі пригородних територій Парижа, в Ліоні, Ліллі, Тулузі, Бордо, Марселі, Нанті це цифра зростає до 25% і досягає 65 у деяких менших агломераціях. Однак, незважаючи на спадну частку працівників пригородів у залежності від величини мегаполісу, найбільша їхня кількість працює саме в них: у 2007 р. їх було 650000 в агломерації Парижа і понад 100 000 у кожній з агломерацій Ліони, Лілля, Марселя і Тулузі [21]. Якщо визначити, які сільські зони найбільш прийнятні та неприйнятні для періурбанізації то це зони близькі до великих урбанізованих центрів які мають значну потребу в робочих руках та легкодоступні завдяки залізничним та автошляхам. Це пояснює зростання населення цих зон, яке, в основному, працює у містах. Сільські території, віддалені від таких центрів зайнятості, зменшують населення внаслідок від’їзду молоді і мають погану демографічну структуру. Цю тенденцію посилює зростання механізації та поліпшення організації сільгоспробіт що приводить до зменшення потреб у робочій силі. Як вже відмічалось, періурбанізація здійснюється на шкоду природному середовищу та земель придатних для сільгоспробіт. Наприклад, навколо Парижу з 1979 по 2000р.р. такі площі зменшились на 18,4% і 50% сіль господарств зникло. Ураховуючи зміни в розселенні населення протягом останніх десятиліть виникає необхідність чітко видіяти структуру урбанізованих територій. Для цього у ЄС була створена система «Міський аудит» яка охоплює всі урбанізовані території. У ній використовуються дві концепції – адміністративна і морфологічна, згідно яких виділяються територіальні одиниці чотирьох рівнів: · саме місто у існуючих адміністративних межах; · велика міська зона, межі якої, переважно визначаються маятниковою міграцією (гінтерланд); · суто міське ядро, яке визначається окремо, зважаючи на різні національні підходи до визначення адміністративних меж міст; · міські райони для визначення внутрішніх відмінностей між різними зонами міста. При виборі об’єктів проекту використовувались такі критерії: · населення вибраних урбанізованих зон мають мати не менше 20 % населення країни. · вибрані міста мають відбивати певний географічний розподіл в межах міських поселень (центральні і периферійні); · має бути забезпечений задовільний відсоток середніх міст (від 50 до 250 тис. населення); · в проект входили міста, де забезпечено відповідну статистичну інформацію. Реалізація проекту почалась в 1999 році в який було включено 58 великих міст зі загальним населенням 42,6 млн. чоловік в адміністративних мажах а з прилягаючими урбанізованими зонами – 70 млн. Зараз система «Міський аудит охоплює 369 міст, з яких 322 належать до ЄС – 27, а 26 – до Туреччини, 5 до Хорватії, 6 – до Норвегії і 10 – до Швейцарії. Робота в рамках проекту показала значні відмінності в розподілу суто міських, історично сформованих територій та прилеглих урбанізованих зон. Так, якщо в адміністративних межах Бухареста проживає біля 90% населення усієї урбанізованої території, то в Люксембурзі – лише 20 %. Характер розподілу урбанізованих зон ілюструє рис. 7
Рис. 7. Структура урбанізованих територій ЄС з населенням понад 1 млн. чол.
|
||||||||
|